Werk & Studie alle pijlers

Overnemen van een winkel....

02-05-2010 10:02 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede-forummers!

Ik zit met een "dilemma":

Er staat een mooie winkel ter overname. Zo'n winkel vind ik erg leuk en het thema is nu mijn hobby. De eigenaresse van de winkel wil er mee stoppen omdat ze dit niet langer wil/kan combineren met haar prive-leven (3 schoolgaande kids). De winkel loopt naar mijn idee goed, er is altijd wel volk.

Ik zit in de orienterende fase: ik zoek wat dingen uit, hoe te starten, stappenplannen bekijken. Dinsdag wil ik even langs de KvK om een omgevingsanalyse te halen (als dat kan) en soortgelijke bedrijven vergelijken. Eind volgende week heb ik met de eigenaresse een afspraak om wat informatie in te winnen: wat is haar vraagprijs, wat krijg je daar allemaal voor, wat voor omzetten heeft ze de laatste jaren gedraaid etc etc etc. Er is veel uit te zoeken, veel te beoordelen, ik moet veel advies van derden inwinnen. Kortom: een lange weg te gaan! Leuk en toch spannend!!

Nu komt mijn "dilemma": nu werk ik in loondienst, 24 uur. Verdien netto rond de 1000 euro per maand. Ik werk halve dagen. Ik kan mijn oudste dochter nu elke dag van school halen, en haar 3x per week weg brengen. De jongste is nu 4 maanden (!) en haar heb ik dus halve dagen bij mij wat ik heerlijk vind. Bij mijn oudste heb ik tot haar 4de jaar altijd 32 uur gewerkt, wat prima te doen was hoor, heb naar mijn idee niks gemist.

Stel, ik zou die overname doorzetten, ga ik wel weer een boel tijd inleveren....Lange werkdagen, oppas goed regelen, dochter niet meer ophalen van school...Ik zal dan veel en hard moeten werken. Tuurlijk moet dat ook wel weer wat opleveren, maar is dat het allemaal waard??? Het lijkt me ontzettend leuk om te doen zo'n winkel ook al is het veel werk, maar de tijd met mijn kids is natuurlijk ook veel waard.

Wat zouden jullie doen? Wie heeft er hier een eigen zaak met kinderen? Of wie werkt er ook zo veel? Zou het te combineren zijn?

En: heeft iemad nog tips voor zo'n eerste gesprek met de eigenaresse?

Sorry voor het lange verhaal!!
Overigens vind ik het bewonderingswaardig dat je zo ondernemend bent! Succes met je beslissing.
Ik ben misschien wat wantrouwig aangelegd, maar ik zou wel even checken of die mevrouw de winkel echt weg doet vanwege de reden die ze jou geeft, of dat er meer aan de hand is.

Niet dat dat zo is, maar je weet maar nooit.

Dat er altijd veel klanten zijn, zegt ook niet alles over de financiele staat waarin de winkel verkeerd.

Ik hoop dat je dat allemaal goed checkt! Verder veel plezier ermee!
vroegah hadden mijn ouders een winkel met een speelkamer...wij waren toen 4 en 7 toen ze de winkel openden...en ze hebben die winkel aantal jaar gehad....wij waren 2 dagen per week na school in de winkel...

winkel was di t/m za open

ma t/m wo werkte pa nog op kantoor

di + wo gingen wij na school naar de winkel...wij wisten niet beter...

ik weet niet wat voor winkel het is...maar je kunt natuurlijk ook altijd online/offline combineren. (webwinkel + gewone winkel)

zo krijg je op verschillende manieren inkomsten...en pakketjes maken kun je ook doen tijdens openingstijden (rustige uren bijvoorbeeld....)

Op wat voor tijden ben jij in de winkel geweest dat het 'druk' was? Was dat alleen op zaterdag en koopavond of ook op doordeweekse dagen overdag?

Biedt de winkel ruimte voor een speelkamer voor de kids?
ik zou het doen als:

- je het niet erg vind om 60 uur per week te werken voor iets meer dan het minimum loon

- het niet erg vind dat de kans heel groot is dat je er na 3 jaar keihard werken erachter te komen dat er toch geen brood in zit en je de zaak beter kunt sluiten/verkopen (of nog erger dat je failliet bent)

- het je weinig kan schelen dat je je het niet kunt permiteren om ziek te zijn, en ook niet thuis kunt zijn als een van je kinderen ziek is..

- erg geen probleem mee hebt dat je de komende jaren niet of nauwelijks op vakantie kunt

en dan heb ik het nog niet gehad over de kosten en risico's van personeel (bijv. iemand krijgt 1000,- bruto, jij betaalt bijna 2000,- met al die bijkomende premies enzo)

de kosten om jezelf goed te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid enzo (of het risico dat je loopt als je je niet laat verzekeren)

dat als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, je man net zo aansprakelijk is als jou mocht het mis gaan...

het is niet voor niks dat er zo veel kleine zelfstandigen stoppen met hun zaak... het is het leukste beroep wat er is.. dus daar ligt het echt niet aan... er is alleen weinig eer meer te behalen en de meesten beginnen in te zien dat er meer is dan leven om te werken
Wat een negatieve reacties zeg. Natuurlijk moet men aan zo iets niet zo maar beginnen, maar ik vraag me af of op een Amerikaans forum ook zo negatief gereageerd zou worden.

Het lijkt een beetje op 'Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' mentaliteit. En hard werken is ook relatief. In loondienst in bijv. de tuinbouw werken, is echt wel zwaarder dan in een winkeltje. Uiteraard heb je als werknemer dan niet de verantwoordelijkheden en rompslomp.

Wat voor artikelen worden er eigenlijk verkocht ?
Ik zou een accountant naar de jaarcijfers laten kijken en prognoses laten maken, zonder roze bril.
quote:shirley40 schreef op 02 mei 2010 @ 14:45:

Wat een negatieve reacties zeg. Natuurlijk moet men aan zo iets niet zo maar beginnen, maar ik vraag me af of op een Amerikaans forum ook zo negatief gereageerd zou worden.

Het lijkt een beetje op 'Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' mentaliteit. En hard werken is ook relatief. In loondienst in bijv. de tuinbouw werken, is echt wel zwaarder dan in een winkeltje. Uiteraard heb je als werknemer dan niet de verantwoordelijkheden en rompslomp.

Wat voor artikelen worden er eigenlijk verkocht ?

Waarom verwacht je Amerikaanse reacties op een Nederlandsch forum?

Het is overigens ook heel Nederlands om je eigen land(genoten) af te kraken.
Ik zou het niet doen.

Ik zou eerst wachten tot je jongste op school zit, dan ben je veel flexibeler met werktijden en opvang. Je kunt veel dingen doen als ze op school zitten, bijvoorbeeld op de maandag dat de zaak dicht is en je kinderen wel op school zijn.

De kans is groot (hoop ik...) dat het financieel in NL ook weer een stuk beter gaat, en je zaak dus meer kans van slagen heeft. Je hebt dan nu nog bijna 4 jaar om je voor te bereiden, eventuele cursussen te volgen etc etc.

Deze winkel komt nu vrij, maar het zal echt de laatste niet zijn hoor! Er zullen nog meer kansen komen, en anders creeer je er een. Als je het echt graag wilt, zal dat je lukken.

Maar om je nu in een avontuur te storten omdat net deze ene zaak vrij komt zou ik, de omstandigheden zoals ze nu voor jou zijn, niet doen.
Beste,

misschien een beetje laat gezien de datum maar ik las dit bericht en ik wilde er toch even op reageren.

Ik heb heb een tweeling van 19jaar en ik heb mei vorig jaar een kaaswinkel overgenomen. Een winkel met een verouderd interieur die eigenlijk meer buurtsuperachtig aandeed.

De boekhouding was wat moeilijk uit te pluizen omdat de eigenaar een gezamenlijke boekhouding had met zijn vader die een bakkerswinkel/catering heeft 2 deuren verderop.

De accountant meende echter dat het zou moeten kunnen.

Ik ben toen enkele maanden als lid van het personeel mee gaan lopen om één en ander te bekijken.

Ik was ook een beetje 'blind', dacht dat het rozegeur en maneschijn was.

Heb, ondanks dat ik 3 mensen naar alles heb laten kijken, toch veel dingen niet opgemerkt.

Zo werden er nog sigaretten verkocht die de omzet behoorlijk omhoog trokken ECHTER, op rookwaren zit n te verwaarlozen winstmarge en de mensen gebruikten het winkeltje om snel iets te gaan halen.

3 man personeel overgenomen waarmee het gewoon niet klikte toen ik eenmaal de baas was.

Personeel heeft me duizenden euro's gekost want ze zijn na kritiek van de baas meteen de volgende dag ziek.

Personeel heeft veel macht vandaag de dag en dat is door een kleine beginnende zelfstandige niet op te vangen.

Producten die we zelf maken en waar we de receptuur van hadden overgenomen waren in de ogen van de klanten ineens niet meer hetzelfde en mensen vonden dat er langzamer gewerkt werd waardoor ze langer moesten wachten.

De doorsnee supermarkt artikelen verdwenen uit de schappen omdat dat geen zoden aan de dijk zet en dat vonden de bestaande klanten ook maar niks. Ze wilden een winkel waar ze even een snelle boodschap konden doen.

Ik heb klanten verloren doordat het personeel het blijkbaar niet aan kon alleen te zijn als ik een bestelling weg moest brengen en ik heb klanten verloren omdat personeel het blijkbaar niet aankon om bestellingen naar klanten te brengen en het contact met die klanten goed te laten verlopen zodat ik in de winkel kon blijven.

Moeilijk, moeilijk want ik kan niet op 2 plaatsen tegelijk zijn.

Ik ben nu een jaar verder en de boel dreigt in te storten.

Ik heb nu een personal coach in de arm genomen die bedrijven adviseert en uit het slop helpt.

Ik heb personeel ontslagen en heb nog 1 iemand in dienst voor 2 dagen.

We zien wel waar het eindigd.

Om even aan te geven hoe moeilijk het is.

Maar als je er toch mee door gaat en je niet lsaat ontmoedigen wens ik je oprecht succes, de economie kan alleen nog maar groeien!
Je bent met 3 klikken volledig te achterhalen op het internet Anjaskaeshuijs...niet zo handig van je en niet zo netjes naar je personeel toe.

Je geeft in je post iedereen de schuld van het slechte resultaat van je winkel (je personeel, ex-personeel en vooral ook de klanten) behalve jezelf.

Staat niet erg respectvol naar je klanten toe maar ook niet naar je (ex) personeel.

quote:in de ogen van de klanten ineens niet meer hetzelfde en mensen vonden dat er langzamer gewerkt werd waardoor ze langer moesten wachten.

De doorsnee supermarkt artikelen verdwenen uit de schappen omdat dat geen zoden aan de dijk zet en dat vonden de bestaande klanten ook maar niks

Vertelt je coach ook dat je misschien eens goed naar je klanten moet luisteren? Dit zijn serieuze signalen, die kan je af doen als onwaarheden maar je kan er ook iets mee doen. Een betalende klagende klant levert nog altijd meer op dan een ontevreden ex-klant.

quote: 3 man personeel overgenomen waarmee het gewoon niet klikte toen ik eenmaal de baas was.

Personeel heeft me duizenden euro's gekost want ze zijn na kritiek van de baas meteen de volgende dag ziek.

En misschien moet je eens goed in de spiegel kijken mbt personeel. Ben het geheel met je eens dat werknemers bijzonder goed beschermd worden in NL en dat dit voor een kleine zelfstandig een hoog risico vormt. Maar de manier waarop jij over je personeel praat getuigt ook niet bepaald van een overdosis aan leiderschapskwaliteiten.

quote: Ik heb klanten verloren doordat het personeel het blijkbaar niet aan kon alleen te zijn als ik een bestelling weg moest brengen en ik heb klanten verloren omdat personeel het blijkbaar niet aankon om bestellingen naar klanten te brengen en het contact met die klanten goed te laten verlopen zodat ik in de winkel kon blijven.

Dan had je eerder in moeten grijpen en je personeel beter trainen, beter moeten aansturen. Daar ben je eigenaar voor.

Maar wat heb jij zelf gedaan om nieuwe klanten binnen te halen?

Vraag ik me tot slot af wat je hebt gedaan en gezien in de periode dat je daar in loondienst was.

quote: Heb, ondanks dat ik 3 mensen naar alles heb laten kijken, toch veel dingen niet opgemerkt.

Zo werden er nog sigaretten verkocht die de omzet behoorlijk omhoog trokken ECHTER, op rookwaren zit n te verwaarlozen winstmarge en de mensen gebruikten het winkeltje om snel iets te gaan halen.

Ja koekoek, onder welke steen heb jij gewoond?

Als je daar werkt dan zie je toch wat een groot deel van de klanten koopt en praat je met ze om hun motivatie bij deze winkel te kopen te achterhalen. Dan zie je dat een snelle boodschap en sigaretten voor een groot deel van de omzet zorgen. Waarom heb je je dan geen seconde verdiept in de inkoopprijs van een pakje peuken????? En waarom ben je bijna beledigd als deze groep klanten niet blij is met het schrappen van de snelle boodschap-producten uit het assortiment???

quote:De accountant meende echter dat het zou moeten kunnen.

Een accountant berekent cijfers, dat is iets anders dan kennis van retailmanagement en marketing.

Wil je je winkel redden dan zou ik goed gaan luisteren naar mijn klanten of actief een andere doelgroep gaan benaderen met een duidelijk idee wat je wil gaan bereiken.

Respect voor je klant en personeel helpen je ook een stuk verder.
quote:Anjaskaeshuijs schreef op 03 juni 2010 @ 23:13:

Beste,

misschien een beetje laat gezien de datum maar ik las dit bericht en ik wilde er toch even op reageren.

Ik heb heb een tweeling van 19jaar en ik heb mei vorig jaar een kaaswinkel overgenomen. Een winkel met een verouderd interieur die eigenlijk meer buurtsuperachtig aandeed.

De boekhouding was wat moeilijk uit te pluizen omdat de eigenaar een gezamenlijke boekhouding had met zijn vader die een bakkerswinkel/catering heeft 2 deuren verderop.

De accountant meende echter dat het zou moeten kunnen.

Ik ben toen enkele maanden als lid van het personeel mee gaan lopen om één en ander te bekijken.

Ik was ook een beetje 'blind', dacht dat het rozegeur en maneschijn was.

Heb, ondanks dat ik 3 mensen naar alles heb laten kijken, toch veel dingen niet opgemerkt.

3 man personeel overgenomen waarmee het gewoon niet klikte toen ik eenmaal de baas was.

Personeel heeft veel macht vandaag de dag en dat is door een kleine beginnende zelfstandige niet op te vangen.

Producten die we zelf maken en waar we de receptuur van hadden overgenomen waren in de ogen van de klanten ineens niet meer hetzelfde en mensen vonden dat er langzamer gewerkt werd waardoor ze langer moesten wachten.

De doorsnee supermarkt artikelen verdwenen uit de schappen omdat dat geen zoden aan de dijk zet en dat vonden de bestaande klanten ook maar niks. Ze wilden een winkel waar ze even een snelle boodschap konden doen.

Ik heb klanten verloren doordat het personeel het blijkbaar niet aan kon alleen te zijn als ik een bestelling weg moest brengen en ik heb klanten verloren omdat personeel het blijkbaar niet aankon om bestellingen naar klanten te brengen en het contact met die klanten goed te laten verlopen zodat ik in de winkel kon blijven.

Ik ben nu een jaar verder en de boel dreigt in te storten.

Ik heb nu een personal coach in de arm genomen die bedrijven adviseert en uit het slop helpt.

Ik heb personeel ontslagen en heb nog 1 iemand in dienst voor 2 dagen.

We zien wel waar het eindigd.

Om even aan te geven hoe moeilijk het is.

Maar als je er toch mee door gaat en je niet lsaat ontmoedigen wens ik je oprecht succes, de economie kan alleen nog maar groeien!En dat is je allemaal overkomen? Zonder dat jij er invloed op had? Ik denk dat je je echt mag afvragen waarom het een ander wel is gelukt met hetzelfde personeel en dezelfde klanten iets moois op te bouwen en jou niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven