Werk & Studie alle pijlers

Opleiding niet afmaken

20-10-2013 22:38 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit op dit moment met iets waar ik heel erg over twijfel. Ik wil namelijk heel graag stoppen met studeren.

Ik ben 22 en studeer Illustratie aan de kunstacademie. Mijn hele leven dacht ik: ik wil naar de kunstacademie. Maar nu zit ik dus in het derde jaar en eigenlijk wil ik het liefste gewoon stoppen. Dit gevoel komt niet uit het niets, ik heb al eerder een pauze genomen en wat anders geprobeerd, en uiteindelijk ben ik weer verder gegaan met de opleiding omdat ik het gevoel had dat ik toch maar een diploma moet hebben.

Er zijn eigenlijk twee redenen voor mij om te stoppen:

- ik kan het financieel niet meer bolwerken. Ik heb geen stufie meer en ik heb tot nu toe altijd al gewerkt naast de studie. Meer werken trek ik echt niet. Ik kan ook maximaal gaan lenen, maar daar voel ik me niet prettig bij.

- ik begin steeds meer te merken dat, hoeveel ik ook van kunst en tekenen/schilderen hou, het leven als illustrator niks voor mij is. Ik vind de meeste opdrachten die ik krijg niet interessant en eigenlijk zou ik het liefste gewoon een actieve baan willen hebben waar ik met mensen werk, ik een vast loon heb en gewoon weekend heb.

Ik ben er eigenlijk wel over uit dat ik de opleiding niet wil afmaken (helaas dus wel een studieschuld), maar toch voel ik me er best wel rot over. Ik heb heel lang geprobeerd en toch wel hard gewerkt altijd. Ik heb nu het gevoel dat ik faal omdat ik wel VWO heb gedaan maar dus geen studie af ga ronden. Dat ik eigenlijk liever gewoon simpeler werk wil doen, zoals ik bij mijn bijbaan doe.

Zijn hier meer mensen die geen opleiding hebben afgerond hebben en dit gevoel herkennen?
Ik zou zeggen: verstand op 0 en die opleiding afmaken! Je krijgt zeker spijt als je het niet doet.

En je bent pas 22. Hoe zie je je verdere toekomst zonder diploma?
quote:springsummer schreef op 20 oktober 2013 @ 23:14:

Ik heb met hetzelfde dilemma gezeten, ook een creatieve opleiding. De sfeer op school vond ik ook verschrikkelijk! Ik wilde stoppen maar omdat ik toen al iets ouder als jij was heb ik toch maar doorgezet want ik zou niet nog een studie gaan doen.

Heel veel struggles gehad, zeker ook met afstuderen maar nu ik het papiertje heb kan ik alleen maar trots op mezelf zijn!

Helemaal mee eens. Neem je gevoel zeker serieus, maar om na jaren zonder papiertje te eindigen, is wel heel erg zonde. En inderdaad, het getuigt van doorzettingsvermogen.

Kan je je richten op bepaalde aspecten die je wel leuk vindt, illustrator is het dan misschien niet zoals je nu weet, maar er zal vast iets zijn wat je wel aantrekt en je later je werk wel in kunt vinden.

Want wat is je alternatief als je wel stopt, weet je wat je wil, of ga je werken, en wat voor werk dan, vind je daar voor langere tijd wel bevrediging in?

Nou ja, allemaal vragen die je jezelf kunt stellen.

Nu je aan het studeren bent, is het makkelijker om door te gaan, dan als je volledig gestopt bent.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
En een toekomstige werkgever heeft liever iemand die welliswaar niet de juiste papieren heeft voor het desbetreffende werk maar wel een diploma dan iemand die beiden niet heeft.
quote:3wieler schreef op 21 oktober 2013 @ 07:27:

Ik zou zeggen: verstand op 0 en die opleiding afmaken! Je krijgt zeker spijt als je het niet doet.

En je bent pas 22. Hoe zie je je verdere toekomst zonder diploma?Met veel geluk in een leuke baan gerold, maar realistischer? de rest van je leven hangen op niveau bijbaan.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij, behalve dan dat het voor mij geen eigen keuze was. Ik heb drie jaar kunstacademie richting beeldende vorming gevolgd en in het eerste blok een negatief studieadvies gekregen. Tweede jaar ging ik al met de hakken over de sloot en eerder was ik van het tweede jaar voltijd naar deeltijd overgestapt (had ook met een negatief studieadvies te maken).

Uitendelijk heb ik tot mijn 30e een studieschuld gehad (ben op mijn 23e gestopt) en kon elke maand 45 euro betalen. Een volgende studie (SPW) lukte niet (geen klik met stagebegeleider) en uiteindelijk wist ik gewoon niet meer wat ik wilde. Net als jij had ik als kind 1 wens en dat is kunstacademie doen en illustrator gevolgd (ben toen de richting beeldende vorming gaan doen, omdat de docenten van die richting enthousiaster waren). Omdat ik niet wist wat ik nog wilde, geen zin en puf had om verder te studeren en in de tussentijd mama geworden was, ben ik in de thuiszorg en schoonmaak gaan werken.

Tegenwoordig werk ik niet meer in de schoonmaak. Ik ben marketeer, beheer mijn eigen sites en daarnaast ben ik schrijver. Heb inmiddels 1 publicatie op mijn naam een verhaal in een bundel en heb al verschillende e-books in eigen beheer uitgegeven. Soms vraag ik mezelf af waar ik zou zijn geweest als ik wel de academie had afgerond en om eerlijk te zijn zou dat zijn geweest waar ik nu ben. Schilderen doe ik nog wel, maar meer als hobby bij een schilderclub en soms doe ik mee aan een expositie.

Al bij al heb je echt geen kunstacademie nodig om meer te kunnen doen, maar je hebt wel een flinke studieschuld en je kunt je afvragen of je wel tot je 30e elke maand een x bedrag wil blijven. Hoe gaat de studie zelf? Heb je negatief studie advies of zijn ze juist positief en heb je goede beoordelingen. Weet je wat je wil als je stopt. Een simpel baantje de rest van je leven is ook niet. Kan tijdelijk even iets zijn, maar wil je dat nog doen als je vijftig bent? Je hebt gelukkig niet altijd een diploma nodig, maar soms wel. Zijn er nog andere studies die je aanspreken?

Ik zou niet zomaar stoppen, maar er eerst eens goed over nadenken. Met een diploma op zak en geen schuld is het makkelijker en je kunt dan als nog een andere studie of beroep andere richting doen. Mocht je toch besluiten te stoppen, omdat je het gewoon echt niet meer leuk vind. Probeer dan in ieder geval te bedenken wat je dan precies wel wilt en ga ervoor. Je zou ook nog een beroepskeuze test kunnen doen om er achter te komen wat je wilt en wat bij je past.
Ik ben zelf afgestudeerd als illustrator en dat heeft me door omstandigheden wat meer dan 4 jaar gekost. Ik stond in het derde jaar ook op het punt om op te geven (de opleiding ging van klassikaal naar de verdiepingsfase, aka de "zoek het zelf maar uit" fase) ik heb dit trouwens niet op de kunstacademie gedaan. Maar ik heb daardoor wel een businessplan geschreven en me meer verdiept in de ondernemerskant.

Ik heb wel een gigantische studieschuld, klopt. Maar ik ben wel trots dat het me gelukt is. Leven als een illustrator is niet makkelijk. Maar het is wel iets wat je grotendeels zelf bepaald. Het duurt minstens een paar jaar (of langer in deze crisis) voordat je een klantenkring of netwerk hebt opgebouwd. Maar als het goed loopt dan heb je zelfs de luxe om te bepalen of je een opdracht wel of niet wil hebben. Die keuze kun je in loondienst vaak niet maken.

En je kan uitslapen! (Moet je s'avonds langer doorwerken maar toch ;)
Overigens, ikzelf ben ook een drop-out. Door omstandigheden ben ik ook op de valreep afgehaakt en ik moet zeggen dat ik daar heel lang spijt van heb gehad. Gelukkig heeft het me in mijn carrière niet geschaad en heb nu een goedlopend bedrijf. Door aanvullende, gerichte cursussen te volgen en de juiste ervaring op te doen ben ik nu erg waardevol voor potentiële opdrachtgevers. Maar ik ben regelmatig met het zweet op mijn voorhoofd van een droom wakker geworden dat ik nergens aan de bak kwam omdat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt.

Dus ik snap je heel goed TO. Ik hoop dat je het besluit neemt wat goed voor je is.
@TO Gezien je nu de verhalen van ervaringsdeskundigen hebt kunnen lezen ben ik benieuwd hoe je er nu in staat.

Ik ben ook nog benieuwd of je de ambitie hebt om een andere opleiding te volgen in de toekomst.
No love without lost
quote:wollenstonecraft schreef op 21 oktober 2013 @ 07:24:

Hoi Ninika,

Heel vervelend als je een studieschuld hebt, maar je schrijft dat je die sowieso hebt, dan kun je toch maar beter af moeten betalen voor een diploma dat je hebt dan voor niets?

Perfectionisme is vervelend, ik ken het, maar je kunt daar wel wat mee doen, ik bedoel om dat enigszins af te leren. Dat soort dingen (de lastige kanten van je karakter milder maken / ruwe kanten eraf slijpen) hoort een beetje bij het leven. En als je blijft dat soort dingen toch tegenkomen, ook als je nu iets heel anders gaat doen.Helemaal mee eens. Sterkte!
iedereen accepteert me zoals ik ben-nu ik nog Loesje
Docenten die niet weten hoe ze je moeten helpen, docenten die je beoordelen aan de hand van hun persoonlijke smaak, dat soort dingen.[/quote]

Ken ik ook. Niet voor weglopen. Het hoort erbij, hoe vervelend ook.
iedereen accepteert me zoals ik ben-nu ik nog Loesje
Mijn verhaal lijkt een beetje op dat van 3wieler: gestopt met studeren (bij mij wel mijn eigen keuze) en toen in een vaan gerold en van daaruit doorgegroeid. Ik ben nu zelfstandig adviseur in mijn vakgebied, en niemand vraagt ooit naar die niet-afgemaakte opleiding, omdat ik heel veel erg relevante werkervaring heb.

Maar:

1-daar was erg veel geluk voor nodig

2-ik heb wel een propedeuse, in een vakgebied dat denk ik iets beter in de markt ligt dan de kunstacademie.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Gewoon even doorzetten en heb je straks een diploma en inderdaad een studie schuld.

Maar mocht je een baan vinden daarna is je startsalaris meestal al hoger dan zonder.. zelfs al is het baan die niks met je studie te maken heeft.. zo werkt dat nu eenmaal.
quote:tante-sidonia schreef op 21 oktober 2013 @ 09:17:

Docenten die niet weten hoe ze je moeten helpen, docenten die je beoordelen aan de hand van hun persoonlijke smaak, dat soort dingen.[/quote]

Ken ik ook. Niet voor weglopen. Het hoort erbij, hoe vervelend ook.

Voor mij is dat ook heel herkenbaar. Mijn propedeuse heb ik wel gehaald. Docenten waren laaiend enthousiast over mijn werk en ik werd gezien als 1 van de beste studenten. In het tweede jaar had ik andere docenten, waarvan de helft mijn werk wel zag zitten en de andere helft heel negatief. Degene met de meeste invloed zat bij de verkeerde helft.

Bij mijn laatste beoordeling van het derde jaar (voordat ik gestopt was) was het zelfs zo erg dat de docenten tijdens het kwartaal heel positief waren. Bij de beoordeling was 1 docent die we tijdens de lessen 1 keer hebben gehad negatief en de rest ging daar ineens met mee. Mijn klassendocent daarop aangesproken (die had me week voor de beoordeling nota bene compliment gegeven over dat ik zo goed bezig was) en die ontkende gewoon dat hij ooit positief was geweest over mijn werk dat kwartaal :s

Met als gevolg dat ik er een paar jaar over kon doen om opnieuw met plezier te kunnen schilderen. Dat is voor mij het grootste nadeel van de kunstacademie. Grotendeels ben je afhankelijk van andermans mening. Maar als ze nog positief zijn en je goede beoordelingen hebt zou ik toch proberen vol te blijven houden en in ieder geval dat diploma te halen. Vanuit daar sta je weer in een sterkere positie om verder te studeren of als nog een baan in het verlengde van, maar net iets anders.

Maar goed, ook zonder diploma kun je het redden. Je moet er allee wel 200 procent zeker van zijn voordat je stopt, misschien heb je gewoon even dat duwtje nodig om het dat laatste anderhalf jaar vol te houden
Studieschuld door lenen staat je tegen, maar Studieschuld door geen diploma te behalen waarbij een gift omgezet wordt in een Studieschuld niet?

Het lijkt alsof je bijval zoekt om niet door te hoeven zetten en dat een Studieschuld niet echt de reden is.

Je zegt dat je perfectionistisch bent. Misschien kun je dat als mooi doel zien (O.a) om jezelf in te ontwikkelen de komende twee jaar, zodat je persoonlijk sterker uit deze studie komt, met diploma!

Met alleen vwo kan je niks en het staat ook slecht op je cv, geen afgemaakte opleiding. Daarnaast kan je nog alle kanten op na je diploma.

Ik hoop dat je inziet dat discipline wordt beloond. Succes!
Hoera! Je zit op de kunstacademie en gaat nu de laatste fase in. Zoals eerder genoemd: de zoek het zelf maar uit fase.

Dat betekent dat je vanaf nu de opleiding voor een groot deel zelf vorm kan geven, mits je een goed verhaal hebt.

Wat vind jij interessant? Welk werk zou jij graag doen? In welk vakgebied zou jij terecht willen komen?

Het is even tegen de stroom zwemmen, maar uiteindelijk kan bijna elke academie tegendraadsheid waarderen.

Voorbeelden: illustratie meets datavisualisatie. Of illustraties voor blinden. Illustraties bij jaarverslagen of het anderzijds illustreren van "droge" kost. Ach een inventarisatie van illustraties door de dag heen van allerhande bijbanen zou zelfs een onderwerp zijn. Of nog persoonlijker: maak je eigen onderzoek naar hoe je er zo makkelijk mogelijk vanaf kan maken en breng dat in beeld.

Als iets te hoog gegrepen is, zoek dan iemand van een andere afdeling of een andere externe expert om eens bij besprekingen te zitten. Probeer sowieso je docententeam zo bij elkaar te zoeken zodat het voor jou zo voordelig mogelijk is.

Ga niet tegen het systeem opboksen, maar laat het voor je werken. Hiermee haal je de vaart en het plezier terug in je opleiding.

Wat betreft inhaalwerk van voorgaande jaren: misschien valt er te onderhandelen over de verwerkingsvorm? Mondeling in plaats van verslag, een zelfgemaakte toets (incl correctiemodel) in plaats van een tentamen maken.
Even een andere insteek: heb je er al eens aan gedacht om docent te worden?
@nansie

Ik weet niet of dat wel een goed advies is. Er is namelijk een enorm overschot aan docenten beeldende vorming. Tenzij ze er een docentenopleiding Nederlands bij gaat doen, heeft ze daar niet veel meer aan dan aan haar huidige opleiding.
Natuurlijk ga je de opleiding af maken! Als de keuze is om een schuld te hebben met of zonder diploma, dan ben je gek als je kiest voor zonder. Bovendien heb je naast de studie nog mogelijkheden om je schuld weer in te lopen.

En jouw perfectionisme gaat je in de weg zitten in elke baan die je zou kunnen kiezen. Gebruik je opleiding dus juist om daar beter mee om te leren gaan. In een studieomgeving kun je daar nog een keer mee onderuit gaan, terwijl dat in het bedrijfsleven flink lastiger wordt.

En dat geldt ook voor de willekeurige leerkrachten die beoordelen op hun eigen smaak. Ook in het werkende leven zul je mensen tegenkomen die oordelen op basis van motivaties die de jouwe niet zijn. En daar zul je het dan toch mee moeten doen. Leer daar nu mee omgaan, daar heb je in de rest van je werkende leven wat aan!

Een studie is niet alleen bedoeld om een vak te leren, maar ook om al die andere aspecten van het werkende leven te leren. Zoals omgaan met perfectionisme, met lastige leidinggevenden of collega's, met een omgeving waarin keuzes gemaakt en beslissingen genomen worden waar jij niet achter staat. Zoals ik het lees, ben jij dus nog lang niet uitgeleerd! Doe er je voordeel mee.
Hierboven is al veel goed advies gegeven. Ik zou ook zeggen: afmaken.

Ik ben bezig met mijn tweede WO-opleiding. Heb twee bachelors op zak en ga nu voor mijn master. Zit er vaak ook echt doorheen. Ik studeer nu al 8 jaar. Werken zie ik echt als een verademing. Ben het studeren helemaal zat!

Vanwege persoonlijke omstandigheden heb ik de studie af en toe ook als erg zwaar ervaren. Ben ook erg perfectionistisch, net als jij. Ik heb voor mezelf besloten om wel te gaan lenen op een gegeven moment. En studeren, én geldzorgen, dat gaat bij mij niet samen. Ik heb mezelf dan maar wat meer financiële ruimte gegund. Naast het lenen werk ik ook naast mijn studie, maar daarmee redt je het niet altijd.

Ik zou wat minder je zorgen maken over het lenen. Natuurlijk moet het niet gestimuleerd worden, maar het is echt belangrijk om je opleiding af te maken en het lenen kan wat stress wegnemen. Na een tijdje maak je je er al minder druk om. Je kan het leenbedrag ook op elk moment wijzigen.
@banaanaap: Ik merk dat mijn interesses, naast eigen werk maken, vooral liggen bij conceptontwikkeling (met name storyboards uitwerken voor animaties vind ik erg leuk), en wetenschappelijke illustratie. Helaas is de opleiding erg gericht op infographics en samenwerking met grafische vormgeving. Maar misschien kan ik inderdaad wat meer proberen om het meer naar mijn voorkeuren toe te trekken. Dankjewel voor je tips!

@nansie: ik denk niet dat docent worden echt iets voor mij is. Ik heb naast kunst ook heel veel interesse in talen en literatuur, en ik heb ook al een tijdje scandinavische talen gestudeerd. Ik zit er wel vaak aan te denken om dat later weer op te pakken dmv avondschool of zoiets.

@janie88: Ik heb inderdaad de afgelopen jaren ook flink wat vervelende peroonlijke omstandigheden gehad en ik voel me eigenlijk vaak gewoon heel moe door de hele combinatie van alles. Soms val ik gewoon in slaap achter mijn bureau of op school. Momenteel loop ik ook bij de huisarts de deur plat omdat ik enorm kwakkel met mijn gezondheid. En als ik dan van 9 tot 4 op school zit en daarna van 6 tot 11 moet werken, dan ben ik gewoon zó kapot. Heb het gevoel alsof ik constant achter alles aan hol zonder echt iets te bereiken. Misschien moet ik me inderdaad minder druk maken om het lenen en een tandje terug wat werken betreft.

Jullie hebben wel gelijk, ik ga me denk ik wel beter voelen als ik mijn studie gewoon afmaak. Misschien kan mijn SLBer me helpen met mijn twijfels e.d. Dank jullie wel voor de adviezen!
Toen ik in de rats zat met mijn opleiding heeft mijn decaan me erg geholpen om de dingen op een rijtje te zetten. Opeens kon ik de eindstreep weer zien!
quote:ninika schreef op 21 oktober 2013 @ 12:33:

@janie88: Ik heb inderdaad de afgelopen jaren ook flink wat vervelende peroonlijke omstandigheden gehad en ik voel me eigenlijk vaak gewoon heel moe door de hele combinatie van alles. Soms val ik gewoon in slaap achter mijn bureau of op school. Momenteel loop ik ook bij de huisarts de deur plat omdat ik enorm kwakkel met mijn gezondheid. En als ik dan van 9 tot 4 op school zit en daarna van 6 tot 11 moet werken, dan ben ik gewoon zó kapot. Heb het gevoel alsof ik constant achter alles aan hol zonder echt iets te bereiken. Misschien moet ik me inderdaad minder druk maken om het lenen en een tandje terug wat werken betreft.

Nu stoppen of doorgaan met studeren en bijlenen, maakt geen enkel verschil had je al uitgerekend. Laat dat dus maar los, want er over piekeren maakt geen enkel verschil in je financiele situatie. Toch?

En verder denk ik dat het goed is om inderdaad wat meer rust te nemen. Als je een emotioneel zware tijd achter de rug hebt, dan komt de klap een keer. Jij hebt dat nu. Kun je er een maandje aan toegeven, bijv door even alleen op school te concentreren, en kijken hoe jij je dan voelt?
Tja, als je echt niet meer wilt zou ik ook stoppen. Niks erger dan een studie volgen met tegenzin. Grote kans ook dat het je uiteindelijk dan nog niet gaat lukken.

Zoek wel eerst een vaste baan, met genoeg salaris dat je zo snel mogelijk je studie schuld kan aflossen.

Succes!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
hi ninika,

je hebt al aardig wat van t zelfde advies gehad en ik zou ook zeggen maak het af! je bent al ruim over de helft en je geeft aan dat de financiën een van de redenen is, maar daar zal stoppen geen verschil bij maken.

ik heb havo gedaan, daarna een jaar HBO wat niks voor mij was en toen doorgegaan met een MBO opleiding waar ik helemaal blij mij was/ben, echter merk ik nu wel dat als je wil solliciteren ze voor een schoonmaakster zowat al HBO ervaring vragen, en dat vind ik nu zeker weleens jammer dat ik toen niet toch door heb gezet die of een andere HBO opleiding af te maken. zeker nu je al zo ver bent, dan is al die moeite en dat geld echt weggegooid... succes!
quote:wished- schreef op 21 oktober 2013 @ 12:44:

Tja, als je echt niet meer wilt zou ik ook stoppen. Niks erger dan een studie volgen met tegenzin. Grote kans ook dat het je uiteindelijk dan nog niet gaat lukken.

Zoek wel eerst een vaste baan, met genoeg salaris dat je zo snel mogelijk je studie schuld kan aflossen.

Succes!

En hiervoor heb je dus een diploma nodig.

Dus afmaken is de boodschap. Beter schuld met een diploma, dan dezelfde schuld zonder. De kans dat je je schuld snel kan aflossen is namelijk een heel stuk waarschijnlijker als je een diploma hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven