Werk & Studie alle pijlers

Personeelsplanning maken en kloppend krijgen?

11-09-2020 20:57 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op het werk zijn er regelmatig gaten in het rooster te vinden door personeelstekort vanwege ziekte en vakantie.
Invalkrachten liggen niet voor het oprapen. Het zijn vaak dezelfde mensen die extra komen werken.

Ik ben op zoek naar goede ideeën, waarin we de roosters kloppend kunnen krijgen, met regels waar zowel werkgever als werknemer zich in kan vinden.
Nu wordt er iets te vaak aan ieders wensen voldaan, terwijl het redelijkerwijs eigenlijk niet altijd kan.

Hoe worden bij jullie op het werk de roosters gemaakt?
Welk programma gebruiken jullie? Online roosteren staat ook nog op het verlanglijstje.

Wat zijn de regels qua vrij nemen, invallen, ruilen, zelfroosteren, goedkeuren/afkeuren vrije dagen?
Hebben jullie per dag een "achterwacht" die bij voorbaat standby staat bij onverwachte calamiteiten?
Met bijv als regel: ben je voor 8.00 uur niet gebeld ben je vrij die dag

Kortom alle tips zijn welkom!
blijfgewoonbianca schreef:
11-09-2020 22:16
Wat moet je, vind jij, met je kind / hond / bejaarde moeder doen als ze je weer eens uit je bed bellen ?
Ik ben jarenlang planner geweest op mijn vorige werk. 24-uurs setting, waarbij het rooster dekkend moest zijn. Daar had ik op een gegeven moment ook een team waarbij van de 9 er 7 waren met een reden waarom ze vonden dat ze niet flexibel inzetbaar waren buiten vastgestelde rooster. Bij ons was de afspraak dat vakantie (planbaar, dus geen probleem) en eerste week ziekte binnen formatie opgelost moesten worden. Formatie was ruim, dus op papier moest dat kunnen. Maar in de praktijk werden alleen flexibele collega en ik gebeld of we konden opdraven. En als wij niet konden, dan werd er gezegd: oh, dan hebben we nu een probleem. Euh, nee hoor, je hebt namelijk nog anderen om te bellen. Je kan namelijk altijd vragen of er een andere oplossing mogelijk is voor kind/hond/bejaarde moeder. En ik denk dat je in geval van overmacht ook best wat van je collega's mag verwachten. In elk geval inspanning om te kijken hoe ook zij een steentje bij kunnen dragen in hun team...
snowy2 schreef:
11-09-2020 21:09
Ik werk in een verpleeghuis.
Wij mogen één dag in de week als harde wens opgeven, die hoef je sowieso niet te werken. Verder een zachte wens, daar proberen ze rekening mee te houden maar dat lukt niet altijd.
Verder word je gewoon ingepland. Ruilen mag en kan maar alleen met iemand van gelijkwaardig niveau. Als je vrij wil voor een bruiloft of zo, dan vraag je dat ruim van te voren aan. Dokterbezoek etc regel je op je vrije dagen of je ruilt zelf een dienst. Bij calamiteiten lossen we dat binnen het team op, maar dan moet er wel echt iets aan de hand zijn. Vakanties verdelen we, er mag bij mij in het team maximaal 1,8 fte tegelijk op vakantie. We vragen allemaal aan wat we graag willen en kijken dan of dat kan. Bij teveel overlap gaan we schuiven. Als je vorige keer geschoven hebt, krijg je nu 1e keus.
Qua roostersysteem hebben we Ortec, maar dat zou ik je niet aanraden...
Werk ook in een verpleegtehuis en bij ons is het ook zo geregeld. Wel waren er dit jaar in augustus een week te veel op vakantie. Moet volgend jaar zeker anders. Moesten sommige collega’s over twee weken gezien 12/13 dagen werken. Ik had op een gegeven moment 6 dagen in een week. Met bijna alleen maar dagdiensten, was iets wat teveel qua overbelasting rug. Maar het zijn wel vaak dezelfde collega’s die bij tekorten extra komen werken dat merk ik ook. Zo één ben ik ook. Probeer hier wel meer balans in te vinden.
Alle reacties Link kopieren
De mensen die niet extra werken in de zorg zijn mensen die of;
- al een keer een burnout hebben gehad en verstandiger zijn geworden
- die geen burnout willen

Werk ik extra? Ja je mag me bellen of ik morgen een dienst wil doen ivm een zieke maar dan haal je me er volgende week vanaf. Voor wat hoort wat zodat ik in balans blijf


En op de afdeling waar ik nu werk daar is het in balans want natuurlijk heb je some een zieke en wordt er nog voor dezelfde avond personeel gezocht, maar dan mag je er altijd elders in je rooster vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Wangzakeekhoorn schreef:
12-09-2020 09:10
. Je kan namelijk altijd vragen of er een andere oplossing mogelijk is voor kind/hond/bejaarde moeder. En ik denk dat je in geval van overmacht ook best wat van je collega's mag verwachten. In elk geval inspanning om te kijken hoe ook zij een steentje bij kunnen dragen in hun team...
Je vraagt / verwacht niet alleen wat van je collega’s, maar ook van hun achterban.
Ik vind het nog iets anders bij een ziekmelding op de dag zelf en een collega zou anders in zijn/ haar eentje staan. Maar bij een ziekmelding ‘s morgens kan er voor de avonddienst toch iemand van de flexpool of het uitzendbureau gevraagd worden ? Mensen leven niet om te kunnen werken, hoe leuk je je werk ook vindt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!
In de tussentijd is er weer een vacature geplaatst en hopen dat er een leuke collega gevonden wordt.
Dan zal het roosteren makkelijker worden, dan met onderbezetting.
Daar zit inderdaad het grootste probleem.

Graag hoor ik nog van jullie hoe jullie de vakanties verdelen, welk roosterprogramma jullie gebruiken en welke regels gelden voor het aanvragen van vrije dagen. Met hoeveel fte tegelijk enz..
Alle reacties Link kopieren
Hier (kantoorbaan) moet een X percentage aan het werk zijn. Als jij vrij wilt en je komt dan onder de grens kun je dus geen vrij krijgen. Werkt heel goed, bij een zieke zijn er toch nog een aantal mensen om het werk op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil jij dit doen?
mamavanjumili schreef:
15-09-2020 07:20


Graag hoor ik nog van jullie hoe jullie de vakanties verdelen, welk roosterprogramma jullie gebruiken en welke regels gelden voor het aanvragen van vrije dagen. Met hoeveel fte tegelijk enz..


Dat had ik al verteld, maar weer verwijderd omdat je er totaal niet op reageerde.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
15-09-2020 08:28
Dat had ik al verteld, maar weer verwijderd omdat je er totaal niet op reageerde.
Jammer.... Sorry, Ik was een aantal dagen niet in de gelegenheid om veel op internet te gaan.
Vandaar dat ik het nu (pas) weer oppak.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
15-09-2020 08:04
Waarom wil jij dit doen?
We willen met collega's onder elkaar kijken hoe we dit het beste kunnen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
15-09-2020 08:04
Waarom wil jij dit doen?
We willen met collega's onder elkaar kijken hoe we dit het beste kunnen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval als regel hanteren, dat als iemand vrij wil hebben, nadat de roosters al zijn gemaakt, diegene dit zelf regelt.

Ik heb als leidinggevende ook een periode geroosterd , maar paste ervoor dat ze bij mij kwamen aankloppen als ze volgende week ineens wat leuks wilden doen. Je collega staat naast je, vraag hem/haar.

Met andere woorden; zelfstandigheid van het team vind ik wel belangrijk bij het oplossen van problemen. Je kunt de gaten in de roosters ook met het team bespreken, wie lost wat en wanneer op? Bespreek met ze hoe jullie dat eerlijk kunnen verdelen. Overigens is het nu eenmaal zo dat de een net wat flexibeler is dan de ander. Dat accepteerde ik ook. Iemand met kleine kinderen heeft nu eenmaal ook die opvang dan te regelen. Iemand die maar 2 dagen werkt en geen thuiswonende kinderen heeft, zal wellicht wat sneller ja zeggen
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de gehandicaptenzorg ik maak een jaarrooster voor de nachtdiensten. We zijn met zeven personen. Aanvragen indienen eind okt dat zijn de vakanties 1 vaste aanvraag per week en 8 andere vrije dagen per jaar. Voor bijv verjaardagen. Wil je meer dagen vrij kun je proberen te ruilen. Ik krijg het er gewoon als taak bij want planbureau is deels wegbezuinigd. Al met al best een klus maar als het jaarrooster af is valt het de rest van het jaar wel mee. Bij ziekte wordt er in het team gevraagd wie er kan dat zijn meestal dezelfde mensen die dan extra werken. Anders wordt er een uitzendkracht ingezet maar dat is maar 3 x per jaar of zo.
Werd zelf gisteren gebeld door collega van de afdeling waar ik al 1,5 jaar heb gewerkt en per december wederom ga werken voor vast. Of ik dit jaar met oud en nieuw wilde werken. Heb gezegd dat dit oké was, maar achteraf denk ik vorig jaar was ik ook al met oud en nieuw aan de beurt. Nu twee dagdiensten op oudejaarsdag en een dag op nieuwjaarsdag.. Dit jaar laat ik het maar zo, maar volgend anders. Kreeg zo denk ik achteraf ook geen keuze kerst of oud en nieuw. Had achteraf gezien ook wel kerstavond, tweede kerstdag avond of dag en evt oudjaarsdag gehad. Volgend jaar maar weer.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
15-09-2020 17:41
Werd zelf gisteren gebeld door collega van de afdeling waar ik al 1,5 jaar heb gewerkt en per december wederom ga werken voor vast. Of ik dit jaar met oud en nieuw wilde werken. Heb gezegd dat dit oké was, maar achteraf denk ik vorig jaar was ik ook al met oud en nieuw aan de beurt. Nu twee dagdiensten op oudejaarsdag en een dag op nieuwjaarsdag.. Dit jaar laat ik het maar zo, maar volgend anders. Kreeg zo denk ik achteraf ook geen keuze kerst of oud en nieuw. Had achteraf gezien ook wel kerstavond, tweede kerstdag avond of dag en evt oudjaarsdag gehad. Volgend jaar maar weer.
Ik ben ook zo iemand die in zo'n soort valkuil stapt.
Hopelijk volgend jaar een gunstiger rooster tijdens de feestdagen....
mamavanjumili schreef:
15-09-2020 19:25
Ik ben ook zo iemand die in zo'n soort valkuil stapt.
Hopelijk volgend jaar een gunstiger rooster tijdens de feestdagen....
Inderdaad. Denk nu ik laat het nu nog even voor wat het is, ben enigszins nieuw. Maar volgend jaar gaat het anders😌
Alle reacties Link kopieren
mamavanjumili schreef:
11-09-2020 21:45
We hebben nu allemaal een vast rooster, maar door ziekte, vakantie enz zitten er altijd gaten in het rooster die nu niet of moeilijk worden opgevuld, vaak door dezelfde mensen.

Dan heb je dus te weinig personeel
Een flexer aannemen.
Ik ben planner geweest van c.a. 150 medewerkers in volcontinu dienst over meerdere afdelingen.
Als je dit netjes wil doen; verdiep je in de betreffende c.a.o. en de Arbeidstijdenwet.
Is zelfroosteren bij jullie een optie?
Daar zijn meerdere systemen voor, en het systeem is zo in te regelen dat het direct rekening houdt met max.aantal vrij per dag, de a.t.w en c.a.o enzovoorts.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat fout als je je collega's aan kijkt qua flexibiliteit.
De een is het nou eenmaal meer dan een ander. Een moeder met gezin bijv zal de eeste jaren minder flexibel zijn. Als goed is heb jij, nu 50 dit in het verleden ook gehad of je had het geluk dat je niet hoefde te werken.
Een 20e zal erg flexibel zijn. Dat verschuift met de jaren en dat is nooit anders geweest.

Standby dagen... mooi bedacht maar ga het cao even bij halen wat de regels hier van zijn. Daarbij áls je mensen wil behouden vind ik dit niet echt een sterke zet. Je vraagt toch wel wat van je collega's.
Én in de zorg branches zijn we zo bezig met alles oplossen dat we vergeten dat te weinig personeel nóóit de verantwoordelijkheid is van alle collega's maar van de organisatie. Dat mensen niet reageren.. oke maar is het vacature ook niet aantrekkelijk gemaakt? Met een doorsnee vacature bereik je ook weinig mensen. Contract uren... organisaties willen tot een max personeel contracten hebben. Maar om dit probleem weg te halen of te verminderen zullen ze ook iets ruimer contract aanbieden. Want het is niet raar te bedenken dat je bijna vanuit kan gaan dat er altijd iemand ziek of wat is.

Denk dat jullie dit kunnen en moeten aankaarten bij de organisatie ipv neer te leggen bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven