Werk & Studie alle pijlers

OR-lidmaatschap

11-05-2012 12:35 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak nu een snel berichtje onder werktijd, ik kan mogelijk pas vanavond reageren.

Ik ben gevraagd in de OR van een grote, bekende detacheerder. Ik wil dit graag doen, maar vraag me af wat mijn rechten en plichten hierin zijn. Ik krijg zo snel mogelijk een informatiepakket toegestuurd, het OR-lid wat ik telefonisch gesproken heb kon mijn vragen niet beantwoorden.

Ik werk dus in de detachering, het gaat dus ook om de OR van de detacheerder. De vergaderingen zijn vrij vaak (1x per 3 weken) en vrij ver weg. Ik zal dus waarschijnlijk 1 dagdeel of in het slechtste geval een dag per 3 weken moeten verzuimen. Daar gaat mijn opdrachtgever zeker niet blij mee zijn. Moet ik voor mijn lidmaatschap toestemming vragen aan detacheerder en / of opdrachtgever?

Volgens het ORlid worden tijd en onkosten gewoon doorbetaald, dus dat is in ieder geval gunstig.

Mijn contactpersoon bij detacheerder en leidinggevende bij opdrachtgever zijn voor mij helaas geen vertrouwenspersonen, dus ik kan het hen niet vragen. (dat is ook een van de redenen dat ik lid wil worden van de OR, de rechtspositie van gedetacheerden is vaak onduidelijk, je hebt nooit een echte vertrouwenspersoon, men voelt zich geen onderdeel van detacheerder maar ook niet van opdrachtgever etc.)

Ik kan zo vlug op internet geen relevante informatie vinden en ik weet dat hier op viva een aantal experts rondlopen die ook hier alles over kunnen vertellen. Alvast bedankt!!

Alvast bedankt!
Je antwoorden mbt rechten kun je vinden in de Wet op ondernemingsraden (WOR). Zie: http://www.ornet.nl/wetge ... emingsraden-wor-2607.html

Wellicht heeft de OR waar je in gaat afspraken gemaakt met de ondernemer over faciliteiten, zoals tijd en onkosten.

Succes!

Amber
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gevraagd voor de OR? Bij mijn weten kom je via verkiezingen in de OR.
quote:_lupine_ schreef op 11 mei 2012 @ 12:46:

Gevraagd voor de OR? Bij mijn weten kom je via verkiezingen in de OR.

Kennelijk zijn er dan weinig gegadigden bij ons.

Ik had trouwens tot kort geleden niet eerder over de OR gehoord hoewel ik al jaren voor dit bedrijf werk, dus als er OR-verkiezingen zijn geweest in het verleden dan heb ik daar geen uitnodiging oid voor ontvangen. Ik had er tot kort geleden nooit bij stilgestaan dat een detacheerder ook een OR had. Ook de verslagen van de OR worden niet doorgestuurd naar het personeel, die zijn erg moeilijk aan te komen.
quote:viva-amber schreef op 11 mei 2012 @ 12:43:

Je antwoorden mbt rechten kun je vinden in de Wet op ondernemingsraden (WOR). Zie: http://www.ornet.nl/wetge ... emingsraden-wor-2607.html

Wellicht heeft de OR waar je in gaat afspraken gemaakt met de ondernemer over faciliteiten, zoals tijd en onkosten.

Succes!

AmberBedankt, die ga ik vanavond doorspitten!
Idd, OR-lid word je door een OR-verkiezing. Heeft het OR een reglement? Ik zou in ieder geval lid worden van een vakbond, mocht je in de OR komen te zitten en de CAO waar jullie onder vallen van binnen en buiten kennen.

http://www.fnvbondgenoten ... _pvt/rechten_en_plichten/

Ik heb altijd genotuleerd bij OR-vergaderingen. Maar bij ons was het een beetje provisorisch. Er worden ook speciale cursussen georganiseerd voor OR-leden en er bestaan vakbladen.
Er komt dus nog meer bij kijken dan ik dacht. Ik geloof meteen dat er verkiezingen zijn voor de OR, ik heb dat ook bij opdrachtgevers wel eens gehoord, maar in de 4 jaar dat ik hier nu werk is er in ieder geval nooit een OR-verkiezing geweest.

Ik heb het idee dat dit wel een heel provosorische OR is, het OR-lid kon op geen van mijn vragen antwoord geven, OR-verslagen zijn alleen op aanvraag en worden niet standaard rondgestuurd etc.

Ik ben nooit lid geweest van een vakbond, puur omdat vakbonden nooit opkomen voor gedetacheerden, maar ons vaak juist tegenwerken, maar misschien zijn er ook moderne vakbonden? Dat zal ik ook uitzoeken.

Een belangrijke vraag van mij is: in hoeverre moeten mijn detacheerder en met name mijn opdrachtgever hier toestemming voor geven? Want dat ga ik in ieder geval niet krijgen. Of is het zo dat ze hier nu eenmaal tijd voor vrij moeten maken?
HoH, ik heb zelf ook bij een grote landelijke bekende detacheerder gewerkt. In 'mijn' tijd waren er ook wel eens verkiezingen, maar vaker niet: het lidmaatschap was niet zo populair . Bij minder dan of evenveel kandidaten voor de OR-zetels zijn er geen verkiezingen (logischerwijs).

In mijn bedrijf kreeg je urendispensatie, ook werd er rekening gehouden met de OR-uren in de urenverantwoording (daar was een aparte categorie voor in het online formulier). In afstemming met je opdrachtgever ben je 'gewoon' voor een aantal uren per week beschikbaar. Je OG weet dat hij een maximaal aantal uur per week kunt werken voor ze. Bij nieuwe opdrachten hoeft dat dus geen issue te zijn, al moet je natuurlijk wel afstemming dat je er op sommige dagen niet kunt zijn omdat je naar het Hoofdkantoor moet afreizen. In je huidige opdracht zou ik dat samen met je BUM'mer bespreken met je OG als je inderdaad gaat starten met de OR.

Even inhoudelijk: hoewel ik zelf voor een unit werkte waar de band tussen interimmers, BUM'mer en AM'er hecht was, en op een vestiging die heel goed bekend stond als betrouwbaar en solide binnen de landelijke organisatie, herken ik wel de afstand die door andere interimmers binnen andere vestigingen en business units gevoeld werd. Ik weet niet persé of een OR-lidmaatschap dát kan veranderen. Zelf had ik geen oren naar een dergelijke functie omdat ik (net als heel veel anderen in die tijd) niet echt betrokkenheid met het HK voelde. Wij dopten onze boontjes in de regio echt zelf wel .

Succes!
Ik wou als antwoord op je vraag zeggen, geen flauw idee. Juist dit soort vragen is uitermate geschikt om te stellen aan een vakbond. Maar gelukkig, iemand met ervaring!
Tia Dalma, bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik weet ook niet of het echt gaat lukken, misschien wordt het wel één grote teleurstelling, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Ik merk dat de laatste jaren steeds meer vanuit de opdrachtgever en de eigen portomonnee wordt gedacht en er steeds minder wordt gekeken naar de werknemer. Natuurlijk zal dat vast met de crisis te maken hebben, uitzenders en detacheerders hebben beschikking over een groot bestand aan mensen die willen werken, maar er wordt volgens mij vaak uit het oog verloren dat het uiteindelijk wel die werknemers zijn die het geld binnenbrengen en dat die trouwe krachten die al jaren bakken met geld binnenbrengen ook wel eens wat waardering willen.
Ja ik zit in de OR, van een grote ICT dienstverlener.

Je werkgever is bij wet verplicht tijd beschikbaar te stellen voor OR werk. Dat wringt inderdaad nogal eens met de verwachtingen van je opdrachtgever. Die hoef je niet om toestemming te vragen, maar kan wel netjes zijn ze te informeren zodra eea actueel wordt. Dat hoef je niet zlef te doen, mischien slimmer dat via jullie contractmanager/accountmanager te laten lopen.

Wat houdt raadswerk in? Eens per 2 of 3 weken een vergadering, wel fijn als je die ook voorbereid. Eens per maand een overleg met de bestuurder/directeur, vaak op dezelfde dag als een reguliere OR vergadering.

Dan heeft een OR commissies: HR commissie, VGWM, financiele commissie, enz. Ieder raadslid zit ook in 1 of meerdere commissies. Afhankelijk van de commissie is dat ook 1 of 2 keer per maand een bijeenkomst, ook dat vergt weer voorbereiding.

Overigens ben ik het niet met je eens dat rechtspositie van gedetacheerden niet duidelijk is: je bent tenslotte in dienst van je werkgever.

En ben ik ook bepaald geen fan van de vakbonden: een stelletje stemmingmakers, die ALLEEN kijken naar wat goed is voor de werknemer. Maar bedenk: het is een ondernemingsraad, je moet dus in staat zijn beide kanten van de medaille te zien en te behartigen.

Meer informatie kan je vinden op bijv. : www.or.nl
Naara, bedankt voor je reactie.

Misschien is 'rechtspositie' niet helemaal het juiste woord, het is voor mij heel duidelijk bij wie ik in dienst ben, maar wat ik bedoel is dat vaak de verhoudingen tussen opdrachtgever - gedetacheerde/ uitzendkracht en detacheerder/uitzender vaak heel onduidelijk zijn, bij problemen word je vaak van het kastje naar de muur gestuurd door je leidinggevende bij de opdrachtgever en je contactpersoon bij de detacheerder. Vaak hebben opdrachtgevers ook geen duidelijk beeld van wat je van een ingehuurde kracht kunt verwachten.

Ik heb mezelf in het verleden (inmiddels heb ik een langlopend contract en heb ik dus wat meer verplichtingen) altijd als een soort van zzp'er gezien: flexibiliteit, maar geen acquisitie hoeven te doen. Ik heb die keuze destijds ook bewust gemaakt en ik heb mijn relatie met het bureau altijd als wederkerig gezien: ik bied mijn arbeid aan, ik ben iemand die goed functioneert en gewild is bij opdrachtgevers, jullie strijken een behoorlijk deel van mijn uurtarief op, in ruil daarvoor gaan jullie die klussen zoeken zodat ik dat zelf niet meer hoef te doen.

Tegenwoordig valt het mij steeds meer op dat opdrachtgevers mensen zoals ik als 'gewone werknemer' gaan beschouwen, waardoor ze dus niet meer de voordelen hebben van flexen (namelijk die flexibiliteit) maar alleen de nadelen: geen baanzekerheid. Een voorbeeld hiervan was pas nog een topic op G&R: een uitzendkracht die problemen had over vakantie opnemen. Ik heb ook al diverse maken gemerkt dat mijn contactpersoon mij onjuiste informatie heeft verstrekt en er één keer voor gezorgd heeft dat ik zelfs een opdracht ben verloren.

Ik snap dat dat sommige dingen soms gunstiger zijn voor het detacheringsbedrijf, in ieder geval op de korte termijn, en ik wil het belang van het bedrijf niet uit het oog verliezen (dat is ook mijn probleem met de vakbond) maar zeker ook niet die van de werknemers en het bijzondere karakter van flexwerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven