Werk & Studie alle pijlers

Pensioenopbouw

07-07-2010 17:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb geen idee of ik dit wel onder de goede pijler plaats. Maar ik heb inmiddels mijn arbeidsovereenkomst per mail binnen zodat ik het nog even door kan lezen voordat ik teken. Nu staat er het volgende in:

2. Werkgever is met werknemer geen pensioenstoezegging overeen gekomen.

Begrijp ik dan goed dat er geen pensioen opgebouwd wordt? Komt dit vaker voor? En zou ik dit op een andere manier kunnen regelen?

Pff..ik heb hier totaal geen verstand van
Dat heb je goed begrepen! Het komt ook wel vaker voor en het is wel belangrijk om dit zelf te regelen. Maak eens een afspraak met een financieel adviseur of met je bank! Die kunnen je vaak haarfijn voorrekenen wat voor jou in dit geval de beste methode is!

Enne gefeliciteerd met je nieuwe baan!
http://www.telegraaf.nl/overgeld/pensio ... oe___.html
Dankjewel!

Oh, het komt dus vaker voor. Ik was al bang dat ik geflest werd.

Ik zit binnenkort in de schuldsanering en ik zit nu in budgetbeheer. Ik heb nu dus geen bankrekening en helemaal geen geld voor een financieel adviseur. Heb ik een erg groot probleem als ik de aankomende 3 jaar niks opzij zet voor later?
Hoe later je begint met sparen, hoe hoger het maandbedrag is om op 65jarige leeftijd een leuke uitkering te hebben.

Hoe oud ben je? Is '87 je geboortejaar? Dan ben je nu 23. Er zijn -dacht ik- COA's waar werknemers pas op hun 25e beginnen met pensioensparen. Dus in die zin is dat zo gek nog niet.

Maar als je nu in de schuldsanering zit, kun je daar niet eens aan beginnen. Dan is het een mooie voorziening om te regelen zodra je daar klaar mee bent.
Ja '87 is mijn geboortejaar. Dus dan is er gelukkig niks aan de hand. Ik dacht dat het normaal was dat je werkgever iets deed aan je pensioenopbouw.
quote:Leja87 schreef op 07 juli 2010 @ 18:03:

Ik dacht dat het normaal was dat je werkgever iets deed aan je pensioenopbouw.Dat is ook zo. Maar niet alle werkgevers doen dat. Het is ook geen verplichting voor een werkgever of een recht voor een werknemer. Het ligt vaak aan de CAO waaronder je werkt.
Nou ja, ik denk dat ik er verder niks meer over zeg en dat ik de overeenkomst gewoon onderteken. Het brengt de aankomende 3 jaar (zolang zit ik in de schuldsanering) in ieder geval genoeg geld binnen en daarna zie ik het wel.
3 jaar is een behoorlijk gat, Leja87. Ik zou toch even navragen of het standaar is voor iedereen in het bedrijf.

Natuurlijk kun je in eigen beheer wat opbouwen maar dat gaat zonder een bijdrage van je werkgever een stuk minder hard.

Vroeger bouwde je vanaf 25 jaar pas pensioen op, tegenwoordig is die regel los gelaten.
Gebeurt helaas wel vaker. Ik neem zoiets dan altijd mee in de salarisonderhandeling. Heb nu al 2 keer daardoor een hoger salaris gekregen om zo het pensioen zelf te kunnen regelen.
Het lijkt mij dat de schuldsanering geen bezwaar is om toch een pensioenregeling aan te gaan als dit niet door je werk geregeld is. Het enige is dat dit geld voor je pensioen uiteindelijk naar jezelf gaat en niet naar je schuldeisers... maar goed, omdat je in de sanering zit krijgen ze toch al niet al hun geld terug.

Je hoeft niet te ingewikkeld met persoonlijke financiële adviseurs te gaan doen. Een gesprek aangaan met je bank is ook goed en kun je bij meerdere aanbieders doen.

Overleg het wel met de instantie waarbij je schuldsanering loopt. Ik kan me niet voorstellen dat ze tegen pensioenopbouw zijn, maar vraag even hoe ze hier mee omgaan.
Dat wordt dus een lijfrentepolisje
@gizz

Ik ga er al flink op vooruit vergeleken met mijn vorige salaris. Dus toen hij een voorstel deed was ik meteen tevreden en heb ik ook niet verder onderhandeld.

Zoals ik volgens mij ook al eerder heb gezegd, ik heb geen bank omdat ik al in budgetbeheer zit bij de kredietbank. Vandaar dat ik ook geen informatie in kan winnen. Maar het vroeger pas vanaf 25 allemaal begon dan zal ik het op mijn 65/67/80e vast wel redden.
Mmm.. als ik jou was, zou ik het er toch eens op wagen. Wie niet waagt, die niet wint!

Breng gewoon ter sprake dat je hebt gelezen in je contract dat er geen bijdrage in een pensioenvoorziening is, dat je daar eigenlijk geen rekening mee had gehouden en nu in eigen beheer iets moet regelen.

Lijfrentepolis hoeft niet, is soms juist schrikbarend onvoordelig qua kosten.

Kijk ook eens bij banksparen, bijvoorbeeld sns bank lijfrentesparen. Kun je gewoon opzij zetten aan het einde van het jaar wat je eventueel nog over hebt. Je moet dit dan vast zetten tot aan de datum dat je met pensioen zou gaan. Pas dan mag het geld vrij komen (vraag nog veen evt. bij de bank om uitleg,= speciale regelgeving!!) Je maakt dan nl wel gebruik van het fiscaal voordeel.

Maargoed, dat is op de zaken vooruit lopen, vraag even aan je baas wat hij hieraan zou kunnen bijdragen. Ik denk echt dat er nog wel iets uit te slepen valt, voor je!
Computer says nooooo
ookal ga je al vooruit, ik zou het toch aankaarten.
Pensioen is niets anders dan uitgesteld loon. Als je werkgever dat regelt, kan je voordeel hebben van het feit dat je pensioenpremie collectief belegd wordt, je kan daar ook nadeel van hebben.

Maar als je wil zien of je er op vooruit bent gegaan, moet je minimaal wel die pensioenpremie die je werkgever betaalde optellen bij je brutoloon.
(overigens: ja hoor, dat komt vaker voor, en is zeker in kleinere ondernemingen zonder CAO redelijk normaal)
Ik wilde ook net zeggen dat het volgens mij best vaak voorkomt dat er geen pensioenopbouw door de werkgever plaatsvindt en nog veel vaker dat de volledige pensioenpremie op het loon ingehouden wordt en de werkgever zelf niets bijlegt.
quote:es1450 schreef op 08 juli 2010 @ 17:11:

Ik wilde ook net zeggen dat het volgens mij best vaak voorkomt dat er geen pensioenopbouw door de werkgever plaatsvindt en nog veel vaker dat de volledige pensioenpremie op het loon ingehouden wordt en de werkgever zelf niets bijlegt.

ja hoor, je komt allerlei varianten tegen.

Overigens, ook als de werknemer de premie volledig zelf betaalt, KAN het gunstig zijn om aan een collectieve regeling mee te doen. De risico's zijn dan oha wat lager. De potentiele rendementen overigens ook. Het heeft ook iets te maken met persoonlijke voorkeuren. Er zijn mensen die veel liever géén pensioenregeling willen.
Vandaag heb ik even gebeld met een ander contactpersoon van het UWV. Zij vertelde dat het iets is wat gewoon onderhandelbaar is. Het eerste wat ik dacht was: oh nee he onderhandelen.

Maar ik heb m'n aankomende werkgever eens gebeld en het verhaal uitgelegd. Zijn reactie was veel minder erg dan ik verwacht had. Ik kan mezelf dan zo gek lopen maken.. We gaan het er maandag over hebben als ik mijn contract kom ondertekenen. Ik ben benieuwd!

Maar in ieder geval bedankt voor jullie tips, anders had ik het er waarschijnlijk gewoon bij laten zitten.
Je kan onderhandelen tot je een ons weegt natuurlijk, maar als je werkgever jou een pensioen aanbiedt, moet hij dat aan alle werknemers aanbieden, als ik me niet hééééél erg vergis. En als hij al meer personeel heeft, is de kans daarop nihil.
Op jou leeftijd is het geen ramp als je 3 jaar nog niet betaald.

Mensen die op hun 25/26ste beginnen met werken, beginnen dan ook pas met pensioenopbouw.

Ook zijn er veel mensen die een paar keer een half jaartje ergens werken en dus maar korte tijd bij die werkgever pensioen opbouwen. Dit kan je over laten dragen naar een ander pensioenfonds, maar als het een klein bedrag is kan je het ook uit laten betalen. Ik ben bijna 25 en 3 jaar aan het werk, allemaal tijdelijke contracten en pensioen bij 4 verschillende fondsen. Dit laat ik allemaal uit betalen en vanaf mijn 25ste begin ik echt met pensioen opbouwen.

Dan kan je nog steeds 42 jaar pensioen opbouwen, dat is echt lang hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven