Werk & Studie alle pijlers

Opleiding richting coaching/leiderschap

30-08-2018 21:46 16 berichten
Er is een gerede kans dat ik binnen nu en een jaar naar een meer leidinggevende functie (15-30 man) kan doorschuiven maar ook als dat niet lukt, weet ik dat ik wel graag die kant op wil, eventueel buiten mijn huidige werkgever. Ik heb binnenkort een POPgesprek hierover met mijn leidinggevende en wil in ieder geval voor mezelf een opleiding in deze richting proberen te regelen.

Nu heb ik echter geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Of anders, ik zie door de bomen het bos niet meer en ben op zoek naar ervaringen van mensen met verschillende opleidingen. Graag hoor ik wat je hebt gedaan, wat het je heeft opgeleverd en waarom je nog eens of juist niet meer deze opleiding zou doen.

Heel erg bedankt voor jullie moeite alvast!
Middle management voor de management kennis.
Kun je ook middels zelfstudie doen en dan zelf je examens boeken via t nemas en de associatie

Ik heb daarnaast personeelsmanagement gedaan richting coaching en loopbaanadvisering
Vrij brede opleiding en ook management vakken en coaching

Oja ik heb regulier sph gedaan en werkte in de zorg
Helaas ben ik nu afgekeurd en heb ik niks kunnen doen met aanvullende opleidingen

Succes!
Ik zou me eerst richten op een opleiding/cursus voor leidinggeven. Daarna verdiepen met coaching. Ik denk dat mijn beste leidinggevenden ook veel/goede coachende vaardigheden bezitten.

Ik heb een coachende achtergrond en geef leiding aan een team van 8-15 mensen. Ik ga dit jaar een leidinggevende cursusdoen. Ik merk dat ik mijn team wel kan sturen naar een (ingrijpende) verandering, maar dat mijn echt leiderskwaliteiten nog beter ontwikkeld moeten worden.
Waar ik vooral over twijfel is, ga ik voor een theoretische opleiding, gericht op kennis en ook vaardigheden, of voor een opleiding echt gericht op zelfontwikkeling waarbij zelfkennis en vaardigheden voorop staan.
Ik ben overigens toevallig op deze positie beland. Het is nooit mijn bedoeling of ambitie geweest om een team aan te sturen. Maar nu ik wel op deze positie zit, die ik heel erg leuk vind, vind ik het ook belangrijk om het goed te kunnen doen.
Kastanjez schreef:
30-08-2018 22:00
Waar ik vooral over twijfel is, ga ik voor een theoretische opleiding, gericht op kennis en ook vaardigheden, of voor een opleiding echt gericht op zelfontwikkeling waarbij zelfkennis en vaardigheden voorop staan.
Ik zou zelf voor het tweede gaan, maar dat is persoonlijke voorkeur.

Wat misschien ook mee kan spelen: bij ons ga je als leidinggevende alleen naar een hogere schaal als je een universitaire studie hebt gedaan. Ik heb dat niet en krijg een verhoging door middel van een bonus. Ik vind dat niet zo belangrijk, maar voor anderen is het juist een reden om geen leidinggevende te worden of juist wel een universitaire studie te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen persoonlijke ervaring (heb totaal geen leiderschapskwaliteiten en ook geen ambitie in die richting) maar ik heb van collega's goede verhalen gehoord over de Baak; https://debaak.nl
Nothing happens for a reason
Ik lees mee, zou mij ook op dit gebied verder willen ontwikkelen.
Het ligt heel erg aan je sector en aan de bedrijfsstructuur en cultuur wat handig is. Als je een hogere managemerfunctie ambieert zou ik een master kiezen. Moet je alleen operationeel, of ook tactische en strategische kwaliteiten hebben? Wat is de specifieke uidaging die er voor de afdeling of de organisatie ligt?
Bij De Baak hebben ze een aantal keren per jaar gratis kennismakingsdagen. Dan word je een dag uitgenodigd en krijg je 3 workshops naar keuze in gebied waar je interesse in hebt. Dan krijg je een voorproefje van de studie, doet oefeningen en kan je vragen stellen. Je zit ook met andere geïnteresseerden en komt dan tijdens pauzes/ lunch in gesprek over hun functie en carrière.

Heb het eind vorig jaar gedaan en was erg interessant. Zeker aanrader! Was ook op mooi landgoed. Uiteindelijk geen studie gedaan i.v.m. vergoeding werk, maar ik was wel heel positief en die dag zelf veel geleerd.

Waarschuwing: daarna krijg je wel veel belletjes/ mails van studie- adviseurs, maar dat hoort er ook wel bij.
positivodo schreef:
30-08-2018 22:34
Het ligt heel erg aan je sector en aan de bedrijfsstructuur en cultuur wat handig is. Als je een hogere managemerfunctie ambieert zou ik een master kiezen. Moet je alleen operationeel, of ook tactische en strategische kwaliteiten hebben? Wat is de specifieke uidaging die er voor de afdeling of de organisatie ligt?
Dat zijn precies de vragen die ik lastig vind. In eerste instantie is het vooral operationeel en tactisch. Ik twijfel nog of ik ooit (later als ik groot ben ;-) ) ook de strategische kant op ben. Ik werk nu bij de overheid en heb weinig interesse in het echte bedrijfsleven. Non-profit vind ik ook prima, maar dat is het dan ook.

Ik heb een universitaire opleiding gedaan en zou het liefst een post-HBO of master doen (of is dat hetzelfde??). Ik ga even kijken bij De Baak, had er nog nooit van gehoord.
Bij de overheid zou ik voor een Master gaan. Je hebt dan vrijwel altijd met strategische koers te doen. In de zorg, welzijn en het onderwijs zijn er wellicht meer middenmanagementfuncties. Daar moet je vaak wel ook vakkennis hebben. In het bedrijfsleven ligt het aan de bedrijfsgrootte.
Ga eens een adviesgesprek aan bij een opleider die masters aanbieden die je aanspreken en bij organisaties die op de persoonlijke ontwikkeling gericht zijn (zoals bijv de Baak, maar zijn er veel meer).

Ik vind zo'n gesprek altijd wel verhelderend. Ik heb zelf eerst de persoonlijke ontwikkeling gekozen en ga binnenkort alsnog een master doen.
Als je bij de overheid werkt, zou de bestuursacademie ook een logische keuze kunnen zijn. Ik zou even op de site kijken of er een opleiding / training is die je aanspreekt.
Wil je echt theoretische verdieping of zoek je meer praktische begeleiding?

Mijn ervaring is dat beginnend managers in eerste instantie vaak meer hebben aan coaching/mentoring dan aan een opleiding. Een opleiding werkt de theorie volgens een vast stramien af, en die theoretische kennis kan zeker goed zijn.

Maar een coach/mentor werk samen met jou vooral aan concrete vragen en situaties en twijfels waar je in je werk daadwerkelijk tegenaan loopt. En dat persoonlijke steuntje in de rug is vaak heel prettig als je net met leidinggeven begint.

Ik zou daarom adviseren om eerst met een coach of mentor aan de slag te gaan, en als je echt lekker in het zadel zit pas de theoretische verdieping te zoeken.
Dank Nummerzoveel! Dat zijn overwegingen waar ik op dit punt echt wat mee kan!

Bestuursacademie heb ik notabene wel eens een korte training gevolgd, had ik heel nog niet aan gedacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven