Werk & Studie alle pijlers

Problemen op mijn stage... (waar ik niets van wist)

07-04-2010 16:52 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet even mijn verhaal kwijt... Ik zit nu in het laatste jaar van mijn LIO-stage (Pabo). Ik heb altijd gedacht dat mijn stage goed ging en er geen problemen waren. Ik heb wel eens wat tips gehad en die heb ik opgepakt en daar heb ik wat mee gedaan. Mijn begeleidster liet weten dat dit goed opgelost is. Verder eigenlijk nooit wat gehoord. Nu vertelde mijn begeleidster mij gisteren dat het toch niet zo goed gaat. Dat er een aantal punten zijn die niet goed zijn, waar ik aan moet werken. Dat kan natuurlijk. Ik ben iemand die hard wil werken en serieus is en er alles aan wil doen om het voor elkaar te krijgen. Nu heb ik vandaag een gesprek gehad met haar en we hebben deze punten uitgebreid besproken. Daaruit blijkt dat het een aantal punten zijn die ik goed zou kunnen verbeteren, waar ik aan kan gaan werken. Ze geeft ook aan dat ze wel vertrouwen heeft in dat ik het in me heb om deze punten te gaan verbeteren.

Nu is er alleen 1 probleem: Ik heb een combinatieklas en één van die groepen is een beetje een lastige groep. Deze groep heeft wat problemen met mij en neemt niet veel van mij aan. Nu geeft mijn begeleidster aan dat dit een probleem zou kunnen gaan opleveren als we gaan kijken naar mijn eindbeoordeling. Dat zou dus betekenen dat wanneer ik (als een idioot) aan die punten ga werken ik nog steeds een onvoldoende zou kunnen krijgen voor mijn stage. Dus doordat deze groep niet goed met mij functioneert (waarvan de schuld niet echt bij mij ligt) zou ik nog een onvoldoende kunnen krijgen. Hier heb ik dus een k*tgevoel over. Ook moet ik erg lang wachten op een gesprek en zit nu met de onzekerheid over wat er allemaal gaat gebeuren. Ik wil er hard voor werken, maar als het toch geen nut heeft dan kan ik mijn energie beter ergens anders in steken.

Beetje een lang verhaal maar ik voel me nu echt onzeker en weet niet wat ik moet doen... Ben er depressief van...
Na regen komt regent, kijk maar in de woordenboek
Ten eerste: je baalt. Een depressie is echt iets anders.

Waar staan de verbeterpunten die je van je begeleidster hebt gekregen (waarvan ze denkt dat je dit prima kan verbeteren) tot de verbeterpunten van de eindbeoordeling?

Zijn het compleet verschillende onderwerpen en aandachtspunten?

Verder zou ik deze uitspraken uit je OP eens heel goed gaan analyseren...(ook de titel trouwens: problemen waar je niets van wist?? Je hebt toch evaluaties en je vraagt toch regelmatig dingen, je had toch als geconstateerd dat deze groep je meer moeite kost?).

quote:Deze groep heeft wat problemen met mij en neemt niet veel van mij aan.enquote:Dus doordat deze groep niet goed met mij functioneert (waarvan de schuld niet echt bij mij ligt)

Jij bent toch de docent? Waarom ligt de "schuld" dan niet bij jou? Vind ik op zijn zachtsgezegd een vreemd uitgangspunt voor een docent. Waarom heeft de groep problemen met jou of jij met de groep?

quote:maar als het toch geen nut heeft dan kan ik mijn energie beter ergens anders in steken.

Hoezo zou dit geen nut hebben? Het doel van je stage is toch dat je leert in de praktijk. En die is nu eenmaal soms wat weerbarstig en er gebeurt niet altijd wat jij wenst. Daarbij, waar zou je je energie dan in willen steken? Je stopt toch niet om zoiets met je studie neem ik aan?

Hoe kijkt je begeleidster hier tegenaan? Dit lijkt me nogal een essentieel onderdeel van het omgaan met leerlingen. Wat ga je straks doen als je als docent het hele jaar een klas hebt die je niet ligt. De ouders vertellen dat het niet jouw schuld is maar dat van de kinderen en daarmee dikke vette pech?
Je zult als docent in de toekomst vaker groepen tegenkomen die je niet liggen. Daar zul je zelf aan moeten werken: je kunt moeilijk tegen je werkgever zeggen, die klas werkt me tegen, ik kan er ook niets aan doen. Laat zien dat je ervoor gaat, toon initiatief. Ik zou het flauw vinden als je begeleider nu pas hiermee aan komt kakken en je daarop alsnog laat zakken.

Heb je dit probleem eerder al zelf gesignaleerd en met haar besproken?
Als je straks je opleiding hebt afgerond en je gaat werken, kan het ook gebeuren dat je een klas krijgt waar het niet mee klikt. Daar moet je mee om kunnen gaan. Heb je ooit weleens met je begeleider besproken hoe je als docent door je eigen houding te veranderen of door andere maatregelen te nemen de situatie had kunnen verbeteren?

Je kunt "de schuld" niet volledig bij de groep leggen.
De wisselwerking tussen jou en de groep is iets waar je ook aan kan werken. Ik hoop dat ze je hierin ook goed begeleiden en je hiermee op weg helpen.

Als je de situatie met de groep wilt veranderen zal je naar jezelf moeten kijken en je houding veranderen. De groep verandert niet namelijk! Hun houding tegenover jou kan wel veranderen, dat is een wisselwerking. Het is een heel erg moeilijk proces en je zal het waarschijnlijk ook niet alleen kunnen. Hebben ze ook iemand die je zou kunnen helpen met bijvoorbeeld video-interactie? (dus niet alleen jezelf opnemen maar echt met iemand er bij die er verstand van heeft).

Ik denk dat je wel een voldoende kan halen als je laat zien dat je bereid bent om, naast de andere punten waar je aan moet werken, ook probeert te blijven werken aan de verstandhouding met de groep.

Deze periode in het jaar is wel een beetje berucht. Zo na de voorjaarsvakantie is het een rommelige periode (veel vrij) en je moet er extra allert op zijn dat je streng blijft doch rechtvaardig.

Een slechte beoordeling is niet leuk maar er kan nog een heleboel gebeuren dus geef niet op!

Ik werk zelf trouwens in het VO, niet in het PO.
EEns met Mips (dank u Mips, dat scheelt een hoop schrijfwerk).

Uit wat je hier schrijft krijg ik de indruk dat je communicatieve vaardigheden, zowel naar je begeleider als naar de moeilijke klas, misschien een verbeterpunt zijn.

En wat is dat nu voor instelling om er dan maar geen energie meer in te steken? Binnenkort is het voor het 'echie' en ik zou het niet waarderen als de juf van mijn kind de schuld voor problemen zo bij de klas legt. Jij bent verantwoordelijk dus doe er iets aan. Kom op, laat zien wat je waard bent en verover die klas en verbeter die punten.
mahna mahna tuduuuudududu
leerkracht. Aan de pabo worden geen docenten opgeleid.
Onzin Rider, een docent is een leraar, een leraar een docent.

Concreet:

Een goede docent zijn leer je alleen door op je muil te gaan, van je fouten te leren, op te staan en weer doorgaan. En dan de hele riedel opnieuw. En dat keer op keer op keer.

Als je van je van je fouten wilt leren (en fouten maak je, want je bent een mens) moet je kunnen reflecteren op je eigen daden, houding etc. Dit vermogen om te reflecteren mis ik in je stukje.

Ik ben zelf docent en ik wil je best helpen. Gooi er eens een voorbeeld in, zou ik zo zeggen.

Sterkte, niet opgeven, doorgaan en heel veel lol hebben in die klas!
Tja, heel flauw, maar ik ben het wel met alle bovenstaande reacties eens. Ik ben vorig jaar, vlak voor mijn LIO uit mijn stage gestapt. Ik kon het ook niet zo goed eens worden met mijn groep en voelde daardoor ook dat ik nog niet "klaar" was om echt juf te zijn.

En dit, terwijl ik toch ook echt G-tjes als stagebeoordelingen heb mogen ontvangen. Ga aan de slag met video-interactie etc. en zorg er voor dat je competent wordt in wat je doet. Want volgend jaar heb je inderdaad al de kans om als juf die klas te krijgen die je niet ligt.. En dan kan en mag je ook niet terugkrabbelen en de kinderen de schuld geven...
quote:sosofie schreef op 07 april 2010 @ 17:19:

Onzin Rider, een docent is een leraar, een leraar een docent.titelinflatie noemt men dat.
Rider, je klinkt als mijn snobistische oma.
quote:mips schreef op 07 april 2010 @ 17:00:

Ten eerste: je baalt. Een depressie is echt iets anders.

Sorry, dit was geen goede woordkeuze

Waar staan de verbeterpunten die je van je begeleidster hebt gekregen (waarvan ze denkt dat je dit prima kan verbeteren) tot de verbeterpunten van de eindbeoordeling?

Het ging hier om een tussenbeoordeling, dus ik kan hier nog aan werken tot ik nieuwe tussenbeoordeling ga krijgen. Is deze tweede tussenbeoordeling niet voldoende dan krijg ik een onvoldoende voor mijn gehele stage.

Zijn het compleet verschillende onderwerpen en aandachtspunten?

Verder zou ik deze uitspraken uit je OP eens heel goed gaan analyseren...(ook de titel trouwens: problemen waar je niets van wist?? Je hebt toch evaluaties en je vraagt toch regelmatig dingen, je had toch als geconstateerd dat deze groep je meer moeite kost?).

Ik heb zeker wel evaluaties, maar heb hier nog nooit wat over gehoord van mijn begeleidster. Ik weet natuurlijk dat ik het moeilijk heb met deze groep, maar wist niet dat het onvoldoende was.

[...]

en

[...]

Jij bent toch de docent? Waarom ligt de "schuld" dan niet bij de groep. Vind ik op zijn zachtsgezegd een vreemd uitgangspunt voor een docent. Waarom heeft de groep problemen met jou? En waarom ligt de schuld bij de groep?

Ik ben zeker de docent en daar ben ik me terdege van bewust. Tuurlijk heeft het ook te maken met mij, maar mijn begeleidster heeft gezegd dat het vooral lag aan dat de leerlingen moeite hebben met een nieuwe juf, omdat ze al 3 jaar dezelfde juf hebben. Er zitten een heel aantal kinderen in die wat problemen hebben. Het is niet zo dat alle kinderen niet met me kunnen. Het is gewoon zo dat we allebei het beste willen voor de kinderen en dat ik daar ook aan ga werken. Ik ga zo goed mogelijk proberen de relatie tussen ons te verbeteren.

[...]

Hoezo zou dit geen nut hebben? Het doel van je stage is toch dat je leert in de praktijk. En die is nu eenmaal soms wat weerbarstig en er gebeurt niet altijd wat jij wenst. Daarbij, waar zou je je energie dan in willen steken? Je stopt toch niet om zoiets met je studie neem ik aan?

Ik bedoel te zeggen dat wanneer ze denken dat ik mijn stage niet ga halen, ik dan mijn energie ga steken in mijn afstudeerscriptie en mijn andere opdrachten en me volgend jaar volledig ga storten op de herkansing van deze stage. Ik blijf natuurlijk mijn best doen en me ontwikkelen, maar als er echt nog kans is op een voldoende dan stop ik een heleboel energie en tijd in mijn stage en minder in de rest. Ik wil gewoon weten hoe ik mijn energie moet verdelen, snap je?

Hoe kijkt je begeleidster hier tegenaan? Dit lijkt me nogal een essentieel onderdeel van het omgaan met leerlingen. Wat ga je straks doen als je als docent het hele jaar een klas hebt die je niet ligt. De ouders vertellen dat het niet jouw schuld is maar dat van de kinderen en daarmee dikke vette pech?
Ik ben iemand die zich volledig op iets stort en erg serieus is. Ik ben totaal niet iemand die opgeeft en het bijltje er zomaar bij neer gooit. Het was ook nooit mijn bedoeling om de klas de "schuld" te geven. Het is alleen zo dat ik heel veel heb geprobeerd om goed met de klas om te gaan. Mijn begeleidster zegt niet dat het niet goed is en dat ik ermee op moet houden ofzo. Maar dat ik er aan kan werken. En daar ben ik zeker bereidt toe. De klas neemt alleen niet veel van mij aan, waarschijnlijk ook omdat ik anders les geef dan hun eigen juf. Nu ga ik proberen om de lessen leuker en interessanter te maken. Daarmee hoop ik hun interesse te wekken en hun vertrouwen te krijgen.

Ik krijg zeker wel goede begeleiding, alleen had ik hierover nooit wat gehoord. Dat vind ik jammer. Dan had ik er eerder aan kunnen werken. Nu is de tijd nog kort.

Het gekke is dat reflecteren een goede kant van mij is. Ik kan goed over mezelf zeggen wat ik niet goed heb gedaan, maar hier zag ik het echt niet aankomen.
quote:Feesie schreef op 07 april 2010 @ 17:23:

Rider, je klinkt als mijn snobistische oma.En dan nog heeft Rider gelijk
Goed, het is dus een tussenbeoordeling met duidelijke verbeterpunten. Tot zover niets aan de hand. Zorg dat je regelmatig (informele) feedback vraagt van je begeleidster. Niet meer afwachten maar zelf vragen naar haar mening/visie.

Ben "pro-actief" (kotsterm maar goed). Draag (denkbeeldige of echte) situaties in de klas aan, oplossingen die jij daarbij overweegt/hebt ingezet. Analyseer het effect en de voor- en nadelen. Bespreek dit met collega's en je begeleidster. Die mensen doen dit al een hele tijd en je kan er veel van leren.

zo moet je ook kijken naar je "probleemklas". Het loopt niet lekker. Hoe komt dat? (alléén door de overgang van vaste juf naar andere juf??). Maar vooral: hoe kan je dit gaan aanpakken? Welke aspecten van jouw gedrag/handelen dragen bij aan de wrijving tussen jou en de klas? Hoe kan je dit aanpakken?

Begrijp je optie om te stoppen met je stage echt niet. Het loopt even niet zo lekker. So? Je krijgt verbeterpunten die goed te verbeteren zijn maar je zou het niet kunnen halen denken "ze". Vind ik een raar verhaal, ben je je niet gewoon aan het indekken tegen een mogelijke onvoldoende. Door zelf de stekker er al uit te halen.

Een stage is om te leren. Door bij de eerste tegenslag weg te rennen leer je niet veel. Vind het daarbij niet getuigen van doorzettingsvermogen. Snap ook niet dat een opleiding dit goedkeurt trouwens. Die andere opdrachten zou je bij een goede stage ook afkrijgen neem ik aan. Per saldo leer je meer van dit soort tegenslagen dan van een stage waar alles perfect gaat. Straks kan je ook niet wegrennen van een moeilijke klas.
Ik zou je energie eerst eens richten op deze klas, en daar heel veel van leren, ongeacht of je stage dan voldoende is of niet.

Je echte werk is voor de klas, een scriptie schrijven leert je niet de nodige vaardigheden om een klas te doceren en leiden.

Moeilijke kinderen in de klas: dat zal je nog vaak en veel tegen komen. Ervaring opdoen is het enige wat je zal helpen.

Als je straks als invalkracht aan de slag gaat (wat vaak het geval is bij pas afgestudeerden) zul je nog een hoop klassen tegenkomen die moeilijk zijn. Niet omdat er zulke gedragsproblemen spelen, maar omdat je de invaljuf bent en ze je genadeloos gaan uittesten.

Waar ligt nu het precieze probleem met de klas? Luisteren ze niet naar je? Ga daar dan mee aan de slag en probeer het positieve naar boven te halen: werken voor een beloning, positief gedrag benoemen, regels continue herhalen, een individueel beloningssysteem opzetten en ongewenst gedrag direct afstraffen op een rustige manier, zonder emoties te tonen. Als kinderen merken dat ze je echt boos of verdrietig krijgen, dan gaan ze dat inzetten om je over die grens te trekken.

Wat ik veel deed in invalgroepen:

'We gaan nu 5 minuten stil aan het werk.' Als er dan een kind praatte, dan zei ik: 'Oh, jammer, nu moet ik weer opnieuw beginnen met de tijd opnemen.' Er zijn altijd kinderen die wel graag stil werken, en die zijn dan goed aan het werk. De kinderen die je willen uittesten zullen steeds proberen om lawaai te maken, maar als je consequent (het toverwoord) elke keer opnieuw begint met het aftellen van de 5 minuten, dan is het resultaat dat ze het toch doen, en bijna de hele klas is dan een flinke poos goed en stil aan het werk geweest.
quote:anne_83 schreef op 07 april 2010 @ 17:43:

[...]

En dan nog heeft Rider gelijk Ja hoor, wil ik ook best toegeven. Ik heb iets teveel gegnuif gehoord over meisjes die voor hostess studeren, ik kreeg even een flashback (en vraag me af of Rider wellicht 50 plus is).
Welke groep is het trouwens?
Het kan soms ook echt niet jouw schuld zijn. Hoewel je met elke klas overweg moet kunnen, misschien niet perfect, maar wel voldoende.

Maar als het echt niet jouw schuld is (en dit kun je wel peilen met medestudenten, al werkende leraren ed)..... Ik heb meerdere malen via vrienden die in het onderwijs zitten nogal vreemde acties van leraren die hun stagairs moesten begeleiden gezien, tot onvoldoende beoordelingen aan toe terwijl ze echt hel goed waren. In de overwegend vrouwelijke basisschoolwereld zit behoorlijk wat bitcherig gedrag, hoe lief en aardig het ook allemaal lijkt.

Wapen je ertegen, door heel vaak schriftelijk feedback te vragen. En natuurlijk te werken aan je verbeterpunten, maar zorg dat ze je nergens op kunnen pakken. (Ja, teveel ervaring hiermee om me heen )

Je moet niet je liostage opgeven, dikke kans dat je het gewoon wel haalt, als je maar besloten bent om zo snel mogelijk af te studeren.....
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:mips schreef op 07 april 2010 @ 17:45:

Goed, het is dus een tussenbeoordeling met duidelijke verbeterpunten. Tot zover niets aan de hand. Zorg dat je regelmatig (informele) feedback vraagt van je begeleidster. Niet meer afwachten maar zelf vragen naar haar mening/visie.

Ben "pro-actief" (kotsterm maar goed). Draag (denkbeeldige of echte) situaties in de klas aan, oplossingen die jij daarbij overweegt/hebt ingezet. Analyseer het effect en de voor- en nadelen. Bespreek dit met collega's en je begeleidster. Die mensen doen dit al een hele tijd en je kan er veel van leren.

zo moet je ook kijken naar je "probleemklas". Het loopt niet lekker. Hoe komt dat? (alléén door de overgang van vaste juf naar andere juf??). Maar vooral: hoe kan je dit gaan aanpakken? Welke aspecten van jouw gedrag/handelen dragen bij aan de wrijving tussen jou en de klas? Hoe kan je dit aanpakken?

Begrijp je optie om te stoppen met je stage echt niet. Het loopt even niet zo lekker. So? Je krijgt verbeterpunten die goed te verbeteren zijn maar je zou het niet kunnen halen denken "ze". Vind ik een raar verhaal, ben je je niet gewoon aan het indekken tegen een mogelijke onvoldoende. Door zelf de stekker er al uit te halen.

Een stage is om te leren. Door bij de eerste tegenslag weg te rennen leer je niet veel. Vind het daarbij niet getuigen van doorzettingsvermogen. Snap ook niet dat een opleiding dit goedkeurt trouwens. Die andere opdrachten zou je bij een goede stage ook afkrijgen neem ik aan. Per saldo leer je meer van dit soort tegenslagen dan van een stage waar alles perfect gaat. Straks kan je ook niet wegrennen van een moeilijke klas.

Ik heb vast ergens iets niet goed verwoord, maar ik ben totaal niet van plan om met mijn stage te stoppen! Ik wil gewoon doorgaan om te leren, maar wanneer het blijkt dat ik een onvoldoende ga halen voor mijn stage, dan ga ik natuurlijk mijn best nog wel doen. Maar dan wil ik er voor zorgen dat ik de rest afkrijg zodat ik me volgend jaar volledig kan storten op mijn herkansing. Niet dat ik het dan opgeef bij de eerste de beste tegenslag. Echt niet!

Bedankt trouwens voor de goede tips
quote:Ik ben iemand die zich volledig op iets stort en erg serieus is. Ik ben totaal niet iemand die opgeeft en het bijltje er zomaar bij neer gooit.

Geloof ik wel, maar je klinkt eerder als iemand die erg perfectionistisch is. Alles moet goed gaan, als dat niet het geval is "klopt" het niet.. Stoppen met een stage omdat je denkt het niet te halen zonder enige poging tot vind ik te vroeg opgeven.

Het was ook nooit mijn bedoeling om de klas de "schuld" te geven. Het is alleen zo dat ik heel veel heb geprobeerd om goed met de klas om te gaan.

Je schreef dat de schuld van het stroeve contact bij de klas lag en niet bij jou. (Citaat uit OP: Dus doordat deze groep niet goed met mij functioneert (waarvan de schuld niet echt bij mij ligt)). Ga eens met die begeleidster om tafel wat je hebt geprobeerd. Was dat goed? Waarom wel of niet en hoe kan het beter/anders?

Mijn begeleidster zegt niet dat het niet goed is en dat ik ermee op moet houden ofzo. Maar dat ik er aan kan werken.

Dan moet je dat laten zien. Dáár kan zij aan zien of het er ook in zit. Niet als je nu stopt.

En daar ben ik zeker bereidt toe. De klas neemt alleen niet veel van mij aan, waarschijnlijk ook omdat ik anders les geef dan hun eigen juf.

Alle juffen geven op hun manier les, dat is geen breaking news. Ga eens goed kijken wat er voor zorgt dat de klas jou niet zo goed accepteert.

Nu ga ik proberen om de lessen leuker en interessanter te maken. Daarmee hoop ik hun interesse te wekken en hun vertrouwen te krijgen.

Vinden ze je lessen niet leuk of de manier waarop je de lessen brengt? De oorzaak zat volgens jou in de andere manier van lesgeven. Waarom ga je daar niet mee aan de gang dan? Je hoeft geen kopie te worden van de andere juf maar kijk eens naar jullie stijlverschillen.
Singlala, ik merk juist dat de stagiaires bij ons een bepaalde 'air' en eigenwijsheid over zich hebben van heb ik jou daar. Alsof ze wel weten hoe het allemaal moet, geen of onvoldoende voorbereidingen treffen en een flutlesje afleveren, waarop ze vervolgens één of ander excuus verzinnen (de zon scheen in mijn gezicht, ik moest gisteren het hele huis schoonmaken, ik ben een beetje misselijk, de cavia van de buren was ziek..) zonder ook maar enige vorm van openheid voor het leren van het vak tonen.

Niet dat ik TO daar nu van wil beschuldigen, of dat ik jouw ervaring wil tegenspreken, maar ik heb het idee dat de PABO een of andere houding meegeven met de studenten, waardoor ze denken dat ze het allemaal met twee vingers in hun neus wel eventjes doen.

Stage lopen, en dan vooral LIO-stage is zeer vermoeiend, omdat je voor het eerst langere periodes lesgeeft, 4 dagen in de week en daarnaast moet je nog opdrachten maken, tentamens leren, een bijbaantje hebben voor het geld en je huishouden draaien. En de meeste stagiaires die ik dit jaar heb gezien hebben de arrogantie om te denken dat het zomaar wel even lukt.
quote:amandroe schreef op 07 april 2010 @ 17:52:

[...]

Ik heb vast ergens iets niet goed verwoord, maar ik ben totaal niet van plan om met mijn stage te stoppen! Ik wil gewoon doorgaan om te leren, maar wanneer het blijkt dat ik een onvoldoende ga halen voor mijn stage, dan ga ik natuurlijk mijn best nog wel doen. Maar dan wil ik er voor zorgen dat ik de rest afkrijg zodat ik me volgend jaar volledig kan storten op mijn herkansing. Niet dat ik het dan opgeef bij de eerste de beste tegenslag. Echt niet!

Ok ok, ik geloof je ! goede zaak om gewoon door te gaan. Sleur die feedback uit die begeleidster (tip die werd gegeven om het schriftelijk te doen is super). Bespreek het, al dan niet informeel en mail het aan haar (heb ik goed begrepen dat:...). Ben verder niet bekend met slangenkuilen en wespennesten in het PO, wel bekend met werken met vrouwen haha.

Bedankt trouwens voor de goede tips

Graag gedaan hoor, misschien kom ik soms wat lomp bot uit de hoek maar ben met je aan het meedenken (hé, ben ook vaak stagiaire geweest, niet in het onderwijs maar toch ).
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Hee,

hier nog een pabo-student.

Werk je binnen je groep met beloningssystemen? En misschien kun je tussen de lessen door korte spelletjes doen (zoals Kim's game of iets uit het boekje van Energizers), hierdoor kun je er misschien ook voor zorgen dat de kinderen het meer naar hun zin krijgen.

Of je les pakkender beginnen, meer inspelen op hun belevingswereld? Ik weet niet goed waar het probleem ligt, maar misschien heb je er wat aan ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven