Werk & Studie alle pijlers

Overnemen van een winkel....

02-05-2010 10:02 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede-forummers!

Ik zit met een "dilemma":

Er staat een mooie winkel ter overname. Zo'n winkel vind ik erg leuk en het thema is nu mijn hobby. De eigenaresse van de winkel wil er mee stoppen omdat ze dit niet langer wil/kan combineren met haar prive-leven (3 schoolgaande kids). De winkel loopt naar mijn idee goed, er is altijd wel volk.

Ik zit in de orienterende fase: ik zoek wat dingen uit, hoe te starten, stappenplannen bekijken. Dinsdag wil ik even langs de KvK om een omgevingsanalyse te halen (als dat kan) en soortgelijke bedrijven vergelijken. Eind volgende week heb ik met de eigenaresse een afspraak om wat informatie in te winnen: wat is haar vraagprijs, wat krijg je daar allemaal voor, wat voor omzetten heeft ze de laatste jaren gedraaid etc etc etc. Er is veel uit te zoeken, veel te beoordelen, ik moet veel advies van derden inwinnen. Kortom: een lange weg te gaan! Leuk en toch spannend!!

Nu komt mijn "dilemma": nu werk ik in loondienst, 24 uur. Verdien netto rond de 1000 euro per maand. Ik werk halve dagen. Ik kan mijn oudste dochter nu elke dag van school halen, en haar 3x per week weg brengen. De jongste is nu 4 maanden (!) en haar heb ik dus halve dagen bij mij wat ik heerlijk vind. Bij mijn oudste heb ik tot haar 4de jaar altijd 32 uur gewerkt, wat prima te doen was hoor, heb naar mijn idee niks gemist.

Stel, ik zou die overname doorzetten, ga ik wel weer een boel tijd inleveren....Lange werkdagen, oppas goed regelen, dochter niet meer ophalen van school...Ik zal dan veel en hard moeten werken. Tuurlijk moet dat ook wel weer wat opleveren, maar is dat het allemaal waard??? Het lijkt me ontzettend leuk om te doen zo'n winkel ook al is het veel werk, maar de tijd met mijn kids is natuurlijk ook veel waard.

Wat zouden jullie doen? Wie heeft er hier een eigen zaak met kinderen? Of wie werkt er ook zo veel? Zou het te combineren zijn?

En: heeft iemad nog tips voor zo'n eerste gesprek met de eigenaresse?

Sorry voor het lange verhaal!!
Heeft je partner een goede baan? Verdient hij genoeg om een inkomensval op te vangen? Kan hij meer bijspringen in de zorg voor jullie kinderen? Hoe staat hij tegenover dit plan?

Een winkel starten in deze tijd - ja sorry, ik hou niet van gezeur over de crisis, maar het is toch een beetje crisis - is erg moeilijk, meestal een schip van bijleggen. Ik lees bovendien niet in je verhaal dat je ervaring hebt in middenstand of retail, dus je zult veel tijd en energie kwijt zijn met je bedrijf. En ook als je wel gepokt en gemazeld bent, ben je meer tijd kwijt met je winkel dan de openingstijden van je zaak.

Er zijn al eerder dit soort vragen op het forum geweest, en het antwoord is over het algemeen: verdiep je heel goed in wat je doet, waarschijnlijk klinkt dit veel leuker dan het is, onderschat de hoeveelheid werk niet, doe ergens anders ervaring op en besluit dan of een eigen zaak wel wat voor jou is.

En om je laatste vraag te beantwoorden: ik heb een eigen bedrijf en geen kinderen en het zou ook absoluut niet te combineren zijn, als het leeuwendeel van de zorg niet zou worden uitbesteed.
Aanvulling: ik lees dat je een baby van vier maanden hebt en dat je 32 uur werken in combinatie met je eerste baby goed te doen vond. Nu heb je een kleuter én een baby en in je eigen bedrijf zul je twee keer zoveel uur moeten steken. Hoe zou dat werken voor jou?
Ooit had mijn (ex)man een eigen zaak, het is hard werken, vergeet dat niet. daarbij de inkoop, administratie, kinderen en een huishouden. Vergis je niet...het lijkt vaak leuker dan het is.
Ik denk dat je het hebben van een eigen winkel een klein beetje idealiseert. Helemaal in deze tijd.
"De winkel loopt naar mijn idee goed, er is altijd wel volk."

"Dinsdag wil ik even langs de KvK om een omgevingsanalyse te halen (als dat kan) en soortgelijke bedrijven vergelijken."

Deze citaten wekken de indruk dat je je nog nauwelijks verdiept hebt in het ondernemerschap. Omzet en rendement worden namelijk niet afgemeten aan de hand van het aantal bezoekers en men maakt niet 'even' een analyse van de markt. Daarnaast lees ik niets over een kredietfaciliteiten, huisvesting, inkoop, personeel, vergunningen etcetera.

Mijn advies zou zijn om eerst een gerichte opleiding te gaan volgen die je zal voorbereiden op het ondernemerschap. Als je daarna hebt besloten wat je wilt, stages hebt gelopen als bedrijfsleider en de zaak thuis op orde hebt is het vroeg genoeg om zo'n avontuur aan te gaan.
Ik zou eerst eens even goed in de cijfers duiken. het feit dat er altijd wel volk in een winkel is, betekend niet per saldo dat de winkel dus goed loopt. Ik kan genoeg winkels opnoemen waar altijd wel mensen kwamen kijken, maar die toch over de kop gingen. De mensen die komen moeten namelijk ook spullen kopen!!
quote:Appelsientje schreef op 02 mei 2010 @ 10:07:

Heeft je partner een goede baan? Verdient hij genoeg om een inkomensval op te vangen? Kan hij meer bijspringen in de zorg voor jullie kinderen? Hoe staat hij tegenover dit plan?

Mijn partner heeft een goede, vaste, baan. Met zijn loon kunnen we onze vaste lasten betalen. Met mijn huidige loon betalen we boodschappen, kleding en eenmalige uitgaven als cadeaus etc. Hij kan bijspringen m.b.t. de kids (doet hij nu al) en het huishouden (doet ie ook al).. Oppas voor 4 hele dagen (maandag zit de zaak dicht) is goed te regelen. Man is in het weekend altijd vrij. Mijn man staat er positief tegenover en spoort juist aan om meer informatie te vergaren hierover!

Ik weet dat de werktijden zich niet alleen beperken tot de winkeltijden. Je moet ook je administratie doen, winkel op orde houden, inkopen etc. Ik zal inderdaad, vooral in het begin, veel tijd kwijt zijn omdat ik geen ervaring heb in de retail. Ik doe nu verkoop-administratie in een redelijk groot bedrijf. Wel heb ik Nima-A, wat erg handig is om dingen te begrijpen!

En wat je aanvulling betreft Appelsientje: dat moet ik voor mezelf uitzoeken of dat werkt. Oppas regelen, de zorg overdragen aan een anderen is zeker te doen. Maar, wat staat er tegenover? Een eigen bedrijf hebben is toch niet alleen kommer en kwel?
Gizz: inderdaad, ik wil eerst de cijfers zien en die bespreken met een accountant. Dan pas kan ik een zinnig woord zeggen of de winkel genoeg omzet heeft en of het wat kan worden.

Wuiles: ik weet dat het daar niet aan afgemeten wordt. De MKB-adviseur heeft me gezegd voor het 1e gesprek cijfers op te vragen bij de KvK uit de branche en van soortgelijke bedrijven uit de omgeving.

Ik idealiseer niks, volgens mij heb ik duidelijk gezegd dat het hard werken is en ik twijfel niet voor niks!

Ik heb Nima-A. Om eerst stage te gaan lopen als bedrijfsleider lijkt me wat overdreven voor zo'n klein eenmanszaakje. Ik weet nog niet van alle facetten de hoed en de rand, maar daarvoor zijn er adviseurs, accountants en fiscalisten. In mijn familie zitten tevens een aantal ondernemers die helpende hand bieden.

De zaak thuis loopt goed dus ook dat is niet het probleem. Financieel is er een mouw aan te passen, dus ook dat zal het probleem niet worden.

Ja ik zit in de orienterende fase (ik moet toch ergens beginnen??). Ik win eerst informatie in bij verschillende instanties en adviseurs. En dus ook bij jullie!!
Wat zouden voor jou redenen kunnen zijn om het juist niet te doen?
De huidige eigenaresse stopt ermee omdat het niet te combineren valt met haar kinderen. En dan vraag jij of het te combineren is?

Ik zou het niet doen. Er komt zo gigantisch veel bij kijken... Vaak meer uren dan dat de winkel open is. Daarnaast, wil je personeel nemen? Hou er dan ook rekening mee dat deze uit kan vallen en jij stel op sprong moet kunnen bijdraaien.
Ik heb helemaal geen verstand van winkels maar ken bij ons in het dorp wel verschillende winkels waar de eigenaars hun (nog echt kleine) gewoon bij zich hielden. Eentje had zelfs een klein kamertje met een traphekje in de deur naar de winkel toe, en het kind had daar zijn eigen speelkamertje.

In het kader van wel/niet kunnen combineren is dat misschien iets om over na te denken?

Verder ken ik in Arnhem een winkel die maar een paar dagen per week open is, juist vanwege de kinderen. Die winkel is echter wel eerst succesvol geworden op internet voordat ze uberhaupt begonnen.
Redenen om het niet te doen:

- te veel van huis (al kun je administratie bv. ook thuis doen)

- zorg van kinderen overlaten aan iemand anders

- variabele loon? onzekerheden m.b.t. inkomsten

Punt 1 en 2 is nog te weerleggen. De zorg voor de kinderen is goed te regelen en diegene die het kan/wil doen doet het in mijn ogen prima.

De onzekerheden m.b.t. de inkomsten is enigszins nog te voorspellen d.m.v. in het verleden behaalde resultaten (al bieden die geen garantie natuurlijk). Dit misschien wel het grootste punt. Ik moet wel wat inkomen hebben, net zoals iedereen.

Het vele werk vind ik niet zo'n probleem, het lijkt me juist leuk om het voor jezelf te doen en zelf de beslissingen te nemen en ook de consequenties ervan te dragen.
Some-one: het geldt toch niet voor iedereen hetzelfde? De 1 vindt 20 uur werken in combinatie met kinderen nog te veel, de ander werkt 40 uur en dat werkt prima. Het wil niet zeggen dat wat een ander niet kan of wil, ik ook niet kan.

Personeel is niet nodig, het is een kleine zaak. Haar moeder springt nu zo nu en dan wel eens bij. Ook mijn moeder en mijn zussen willen dat erg graag doen, mocht er nood aan de man zijn.

Kastanjez: inderdaad dat idee dwaalt ook door mijn hoofd. Ik weet niet of hier plek voor is in de zaak, dat zou ik moeten bekijken. Wellicht is het niet handig om dit elke dag te doen, maar een middag zou misschien wel kunnen.

De huidige winkel is elke dag open van 9 tot half zes. En 's middags gesloten van 12 tot half 2. Op zaterdag is ze open van 10 tot 14.00 uur. Elke maandag is ze dicht.
Ik vraag wat voor jou redenen zouden kunnen zijn om het niet te doen, je noemt er een paar en vervolgens ga je ze meteen weerleggen. Kan het zijn dat je al een besluit hebt genomen? Dat dit iets is wat je wil en dat je het zal krijgen ook?
Met een eigen zaak ben je 24/7 aan het werk.
Ik zal sowieso meer van huis zijn dan nu, dat is een punt. Het kan nog enigszins in te dammen zijn door wat dingen thuis te doen, maar dat zal niet altijd gaan. Feit is en blijft dat ik veel meer uren zal werken en van huis ben dan ik nu doe. De punten zijn te weerleggen, maar niet voor 100%. De zorg moet ik overdragen, al is de persoon die het doet prima, maar feit blijft dat ik er minder ben voor ze.

Ik heb nog geen beslissing genomen hoor. Het hangt af van veel factoren: o.a. cijfers, maar ook gevoel. Ik zal eerst meerdere dingen te weten moeten komen alvorens ik een weloverwogen beslissing kan nemen.
Tja, jij vraagt toch of het te combineren is? Dat vond zij dus klaarblijkelijk niet....Je vraagt toch meningen. Dat is dus haar mening....
Cruella, Xana heeft gelijk hoor! Vergis je niet!
quote:CruellaDeVil schreef op 02 mei 2010 @ 10:32:

Gizz: inderdaad, ik wil eerst de cijfers zien en die bespreken met een accountant. Dan pas kan ik een zinnig woord zeggen of de winkel genoeg omzet heeft en of het wat kan worden.

Wuiles: ik weet dat het daar niet aan afgemeten wordt. De MKB-adviseur heeft me gezegd voor het 1e gesprek cijfers op te vragen bij de KvK uit de branche en van soortgelijke bedrijven uit de omgeving.

Ik idealiseer niks, volgens mij heb ik duidelijk gezegd dat het hard werken is en ik twijfel niet voor niks!

Ik heb Nima-A. Om eerst stage te gaan lopen als bedrijfsleider lijkt me wat overdreven voor zo'n klein eenmanszaakje. Ik weet nog niet van alle facetten de hoed en de rand, maar daarvoor zijn er adviseurs, accountants en fiscalisten. In mijn familie zitten tevens een aantal ondernemers die helpende hand bieden.

De zaak thuis loopt goed dus ook dat is niet het probleem. Financieel is er een mouw aan te passen, dus ook dat zal het probleem niet worden.

Ja ik zit in de orienterende fase (ik moet toch ergens beginnen??). Ik win eerst informatie in bij verschillende instanties en adviseurs. En dus ook bij jullie!!

Welke MKB-adviseur? Die van de Rabobank?

Het loopt thuis pas goed als het kinderopvang is geregeld lijkt me. En wat financiën betreft, mijn opmerking had geen betrekking op jullie financiële huishouding maar op de financiering van je bedrijf. Het is vrij ongebruikelijk om een starterslening te verstrekken zonder dat de ontvanger in enige mate hoofdelijk aansprakelijk is. Bovendien zul je doorgaans een behoorlijk bedrag op tafel moeten leggen om de voorraad over te nemen en de inkoop te kunnen financieren. Heb je dat al met je partner besproken?

Jezelf oriënteren is leuk en zelfs noodzakelijk maar dan wel op basis van feiten. Nu lijk je de volgorde om te draaien: je hebt een leuk winkeltje gezien en probeert vervolgens de feiten aan te passen aan je wens. Er kan pas echt sprake zijn van oriëntatie als je meerdere opties naast elkaar legt.
Leuk als je zo'n kans krijgt! Jaarcijfers bekijken, lijkt me een eerste orientatie en bespreek ook met de huidige eigenaresse hoe veel tijd er voor haar in de winkel gaat zitten. Heb je hulp als je ziek bent, of een van je kinderen? dat er iemand voor jou in de winkel kan staan? Ik zou ook kijken om bijvoorbeeld je administratie uit te besteden en misschien een zaterdaghulp in de winkel als daar geld voor is? zodat niet alles op jou alleen terecht komt, want dat lijkt me erg zwaar.
Welke feiten Wuiles? Heb ik al feiten dan? Ik zeg toch dat ik volgende week een eerste gesprek heb en daarbij cijfers wil hebben. Als ik weet waar de overname precies om gaat, dan pas kan ik kijken welke opties er zijn.

Orienteren is in de zin van: welke informatie heb ik nodig om samen met derden tot een besluit te komen. De komende tijd ga ik feiten verzamelen, en dan pas kijken hoe en wat. Voordat ik ga kijken welke opties er zijn wat betreft financiering e.d. moet ik wel weten waar het om gaat. Wat behoort tot de overname? Welke voorraad is er? en zo nog veel en veel meer dingen!

Ik pas zeker geen feiten aan naar mijn wens. Ik ben heel realistisch. Als het niks is, of ik (of een ander) zie er geen brood in, dan wordt 't 'm niet, punt. Ik ga geen onnodig risico lopen.

Je hebt gelijk wat betreft de aansprakelijkheid. Bij een eenmanszaak is de eigenaar ook aansprakelijk met zijn prive-vermogen. Het ligt puur aan de cijfers en verwachtingen of je dat risico wilt lopen. Daar kan ik nu nog niks over zeggen, aangezien ik geen cijfers heb. Het ligt natuurlijk ook aan hoe de markt zich houdt en zeker m.b.t. de crisis. Dat is dus een ding om uit te zoeken.

Kinderopvang is te regelen zoals ik al zei, ik hoef nu nog geen oppas voor 4 volle dagen in te zetten terwijl ik nu nog zo weinig werk en waarbij het nog niet eens zeker is dat ik dit ga doen.

Met mijn partner wordt/is alles goed overlegd. Is hij ergens niet mee eens, of wil hij het niet of wat dan ook, gaat het sowieso niet door.

Even voor de duidelijkheid: ik ga niet over 1 nacht ijs. Dit is het prille begin van een eventuele hele lange weg.
Inderdaad Babado, dat wil ik zeker aan haar vragen.

Het is inderdaad een leuke kans, vooral om van mijn hobby mijn werk te maken. Maar ik moet wel realistisch blijven. Ik moet er wel mijn brood mee verdienen en het zal lang niet altijd leuk zijn om zo lang te werken, vandaar mijn twijfels!
Is het een eigen pand of is het een huurpand? Hou er in dat laatste geval rekening mee dat ook de verhuurder wat te zeggen heeft, je kunt niet altijd zomaar het huurcontract over nemen.
Je bent straks gewoon 6 dagen aan het werk, waarom zou je dat willen als je net een baby hebt. Dan heb je toch amper tijd voor je kinderen. Het gaat er toch niet alleen om of je opvang kúnt regelen maar ook of je dat wel wilt. 32 uur werken met een kind is één ding maar dit gaat om heel wat meer uren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven