Werk & Studie alle pijlers

(Pre) master combineren met gezin?

04-08-2017 20:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met studeren met gezin?
En dan vooral nadat je een tijdje klaar met studeren bent.

Zelf wilde ik na mijn HBO al verder studeren, HBO ging mij makkelijk af en was naar mijn idee ook nog niet klaar.
Echter gooide mijn gezondheid roet in het eten.
Vervolgens mijn man tegen gekomen en op een gegeven moment kinderen gekregen.
In mijn vak weinig banen en werk daarom al jaren als zelfstandige in heel ander werkgebied.

Nu zijn mijn kinderen allemaal op school en begint het meer en meer te kriebelen dat ik mijzelf verder wil ontwikkelen. Dat hoeft natuurlijk geen master studie te zijn , een kop studie is ook een optie echter twijfel ik of ik wel het onderwijs in wil.

Ik zit te denken aan orthopedagogiek waar ik met mijn vooropleiding in de pre master kan starten. Voor wiskunde ga ik dan wel een extra cursus van te voren doen.

Echter ik vind het heel lastig in te schatten hoe pittig het gaat zijn. Zeker icm gezin zal het zeker pittig zijn maar weinig zicht ook op het aantal contacturen bij zo'n studie. Mijn HBO studie had heel contacturen met ook veel verplichte hoorcolleges en lange dagen maar weet dat veel huisgenoten die op de universiteit studeerden veel minder uren maakte en ook veel meer tijd voor bijbaantjes aan andere zaken hadden.

Financieel zouden wij het evt redden op 1 inkomen. Dan moet mijn man wel fulltime blijven werken. De (pre) master kan alleen fulltime.
Via ncio is wel deeltijd maar dat is belachelijk duur.

Overig ben ik laatste jaren ook wel naar andere post HBO studies ed aan het kijken. Meeste zijn ook weer erg kostbaar en ook niet helemaal wat ik zoek.
De wens om te studeren blijft maar wellicht niet haalbaar?
Oh ik zie nu pas dat je de voltijd variant wil doen. Als je niet werkt is dat wel aan te raden, maar ik vraag me af of dat voor je man vol te houden is.
Is studeren aan een andere universiteit waar het wel deeltijd kan en dan 2-3 dagen werken niet verstandiger?

Of heb je wellicht recht op een lening? (Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat daar de regels voor zijn!)

Wat pluisi zegt herken ik niet. Ook niet van kennissen die de master hebben gedaan. Ja een master is pittig, maar met 40 uur red je het zeker! En anders is het gewoon echt te hoog gegrepen, maar goed dan haal je de toelating ook niet snel.
jua schreef:
06-08-2017 08:27
Goed om ook positieve ervaringen te lezen!

Forum werkt weer eens tegen ( probeer al even te reageren maar lukt niet op telefoon steeds)

Al met al lijkt mij een deeltijd studie het meest ideaal alleen heb ik die nog niet gevonden.
Al zou fulltime met maar 1 - 1 1/2 dag college ook nog te doen zijn.
Zelfstudie kan ik dan zelf tijdens schooltijden indelen. Zelfstudie van smorgens 9 tot savonds 6 uur lijkt mij wel erg lang?
ik leer makkelijk en heb op het hbo ook nooit zulke lange dagen achter elkaar hoeven te leren voor tentamens ed.
Scriptie natuurlijk ander verhaal , dat is ook niet iets waar ik naar uit kijk haha

Mijn man ziet vooral beren op de weg voor zich zelf ook. Ik ben immers de flexibele hier in huis. Hij werkt 40+ uren en ik momenteel al tussen de bedrijven door en zorg dat alles goed loopt
Kinderen opvangen, taxi, gesprekken school, huishouden etc etc
Als ik ga studeren zal er meer op hem neer moeten komen.
Hij vind het zo het nu juist prima natuurlijk
En daarnaast kan hij het ok niet voorstellen dat je nu nog zou gaan studeren. Wat haal ik mij op de hals?

Het studeren an sich spreekt mij juist al erg aan. Heb ook een flinke kennis honger haha
Wel prettig om daarna ook iets met de diploma te kunnen doen.
Ga de mogelijkheden nog goed uitzoeken.
In verleden ook de OU in optie gehad maar daar maar beperkte mogelijkheden
Ter aanvulling op mijn eerdere post, mijn partner en ik doen alles sowieso al samen (50/50%), werken, zorg voor de kinderen en het huishouden.
Dat zijn we tijdens de studie ook zo blijven doen. Het gezin is echt niets te kort gekomen.
Voor mij is het eigenlijk bijzonder om te lezen dat jouw man zo weinig bijdrage levert thuis, dan mist hij ook behoorlijk wat denk ik.

Ik hoop dat jouw partner wat minder beren op de weg gaat zien en er meer achter gaat staan. Voor jouw ( en jullie gezamenlijke) toekomst is een opleiding namelijk wel heel waardevol.
De kinderen blijven niet klein, er is ook een leven daarna.
Succes.
Jua heb je gezien dat ik je een pb heb gestuurd?
Merl0t schreef:
05-08-2017 13:33
Welke opleiding je dan ook kiest, zorg dat je partner achter je staat.
Zonder de support van je thuisfront lijkt het me bijna onmogelijk rond te breien, dan zit je in continue spagaat wanneer je welke tijd aan wie/wat besteedt. Met het gevaar dat je het gevoel hebt te falen in je gezin en te falen in je studie.

Ik studeerde deeltijd (hbo) naast mijn werk (34 uur) en mijn relatie incl. stiefkind. Ik had geen directe verantwoordelijkheid voor het kind, maar het heeft toch impact gehad op de gezamenlijke tijd. Kind vond het best lastig dat ik in mijn vrije tijd altijd bezig was, los van geplande samen-momenten. Ik vond het een goed voorbeeld om te laten zien dat als je iets wil bereiken dat je er dan voor moet gaan. Mijn vriend stond vierkant achter me. Ontlaste me in het huishouden, bracht kopjes thee en chocola. Regelde studieboeken van de opleiding als ik te vol was ingepland, enz. En hij heeft me nooit een minuut kwalijk genomen die ik niet meer investeerde in het 'thuis'.

Welke beren op de weg ziet jouw partner? Hoe reëel zijn die?
Idd, dit is heel belangrijk. Ik heb een jaar geleden een deeltijd hbo opleiding gedaan, maar ben na de prodepeuse gestopt. Dat mijn man er niet achter stond was daarvan mede een reden. Voor mij was het leren ook zo'n 20 jaar geleden (ook hbo). Helaas was het bij ons niet mogelijk om te stoppen met werken, ik werkte er destijds 2 dagen per week bij en bijna alle vrije tijd ging in de opleiding zitten.
Alle reacties Link kopieren
Plek pb terug

Mijn voorkeur zou ook uit gaan van deeltijd variant maar enig sinds in de buurt allemaal voltijd.

Tja....helemaal gelijk ook, verdeling tussen ml en mij is ook niet wat mijn voorkeur had.
En ook niet perse man zijn voorkeur.
Dat is noodgedwongen zo ontstaan omdat ik toen ik zwanger werd als startende zelfstandige werkte ( mede door gezondheid problemen na studie) en daardoor heel flexibel ben.
Man heeft goede baan en is kostwinner.
Als ik ook een goede en leuke ( partime) baan zou hebben dan zouden we het ook anders verdelen.

Hij doet overig ook wel redelijk wat in het huishouden hoor maar is vooral het stukje kinderen opvangen na school, zwemles ed.
Ik werk nml tijdens schooltijden.

Indien ik ook buiten schooltijden ga studeren zullen we iets van opvang moeten regelen.
Ideaal zou zijn dat ml dag minder gaat werken maar dat is tijdens mijn studie financieel niet helemaal haalbaar.

Ik ga alles eens goed op een rijtje zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven