Werk & Studie alle pijlers

Praattopic: Solliciteren, vacatures en dromen....

28-09-2022 15:12 1338 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn vast meer mensen die aan het solliciteren zijn naar een nieuwe baan!

Ik vind het allemaal behoorlijk intens, het afwachten, het onderhandelen, goede hoop hebben of juist eventjes moedeloos zijn...

Wie wil er lekker meekletsen?
Mousse28 schreef:
01-09-2025 22:54
Ik ben (helaas) ook aan het solliciteren. Ik zag er eerst erg tegenop maar ondertussen ben ik wel wat enthousiaster geworden na verschillende vacatures te hebben ontvangen via LinkedIn.
Wel een aantal dingen die mij opvallen:
1. Voor een zelfde functie/ervaring/niveau zie ik best grote verschillen in salaris. Daar waar ik bij sommige rollen denk, dat moet toch minimaal starten vanaf €5.000, start het vanaf €3.500 tot maximaal €4.800. Maar bij andere vergelijkbare rollen start het vanaf €6.000 tot maximaal €8.000. Soms zijn de verschillen wel te verklaren (branche, cao), maar soms echt niet.
2. Soms vergeten (?) ze in de vacature te vermelden wat zij bieden. Ze hebben het dan alleen over wat zij verwachten van de kandidaat. Wie solliciteert daar op?
3. Misschien nog wel het meest irritante in een vacature: "we bieden een marktconform salaris". Daar solliciteer ik al niet eens op. Zonde van elkaars tijd als de bedragen teveel uit elkaar liggen.

Inmiddels afgelopen week al 2 keer een digitale kennismaking gehad, het leek beide keren positief, en nu afwachten of ik word uitgenodigd voor een vervolggesprek.

Soms bekruipt me nog wel het gevoel dat ik tegenop zie om ergens anders te gaan werken, maar mijn contract eindigt 1 november (vso ivm economisch ontslag) en ik wil per se niet in de ww terechtkomen. Dus ik heb geen keuze. Hopelijk ben ik over een tijdje weer happy met een nieuwe baan.
Veel succes, dit is een minder fijne positieve om vanuit te solliciteren. Heb ik ook een keer aan de hand gehad, maar was toen nog werknemerspositie, waar ik 1 van de 100 sollicitanten was.
Hopelijk zijn de digitale kennismakingen uitgerold naar gesprekken.

Zit je in een branche waar veel vacatures in zijn?
Eens met je dat vacatures met salarissen als marktconform onhandig zijn, daar denk ik ook bij van ja wat is markt conform bij jullie.
En de ranges dan kijk ik altijd naar met wat verdien ik nu, waar wil ik minimaal op zitten, wat is het genoemde maximum bedrag en de eisen aan de functie.
Ik snap ook dat het per bedrijf en per sollicitant echt kan verschillen. Maar eens dat het zo enorm uit elkaar kan liggen.
Miss-Pippi schreef:
03-09-2025 02:11
Ik heb nog niet meegeschreven, maar deze mail is 100% rechtsgeldig. Ik zit in dit vakgebied.
Maar als het voor jou beter voelt om op een getekend contract te wachten dan kun je dat natuurlijk altijd doen.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan.

Ik ga nu even de laatste pagina’s lezen en wellicht meeschrijven.

Edit: ik zie dat het contract al getekend is. Ik reageer morgen nog op de laatste posts.
En toch ga ik naar mijn vorige recente ervaring in het vervolg niet meer starten voor ik echt getekend contract in mijn handen heb.
Want eens dat een mail met aanbod rechtsgeldig is, en daarmee durf ik prima ontslag te nemen, maar mijn ervaring is dus dat ze in een proeftijd ineens terug krabbelen zonder dat ik een getekend contract in bezit had.
Winterkoud schreef:
03-09-2025 09:36
En toch ga ik naar mijn vorige recente ervaring in het vervolg niet meer starten voor ik echt getekend contract in mijn handen heb.
Want eens dat een mail met aanbod rechtsgeldig is, en daarmee durf ik prima ontslag te nemen, maar mijn ervaring is dus dat ze in een proeftijd ineens terug krabbelen zonder dat ik een getekend contract in bezit had.
En laat een proeftijdbeding nou juist iets zijn dat schriftelijk moet zijn afgesproken. Dus als dat niet letterlijk in de mail heeft gestaan, was er wel een arbeidsovereenkomst, maar geen proeftijd. En met een geldig proeftijdbeding had je natuurlijk net zo weinig in handen, want beiderzijds het recht om de overeenkomst per direct op te zeggen.
Irma_3110 schreef:
03-09-2025 09:53
En laat een proeftijdbeding nou juist iets zijn dat schriftelijk moet zijn afgesproken. Dus als dat niet letterlijk in de mail heeft gestaan, was er wel een arbeidsovereenkomst, maar geen proeftijd. En met een geldig proeftijdbeding had je natuurlijk net zo weinig in handen, want beiderzijds het recht om de overeenkomst per direct op te zeggen.
Situatie was zo:
Ik kreeg onbepaalde tijd contract met 2 maanden proeftijd. Standaard afspraak verder.

Maar tijdens de proeftijd twijfelde werkgever of het wel een goede match was (ik net zo goed trouwens, ik kwam totaal niet uit de verf, verwachtingen kwamen niet overeen) en hun voorstel zou zijn geweest na eindigen proeftijd voor een half jaar contract ipv onbepaalde tijd vertelde ze toen ik zelf in de proeftijd ontslag nam.
Dat zou ik niet geaccepteerd hebben overigens, dan had de werkgever overeenkomst mogen opzeggen.

Als ik wel een getekend contract had, neem ik aan dat ik daar aan had kunnen refereren.
Je mag ook aan een gesprek refereren, want ook mondelinge afspraken zijn geldig. Dan zit je alleen met de bewijsbaarheid. Met een mail heb je dat bewijsprobleem niet en sta je dus sterk.
Maar bij een werkgever die op deze manier de afspraken aan zijn laars wil lappen, moet je niet al te lang willen blijven... Wat slecht!
Irma_3110 schreef:
03-09-2025 10:27
Je mag ook aan een gesprek refereren, want ook mondelinge afspraken zijn geldig. Dan zit je alleen met de bewijsbaarheid. Met een mail heb je dat bewijsprobleem niet en sta je dus sterk.
Maar bij een werkgever die op deze manier de afspraken aan zijn laars wil lappen, moet je niet al te lang willen blijven... Wat slecht!
Alle afspraken stonden zeker op de mail, daarbij had ik wel na 4 weken contract ondertekend en wg ook, maar ik kreeg geen kopie, niet in de mail en niet op hardcopy.
Daarbij had ik in week 2 al iets gesignaleerd waarvan ik dacht, dit past niet bij mij. Daarna nog een paar punten uit feedback gesprekken en tenslotte dit contract.
Ik had nog een andere optie openstaan aan aanbod, daar gesprek aangegaan en toen was het snel beslist.
Gereageerd op een vacature en kreeg direct een enthousiaste reactie terug. Niet zo'n standaard bevestigingsmail maar een persoonlijke reactie. Later nog een mail dat degene die de sollicitaties behandeld nog vakantie heeft met datum wanneer degene er weer is en de sollicitatie is doorgestuurd en er dan contact met me opgenomen zal worden. De vakantie is over en nu blijft het stil. Zo raar dit en nog nooit eerder meegemaakt.
Ik schrijf ook graag mee!

Twee jaar geleden afgestudeerd, maar merk toch dat dit vakgebied niet helemaal is wat ik zoek. Maar wat dan wel?

Ik word erg enthousiast als ik erover nadenk om als juf voor de klas te staan. Binnenkort heb ik een meeloopdag gepland staan. Ben heel benieuwd!
ben ik (helaas) weer :')

ik lees mijn berichten van juni terug, van de 10 sollicitaties is er niks uitgekomen.
Na die 10 heb ik 24 nieuwe sollicitaties verstuurd (no joke, ik houd alles bij qua sluitingsdatum etc) en heb nu 2 procedures lopen. Van 10 is de datum nog niet voorbij, en van de overige 12 een afwijzing. Het is zoooo vervelend. Ik wil echt HEEL GRAAG weg bij mijn huidige werk. Ik ben zo ongelukkig, dat ik zelfs denk over ontslag nemen zonder nieuwe baan. Ik sta niet gelijk op straat (uitwerktijd, spaargeld...) en kan, mocht ik geen 'serieuze' baan kunnen vinden snel, ook wel voor de time being in een winkel staan of kranten bezorgen....

hoop echt dat ik komende week uitsluitsel krijg over optie 1, optie 2 moet ik een opdracht voor maken en die andere 10 is dus nog afwachten, hahahaha
Wow schoenveter, dat is echt veel. En dat zijn allemaal functies in het onderwijs?
Daar zijn toch ook heel veel tekorten?

Ik heb in krapte tijd van vacatures (2014/2015) max 3 sollicitaties per keer uitstaan, en had binnen een paar maanden nieuwe baan, net voor ik uwv in zou gaan.
Maar 24, dat is echt een hoop ja om bij te houden 😬
yellowpino schreef:
04-09-2025 09:03
Gereageerd op een vacature en kreeg direct een enthousiaste reactie terug. Niet zo'n standaard bevestigingsmail maar een persoonlijke reactie. Later nog een mail dat degene die de sollicitaties behandeld nog vakantie heeft met datum wanneer degene er weer is en de sollicitatie is doorgestuurd en er dan contact met me opgenomen zal worden. De vakantie is over en nu blijft het stil. Zo raar dit en nog nooit eerder meegemaakt.
Is diegene al lang terug van vakantie? Anders kan er volgende week ook nog wel reactie komen?
Winterkoud schreef:
05-09-2025 18:48
Is diegene al lang terug van vakantie? Anders kan er volgende week ook nog wel reactie komen?
Een week. De tijd van reageren op de vacature viel hier midden in de vakantie's, krijg bijna het idee dat de reactie op mijn sollicitatie van een vakantiekracht kwam. Ook omdat het zo anders was als gebruikelijk. Baal hier behoorlijk van want was in mijn ogen de perfecte job.
Winterkoud schreef:
05-09-2025 18:46
Wow schoenveter, dat is echt veel. En dat zijn allemaal functies in het onderwijs?
Daar zijn toch ook heel veel tekorten?

Ik heb in krapte tijd van vacatures (2014/2015) max 3 sollicitaties per keer uitstaan, en had binnen een paar maanden nieuwe baan, net voor ik uwv in zou gaan.
Maar 24, dat is echt een hoop ja om bij te houden 😬
haha ja zou bijna denken dat ik geen bevoegdheid heb :p maar ik solliciteer niet op lesgevende functies, maar meer functies zoals auteur van lesboeken, functies bij CVTE, Cito, onderwijsinspectie, hoge scholen etc... dus wel onderwijs, maar geen lesgeven. En ik heb eigenlijk buiten docent om 0 ervaring, dus vaak voldoe ik dan niet helemaal aan de wensen. Maar we houden stug vol :-) aanhouder wint!
schoenveter schreef:
05-09-2025 20:06
haha ja zou bijna denken dat ik geen bevoegdheid heb :p maar ik solliciteer niet op lesgevende functies, maar meer functies zoals auteur van lesboeken, functies bij CVTE, Cito, onderwijsinspectie, hoge scholen etc... dus wel onderwijs, maar geen lesgeven. En ik heb eigenlijk buiten docent om 0 ervaring, dus vaak voldoe ik dan niet helemaal aan de wensen. Maar we houden stug vol :-) aanhouder wint!
Ah! Ik was inderdaad benieuwd waar het hem in zat. Maar ik snap hem, en dan is de 0 ervaring lastig met solliciteren in deze functies. Maar zeker blijven volhouden!
yellowpino schreef:
05-09-2025 19:50
Een week. De tijd van reageren op de vacature viel hier midden in de vakantie's, krijg bijna het idee dat de reactie op mijn sollicitatie van een vakantiekracht kwam. Ook omdat het zo anders was als gebruikelijk. Baal hier behoorlijk van want was in mijn ogen de perfecte job.
Dan zou je eventueel nog belletje / mail eraan kunnen wagen? Of je nog een reactie kunt verwachten en dat jou interesse er nog steeds is?
Misschien een stomme tip maar.... wat helpt bij nul ervaring is chatgpt om hulp vragen. Je kunt dan zeggen : in de bijlage mijn cv, en dit is de vacature. Kun jij voor mij mijn ervaring en opgedane ervaring uitlichten? En dan zelf je brief schrijven. Soms komt ie met dingen dat ik denk, ja dat had ik zelf niet uitgelicht maar je hebt gelijk! Dat is net wat sterker dan "nul ervaring". Ik heb hierdoor uitnodigingen gekregen én een nieuw baanaanbod!
Ik kom nog even een update geven: Ik heb een nieuwe baan! Na de initieel lange tijd geduld (de sluitingsdag van de vacature was erg ruim), ging het opeens super snel. Na twee gesprekken en een telefonische onderhandeling over voorwaarden was het al rond. Ik werk nu uit en neem mijn vakantiedagen nog op op het einde van mijn huidige dienstverband.

Als ik over de nieuwe start denk, word ik super blij en wat gespannen tegelijk. Het is nogal wat na +20 jaar comfortzone om weer ergens opnieuw te beginnen.

Ik wens jullie allemaal veel succes met de zoektocht naar iets waar je echt blij van gaat worden. Ik denk en hoop dat ik dat nu gevonden heb voor de komende tijd.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
08-09-2025 09:37
Ik kom nog even een update geven: Ik heb een nieuwe baan! Na de initieel lange tijd geduld (de sluitingsdag van de vacature was erg ruim), ging het opeens super snel. Na twee gesprekken en een telefonische onderhandeling over voorwaarden was het al rond. Ik werk nu uit en neem mijn vakantiedagen nog op op het einde van mijn huidige dienstverband.

Als ik over de nieuwe start denk, word ik super blij en wat gespannen tegelijk. Het is nogal wat na +20 jaar comfortzone om weer ergens opnieuw te beginnen.

Ik wens jullie allemaal veel succes met de zoektocht naar iets waar je echt blij van gaat worden. Ik denk en hoop dat ik dat nu gevonden heb voor de komende tijd.
Wow, wat fijn! Super zeg. Gefeliciteerd.
Wat spannend na zo’n lange tijd. Heel veel succes en plezier alvast. Ik kan me voorstellen dat je er veel zin in hebt. Wanneer ga je beginnen?
Don’t grow up, it’s a trap
schoenveter schreef:
05-09-2025 18:10
ben ik (helaas) weer :')

ik lees mijn berichten van juni terug, van de 10 sollicitaties is er niks uitgekomen.
Na die 10 heb ik 24 nieuwe sollicitaties verstuurd (no joke, ik houd alles bij qua sluitingsdatum etc) en heb nu 2 procedures lopen. Van 10 is de datum nog niet voorbij, en van de overige 12 een afwijzing. Het is zoooo vervelend. Ik wil echt HEEL GRAAG weg bij mijn huidige werk. Ik ben zo ongelukkig, dat ik zelfs denk over ontslag nemen zonder nieuwe baan. Ik sta niet gelijk op straat (uitwerktijd, spaargeld...) en kan, mocht ik geen 'serieuze' baan kunnen vinden snel, ook wel voor de time being in een winkel staan of kranten bezorgen....

hoop echt dat ik komende week uitsluitsel krijg over optie 1, optie 2 moet ik een opdracht voor maken en die andere 10 is dus nog afwachten, hahahaha
Wat veel sollicitaties! Ik hoop voor je dat er snel iets uitkomt.
Frustrerend is dat, als je heel graag weg wilt. En dan de afwijzingen, al die gesprekken. Het is bijna topsport.
En als er iets loopt dan lukt het nog wel een beetje om positief te blijven, maar als er niks loopt dan word je er echt wanhopig van…
Heb je al iets gehoord inmiddels?
yellowpino schreef:
05-09-2025 19:50
Nog iets gehoord? Echt balen… ik had laatst ook zoiets. Eerst enthousiaste reacties van twee recruiters. En dan moet je op een moment dat hen goed past opdraven voor een telefonisch gesprek. Daarna nog steeds enthousiast… en dan weken niks mee horen en daarna een afwijzing om een superdomme reden. Zucht….
Hijodelaluna schreef:
08-09-2025 08:45
Misschien een stomme tip maar.... wat helpt bij nul ervaring is chatgpt om hulp vragen. Je kunt dan zeggen : in de bijlage mijn cv, en dit is de vacature. Kun jij voor mij mijn ervaring en opgedane ervaring uitlichten? En dan zelf je brief schrijven. Soms komt ie met dingen dat ik denk, ja dat had ik zelf niet uitgelicht maar je hebt gelijk! Dat is net wat sterker dan "nul ervaring". Ik heb hierdoor uitnodigingen gekregen én een nieuw baanaanbod!
Ik gebruik ChatGPT ook veel. Ook voor voorbereiding van gesprekken.
Maex schreef:
05-09-2025 17:25
Ik schrijf ook graag mee!

Twee jaar geleden afgestudeerd, maar merk toch dat dit vakgebied niet helemaal is wat ik zoek. Maar wat dan wel?

Ik word erg enthousiast als ik erover nadenk om als juf voor de klas te staan. Binnenkort heb ik een meeloopdag gepland staan. Ben heel benieuwd!
Wat leuk, zo’n meeloopdag! Ik ben benieuwd.

Bedenken wat je wilt is best lastig. Ik ben veel ouder dan jij en ik weet nog steeds vooral wat ik allemaal níet wil… 😅
Miss-Pippi schreef:
09-09-2025 18:52
Nog iets gehoord? Echt balen… ik had laatst ook zoiets. Eerst enthousiaste reacties van twee recruiters. En dan moet je op een moment dat hen goed past opdraven voor een telefonisch gesprek. Daarna nog steeds enthousiast… en dan weken niks mee horen en daarna een afwijzing om een superdomme reden. Zucht….
Er achteraan gebeld en toen: ja veel sollicitanten en het duurt daardoor langer dan gepland. En half uur later mail dat ik ben afgewezen. Blijf het raar vinden maar kan er verder niets mee.
Ik heb meegelopen en met chatgpt mijn arbeidsvoorwaardengesprek voorbereid. Nieuwe baan! HOERA!
yellowpino schreef:
09-09-2025 20:13
Er achteraan gebeld en toen: ja veel sollicitanten en het duurt daardoor langer dan gepland. En half uur later mail dat ik ben afgewezen. Blijf het raar vinden maar kan er verder niets mee.
Zeker apart deze manier, de snelle afwijzing is denk ik wel teken dat ze je niet gingen uitnodigen en ook niet van plan waren om een afwijzing te sturen…

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven