Werk & Studie alle pijlers

Originele sollicitatie brief

05-09-2010 22:51 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even vast.

Ik ben opzoek naar een andere baan. Met mijn huidige baan is op zich niets mis dus ik zit niet op een schopstoel, maar ik zou graag een stapje omhoog willen.

Nou is het zo dat ik momenteel in een technische branche werk en ik zou graag een zelfde soort functie gaan vervullen in een branche die meer bij mij past.

Nou heb ik dit natuurlijk ook allemaal netjes in mijn brief vermeld, daarbij aangegeven dat ik zeer leergierig en enthousiast ben. Maar aangezien er op elke functie waarop ik reageer vast ook minstens 10 andere (die beter aan het profiel voldoen) solliciteren, moet ik er echt uit springen met mijn brief.

Ik weet namelijk vrij zeker dat ik mezelf wel goed neer kan zetten in een gesprek.

Wat zou jullie aanspreken in een brief?
Omschrijf niet zozeer waarom jij geschikt bent voor een functie bij bedrijf X maar verwoordt wat jou aantrekt in bedrijf X. Lees de website en probeer iets te vinden wat je als aanknopingspunt kunt gebruiken. Houd je brief kort, bondig, vermijd clichés en noem geen dingen die ook in je cv staan. Zo pak ik het meestal aan en over het algemeen met succes.
Het is echt een misverstand dat sollicitatiebrieven 'origineel' zouden moeten zijn. Zorg ervoor dat je professioneel overkomt en foutloos Nederlands schrijft. Dat lijkt simpel, maar geloof me, daar zou je echt mee opvallen!

Verdiep je in het bedrijf en in de vacature en laat in zowel je CV als je brief blijken dat jij daar naadloos op aansluit. Vertel waarom je daar wilt werken, hoe jij 'het verschil' gaat maken. En zorg dat in je CV duidelijk wordt dat jij kennis van / ervaring met de gevraagde kennis/ervaring hebt. En daar waar je iets mist: leg uit waarom dat geen bezwaar zou zijn.
- opvallende openingszin (pak een aantal kernwoorden uit de vacature en laat die in je eerste zin terugkomen)

- vertel waaruit blijkt dat je leergierig en enthousiast bent (voorbeelden noemen, SMART formuleren)

- benoem een paar interessante aspecten van het bedrijf en/of de cultuur en hoe jij daar op aansluit en wat voor meerwaarde jij zou kunnen bieden
Ik heb een standaard opmaak met een serie foto's van mij erin, en mijn brieven zijn niet 'standaard' zoals het prisma sollicitatieboek voorschrijft. Nou zoek ik banen in de media, dus moet je wel laten zien dat je en creatief bent, en slim met woorden.

Mijn laatste sollicitatiezwik is niet echt goed verlopen, maar de twee keren daarvoor had ik erg veel goede respons. Waarbij ook verteld werd dat mijn brief opviel.

Maar wellicht is dat voor een 'echt beroep' anders.
Ik zou juist niet teveel ingaan op de eisen die je mist, dat vind ik meer iets voor het gesprek. Je hoeft niet alles in je brief te zetten maar zorg wel dat de inhoud hout snijdt.
wat ik in een brief wil lezen:

- dat je begrijpt wat ik zoek

- dat je hebt wat ik zoek

- dat je helder en foutloos kan schrijven

wat ik in een brief niet wil lezen, laat staan zien:

- dat jij zo graag bij ons wil werken (dat is vanzelfsprekend, anders schreef je niet)

- dat wij bij jou passen (dat maken we zelf wel uit)

- dat je zo rete-origineel en/of grappig en/of artistiekerig bent (wij zijn uitsluitend geïnteresseerd in creativiteit in je werk, de rest hou je maar voor familiefeestjes)

NB: wij zitten niet in een "creatieve" branche, volgens de meeste mensen.
Jemig, wat moeilijk zeg.

Ik wil niet direct afgewezen worden omdat ik niet aan alle eisen voldoe (natuurlijk niet aan mij om te beslissen). Meestal vragen ze om ervaring in een bepaalde branche, en die heb ik dus niet. Maar als ik nergens de kans krijg, ga ik natuurlijk ook nooit ervaring verkrijgen.

Ik heb nu het volgende in mijn brief staan;

Ik ben mij er terdege van bewust dat ik niet volledig voldoe aan het door u samengestelde profiel, echter ben ik overtuigd van mijn kwaliteiten en deze licht ik graag toe in een persoonlijk gesprek.

Is dit te.. overdreven, zelfvoldaan, arrogant??
Ik zou het persoonlijk helemaal niet benoemen dat je niet geschikt bent. Dat is zoals je al zegt niet aan jou om te beslissen. Je kunt die 3 regels waar nu deze zin staat beter gebruiken om je geschiktheid aan te tonen.

Verder denk ik ook dat het niet gaat om originaliteit maar om professionaliteit. En vergeet ook je cv niet. De meeste bedrijven (doe ik ook als ik sollicitanten heb) kijken eerst naar je cv. Omdat je solliciteert in een werkveld waar je niet zoveel (of geen) ervaring hebt, is het misschien een idee om een vaardigheden cv op te stellen. Daar zijn zat voorbeelden van te vinden op internet.

Als laatste kun je overwegen, dat is niet mijn stijl maar het schijnt te kunnen werken, om voordat je solliciteert telefonisch al contact te zoeken met de contactpersoon bij het betreffende bedrijf zodat ze je naam al een keer hebben gehoord.

Als je een hele dappere Dodo bent en je weet dat je dat kunt, zou je zelfs alvast een persoonlijke afspraak kunnen maken met de contactpersoon, een netwerkgesprek om te kijken of jij wel of niet moet gaan solliciteren. Nogmaals, tis niet mijn manier want daar ben ik veels te verlegen voor, maar wie weet...

In de categorie originaliteit heb ik ooit drie verschillende brieven naar 1 bedrijf gestuurd; 1 amicale, 1 overdreven beleefde en eentje daar tussen in. Omdat het een nieuw bedrijf was waar nog niks bekend was over de cultuur en wat voor soort mensen ze zochten. Ik kreeg braaf drie verschillende afwijzingen haha :-)
quote:Nici007 schreef op 06 september 2010 @ 10:39:

Jemig, wat moeilijk zeg.

Ik wil niet direct afgewezen worden omdat ik niet aan alle eisen voldoe (natuurlijk niet aan mij om te beslissen).Als je niet aan alle eisen voldoet, vernader je daar niks aan door je brief. Maar mensen worden zelden afgewezen omdat ze niet aan alle eisen voldoen.quote:Meestal vragen ze om ervaring in een bepaalde branche, en die heb ik dus niet. Maar als ik nergens de kans krijg, ga ik natuurlijk ook nooit ervaring verkrijgen.Dus aan jou te vertellen wat je WEL te bieden hebt.quote:Ik heb nu het volgende in mijn brief staan;

Ik ben mij er terdege van bewust dat ik niet volledig voldoe aan het door u samengestelde profiel, echter ben ik overtuigd van mijn kwaliteiten en deze licht ik graag toe in een persoonlijk gesprek.

Is dit te.. overdreven, zelfvoldaan, arrogant??Volkomen overbodig, te onderdanig. Je kan ook een briefje met "sla mij" op je rug plakken. Wat schiet je daar mee op?
quote:Nici007 schreef op 06 september 2010 @ 10:39:

Jemig, wat moeilijk zeg.

Ik wil niet direct afgewezen worden omdat ik niet aan alle eisen voldoe (natuurlijk niet aan mij om te beslissen). Meestal vragen ze om ervaring in een bepaalde branche, en die heb ik dus niet. Maar als ik nergens de kans krijg, ga ik natuurlijk ook nooit ervaring verkrijgen.

Ik heb nu het volgende in mijn brief staan;

Is dit te.. overdreven, zelfvoldaan, arrogant??Tip: zoek even op hoe je correct gebruik maak van het woord "echter".
GVD.

Daar gaat heel mijn brief!

Goed dus niet vertellen dat ik niet geschikt ben, maar overtuigen dat ik wel geschikt ben.

Maar het gaat om een baan in de 'mode' en ik doe nu iets in de 'techniek' (ik zet het even tussen haakjes omdat het beide niet echt de baan dekt die ik doe en wil gaan doen).

Ik kan moeilijk in mijn sollicitatie zetten dat ik affiniteit heb met mode, dat heeft zo'n beetje iedereen. Mezelf ophemelen als in, ik kan goed combineren o.i.d. doet er ook niet toe wat heb betreft een functie op de inkoop.

Dus; Ik ga vertellen dat het me erg leuk zou lijken, dat ik een baan zoek in een branche die beter bij mij past en vooral niet dat ik eigenlijk niet in aanmerking zou komen.

Misschien dat ik het toch maar gewoon bij mijn huidige baan moet houden
quote:Nici007 schreef op 06 september 2010 @ 12:05:

GVD.

Daar gaat heel mijn brief!

Goed dus niet vertellen dat ik niet geschikt ben, maar overtuigen dat ik wel geschikt ben.juistquote:Maar het gaat om een baan in de 'mode' en ik doe nu iets in de 'techniek' (ik zet het even tussen haakjes omdat het beide niet echt de baan dekt die ik doe en wil gaan doen).

Ik kan moeilijk in mijn sollicitatie zetten dat ik affiniteit heb met mode, dat heeft zo'n beetje iedereen. Mezelf ophemelen als in, ik kan goed combineren o.i.d. doet er ook niet toe wat heb betreft een functie op de inkoop.Jezelf ophemelen is dan ook onzin. Wat je moet doen is vertellen in hoeverre je voldoet aan de eisen, en waar dat uit blijkt.quote:Dus; Ik ga vertellen dat het me erg leuk zou lijkenals je van open deuren houdt ja. Ik vind dat altijd zo overbodig. "Het lijkt me leuk bij u te werken", ja, duh, als het een straf is solliciteer je niet.quote:dat ik een baan zoek in een branche die beter bij mij pastbeetje cliché, maar een goed cliché is niet ergquote:en vooral niet dat ik eigenlijk niet in aanmerking zou komen.idd, laat dat maar aan hen over.quote:Misschien dat ik het toch maar gewoon bij mijn huidige baan moet houden Natuurlijk niet.
Joh, niet meteen het bijltje er bij neergooien!

Sowieso moet je meer zeggen dan dat je affiniteit met mode hebt. Mode is, net zoals techniek, een beroep. Een beroep waar je bepaalde competenties voor moet hebben die belangrijker zijn dat alleen mode leuk vinden. Ik werk in de kunstensector en iedereen die tegen mij roept; ik wil in jouw sector komen werken want ik beoefen het al jaren als amateur en ik hou dr zo van, wijs ik meteen af. Het is een vak. Punt.

Dus om te kunnen vertellen hoe geschikt jij bent, moet je denk ik eerst weten wat de competenties zijn die bij dat vak horen. Dus moet je bijvoorbeeld goed kunnen plannen, goed dingen kunnen organiseren, goed kunnen luisteren enz enz enz. Zodra je die competenties weet, kun je vanuit je persoonlijk werkervaring daar op in haken.

Misschien is het voor jou echt wel goed om es vrijblijvend met mensen te gaan praten die het beroep uitoefenen wat jij graag wilt doen. Gewoon om te informeren wat je er nou precies voor moet kunnen. En dan bedoel ik uiteraard niet dat je een opleiding gedaan moet hebben. En als je de tijd hebt zou je een dagje kunnen meelopen in een dergelijk bedrijf. Even snuffelen op de werkvloer. Je zult verbaasd staan hoe makkelijk je dit soort dingen kunt regelen en iedereen praat nou eenmaal graag over zn werk.

Maar ehm...als je solliciteert en zeker als je een carriereswitch overweegt dan heb je geduld en doorzettingsvermogen nodig....dus met 'GVD, daar gaat mijn hele brief, laat ik het maar bij mijn huidige baan houden' zul je er niet komen....
Het is een beetje onzekerheid wat op zulke momenten de kop op steekt.

Ik ben overtuigd van mijzelf. En ik weet ook zeker dat ik mensen in een gesprek enthousiast kan maken over mij. Maar met zo'n flut brief als ik nu heb kom ik nog niet eens aan het gesprek toe.

Ik weet wat de baan die ik zou willen inhoud, ik doe nu het zelfde, alleen met andere producten. Ik weet (door schade en schande) heel goed welke mijn sterke en zwakke punten zijn.

Ik ga er even over brainstormen en dan gooi ik strax mijn brief hier neer, als iemand me dan even wil controleren. Ik leer graag dus voorkauwen hoeft niet maar feedback is zeer welkom.

Ik ga proberen een nette, duidelijke, foutloze (moeilijk!) brief op te stellen.
Nici, besteed ook aandacht aan je cv. Zorg dat daar ook je kwaliteiten naar voren komen. Pas je cv aan op de functie waar je op solliciteert door de manier waarop je werkzaamheden omschrijft en waar je de nadruk op legt.

Succes!
Je brief hier zetten is niet zo slim. Het gaat om de combi vacature, brief en CV, die moet kloppen. Alleen een brief zegt dus niet zoveel. En bovendien kan het maar zo zijn dat degene die jouw brief krijgt ook hier meeleest.

Als je wilt, wil ik hem wel offline voor je nalezen. Je kunt me mailen via mijn nick en dan @live punt nl erachter.
Thanx nummerzoveel.

Je hebt helemaal gelijk, daar had ik weer neit bij nagedacht. Ik maak graag van je aanbod gebruik, ik mail je later vandaag.
OK!
terzijde, wat is dit forum toch mooi!
Nummerzoveel..

Sorry, sorry, sorry ik kom weer eens niet op het internet en met mijn telefoon kan ik de bestanden niet doormailen aangezien die op mijn laptop staan. Wie heeft er toch ooit dat draadloze internet verzonnen werkt voor geen meter!
Geeft niets hoor. Ik ga zo wel slapen, dus als je wilt dat ik er nog even naar kijk dan wordt dat morgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven