Werk & Studie alle pijlers

Oppepper nodig (studie)

17-08-2012 12:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Zoals sommigen van jullie weten ben ik mijn studie aan het afronden. Het is van groot belang dat ik het haal want ik zit aan mijn 10 jaar grens.

Nu heb ik heel hard gewerkt en ondanks wat relatie dipjes de afgelopen tijd toch een heel mooi verslag ingeleverd. Mijn coaches waren enthousiast en ik had er een goed gevoel over. Het zou eindelijk klaar zijn!

Nu krijg ik dus vanmorgen bericht dat het niet goedgekeurd is. En dat ik nog HEEL VEEL moet toevoegen. En ik heb nog maar vier dagen! Ik ben er letterlijk ziek van en elke keer als ik naar de lijst met opmerkingen kijk draait mijn maag zich om. Ik ben zo bang dat ik het niet af krijg!

Ik heb mezelf gezegd tot rust komen en om 11 uur die laptop weer open en aan de slag. Op de een of andere manier word ik een soort van apatisch als ik achter mijn laptop ga zitten. Er komt helemaal niks uit me en mijn armen voelen zwaar en slap.

Dus ik ben maar even een halfuurtje gaan hardlopen en mezelf om 12 uur weer achter de laptop gezet. Weer hetzelfde gevoel.

Nu ben ik echt even helemaal in paniek. Als ik het niet ga redden stel ik zoveel mensen teleur, verlies ik zoveel geld, heb ik zoveel tijd verprutst. Maar als ik zie hoeveel ik nog moet klap ik volledig dicht.

Wie geeft me die schop onder mijn kont. Het lukt me zelf eventjes niet
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Wat vervelend joh, en wat balen dat het nu op het laatste nippertje nog opduikt..

Kun je de lijst onderverdelen in stukjes? Dat je stukje voor stukje afrond? En ga er vanuit dat het hierna goed is, niet dat het niet gaat lukken.

Succes!
Niet steeds achter je laptop vandaag lopen als het niet lukt, maar gewoon blijven zitten. Ik herken het gevoel heel goed, het enige dat helpt is doorzetten. Kom op, je kunt het!
Hallo?!
BTW nu moet ik van mezelf om 1 uur weer aan de slag.
Opdelen in kleine taakjes is ook een goed idee.

Heb je wel voor jezelf helder wat je allemaal moet doen, wat de insteek van de aanvullingen moet zijn en wat ze precies bedoelen? Misschien kun je dat nog eens kort voor jezelf formuleren en ook opschrijven. Daar kun je onder het werken af en toe naar kijken en koers houden en je niet teveel door bijzaken laten afleiden.
Hallo?!
Constant blijven uitstellen helpt niets, en al helemaal niet met steeds een uurtje. Je gaat je iedere keer weer verwijten dat je het afgelopen uur niets gedaan hebt. Als je jezelf dwingt om te werken (dus de stekker uit je internet tenzij hoogst noodzakelijk, de telefoon uit, thee binnen handbereik) kun je in een paar uur ontzettend veel werk verzetten. Je kunt het, echt waar, en in 4 dagen kun je verschrikkelijk veel commentaar verwerken!

Maak stukjes van je werk. Er zijn verschillende categorieën: werk dat aangepast moet worden, zaken die moeten worden toegevoegd, zaken die verder moeten worden toegelicht en de opmaak (headers, tussenkopjes, spelling, voetnoten). Doe het een voor een, probeer niet alles tegelijk te doen. Succes!
Het is echt heel veel. Ik weet at ik weer aan de slag moet maar ik ben eigenlijk ook heel pissig, ik had veel meer kunnen doen, maar dit was de richting waar mijn coach me heen stuurde. Als ik dit had geweten.... En nu binnen 4 dagen. Ik ben echt een beetje uit het veld geslagen.
Meis, ADEM IN, ADEM UIT (en weer in! das heul belangrijk!)..

De druk is nu heel hoog, maar daar kún je nu niet op focussen. Het zou ontzettend naar zijn als je die 10j grens overschrijdt, maar het kost je niet je leven.

Zo denken helpt mij altijd relativeren.

Je hebt een duidelijke lijst met wat erbij moet. Je hebt uitgebreide opmerkingen gekregen. Vraag je vriendinnen wat treetjes red bull te halen, een voorraad koffie, en een magnetronmaaltijdje of 4 want je gaat nog 4 dagen aan de bak en het gaat je gewoon lukken.

1 voor 1 pak je de punten aan. En na elk punt dat je af hebt sta je even op. Ga je naar de keuken, pak je een koekje en wat te drinken. Doe je een vreugdedansje (immers; 1 stap dichter bij) en ga je weer zitten.

En door blijven ademen he!

Je bent nu al zo ver, je kunt het! En lieve meid, zo niet, overleef je dát ook wel weer .
Nou hup, met frisse moed aan de slag . Heel veel succes!

Kom je na elk punt ff zeggen dat je een puntje verder bent? Alleen dit topic he! Geen geSOG!
Ik heb net mijn vriend gebeld en die zei ook, als het je niet lukt weten we allemaal dat je je best hebt gedaan en houden we allemaal nog even veel van je. Maar ik ben zo bang dat mijn ouders heel teleurgesteld zijn. En als het nou Een scriptie was voor een moeilijke studie! Dan begreep ik het nog. Ik zou dit met twee vingers in de neus moeten kunnen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het maar weer proberen...
4 dagen is bijna 100 uur. Daarin kan je nog zoveel doen. Nu voelt het misschien als heel veel en heel zwaar, maar over 4 dagen heb je daar geen last meer van. Dan voel je je ontzettend blij trots en een overwinnaar!! Werk naar dat gevoel toe.
Liever elitair dan een pauper!
werk in kleine stukjes. Bijvoorbeeld, vandaag van 1 tot 2:; verbetering nummer 1.

etc.Probeer een doel te hebben voor vandaag, een doel voor morgen etc. Drink een frisse smoothie, doe wat zachte muziek aan... komt vast goed ! Moet je vooral inhoudelijke dingen verbeteren ?

Je zou s raar opkijken als je wist wat ik allemaal in de laatste 4 dagen voor mijn deadline heb gedaan :D
Ik denk dat ze het erg zouden vinden voor jóu..

Je vriend heeft gelijk. En dat geldt uiteindelijk ook voor je ouders.

Je gaat het gewoon proberen, maar als het niet lukt, vergaat de wereld echt niet. Het lijkt heel erg, en het is haske balen, maar blijf het relativeren!

En praat jezelf ook niet naar beneden qua "het is niet eens een moeilijke studie, ik MOET dit kunnen". Je geeft jezelf voor niets op je donder. Je kunt dit namelijk ook gewoon. Je moet alleen de doemgedachten fftjes bannen ..

Succes!

We zien je bij je volgende puntje, of als je weer een duwtje in de goede richting nodig hebt .
Hoe gaat t nu ?

Hoop dat t je lukt
quote:-Bladora- schreef op 17 augustus 2012 @ 13:02:

Ik heb net mijn vriend gebeld en die zei ook, als het je niet lukt weten we allemaal dat je je best hebt gedaan en houden we allemaal nog even veel van je. Maar ik ben zo bang dat mijn ouders heel teleurgesteld zijn. En als het nou Een scriptie was voor een moeilijke studie! Dan begreep ik het nog. Ik zou dit met twee vingers in de neus moeten kunnen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het maar weer proberen...Als het dan die 2 vingers in de neus zijn... WAAROM dan pas op het laatste moment die zooi inleveren? Zodat je in het geval er iets aan moet worden versleuteld je daar te weinig tijd voor hebt? Is dat soms een stiekem excuus om te zeggen dat het toch allemaal niet zo makkelijk was, je daarachter te kunnen verschuilen omdat je toch niet zo goed bent als dat iedereen (inclusief jijzelf) denkt?
quote:naara schreef op 17 augustus 2012 @ 13:23:

[...]

Als het dan die 2 vingers in de neus zijn... WAAROM dan pas op het laatste moment die zooi inleveren? Zodat je in het geval er iets aan moet worden versleuteld je daar te weinig tijd voor hebt? Is dat soms een stiekem excuus om te zeggen dat het toch allemaal niet zo makkelijk was, je daarachter te kunnen verschuilen omdat je toch niet zo goed bent als dat iedereen (inclusief jijzelf) denkt?

Zo zeg, jouw nick past lekker bij je. Minus die laatste a dan.. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Je bent vast zelf zo.

Ken je TO IRL? Zo nee, dan heb jij geen flauw idee waarom ze hem net pas heeft ingeleverd. En eventuele redenen, hoef jij ook niet te weten.

Trek jij die roos van je ava maar ff uit je foef. Volgens mij heb je last van de stekels. Dóóóeeeiiii
Succes TO, ik ken de scriptiestress heel goed!

En ik ken ook de angst voor het teleurstellen van mensen heel goed, maar uit ervaring weet ik dat het die mensen meestal om jou te doen is en niet om jouw prestaties.

Misschien moet je even investeren in een planning. Bekijk, desnoods met hulp, goed wat er moet gebeuren, reken uit hoeveel tijd je nog hebt. Reken jezelf niet rijk (je hebt ook slaap en ontspanning nodig). Deel die lange ziekmakende lijst dan op. Verdeel dan je taken in hapklare brokken over je planning en neem af en toe uitraastijd. Ik zag dat je een hardloper bent, ideaal!

Ik vind het altijd heerlijk motiverend om met een enorm dikke stift weg te strepen wat ik al gedaan heb.

Heb je een vriend die dezelfde studie heeft gedaan, vraag dan hulp! Misschien kan hij/zij de delen die je al verbeterd hebt nakijken terwijl jij aan iets anders werkt.
Oh ja, die hapklare brokken zijn echt belangrijk.

Dus niet:

* schrijf inleiding voor alle hoofdstukken in een dagdeel

Maar:

* schrijf inleiding hoofdstuk 1 van 11:30 tot 12:00

* schrijf inleiding hoofdstuk 2 van 12:00 tot 12:30

etc.

Dit werk voor mij in elk geval heel goed, hopelijk ook voor jou!
Ik ben bezig dames, gaat ok, kom niet echt van dat paniekgevoel af.

@naara, kan ik best toelichten hoor, slim is het zeker niet. Maar kreeg tijdens mijn studietijd een goede baan aangeboden en ik werk liever dan dat ik studeer dus daarvoor gegaan. Toen ik eenmaal in het werkende leven zat leuke promoties gemaakt en studie raakte op de achtergrond. Ondertussen ben ik ook nog in totaal 2 jaar zwaar depressief geweest en was werken het enige wat me staande hield. Verder heb ik het afgelopen half jaar een periode voor mijn zieke schoonmoeder gezorgd, wat ook tijd in beslag nam. Toen ik mijn studie weer oppakte bleek dat ik nog heel veel moest doen, dus ja, dat kostte tijd. En nu is het helaas zover dat ik tegen de laatste deadline aanzit.

Als ik de tijd terug kon draaien had ik waarschijnlijk gewoon mijn studie afgemaakt. Maar ja, dat kan niet en toentertijd was werken mijn keuze.

Ik hoef me nergens achter te verschuilen, heb geen excuses nodig. Weet heel goed van mezelf hoe 'goed' ik ben. En anderen in mijn omgeving ook. Rare opmerking.
Ben je inmiddels al wat opgeschoten, TO? Echt heel erg naar dat je op het laatste moment nog allemaal dingen moet veranderen. Vast ook nog punten waarvan eerst gezegd was dat het goed was.. Trust me, ik ken het gevoel.

Probeer anders eerst eens om de puntjes op te pakken die je snel kunt verbeteren. Dan hoef je niet eens in een logische volgorde te werken, maar krijg je wél het idee dat je opschiet. En dan kan je je later beter focussen op de laatste grote problemen, aangezien je de rest al verwerkt heb.

Succes
Je hebt nog 4 dagen om HEEL VEEL te veranderen zeg je.

Je zou om 11:00 uur beginnen, maar dat lukte niet dus ben je wat anders gaan doen. Je zou om 12:00 uur beginnen maar om 12.37 open je hier een topic. Toen zou je écht om 13:00 uur beginnen, maar om 13:49 ben je hier al weer. Nu is het dan 14:40 en ben je al even niet hier geweest, dus ik hoop dat je dan ook echt aan het werk bent gegaan. Maar anders is er van de 4 dagen die je hebt alweer een halve dag voorbij gegaan aan mutsen en soggen. Dat je hier dan een topic opent is ook niet zo slim, want nu ga je vanmiddag steeds weer even kijken of er nieuwe reacties zijn.

Toen ik 3 maanden geleden mijn scriptie moest afschrijven zat ik 4 a 5 uur continue achter mn laptop te schrijven. Ik moest ook flink aanpoten, maar ik had wel de discipline om te gaan zitten en door te rammen. Hoe vaker je nu nog afleiding gaat zoeken de komende dagen, des te krapper de deadline wordt en des te minder jij gaat doen. Dus hup, gooi alles aan de kant en concentreer je alleen nog maar op die scriptie.

Al het andere dat je de komende 4 dagen buiten je scriptie om doet zijn zaken die ook wel na dinsdag kunnen! Dus wees gewoon streng voor jezelf en ga aan de slag!
Eens Boarn. Ik snap ook niet dat er wordt aangeraden om 'ook ontspanning in te plannen'. Vier dagen zonder ontspanning en met max 4/5 uurtjes slaap lukt echt wel. Daarma heb je alle tijd van de wereld.
Nou, ik ben degene die ontspanning aanraad. En zoals ik al aangeef, werkt dat voor mij het beste. Twee dagen 4/5 uur slaap lukt wel. Als ik vier dagen echt hard wil werken red ik dat niet, dan produceer ik alleen maar bagger.

Ik ben een sprinter in dit soort dingen: uurtje keihard vooruit, kwartiertje wandelen. Een duursporter bereikt hetzelfde in een gelijkmatiger tempo. Als TO tot de tweede categorie behoort moet ze zeker niet mijn aanpak kiezen. Dat had ik duidelijker kunnen aangeven.

Met ontspanning bedoel ik een half uurtje hardlopen, dan kan ik er daarna weer met drie keer zoveel energie tegenaan. Met chips op de bank hangen zou ik inderdaad vijf dagen uitstellen.
Maar 'even een half uurtje hard lopen' is ook omkleden, spullen pakken, het hardlopen zelf, weer omkleden (eventueel douchen), ff uitpuffen... ben je zo een uur a anderhalf uur verder.

Doe je dat twee keer in die vier dagen... 2 a 3 uur kwijt.

En vergeet niet dat dit een vrij uitzonderlijke situatie is en niet over een essaytje gaat. Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven als ik het niet zou halen, maar wel even was gaan sporten. Vier dagen is veel, maar in moeilijke situaties kunnen mensen ook veel aan.
Ben nog steeds bezig, gaat ok! Vriend is even komen koken en heb hem daarna op pad gestuurd met zn vrienden zodat ik rustig door kan gaan. Stop om 1 uur, slaap tot 8 en weer door.

Begin nu wel steeds meer te zien wat ik nog moet doen. En dat is veeeel :( .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven