Werk & Studie alle pijlers

Opleiding tot coach-door de bomen t bos niet meer zien...

04-10-2009 11:53 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Omdat ik door reuma mijn huidige werk niet meer kan doen, wil ik graag een opleiding tot coach/mediator gaan doen en vanuit een eigen praktijk aan huis gaan werken. Op die manier kan ik zelf mijn tijd indelen, makkelijk even rust pakken tussendoor en meer van dat soort dingen. Dat lukt bij een werkgever niet.

Ben ondertussen ruim 2,5 jaar ziek en verwacht dat ik binnenkort mijn ontslag krijg bij mijn werkgever (ik ben psychiatrisch verpleegkundige, met bijna 10 jaar werkervaring). Kans is aanwezig dat mijn werkgever misschien (een deel van) de kosten van de opleiding op zich neemt, maar dan moet ik wel met een goed plan komen.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een opleiding, liefst HBO niveau of HBO+, maar er worden er zoveel aangeboden dat ik door de bomen t bos niet meer zie.

Mijn vraag aan jullie: wie heeft er ervaring met welke opleidingsinstituten? Waar moet ik op letten? Welke zijn betrouwbaar?

Ik wil graag: een gedegen opleiding tot coach/mediator, mijn eigen praktijk openen, en de opleiding liefst in Leeuwarden, Zwolle of Alkmaar volgen. Ik heb geen gelegenheid om t geleerde in praktijk te brengen (ik werk immers momenteel niet), dus als dat een voorwaarde is dan wordt t al lastig.

Nou ja, al een hoop info, mocht er iemand nog meer willen weten, let me know. Ik wil graag met een goed voorstel komen.

Thanks voor t meedenken!
Er zijn maar weinig echt goede mediation opleidingen. Zorg er in ieder geval voor dat je aangesloten kan worden bij het NMI. Het is vaak een vervolgopleiding voor juristen, dus of je vold. gekwalificeerd bent vraag ik me af. Er zijn natuurlijk ook allerlei cursussen mediation maar daarmee kan je je niet aansluiten, en niet aansluiten betekent geen werk.

Datzelfde geldt voor coaching, zorg ervoor dat je je kunt aansluiten bij het NOBCO
De praktijksituatie bij coaching is natuurlijk wel heel belangrijk. Ik zie dat je VP ervaring hebt. Dan zou je mensen in je beroepsgroep kunnen coachen. Maar het wordt natuurlijk heel anders als je ineens managers in hun loopbaan wilt gaan coachen.
Een praktijk aan huis waarbij je volledig je eigen tijd kunt indelen, makkelijk tussendoor kunt rusten en anderen kunt adviseren klinkt velen aantrekkelijk in de oren. De markt is daardoor vergeven van de vrijgevestigde coaches, loopbaanadviseurs en mediators. Voor de meesten, waaronder ook afgestudeerde pedagogen, psychologen en juristen, is er geen droog brood mee te verdienen. De goeden en succesvollen hebben zich doorgaans aangesloten bij beroepsorganisatie die daarmee fungeren als een soort keurmerk. Als je je wilt onderscheiden van anderen dan is het zaak om van tevoren heel goed na te denken over je bedrijfsplan en over je strategie.
Ik begrijp dat het niet eenvoudig is om een goedlopend bedrijf op te zetten, daar ben ik me van bewust. Veel andere optie's heb ik echter ook niet (lichamelijk gezien dan). Thuiszitten en niets doen is voor mij geen optie, ook al ben ik afgekeurd. Wil graag werken, maar dan wel op een manier waarop ik mijn eigen tijd in kan delen.

Mijn kracht ligt in t werken met mensen, dus dan lijken coaching en mediation me een prima optie.

Heb gekeken op de site van NOBCO en daar staat een hele lijst aan opleidingen die erbij aangesloten zijn. Maar dat zijn er zoveel, dat ik niet weet welke nou echt goed zijn en welke niet. Vandaar ook dat ik dit topic heb geopend.

Ik vind het geen bezwaar om energie en tijd in een studie, bedrijfsplan etc te steken, graag zelfs. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Misschien een beetje een rommelige reactie, ben ondertussen aan t koken
Dioni,

Binnen Nederland heb je meerdere organisaties voor coaches, mediators die hun belangen behartigen: NOBCO en NMI zijn er enkele van. Een misverstand is dat het NMI er alleen zou zijn voor juristen etc. Iedereen die een coachtraining heeft gedaan, kan zich laten aansluiten bij het NMI.

Het NOBCO is nu bezig met het herstructuren van het opleidingsaanbod (maw. opleidingen worden dadelijk daadwerkelijk erkend en moeten een proeve van bekwaamheid afleggen).

Welke coachingsrichting wil je op: coachen binnen bedrijven (zoals competentiegericht coachen er een van is) lifecoaching zoals bijv. NLP, systemisch coaching of life coaching gebaseerd op de postieve psychologie??? Wil je een internationaal erkende opleiding (stichting coach, NOBCO, NMI, ICF of EMCC)? Zijn kosten belangrijk voor je, of ga je liever voor kwaliteit? Welke methode past het beste bij je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven