Werk & Studie alle pijlers

Profielkeuze school

01-04-2012 14:26 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu in de 3e klas (atheneum) en moet binnen een maand mijn profielkeuze doorgegeven hebben.

Nu zit ik echter te twijfelen tussen het profiel Economie&maatschappijleer op atheneum niveau en Natuur&gezondheid op havo niveau.

Wat ik het liefst zou doen, is het profiel Natuur&gezondheid kiezen op atheneum niveau, aangezien ik scheikunde, biologie en natuurkunde erg leuk vind. Jammer genoeg liggen natuurkunde en vooral scheikunde mij niet echt.

Vorig jaar, in de tweede klas waren natuurkunde en scheikunde voor mij al helemaal een ramp. Ik had ook zoiets van; ik laat deze vakken in de 4e toch wel vallen, dus wat maakt het uit.

Maar ik ben er in de 3e achter gekomen dat ik deze vakken toch best wel interessant vind en ik wil later sowieso een baan in de gezondheidszorg uitoefenen. En sinds ik gemotiveerd ben om deze vakken te leren, gaat het ook echt beter. Voor nask stond ik in de 2e een 4,6 op mijn doorlopend gemiddelde aan het einde van het jaar, maar nu sta ik voor natuurkunde een 7,2 en voor scheikunde een 6,6 (voor scheikunde moet ik eigenlijk best wel veel moeite doen om dat cijfer te staan, maar ik heb het er voor over).

Vandaar dat ik misschien wel op havo niveau natuur&gezondheid wil gaan kiezen.

Economie ligt mij beter, maar ik weet niet of ik daar later iets mee wil gaan doen. Ik vind het vak wel leuk, maar niet geweldig ofzo. Economie wordt later ook moeilijk natuurlijk en als je niet echt gemotiveerd bent om dit te leren, weet ik niet of dat wel gaat lukken dan. Voor economie sta ik nu trouwens een 7,4.

Dussss.. Als jullie mij waren, wat zouden jullie kiezen?

Natuur&gezondheid of economie?
Kun je specifieker aangeven wat je later wil gaan doen? Heb je al gekeken wat voor eisen er bij bepaalde vervolgopleidingen gesteld worden?
Ik zou dan voor het NGT (NG) profiel kiezen.
Gewoon Natuur en Gezondheid kiezen op atheneum niveau en je daar dan goed voor inzetten! Die vakken gaan bij de meesten niet vanzelf hoor, je moet je er een beetje voor inspannen, maar als jij het interessant vindt én je haalt nu al betere cijfers, dan kun je het straks echt wel aan!
Wat zegt je mentor hier trouwens over en je ouders?
quote:ailien schreef op 01 april 2012 @ 14:30:

Gewoon Natuur en Gezondheid kiezen op atheneum niveau en je daar dan goed voor inzetten! Die vakken gaan bij de meesten niet vanzelf hoor, je moet je er een beetje voor inspannen, maar als jij het interessant vindt én je haalt nu al betere cijfers, dan kun je het straks echt wel aan!Eens.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
In mijn middelbare schooltijd waren de profielen nog anders (ik ben nu 3 jaar van de middelbare school af), maar ik neem aan dat de basis hetzelfde is.

Als je een baan in de gezondheidszorg later wil, dan is het handig om te kijken welke opleiding dat zou zijn en wat de toegangseisen daarvoor zijn. Het profiel N&G niet per se nodig voor een baan in de zorg, namelijk. Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld C&M gedaan + biologie, en kon gewoon HBO Verpleegkunde doen. Maar stel je voor dat je Geneeskunde wilt studeren, dan moet je wel echt VWO niveau en N&G gedaan hebben.
Wat nellaaa ook zegt, wat wil je later worden? Gezondheidszorg is nogal breed zeg maar. En kijk dan welk profiel beter aansluit.

Waarom trouwens niet gewoon NG op VWO niveau? Dan moet je hard werken, so what?
Ik zou persoonlijk trouwens wel op het VWO blijven, omdat je daarmee (direct) toegang hebt tot de universiteit én HBO. Met HAVO kun je ook wel naar de universiteit, maar dan moet je eerst een HBO propedeuse hebben en daarna doorstromen.

Het geeft je toch wat meer keuzevrijheid.

Als het zou kunnen, dan zou je misschien eventueel bijles kunnen nemen?
quote:nellaaa schreef op 01 april 2012 @ 14:28:

Kun je specifieker aangeven wat je later wil gaan doen? Heb je al gekeken wat voor eisen er bij bepaalde vervolgopleidingen gesteld worden?

Ik weet het nog niet precies, maar de banen in de gezondheidszorg spreken mij gewoon het meest aan. Zelf zat ik al te denken aan een opleiding Voeding en Gezondheid of een opleiding Tandheelkunde.

En ik heb inderdaad al gekeken naar de eisen die worden gesteld aan bepaalde opleidingen, samen met mijn ouders. Voor sommige opleidingen heb je minimaal havo nodig, maar voor andere opleidingen heb je VWO nodig.
quote:daphiee schreef op 01 april 2012 @ 14:26:

En sinds ik gemotiveerd ben om deze vakken te leren, gaat het ook echt beter. Voor nask stond ik in de 2e een 4,6 op mijn doorlopend gemiddelde aan het einde van het jaar, maar nu sta ik voor natuurkunde een 7,2 en voor scheikunde een 6,6 (voor scheikunde moet ik eigenlijk best wel veel moeite doen om dat cijfer te staan, maar ik heb het er voor over).

Is dit cijfer op havo niveau of op atheneum niveau?

Ik weet niet hoe het nu zit, maar vroeger was het verschil in cijfers tussen havo en atheneum ongeveer 0,5pnt. Dus in dat geval zou je als bovenstaande cijfers op havo niveau is het nog steeds redden op atheneum niveau.

Verder kreeg je in mijn tijd (god wat klink ik oud) ook meer practica vanaf de 4de. Die pratica kun je ook goed gebruiken om je cijfer op te hogen.

Heb je al met je mentor overlegd of die denkt dat je N&G op atheneum niveau zou kunnen halen?
Als je op het Atheneum zit, waarom denk je dan aan een HAVO profiel?

De 4e is bovenbouw, en wel een stukje pittiger dan de 3e, naar mijn beleving dan. Vakken die me in de 3e gemakkelijk afgingen, waren in de 4e heel anders.
Als jij tandheelkunde wilt studeren zul je echt op het atheneum moeten blijven. Bovendien, als je dit al te hard werken vindt, hoe denk je dan ooit een studie te gaan voltooien? Vergeleken met een studie is je middelbare school echt peanuts.
Waarom denk je erover naar de HAVO te gaan? Dat vind ik een beetje vreemd, want je doet nu atheneum en volgens mij red je je daar prima?
quote:moirijke schreef op 01 april 2012 @ 14:32:

Wat nellaaa ook zegt, wat wil je later worden? Gezondheidszorg is nogal breed zeg maar. En kijk dan welk profiel beter aansluit.

Waarom trouwens niet gewoon NG op VWO niveau? Dan moet je hard werken, so what?Nou, het probleem is juist dat ik niet weet of ik er wel met hard werken kom. In de vijfde en zesde komt er steeds meer inzicht bij kijken en dat inzicht ontbreekt bij mij gewoon. Ik denk niet dat hard werken dat kan compenseren. Ik werk nu al heel hard om ''goede'' cijfers voor scheikune te halen, maar toch blijft mijn cijfer op een 6.6 hangen. En in natuurkunde blink ik ook niet echt uit, een 7,2 is niet zo heel hoog en zeker niet als ik erbij vertel dat ik er best veel moeite voor moet doen.
quote:ailien schreef op 01 april 2012 @ 14:30:

Gewoon Natuur en Gezondheid kiezen op atheneum niveau en je daar dan goed voor inzetten! Die vakken gaan bij de meesten niet vanzelf hoor, je moet je er een beetje voor inspannen, maar als jij het interessant vindt én je haalt nu al betere cijfers, dan kun je het straks echt wel aan!Dit.
quote:ahmose schreef op 01 april 2012 @ 14:38:

[...]

Is dit cijfer op havo niveau of op atheneum niveau?

Ik weet niet hoe het nu zit, maar vroeger was het verschil in cijfers tussen havo en atheneum ongeveer 0,5pnt. Dus in dat geval zou je als bovenstaande cijfers op havo niveau is het nog steeds redden op atheneum niveau.

Verder kreeg je in mijn tijd (god wat klink ik oud) ook meer practica vanaf de 4de. Die pratica kun je ook goed gebruiken om je cijfer op te hogen.

Heb je al met je mentor overlegd of die denkt dat je N&G op atheneum niveau zou kunnen halen?

In de tweede zat ik op havo/vwo , dus die 4,6 is op havo/vwo niveau. En die 7,2 en 6,6 dus op vwo niveau.

En ik heb het inderdaad al met mijn mentor besproken en hij heeft er ook zo z'n twijfels bij of ik atheneum NG ga halen. Wel vindt hij het zonde als ik naar havo toe zou gaan en dan NG zou kiezen, want het gaat echt prima op het vwo. Ik sta nu nog maar één zesje. En daarom wil ík dus ook niet naar havo, want ik zou het ook zonde vinden om met deze cijfers naar de havo te gaan.
Kun je N&G kiezen met economie als extra vak? Bij twijfel zou ik kiezen voor een bèta profiel, tenzij je echt zeker weet dat je die richting totaal niet uit wil.
quote:nellaaa schreef op 01 april 2012 @ 14:40:

Als jij tandheelkunde wilt studeren zul je echt op het atheneum moeten blijven. Bovendien, als je dit al te hard werken vindt, hoe denk je dan ooit een studie te gaan voltooien? Vergeleken met een studie is je middelbare school echt peanuts.Ik VIND het niet ''te'' hard werken, het IS hard werken voor mij, aangezien mijn eigenlijke niveau mavo/havo of havo is.. En ik moet vooral hard werken voor de betavakken. De andere vakken, daar hoef ik veel minder voor te doen, maar omdat ik het nu dus alleen maar over de betavakken heb lijkt het alsof ik lui ben en niet wil leren ofzo. Maar dat is dus niet zo ;)
Je krijgt eind dit schooljaar toch een advies? Op het Atheneum blijven of naar de HAVO gaan. Vaak geven ze je rond deze tijd toch ook al een indicatie? Is die dat je op het atheneum kunt blijven?

Niet zelf gaan beslissen om een niveau lager te gaan, omdat je niet weet of je het aankunt.
Ben je er zeker van dat je iets in de gezondheidszorg wil doen? Hartstikke mooi, je moet al jong genoeg dit soort belangrijke keuzes maken. Dan is 't fijn dat 'de richting' voor jou in ieder geval helder is! Kies voor waar jij denkt dat je je goed bij voelt, kies niet 'omdat het hoort'.

Dat is wat ik destijds heb gedaan. Ik heb gymnasium gedaan, en ging na mijn middelbare school trouw studeren, want dat hoorde zo. Ik heb mezelf een paar jaar in de weg gelopen omdat ik doodongelukkig werd van dat academisch onderwijs. (Want onthoud: je wordt daar in feite opgeleid tot onderzoeker. Lijkt jou dat leuk?) Later bleek ik qua type en leerstijl beter te passen op het hbo. Had ik achteraf gezien maar havo-hbo en daarna evt. een master gedaan. Nu heb ik VWO-universiteit (niet afgemaakt)-hbo op m'n cv staan. Niks mis mee hoor, maar als ik dit vantevoren had geweten, had ik liever het havo-traject gedaan. (en 't bleek ook een duur geintje, met die a.s. langstudeerboete.)

De keuze voor n
quote:daphiee schreef op 01 april 2012 @ 14:48:

[...]

In de tweede zat ik op havo/vwo , dus die 4,6 is op havo/vwo niveau. En die 7,2 en 6,6 dus op vwo niveau.

En ik heb het inderdaad al met mijn mentor besproken en hij heeft er ook zo z'n twijfels bij of ik atheneum NG ga halen. Wel vindt hij het zonde als ik naar havo toe zou gaan en dan NG zou kiezen, want het gaat echt prima op het vwo. Ik sta nu nog maar één zesje. En daarom wil ík dus ook niet naar havo, want ik zou het ook zonde vinden om met deze cijfers naar de havo te gaan.

Met maar een zesje zou ik zeggen ga voor atheneum NG! Zeker als je scheikunde en natuurkunde leuk vind. Uit je verhaal blijkt dat de kans groot is dat je naar de universiteit wil en dan is deze weg gewoon het makkelijkste.

Als het in klas 5/6 wat moeilijker gaat dan kun je altijd nog kijken of iemand je bijles kan gaan geven. Dan haal je het zeker weten wel.
Dus: laat je niet door iedereen wijsmaken dat je 'gewoon wat harder je best moet doen'. Naar mijn idee heb je een heel realistisch beeld van wat je kan.

Waar jíj gelukkig van wordt hoeft niet per se synoniem te zijn aan het voor jou hoogst haalbare.

Veel succes met je keuze!
quote:metafoor schreef op 01 april 2012 @ 14:54:

Je krijgt eind dit schooljaar toch een advies? Op het Atheneum blijven of naar de HAVO gaan. Vaak geven ze je rond deze tijd toch ook al een indicatie? Is die dat je op het atheneum kunt blijven?

Niet zelf gaan beslissen om een niveau lager te gaan, omdat je niet weet of je het aankunt.Ja, ik heb inderdaad pas geleden van alle vakken advies gekregen. Ik kreeg voor aardrijkskunde als advies ''twijfel'', voor natuurkunde ook ''twijfel'' en voor scheikunde ''stoppen/twijfel''. Ik kreeg als wiskunde advies Wiskunde A (wiskunde A kan ik ook gewoon kiezen als ik atheneum NG wil gaan doen). Voor de rest van de vakken kreeg ik als advies ''Doorgaan'' en voor Engels en Nederlands was mijn beoordeling ''Goed''. Ze gaan er bij dit advies dus vanuit dat je naar VWO4 gaat, maar dat begrepen jullie vast wel. Maar goed, kortom: de meeste docenten vinden dus dat ik op het VWO moet blijven.
Ik zou niet overstappen naar de HAVO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven