Werk & Studie alle pijlers

or vraag

14-04-2013 12:53 17 berichten
Situatie is als volgt: veranderende organisatie waarbij de or bij betrokken is. Nu heeft de or ingestemd met iets waar de werknemers niet blij mee zijn. De betreffende or medewerker werkt zelf niet meer op de vloer maar zit alleen nog maar in overleg. Hij weet dus niet wat er speelt. Ook speelt het gevoel dat dit or lid met de baas meepraat en niet weet wat er bij het personeel speelt. Van elke vst is 1 or lid. Er is dus geen ander lid waar je mee kunt praten. Wat kun je in dit geval doen?
Niets, want een OR gaat voor het geheel en niet voor de individu.

Wat zou je willen dan?
Ook als de hele werkvloer (60 man) het oneens is met de instemming?
Or lid uit ambt en nieuwe verkiezingen. Hij vertegenwoordigd zichzelf als individu en niet het personeel.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is, dan hebben jullie dit OR-lid democratisch gekozen. Er is dus weinig aan te doen.
Zit je nu jezelf te antwoorden?

Als je dat vaker doet, moet je even via de huisarts
quote:Tuorrebout schreef op 14 april 2013 @ 12:53:

Situatie is als volgt: veranderende organisatie waarbij de or bij betrokken is. Nu heeft de or ingestemd met iets waar de werknemers niet blij mee zijn. De betreffende or medewerker werkt zelf niet meer op de vloer maar zit alleen nog maar in overleg. Hij weet dus niet wat er speelt. Ook speelt het gevoel dat dit or lid met de baas meepraat en niet weet wat er bij het personeel speelt. Van elke vst is 1 or lid. Er is dus geen ander lid waar je mee kunt praten. Wat kun je in dit geval doen?

Bedoel je dat het OR lid dat uit jullie vestiging komt, te veel met de baas meepraat? (als vertaling van 'de betreffende or medewerker' en 'van elke vst')

Ik zou algemeen overleg vragen tussen OR en personeel. Zijn er nooit zulke bijeenkomsten? Er is toch geen wet dat je alleen met het ene lid uit je eigen vestiging mag praten?
Misschien ook je verwachtingen van de OR bijstellen. Zo heel veel 'macht' heeft een OR niet hoor.
Gesprek aanvragen (of brief schrijven) met de OR: ze zitten er namens de werkvloer.
Stel or stemt in met reorganisatie.... hele bedrijf/werkvloer is er tegen. Denk je echt dat het dan niet gaat gebeuren?
quote:lilalinda schreef op 14 april 2013 @ 13:06:

Zit je nu jezelf te antwoorden?

Als je dat vaker doet, moet je even via de huisarts Lijkt mij niet...was nog op een vraag van naar.
quote:Splinter_ schreef op 14 april 2013 @ 13:09:

[...]

Bedoel je dat het OR lid dat uit jullie vestiging komt, te veel met de baas meepraat? (als vertaling van 'de betreffende or medewerker' en 'van elke vst')

Ik zou algemeen overleg vragen tussen OR en personeel. Zijn er nooit zulke bijeenkomsten? Er is toch geen wet dat je alleen met het ene lid uit je eigen vestiging mag praten?Ja dat gevoel krijgt men. Ik weet dat een or niet zoveel macht heeft. In dit specifieke geval zijn ze akkoord gegaan met een team samen stelling waarbij men elkaar moet gaan vervangen. Uitgerekend is 1,6 persoon extra nodig om dit te kunnen en de or is akkoord gegaan met 1 extra. Dit gaat problemen opleveren.
quote:Tuorrebout schreef op 14 april 2013 @ 13:00:

Or lid uit ambt en nieuwe verkiezingen. Hij vertegenwoordigd zichzelf als individu en niet het personeel.

Je kan een OR lid niet uit zijn ambt ontzetten, want democratisch gekozen door het personeel. Afgezien daarvan: dan moet je meerdere mensen "vervangen" want het is een meerderheids"besluit" dus je geeft nu 1 persoon de schuld van een democratisch besluit.

Verder: bij ons wordt nooit bekend gemaakt wie waarvoor heeft gestemd, bij jullie dus wel? Of ben jij degene die het als ORlid niet eens is en zo de boel probeert te beïnvloeden/saboteren?
OK...niks aan te doen dus. Dan zien we wel wat de consequenties zijn van het besluit.
Werk je in de GHZ?
Het ging niet om mij, maar de wg laat ik even in het midden.
Als er al is ingestemd kun je denk ik niet zoveel meer. Bovendien is het inderdaad een meerderheidsbesluit (er zitten niet voor niets meerdere personen in de raad).

Ik zou het heersende gevoel over dit OR-lid (of de hele OR?) dus even loskoppelen van dit punt, al kun je het eventueel als voorbeeld aanhalen. Als het enkel om dat ene lid gaat, dan lijkt me voor de hand liggende eerst stap deze persoon zelf aan te spreken. En anders indrdaad de OR als geheel of aan het dagelijks bestuur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven