Werk & Studie alle pijlers

Overstappen opleiding

20-09-2013 19:57 16 berichten
Hey!

Ik volg nu de opleiding SAW niveau 3.

Ik zit niet helemaal op mijn plek, vanwege de verzorgende taken.

Nu kan ik zeggen als ik mijn diploma heb ik ga een werk plek zonder verzorgende taken zoeken. Maar dat lijkt me ook niet echt realistisch.

Nu lijkt mij dierenarts assistente een erg leuke opleiding/beroep.

Maar daar voor moet ik eerst dierenverzorger niveau 3 voor een deel volgens, geen probleem. Maar wat is nu wijsheid? Ik vindt het ontzettend leuk om met dieren te werken.

En hoe zit het met de studiefinanciering?

Ik doe niveau 3 dus het is een prestatie beurs en ik weet dat als je stopt met een opleiding je het terug moet betalen, maar hoe zit het als je overstapt op een andere opleiding?

Wie kan mij helpen met de juiste keuze?
Alle reacties Link kopieren
Je doet een zaagopleiding?

Realiseer je je wel dat je maar 4 jaar recht hebt op stufi?
Zaag opleiding?
Bedenk ook dat je met SAW veel gemakkelijker aan de slag zult kunnen dan als dierenarts assistente waar een zwaar overschot aan is en slechts moeizaam stageplaatsen voor te krijgen zijn door de grote vraag er naar.
Niet geschoten is altijd mis
Wat versta jij onder verzorgende taken? Dierenartsassistente verleent ook veel zorg, en is een vrij pittige opleiding. M'n beste vriendin is DAA en die baan is niet makkelijk. Je hebt 10 jaar de tijd met een prestatiebeurs, geen vier. Als je een niveau zakt heb je geen recht meer op stufi volgens mij.
Verzorgende taken versta ik onder, begeleiding op de wc, het wassen van mensen. Dat kan ik niet. Geen discussie over mogelijk. Maar dan hoef ik dus niks terug te betalen?
Er is vrijwel geen werk voor dierenartsassistentes en het betaalt uiterst beroerd. Een flink aantal mensen die ik ken en de opleiding gedaan hebben, zijn omgeschoold. Van hun klas kwam vrijwel de helft niet aan een baan.

Overigens vond ik de opleiding niet echt heel pittig. Het is een gewone MBO-opleiding die ik zelfs met mijn dyscalculie probleemloos heb gedaan.

Denk je trouwens dat dierenartsassistente zijn alleen maar lekker kroelen en verzorgen is, met tussendoor een operatietje? Het is goor, vies, stinkerig werk. Poep, pies, bloed, kots en pus. Een groot deel van de dag ben je dat aan het schoonmaken en als je een hond met bv parvo binnenkrijgt, krijg je dat allemaal tegelijk over je heen. Letterlijk en figuurlijk.

Als je mensen naar het toilet helpen en wassen al beslist niet wilt, vraag ik me af of je dat wel wilt.
quote:saratje93 schreef op 20 september 2013 @ 20:40:

Verzorgende taken versta ik onder, begeleiding op de wc, het wassen van mensen. Dat kan ik niet. Geen discussie over mogelijk. Maar dan hoef ik dus niks terug te betalen?

Voor zover ik weet krijg je maar 4 jaar prestatiebeurs. Daarna kan je nog 3 jaar lenen. Met andere woorden: je hoeft niets terug te betalen als je binnen 10 jaar een diploma haalt, maar je moet wel de 'verloren' jaren zelf betalen omdat je geen prestatiebeurs meer krijgt.

En nee, ik zou niet overstappen om dierenarts assistent te worden. Een baan in die richting vinden is bijna ondoenlijk op dit moment. Hoewel de baankansen voor SAW niet erg hoog zijn, zijn ze nog altijd beter dan de baankansen van een paraveterinair.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
quote:saratje93 schreef op 20 september 2013 @ 20:40:

Verzorgende taken versta ik onder, begeleiding op de wc, het wassen van mensen. Dat kan ik niet. Geen discussie over mogelijk. Maar dan hoef ik dus niks terug te betalen?En je hebt je niet verdiept in de opleiding en het werk vóórdat je aan de opleiding begon? Dan had je het geweten, erover na kunnen denken en niet ineens iets anders willen en niks willen terugbetalen.
Dierenartsassistente zou ik niet doen. Weinig werk en slecht betaald.
Dierenarts assistent is veel minder 'met dieren werken' dan veel mensen denken. Zoals iemand hier al zei, is het vooral heel veel schoonmaken (hokken, behandelruimtes, instrumenten), en omgaan met de eigenaren. Naast dat er altijd al heel weinig betaald werd is er momenteel echt vrijwel geen werk in te vinden. Daar zou ik dus nog maar eens heeeel goed over nadenken.
Ik doe nu SAW maatschappelijke zorg, dat houd in ouderen en gehandicapten. Ik vindt het behoorlijk zwaar. Ik ben bang dat ik dit niet vol ga houden. De verzorgende taken rondt om de dieren opleidingen lijken mij een stuk minder zwaar. Maar idd er is weinig werk in. Maar ik heb ookal gedacht om misschien van richting in de SAW te veranderen. Van MZ naar PW (kinderopvang) verzorgende taken rondt om kinderen lijken mij minder zwaar dan ouderen en volwassenen.
De verzorgende taken rondom de dierenopleidingen zijn beslist niet minder zwaar, zowel fysiek als wat betreft het schoonmaken en de viezigheid.

En ook toen ik de opleiding afrondde, een jaar of 15 geleden, was er al vrijwel geen werk in te vinden. Heel veel dierenartsen vinden het maar wat makkelijk om een buurmeisje, nichtje of ander willekeurig iemand zonder diploma het werk te laten doen. Nog goedkoper.

Maar wat lijkt je nu dan precies zo "zwaar"? In de kinderopvang moet je ook luiers verschonen, kots ruimen, snottebellen vegen, diarreebroeken verschonen en schoonmaken.
Saratje: in de kinderopvang wordt volop bezuinigd. Ik geloof niet dat je snel aan een baan geraakt.

Zoals gezegd is er voor dierenartsassistentes ook geen werk.
Kinderopvang is inderdaad geen goed idee met alle bezuinigingen die doorgevoerd worden. Ik denk dat ze dan ook eerder de hoogopgeleide mensen aannemen, als ze de keuze hebben.

Ik weet niet zoveel van de niveau 3 opleidingen af, maar weet wel dat ze (nu nog wel...) veel verzorgenden ig zoeken. Maar ja, als je SAW al veel verzorging vindt...

Heb je al eens nagedacht over een technische opleiding?
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Er is geen werk in de kinderopvang. Mensen worden nu al en masse ontslagen, en na de nieuwe bezuinigingen in 2014 zullen er nog meer sluiten. Erg slechte keuze dus. Dierenartsassistente is ook geen werk in te vinden en verdient erbarmelijk (minimum loon)
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven