Profielkeuze
dinsdag 29 januari 2019 om 00:47
Hoi allemaal,
Ik plaats dit samen met/namens mijn dochter. Zij zit nu in 4 Mavo en staat een 8 gemiddeld en gaat volgend jaar naar de Havo. Hiervoor moet zij een profielkeuze maken.
Het wordt in ieder geval een combinatieprofiel NG/NT.
Nu moet ze ook nog een vak in het vrije deel kiezen. Aangezien ze als 7e vak op Mavo techniek heeft en dit op de Havo niet wordt aangeboden, mag ze alleen kiezen uit de vakken die pas in de vierde klas beginnen. Dit zijn M&O, Spaans, Informatica en Wiskunde D.
We hebben al met de decaan gesproken over vervolgstudies. Ze wil het liefst iets met laboratoriumonderzoek of iets medisch technisch, radiologie e.d. Ze twijfelt ook nog over industrieel ontwerp, werktuigbouwkunde en elektrotechniek maar dit lijkt haar tot nu toe iets minder aan te spreken dan het medische. We hebben ook samen met de decaan een overzicht gemaakt van voor en nadelen per vak. De keuze was toch echt aan dochter zelf. Echter komt ze er helemaal niet uit.
M&O:
+ Houdt economische studie open, mocht ze van gedachte wisselen.
- Dochter vond economie altijd saai. Ziet het niet zitten om 2 jaar iets economie achtigs te doen.
Spaans:
+ Handig voor op vakantie. Leuk land. Leuke afwisseling met de betavakken.
- Niet nuttig voor vervolgstudie. Had best veel moeite met Frans en Duits (krappe voldoendes.)
Informatica:
+ ICT vaardigheden zijn altijd handig. Het is iets praktischer ingericht dan de andere vakken dus een leuke afwisseling.
- Ze wil geen informatica o.i.d. studeren. Heeft ook geen ervaring met bijvoorbeeld websites maken of programmeren als hobby.
Wiskunde D:
+ Handig voor een aantal vervolgstudies die ze op het oog heeft.
- Ze staat nu een 7,3 voor wiskunde en de overstap van Mavo naar Havo Wiskunde B is al erg lastig. Wordt Wiskunde D dan niet te moeilijk.
Hebben jullie ervaring met deze vakken (vanuit jezelf, via jullie kinderen of omdat je zelf docent bent)? Kunnen jullie ons iets vertellen over de inhoud, hoeveelheid stof en moeilijkheid van de vakken?
Alvast bedankt!
Ik plaats dit samen met/namens mijn dochter. Zij zit nu in 4 Mavo en staat een 8 gemiddeld en gaat volgend jaar naar de Havo. Hiervoor moet zij een profielkeuze maken.
Het wordt in ieder geval een combinatieprofiel NG/NT.
Nu moet ze ook nog een vak in het vrije deel kiezen. Aangezien ze als 7e vak op Mavo techniek heeft en dit op de Havo niet wordt aangeboden, mag ze alleen kiezen uit de vakken die pas in de vierde klas beginnen. Dit zijn M&O, Spaans, Informatica en Wiskunde D.
We hebben al met de decaan gesproken over vervolgstudies. Ze wil het liefst iets met laboratoriumonderzoek of iets medisch technisch, radiologie e.d. Ze twijfelt ook nog over industrieel ontwerp, werktuigbouwkunde en elektrotechniek maar dit lijkt haar tot nu toe iets minder aan te spreken dan het medische. We hebben ook samen met de decaan een overzicht gemaakt van voor en nadelen per vak. De keuze was toch echt aan dochter zelf. Echter komt ze er helemaal niet uit.
M&O:
+ Houdt economische studie open, mocht ze van gedachte wisselen.
- Dochter vond economie altijd saai. Ziet het niet zitten om 2 jaar iets economie achtigs te doen.
Spaans:
+ Handig voor op vakantie. Leuk land. Leuke afwisseling met de betavakken.
- Niet nuttig voor vervolgstudie. Had best veel moeite met Frans en Duits (krappe voldoendes.)
Informatica:
+ ICT vaardigheden zijn altijd handig. Het is iets praktischer ingericht dan de andere vakken dus een leuke afwisseling.
- Ze wil geen informatica o.i.d. studeren. Heeft ook geen ervaring met bijvoorbeeld websites maken of programmeren als hobby.
Wiskunde D:
+ Handig voor een aantal vervolgstudies die ze op het oog heeft.
- Ze staat nu een 7,3 voor wiskunde en de overstap van Mavo naar Havo Wiskunde B is al erg lastig. Wordt Wiskunde D dan niet te moeilijk.
Hebben jullie ervaring met deze vakken (vanuit jezelf, via jullie kinderen of omdat je zelf docent bent)? Kunnen jullie ons iets vertellen over de inhoud, hoeveelheid stof en moeilijkheid van de vakken?
Alvast bedankt!
dinsdag 29 januari 2019 om 05:16
Gebaseerd op de voor- en nadelen op jullie lijstje, lijkt informatica de beste keus. Geen ervaring hebben met websites of programmeren als hobby maakt niks uit lijkt me. Handig zijn met computers kan in de meeste beroepen van pas komen, zeker als ik kijk naar de technische wereld die haar aanspreekt.
Wat betreft de andere vakken: Spaans is een mooie taal en grammaticaal gezien makkelijker dan Frans. Ik lees echter ook dat je dochter nu al aardig wat moeite had met de talen en tussen mavo en havo zit wel echt een verschil in niveau. Ik zou het alleen kiezen als het haar echt leuk lijkt en ze echt graag Spaans wil leren.
Wat kunnen de docenten vertellen over de moeilijkheidsgraad van wiskunde D? Het is, voor zover bekend bij mij, een uitbreiding van wiskunde B. Daarnaast bereidt het je voor op wiskunde aan de hogeschool of universiteit. Vind je dochter wiskunde leuk? En dan voornamelijk de wiskunde van functies en grafieken? Als ze wiskunde maar matig interessant vindt, zou ik dit niet kiezen. Je bent al aardig wat uren per week kwijt aan het gewone vak wiskunde B en daar komt wiskunde D dan nog bovenop qua uren.
Dan nog M&O. Het is wel anders dan economie; het gaat meer om de structuur van organisaties en bedrijven en hoe samenwerking van personeel en management is. Waarom worden er bepaalde keuzes gemaakt in een organisatie? Van medeleerlingen begreep ik daarnaast dat het een makkelijk vak was om te leren voor tentamens, maar dat kan natuurlijk per school verschillen. Wel belangrijk om te noemen is dat je erg veel moet rekenen bij M&O, bij economie is dat niet zo. Het is een redelijk praktisch vak, een beetje bedrijfskundig dus. Dit moet je interesseren.
Is er nog mogelijkheid tot switchen in de eerste maand? Of lessen meelopen? Succes met de keuze!
Wat betreft de andere vakken: Spaans is een mooie taal en grammaticaal gezien makkelijker dan Frans. Ik lees echter ook dat je dochter nu al aardig wat moeite had met de talen en tussen mavo en havo zit wel echt een verschil in niveau. Ik zou het alleen kiezen als het haar echt leuk lijkt en ze echt graag Spaans wil leren.
Wat kunnen de docenten vertellen over de moeilijkheidsgraad van wiskunde D? Het is, voor zover bekend bij mij, een uitbreiding van wiskunde B. Daarnaast bereidt het je voor op wiskunde aan de hogeschool of universiteit. Vind je dochter wiskunde leuk? En dan voornamelijk de wiskunde van functies en grafieken? Als ze wiskunde maar matig interessant vindt, zou ik dit niet kiezen. Je bent al aardig wat uren per week kwijt aan het gewone vak wiskunde B en daar komt wiskunde D dan nog bovenop qua uren.
Dan nog M&O. Het is wel anders dan economie; het gaat meer om de structuur van organisaties en bedrijven en hoe samenwerking van personeel en management is. Waarom worden er bepaalde keuzes gemaakt in een organisatie? Van medeleerlingen begreep ik daarnaast dat het een makkelijk vak was om te leren voor tentamens, maar dat kan natuurlijk per school verschillen. Wel belangrijk om te noemen is dat je erg veel moet rekenen bij M&O, bij economie is dat niet zo. Het is een redelijk praktisch vak, een beetje bedrijfskundig dus. Dit moet je interesseren.
Is er nog mogelijkheid tot switchen in de eerste maand? Of lessen meelopen? Succes met de keuze!
dinsdag 29 januari 2019 om 06:20
Zoon doet ook 4 Havo NG en NT. Zoon heeft dyslexie dus Spaans viel af, hij heeft gekozen voor informatica. Hij heeft een behoorlijke aanleg voor de exacte vakken dus dat kost weinig moeite en hij doet informatica er fluitend bij. Op zijn school hebben ze 1 middag in de week verrijkingsvakken, daar doet hij wiskunde D omdat het zo leuk is.
Hij is dit jaar overgestapt naar andere school, dat was al best pittig. Heel groot, nieuwe kinderen en je plekje weer vinden. Ik zou voor het vak gaan dat de minste moeite kost en dat is in mijn beleving informatica.
Hij is dit jaar overgestapt naar andere school, dat was al best pittig. Heel groot, nieuwe kinderen en je plekje weer vinden. Ik zou voor het vak gaan dat de minste moeite kost en dat is in mijn beleving informatica.
Ik doe mijn best
dinsdag 29 januari 2019 om 07:44
Onze kinderen hebben, op één na, grote moeite met M&O. De naam van het vak is ernstig misleidend, het is veel meer Economue II van vroeger: vooral veel boekhouden. Management of Organisatiekunde komt in het vak vrijwel niet voor.
Persoonlijk vind ik het samen met ICT de enige twee echt praktisch nuttige vakken uit je lijst.
Persoonlijk vind ik het samen met ICT de enige twee echt praktisch nuttige vakken uit je lijst.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 29 januari 2019 om 08:01
Bij M&O staat "houdt economische studie open", maar voor de meeste / alle (zou ik nog even opzoeken) economische studies is een economisch vak op de middelbare school (economie, M&O) geen vereiste. Dus als dat het enige voordeel is van het volgen van M&O, kun je dat al af laten vallen.
Een taal zou ik ook niet doen als ze grote moeite heeft met de andere talen.
Informatica en wiskunde D lijken me allebei nuttig. Informatica wat praktischer, wiskunde D wat theoretischer.
Een taal zou ik ook niet doen als ze grote moeite heeft met de andere talen.
Informatica en wiskunde D lijken me allebei nuttig. Informatica wat praktischer, wiskunde D wat theoretischer.
dinsdag 29 januari 2019 om 08:27
Voor Informatica wordt Wiskunde B aangeraden, niet eens verplichtJupiter1995 schreef: ↑29-01-2019 08:21Volgens mij is informatica geen toelatingseis voor een studie informatica. Wat niet wegneemt dat het heel handig is wat kennis en vaardigheden te hebben op dat gebied.![]()
En elk profiel is goed
(bij de HBO-scholen hier in de omgeving)
dinsdag 29 januari 2019 om 08:30
Wiskunde D is echt heel pittig. Ik zie veel jongeren daarover struikelen, ook als ze gewoon de havo al hebben gedaan.
M&O vind ik niet zo'n nuttig vak.. het is wat verdieping op economie. Niet heel moeilijk, maar voor mensen zonder economie vaak wat lastiger te volgen. Maar met economie ben je vaak dubbel werk aan het doen.
Spaans, leuk, maar bekijk even welk niveau ze moet beheersen voor de eindexamens. Is dat haalbaar?
Ik zou dus uiteindelijk voor informatica gaan. Als het niet voor vervolg studie is, is dit kennis waar ze later waarschijnlijk het meeste profijt van gaat hebben.
M&O vind ik niet zo'n nuttig vak.. het is wat verdieping op economie. Niet heel moeilijk, maar voor mensen zonder economie vaak wat lastiger te volgen. Maar met economie ben je vaak dubbel werk aan het doen.
Spaans, leuk, maar bekijk even welk niveau ze moet beheersen voor de eindexamens. Is dat haalbaar?
Ik zou dus uiteindelijk voor informatica gaan. Als het niet voor vervolg studie is, is dit kennis waar ze later waarschijnlijk het meeste profijt van gaat hebben.
dinsdag 29 januari 2019 om 08:46
Boekhouden zit helemaal niet in het curriculum van M&O. Bedoel je niet balansen en resultatenrekeningen? Dat is geen boekhoudenJollyRider schreef: ↑29-01-2019 07:44Onze kinderen hebben, op één na, grote moeite met M&O. De naam van het vak is ernstig misleidend, het is veel meer Economue II van vroeger: vooral veel boekhouden. Management of Organisatiekunde komt in het vak vrijwel niet voor.
Overigens heet het vak sinds dit schooljaar bedrijfseconomie.
dinsdag 29 januari 2019 om 09:06
M&O heb ik zelf in één jaar in mijn tussenjaar gedaan, was niet heel nuttig. Daarnaast is het volgens mij, maar dat kan veranderd zijn inmiddels, ook geen toelatingseis voor economische studies. Ik zou gaan voor informatica. Gewoon om te ontdekken of ze het leuk vindt en omdat het nuttig is omdat tegenwoordig alles om ict draait. Het klopt trouwens dat informatica geen toelatingseis is, maar dat komt omdat niet elke school het aanbiedt dacht ik.
dinsdag 29 januari 2019 om 09:42
Ik denk dat je een wat beperkter idee hebt van wat boekhouden is dan ik
Ik weet vrij goed wat het vak inhoudt en ik weet vrij aardig wat boekhouden is
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
dinsdag 29 januari 2019 om 10:11
Bij Informatica leer je in processen en oorzaak > gevolg denken, een vaardigheid waar je later ontzettend veel aan hebt. Als ze dat later combineert met een technische studie, dan zijn er voor haar ontzettend veel mogelijkheden.
Je moet maar zo denken, het beroep wat ze later eventueel gaat uitvoeren is nu nog niet ontworpen. De technische en IT branche ontwikkeld zich in een rap tempo. Wat nu nog niet is, kan over 5 jaar veelvuldig aanwezig zijn. Laat haar daarom nu niet kijken naar beroepen die ze wil uit oefenen, maar naar vaardigheden die ze wil ontwikkelen en waar ze feeling voor heeft.
Je moet maar zo denken, het beroep wat ze later eventueel gaat uitvoeren is nu nog niet ontworpen. De technische en IT branche ontwikkeld zich in een rap tempo. Wat nu nog niet is, kan over 5 jaar veelvuldig aanwezig zijn. Laat haar daarom nu niet kijken naar beroepen die ze wil uit oefenen, maar naar vaardigheden die ze wil ontwikkelen en waar ze feeling voor heeft.
dinsdag 29 januari 2019 om 12:02
Dat is inderdaad ook goed om mee te wegen. Dochter moet naar een andere Locatie die veel groter is (van 580 naar 1300 leerlingen), wel binnen dezelfde scholengemeenschap. Er zijn ook weinig opstromers en die doen bijna allemaal CM/EM. Zij zou dus ook aan een nieuwe omgeving moeten wennen.
dinsdag 29 januari 2019 om 15:18
verwijderd ivm herkenbaarheidJollyRider schreef: ↑29-01-2019 09:42Ik denk dat je een wat beperkter idee hebt van wat boekhouden is dan ik
Ik weet vrij goed wat het vak inhoudt en ik weet vrij aardig wat boekhouden is