Werk & Studie alle pijlers

Pedagoog bij een kinderdagverblijf

01-06-2010 12:46 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik mijn droombaan gevonden heb Klein probleempje: ik heb daarvoor nog nooit een vacature gezien! Vandaar mijn vraag: hoe word je pedagoog op een kinderdagverblijf?

Is er - gezien het ontbreken van vacatures - wel vraag naar de functie? Is het misschien een functie die veel intern wordt opgevuld en is het daarom raadzaam om op een andere functie (bijv. locatiemanager oid) te solliciteren en zo door te groeien binnen een kinderopvangorganisatie? Is het een idee om als ZZP-er aan de slag te gaan (al heb ik niet zo'n goed idee van wat daar allemaal bij komt kijken...)

Het zou natuurlijk geweldig zijn als hier kinderopvangpedagogen forummen die me meer kunnen vertellen Tips, info en ervaringen van anderen in de kinderopvang/pedagogiek zijn ook meer dan welkom!
Volgens mij zijn er geen pedagogen op kinderdagverblijven. Bij consultatiebureau hebben ze vaak wel een pedagoog in dienst.
Op de meeste kinderdagverblijven werken Pedagogisch Medewerkers, mensen met een MBO-diploma niveau 3 of 4. Bij grotere kinderopvangorganisaties zie je nu wel steeds vaker een (ortho)pedagoog. Dit is dan één pedagoog (HBO/universitair) op een grote overkoepelende organisatie.

Goed zoeken dus, naar die éne vacature.

Of genoegen nemen met een functie op MBO-niveau en aan het werk gaan als pedagogisch medewerker; leidster dus.

Als je één keer binnen bent in een organisatie is het wellicht makkelijker om je 'op te werken'.
De meeste kinderdagverblijforganisaties hebben geen geld (over) voor een pedagoog.

Bovendien zijn de pedagogisch medewerkers ook pedagogisch opgeleid maar dan meestal op mbo-niveau.

Heb je wel werkervaring in de kinderopvang?

Bijvoorbeeld als bijbaantje tijdens je studie?
of bij een Medisch Kinderdagverblijf?

Of dagopvang
Hallo Msbutterfly,

Ik werk zelf in de kinderopvang. Bij ons in de (grote) stichting hebben ze meerdere pedagogen in dienst die overkoepelend werken, dus niet voor één vast kinderdagverblijf.

Ik denk dat je dus het beste contact kunt zoeken met de grotere kinderopvangorganisaties. Je zou daar eens kunnen informeren, of een open sollicitatie kunnen sturen.

Veel succes!
Het bestaat wel! Ik ben pedagogisch coach op een buitenschoolse opvang. Heel erg leuk werk, maar wel een hele nieuwe baan die je denk ik op weinig andere plekken vindt. Ik heb mijn handen in ieder geval vol. Een beschrijving van mijn functie: Als pedagogisch coach vertaal ik het pedagogisch beleid naar concrete activiteiten en lever ik een bijdrage aan de implementatie hiervan. Ik bewaak het kwaliteitsniveau van het pedagogisch beleid; evalueer hiertoe activiteiten die in het kader van het pedagogisch beleid worden uitgevoerd. Ik signaleer ontwikkelingen, knelpunten en verbetermogelijkheden binnen de organisatie en doe op basis hiervan voorstellen over de beleidsvorming aan de leidinggevende. Ik begeleid gevraagd en ongevraagd pedagogisch medewerkers bij het uitvoeren van het pedagogisch beleid. Daarnaast werk ik, waar nodig, mee in de uitvoering ten behoeve van coaching en intervisie van de pedagogisch medewerkers. ik draag kennis en informatie over het pedagogisch beleid over ten behoeve van deskundigheidsbevordering, zowel in- als extern (scholen, ouders).
Hier zit er één, nouja, min of meer.

Ik ben parttime stafmedewerker (voornamelijk op gebied van pedagogisch beleid) binnen een grote kinderopvangorganisatie (1000 mensen).

Ten eerste ben ik eigenlijk erg benieuwd welke werkzaamheden jij voor je ziet bij de taak als pedagoog binnen de kinderopvang...

Ik zal je wat informatie proberen te geven die relevant is.

Binnen de kinderopvang zijn uiteraard kleinere en grotere organisaties. Onder andere dat bepaalt of men werkt met echte pedagogen of niet.

Sommige organisaties kiezen er bewuster voor dan andere om hier in te investeren.

Bij kleinere organisaties is het meestal de directie of de managers die het stukje pedagogiek in hun pakket hebben.

Als pedagogoog zou je in de organisatie waar ik werk aan de slag kunnen gaan als stafmedewerker, beleidsmedewerker of zorgcoordinator. Maar, die functies zijn beperkt en liggen niet voor het oprapen. Het is meer een kwestie van op het goede moment op de goede plek zijn... het is natuurlijk ook nog een voordeel als je enige werkervaring binnen het echte kinderopvangwerk hebt, zodat je weet hoe alles reilt en zeilt op de groep. Daarnaast moet je natuurlijk de juiste richting opleiding hebben (hbo of universitair pedagogiek oid)

Wat verder meespeelt is dat de branche erg afhankelijk is van overheidsinvestering (en de peuterspeelzalen van de gemeenten) en da's geen vetpot. Dus je wordt er niet rijk van, maar kan er wel van leven. Dat betekent wel dat er af en toe bezuinigd moet worden, ook dat speelt nu.

Als je googelt kom je vast nog wat oude vacatures of functieomschrijvingen tegen.

In mijn werkzaamheden ben ik vooral ondersteunend naar de managers, geef ik trainingen, adviseer ik over inrichting van ruimte etc (dat zijn de leuke dingen), maar er zijn ook een aantal suffe taken zoals het uitwerken van stukken en daar zijn je dagen ook veel mee gevuld.

Ik zit meer op het uitvoerende stukje, de beleidsmedewerkers denken meer mee in de visie etc.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar...
Dank jullie wel voor de reacties! Ik heb inderdaad tijdens mijn studie (ontwikkelingspsychologie) part-time op een kinderdagverblijf gewerkt als pedagogisch medewerker. Heb mijn huidige baan (die niks te maken heeft met mijn studie) opgezegd per 1 juli en ben van plan dan na een maandje vakantie maar aan de slag te gaan als invalkracht in de kinderopvang om dan in ieder geval alweer 'in het wereldje' te zitten. Wie weet wat het verder brengt...

Een medisch kinderdagverblijf is ook een goeie! Nog niet aan gedacht omdat ik eigenlijk een beetje weg wil uit de hulpverlening maar in principe is het nog wel een optie, omdat het in ieder geval qua leeftijd de doelgroep is waar ik graag mee werk.

Ben benieuwd naar andere ideeën! En hoop stiekem nog steeds een kinderopvangpedagoog te treffen Al zijn die dus dun gezaaid...
Maar wat stel je je concreet voor bij zo'n kinderopvangpedagoog? Welke werkzaamheden heeft zo iemand?
Haha imni, ik had jouw reactie duidelijk nog niet gelezen vóór mijn vorige reactie Wat ik me concreet voorstel bij het werk van een kinderopvangpedagoog is het maken/bewaken van pedagogisch beleid (de vertaalslag van theorie naar praktijk), het bijscholen/coachen of ondersteunen van pedagogisch medewerkers en misschien ook het (gevraagd) observeren van opvallend gedrag van een kindje. Klopt dat een beetje? Overigens werk ik liever met de mensen die met kinderen werken dan met de kinderen zelf.

Interessant om te horen dat er bij jou onderscheid wordt gemaakt tussen staf- en beleidsmedewerkers, ik denk dat mijn aandacht met name naar dat laatste uitgaat. Websites van de grote kinderopvangorganisaties in mijn omgeving houd ik sowieso in de gaten en ik heb al ontdekt dat de pedagogische staf/functies overal anders heet/heten...
Ambrosia9, jeetje, wat klinkt jouw functie leuk! Helemaal wat ik zoek, alleen dan misschien bij een jongere doelgroep. Hoe heb jij jouw baan gevonden? En welke opleiding/ervaring had je voordat je bij je huidige baan kwam?
He msbutterfly, succes met de zoektocht.

Nog even een detail, je geeft aan dat je volgens mijn verhaal de beleidsfunctie leuker vindt dan de staffunctie, terwijl je later weer aangeeft de functie van pedagogisch coach erg aantrekkelijk te vinden. Ik vroeg je eerder waar je behoeften lagen omdat je als beleidsmedewerker gemiddeld nog minder met kinderen te maken hebt, dan als stafmedewerker of als coach. Dan zit je daar echt nog een stap verder vanaf. (ik put uit eigen ervaring natuurlijk).

Wist je dat er een opleiding tot pedagogisch coach in de kinderopvang is? En ook een managementopleiding? Orienteer je daar eens op. Nogmaals succes!
Hoi imni, dat wist ik niet! Wat een nuttige info! Ik ga meteen es googlen. Bedoel je trouwens ook een specifieke managementopleiding gericht op kinderopvang? Ook al denk ik - nu - liever geen leiding te willen geven, je weet het nooit...

Uit jouw verhaal dacht ik op te maken dat je als stafmedewerker meer het management ondersteunt (en als beleidsmedewerker dus meer de pedagogisch medewerkers), maar ik zie nu ook het verschil in direct contact met kinderen. Vind het onderscheid tussen de twee functies wel lastig en volgens mij heeft pedagogisch coach weer een overlap met beide?

Ben nog even nieuwsgierig: je hebt het over stukken uitwerken. Aan wat voor stukken moet ik denken?

Heel erg bedankt voor je informatie tot nu toe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven