Werk & Studie alle pijlers

Opzegtermijn

21-07-2009 20:47 14 berichten
Ik heb een vraagje over een opzegtermijn. Ben aan het solliciteren, en weet dat ik voor het eind van de betaalperiode op moet zeggen, zodat mijn opzegtermijn (als ik op tijd opzeg) dus een maand is. Maar stel dat ik voor 1 september opzeg, dan kan ik dus eind van de maand weg, maar dat nou bijv. mijn nieuwe baan 15 oktober begint? Kan ik dan tot die datum blijven, hoe zit dit? Want als ik letterlijk tussen 2 banen zit, ben ik niet verzekerd voor ziektenkosten?
Alle reacties Link kopieren
Moet je even aan personeelszaken vragen. Ik ben een paar keer halverwege de maand geëindigd en begonnen met een baan. Dus het kan wel, maar ligt aan de werkgever of hij/zijn wil meewerken.
mbt ziektekosten maakt het niet uit, je bent sowieso verzekerd.

Normaal gesproken werkt het zo als je voor het eind van de maand opzegt, 1 maand opzegtermijn. Dus als je halverwege opzegt moet je dus nog anderhalve maand werken bij je oude werkgever voordat je met je nieuwe baan kan beginnen. Hoe lang werk je hier al als ik vragen mag?
Maar is het niet zo als bij bijv. de huur opzeggen, dat je minimaal een maand van te voren moet opzeggen, maar zelf zegt wanneer je eruit gaat?

Want als er een gat tussen beide banen zit, waar moet je dan precies om denken?
By the way als je nieuwe baan pas begint op 15 oktober zou ik niet eerder opzeggen als begin sept.
waarschijnlijk kan je wel tot de 15e blijven werken als je dat overeenkomt met je werkgever. Maar je bent wel verzekerd hoor als je tussentijds even geen baan hebt.

Vroeger werkte dat in NL wel zo dat je dan niet in het ziekenfonds kon, maar begin 2007 is dat gewijzigd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik werk er vijf jaar, maar heb niet een langere opzegtermijn dan een maand, zoals het soms is als je ergens langer dan vijf jaar werkt.
Fijn om te weten dat ik in dat geval geen gedoe met het ziekenfonds heb.
Het "ergste" wat je overkomt is dat je een paar weken geen salaris hebt. Maar als je dat financieel kunt overbruggen, dan zou ik zeggen: geniet lekker van die paar weken extra vrije tijd!
Let even op of je een 'maand opzegtermijn hebt' of een 'kalendermaand opzegtermijn'.

Bij een maand opzegtermijn kun je overleggen en evt. ergens halverwege een maand beginnen. Bij een kalendermaand moet je eerder opzeggen, want dan hebben ze er recht op je een hele maand te houden en kun je daarnaast pas weg.

Om op jouw voorbeeld door te gaan van 15 oktober;

- maand opzeg --> begin september opzeggen en overleggen wat je laatste werkdag is

- kalendermaand opzeg --> eind augustus al opzeggen, dan is de maand september jouw opzegtermijn en kun je daarnaast nog afstemmen wat je met die eerste twee weken van oktober doet.
Kijk even in je cao boekje. Hierin is dit kopje opgenomen. Had het toevallig laatst zelf aan de hand. Ik bleek toch echt voor de eerste van de maand op te moeten zeggen......
Ik zou inderdaad even genieten van 2 weken vakantie!

Dus dan zou ik als je een maand opzegtermijn hebt, voor 1 september je ontslag indienen.
quote:reizende schreef op 21 juli 2009 @ 21:21:

Fijn om te weten dat ik in dat geval geen gedoe met het ziekenfonds heb.

kan ook niet want het ziekenfonds bestaat al een paar jaar niet meer ... iedere Nederlander valt onder de Basisverzekering (werkend of niet werkend) en het is aan jezelf om extra aanvullende verzekeringen af te sluiten.

Maar qua opzegtermijn moet je dit even nakijken of het voor einde van de maand is. Zeg je 1 september op dan gaat je opzegtermijn de volgende kalendermaand in, oktober dus.

Overleg even met je werkgever, wellicht kan je nog 2 weken doorwerken als beide partijen dit willen zodat het e.e.a. naadloos aansluit op elkaar. Vaak liggen daar mogelijkheden (bij ons in het bedrijf wel, ook als iemand eerder weg wil trouwens).
Over die 2 weken 'vrij'' die mogelijk tussen 2 banen zit, als het allemaal doorgaat, zouden mijn laatste weken vakantie zijn. Wil dan graag bij mijn oude baas nog 2 weken doorbetaald krijgen, dus langer blijven. Anders zou ik bij mijn evt. nieuwe baas meteen vakantiedagen moeten opnemen, en dan heb ik natuurlijk nog niets opgebouwd.

Maar goed, het geldt alleen als ik die baan krijg, en dat is nog even afwachten. (ze weten van mijn geplande vakantie) Maar wil het van te voren uitzoeken, zodat ik weet wat er mogelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven