Werk & Studie alle pijlers

pensioenopbouw ondernemers

19-08-2009 10:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie o wie heeft ervaring met pensioen opbouwen als je ondernemer bent ? Mijn lief is 35 en heeft met 3 compagnons een bedrijf. Hij bouwt geen pensioen op.

Weet iemand hoe dat in zn werk gaat als hij vanaf nu toch nog pensioen wil gaan opbouwen ?
Hoezo vraag jij je dat af, als ik vragen mag??

Er zijn ene aantal opties, ook afhankelijk de rechtsvorm.

Je lief zou eens zijn licht op kunnen steken bij een financieel planner.
Computer says nooooo
Daar moet je jezelf voor verzekeren.
Inderdaad advies inwinnen bij iemand die er verstand van heeft. Mijn man heeft dat ook gedaan en heeft toen een bepaald spaarplan afgesloten waarmee hij dus maandelijks voor zijn pensioen spaart.
quote:Zamirah schreef op 19 augustus 2009 @ 10:30:

Daar moet je jezelf voor verzekeren.Hoeft geen verzekering te zijn.. zitten soms torenhoge kosten aan vast.
Computer says nooooo
Gewoon sparen en investeren in b.v. onroerend goed.

Van die spaarplannen/lijfrentes/verzekeringen vertrouw ik niet. Je bent al gauw meer geld aan kosten kwijt, dan je terugkrijgt.

Geld apart zetten op verschillende rekeningen. Een paar huurhuizen kopen. Het beheer kun je door een beheerbedrijf laten doen.

Het eigen huis aflossen is ook een goede spaarmethode.
Nooit een spaarplan of constructie nemen die je niet begrijpt. Vertrouw niet zo'n man, die er verstand van heeft. Hij verkoopt je het spaarplan waar hij de hoogste provisie voor krijgt.

Gewoon iets duidelijks. Ik zet mijn geld daar op die rekening en krijg dit percentage aan rente. Simpel, daar kan niets mis mee zijn.

Of, ik koop een garagebox voor 20.000,- en krijg daar 140,- huur voor per maand. (aankoopbedrag is dan 12 x de jaarhuur. Na 12 jaar ga je dan dus op je aankoop verdienen)
Precies, de winst prive (box 3 dus belastingvrij) in onroerend goed investeren en verhuren die hap.

En verder prive sparen op een normale spaarrekening met flihnke rente.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
mijn vader heeft een schildersbedrijf en ze hebben een aantal lijfrentes, een deel aanvullend pensioen verzekerd en verder inderdaad onroerend goed ( een gebouw met 6 appartementen, die permanent bezet zijn ). ook al is de markt niet goed voor verkoop nu, je ontvangt toch de huur, ook interessant en de markt trekt ook weer aan, kun je het ook weer beter verkopen, mocht het nodig zijn.
Is het dan niet handiger om zelf bijvoorbeeld een bedrag weg te zetten elke maand ? Ik noem maar wat... bijv. ¤ 100,- en dat de komende 30 jaar lang volhouden ? Is dat niet het meest simpele oplossing ? Of denk ik nu heel erg kortzichtig ?
Je kan er een lijfrente voor aanvragen bij de bank, dacht ik. Dan bouw je pensioen op. Maar volgens mij is het veel voordeliger om het zelf op te bouwen. Want zo'n lijfrente is heel duur!
Maar hoe kun je het dan "zelf" opbouwen ??

ik heb bijv. bij sns bank gekeken, daar kun je lijfrente sparen.
quote:Katja schreef op 19 augustus 2009 @ 13:15:

Maar hoe kun je het dan "zelf" opbouwen ??

Door iedere maand een bedrag op een spaarrekening te zetten.
quote:Katja schreef op 19 augustus 2009 @ 12:55:

Is het dan niet handiger om zelf bijvoorbeeld een bedrag weg te zetten elke maand ? Ik noem maar wat... bijv. ¤ 100,- en dat de komende 30 jaar lang volhouden ? Is dat niet het meest simpele oplossing ? Of denk ik nu heel erg kortzichtig ?

Nee, niet kortzichtig. Alleen: het geld dat je spaart is misschien niet genoeg als je heel oud wordt. Dus bij een pensioen en ik geloof ook bij een lijfrente-geval, koop je er een verzekering bij, zodat je elke maand hetzelfde uitgekeerd krijgt, ook als je 110 wordt.

Daarom zijn pensioenen voor vrouwen duurder, die worden gemiddeld ouder dan mannen en de verzekering is ook niet gek natuurlijk.
Wat veel ondernemers trouwens doen, is hun huis gebruiken als spaarpotje. Hypotheek aflossen en huis verkopen als je met pensioen gaat.
Een voorziening of een reserve opnemen in je bedrijf is ook een veel gebruikte constructie.

Heeft je man trouwens geen accountant of andere financieel adviseur aan wie je dit kunt vragen? En hoe doen de andere compagnons dit?
Dat vroeg ik me dus ook al af, ik zou het nl zo raar vinden als summerman hier een topic opent over hoe ik mijn pensioen zou moeten opbouwen...

Anyway: huis zou ik niet echt doen, misschien ben je nog heel fief op je 67ste en wil je graag leuk blijven wonen. Wat wij wel doen is ons nu blauw betalen aan een hypotheek die als ik 60 ben, vrijwel afbetaald is. Zo gezegd: er zijn vele manieren om je pensioen op te bouwen.

Ik denk ook dat veel mensen eea best wat breder zouden kunnen zien ook: uiteindelijk gaat het erom dat je straks, als je geen salaris of winst meer hebt, toch gewoon lekker kunt leven. Dat kan door bepaalde kosten te verminderen, en zorgen dat dat je wat geld hebt gepaard. eea is enorm persoonlijk. De een wil dan juist geld om te reizen, de ander vind het prima in een stacaravan in Putten te zitten.

"zelf doen" moet je mee uit kijken als ondernemer, aangezien je dan de kans kunt lopen bepaalde belastingvoordelen te missen. Als je een bv hebt, kun je eea ook via een aparte pensioen bv regelen. Dus een gewone spaarrekening is niet altijd aan te raden.

Lijfrenteverzekeringen zijn mi een wassen neus, een bancaire spaarregeling (of speciale deposito) is dan een betere optie, maar dat is mijn mening, of die garageboxen - is ook een goeie.

Nou, hele uiteenzetting.. laat je eens weten wat je man heeft gedaan?
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven