Werk & Studie alle pijlers

Promoveren - praktische kant ceremonie

08-04-2019 21:13 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
In november promoveer ik en daarom ben ik nu zo langzamerhand aan het nadenken over hoe ik de ceremonie en feestelijkheden wil vormgeven. Iemand tips? Wie te vragen als paranymph?
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:25
43.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
16-04-2019 01:45
Vaucluse, wat deden je man en de paranimfen dan precies? Was er (met de receptie dus) een rijtje van 4 personen (jij, man, paranimfen) waar alle gasten een handje mee schudden? Ik snap niet goed wat die drie mensen daar doen. Mijn man zit er niet te wachten om stil te staan en met 40 mensen een praatje te maken. Hij is heel sociaal en begeeft zich liever onder de andere gasten tijdens de receptie. En de paranimfen zijn ”getuigen” maar waarom staan zij in het handen schudden rijtje?

Ik moet zeggen dat ik ook nooit zoveel heb met persoon B feliciteren met verjaardag van persoon A, dus misschien komen mijn vragen voort uit een soort sociale onaangepastheid.
De paranimfen blijven een beetje in de buurt om bv cadeaus aan te nemen en weg te leggen (drie bossen bloemen vasthouden tijdens het feliciteren is niet handig), om even een drankje voor jou te pakken als je dat wilt (echt, op een bepaald moment heb je dorst), en om bv voor jou even naar de bar/catering te lopen om iets te vragen. Of om de fles wijn te pakken die je voor de commissie had gekocht. Eigenlijk alles wat voor jou niet handig is omdat je niet zomaar weg kunt lopen. Het is een soort combinatie van getuige en ceremoniemeester eigenlijk.

Partner blijft er soms naast staan, soms ook niet, dat maakt niet zo veel uit.
Alle reacties Link kopieren
Helaas geen live streaming van promoties om mijn universiteit. Was wel een goede tip, dankje!

Ik dacht dat het feliciteren met anderen iets Nederlands was, maar blijkbaar verschilt dat per regio/gemeenschap. Mijn familie doet dat wel, maar ik heb het altijd een beetje vreemd gevonden. En blijkbaar ben ik niet de enige!

Fijn om te lezen hoe het zit met feliciteren tijdens de receptie en wat de rol van de paranimfen is.

Iemand nog tips voor het voorbereiden van de verdediging? Hoe pak je zoiets aan? Normaal zou je het voorbereiden met je onderzoeksgroep maar ik woon in het buitenland en bovendien zijn alle promovendi waar ik mee heb gewerkt al uitgevlogen (de nieuwe promovendi ken ik niet en werken op een heel ander onderwerp). Iemand tips hoe ik onder deze omstandigheden toch zo goed mogelijk kan voorbereiden?
Alle reacties Link kopieren
Geen tips daar, tenzij Sun Tzu een nuttige raadgever is voor de verdediging :D
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je wat je familie betreft twee opties:

1) Je promotie is jouw ding waar je hard voor hebt gewerkt. Je bent niet zo van uitgebreid feliciteren/pootjes geven/formeel gedoe. Je neemt zelf de hoogstnodige felicitaties in ontvangst en laat je naasten snel aan de borrel zetten zodat het allemaal z.s.m. achter de rug is.

2) Je laat het allemaal lekker over je heenkomen en je stelt je familie netjes naast je op, zodat de genodigden/feestgangers hun lof over jou ook met de sceptici delen. Onder het motto: dan horen ze het ook eens van een ander. Zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en er na afloop nooit meer uit eigen beweging over beginnen.

Wat je ook kiest; bespreek inderdaad vooraf je voorkeuren met man/pedel/paranimfen, zodat degenen die meteen als eerste met jou in de receptieruimte arriveren de regie kunnen nemen en iedereen op de juiste plek kunnen zetten. Met een vriendelijke glimlach uiteraard. Dat is heel normaal om te doen en scheelt jou een hoop stress op het moment dat je net een topprestatie hebt geleverd en nog even moet 'landen'.

Succes, het gaat vast goed komen allemaal. Een goede voorbereiding scheelt een heleboel.
WorldNomad schreef:
16-04-2019 15:41

Iemand nog tips voor het voorbereiden van de verdediging? Hoe pak je zoiets aan? Normaal zou je het voorbereiden met je onderzoeksgroep maar ik woon in het buitenland en bovendien zijn alle promovendi waar ik mee heb gewerkt al uitgevlogen (de nieuwe promovendi ken ik niet en werken op een heel ander onderwerp). Iemand tips hoe ik onder deze omstandigheden toch zo goed mogelijk kan voorbereiden?
Geen mogelijkheid dus voor een trial met collega's? Dat vond ik heel fijn.

Verder commissieleden googlen en voor allemaal bedenken wat voor soort vraag ze zouden kunnen stellen (bijvoorbeeld de een is wat meer met methode, de ander theorie, een derde kan alleen over gender praten, whatevs) en daar het antwoord op uitwerken.

Ren van de eerste vragen leidt vaak tot een elevator pitch die je kan oefenen: even uitleggen aan het publiek wat je gedaan hebt en wat je belangrijkste punten zijn.

Verder vond ik een waardevolle tip: schrijf uit wat je sowieso gezegd/toegelicht wil hebben en probeer dat dan ook te zeggen. Je kunt vragen een beetje ombuigen zodat je in je antwoord creatief de nadruk legt op dat waar je heel zeker van bent dat het een goed punt is.

En tot slot: zorg dat je goed het grotere belang/de relevantie van je onderzoek zuiver hebt, ik zag een keer een verdediging waarbij de promovenda daar niet echt over had nagedacht en dat was genant. Succes, het is leuk!
Pandax schreef:
15-04-2019 12:59
Dat heb ik tot nu toe alleen in Tilburg gezien :) Daar moeten de paranimfen ook blijven staan tijdens de ceremonie - lekker spartaans.
Klopt, ziet er niet uit, heel het officiële eraf van binnenkomen als iedereen er al is. En ze bidden ook nog die koekerds.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
16-04-2019 23:13
Klopt, ziet er niet uit, heel het officiële eraf van binnenkomen als iedereen er al is. En ze bidden ook nog die koekerds.
Bij de UvA ook, en in Leiden is het lekenpraatje helemaal ergens anders. Ik vind het vooral als commissielid stom, altijd het gevoel alsof je halverwege een feestje binnenkomt.
nausicaa schreef:
17-04-2019 11:05
Bij de UvA ook, en in Leiden is het lekenpraatje helemaal ergens anders. Ik vind het vooral als commissielid stom, altijd het gevoel alsof je halverwege een feestje binnenkomt.
Ik ben nog nooit commissielid geweest! Dat lijkt me leuk. In Utrecht doen ze het goed vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons krijgen promovendi training/ coaching in de voorbereiding. Bijv. Over hoe een vraag te ontvangen (bijv bedankt voor deze belangrijke/ nuttige vraag. Vraag herhalen) en aanspreekvormen. Vanuit het buitenland voorbereiden kan ook via skype bijvoorbeeld (ik werk in een internationale omgeving waar online samenwerken heel normaal is). Misschien zijn er in je woonland academici in hetzelfde vakgebied die willen helpen.

Soms gaan vragen over je onderzoeksopzet en methode, maar kan ook gaan over de toepasbaarheid in andere gebieden (bijv. Resultaten in land X, kun je dat doortrekken naar andere landen of andere industrieen). Bijv. Ook wat zou jouw advies zijn aan beleidsmakers. Allemaal natuurlijk afhankelijk van je vakgebied.
Mugske schreef:
17-04-2019 18:00
(bijv bedankt voor deze belangrijke/ nuttige vraag.
Zoiets zei ik een of twee x en toen kreeg ik daar later commentaar op. Een van mijn begeleiders zei dat dat niet netjes is, alsof je de vragen beoordeelt. Vond ik vergezocht maar is dus niet volgend iedereen correct.
Alle reacties Link kopieren
Als de commissieleden beleefd zijn complimenteren ze de promovendus met zijn of haar werk voordat ze een vraag stellen. Dan kan de promovendus vervolgens beginnen met dank uitspreken voor de lof, de vraag kort herhalen en vervolgens beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
17-04-2019 18:37
Zoiets zei ik een of twee x en toen kreeg ik daar later commentaar op. Een van mijn begeleiders zei dat dat niet netjes is, alsof je de vragen beoordeelt. Vond ik vergezocht maar is dus niet volgend iedereen correct.
Bij veel universiteiten is het expliciet niet de bedoeling om te bedanken voor de vraag, laat staan te zeggen dat het een goede vraag is. Met als idee: als een commissielid het vraagt, is het nogal logisch dat het een goede vraag is.
Maar dat zou ook meteen mijn tip zijn: doe zo’n pedel klasje. En als je nog nooit een promotie bij je eigen universiteit hebt gezien, ga er bij eentje gewoon bij zitten. Maar maak je ook niet te druk. Niemand vindt het serieus erg als je per ongeluk wel bedankt voor de vraag, of de verkeerde aanspreektitel gebruikt. Ik heb wel eens meegemaakt dat de promovendus de hele commissie consequent aansprak met ‘geachte promovendus’. Daar werd even om geglimlacht en toen ging het weer over de inhoud. Dus maak je niet te zenuwachtig over procedures etc, die zijn er wel, maar ook weer niet zo strikt.
nausicaa schreef:
17-04-2019 19:31
Ik heb wel eens meegemaakt dat de promovendus de hele commissie consequent aansprak met ‘geachte promovendus’.
OMG dat vind ik toch niet snugger hoor. Kleine moeite om je heel even te verdiepen in de juiste aanspreekvormen voor de poppenkast.

Toegegeven, ik wist niet dat je moest lopen in een v-formatie met je paranimfen. We kregen vooraf instructies van de pedel maar we waren een beetje te laat (ook niet netjes) en we waren wat lacherig van zenuwen en de pedel noemde me een ongeleid projectiel en vroeg of ik het tijdens de ceremonie wel wat serieuzer aan wilde pakken. :facepalm: :proud:

En ik kreeg ook bijna de slappe lach toen ik een Amerikaans commissielid zag die ondanks dat hij geen hoogleraar was zich toch maar met zijn 200 kilo in een toga had gehesen. We hadden de avond van tevoren gezellig gegeten en geborreld en hij had toen al aangekondigd dat hij waarschijnlijk in giechelen zou gaan uitbarsten. Amerikanen zijn die Harry Potter toestanden niet gewend. Magoe vrolijke boel dus, inderdaad moet het in de eerste plaats leuk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ze wist best dat dat niet de goede aanspreekvorm was hoor, kwam gewoon door de zenuwen.

Ik ben wel een keer paranimf geweest bij een vriendin die ook als vrouw graag in rokkostuum wilde promoveren. Voor ons dus ook kostuums gehuurd. Het was die dag ongeveer 40 graden, dus in een zeer luchtige broek en t shirt er heen en daar omkleden. De pedel keek een beetje geschrokken toen we binnen kwamen en vervolgens heel opgelucht toen we aangaven ons even te gaan verkleden :-).

En bij mijn eigen promotie had een van mijn paranimfen een ernstige allergische reactie, totaal opgeblazen en behoorlijk pijn. Een van de commissieleden heeft toen in de felicitatierij in zijn toga nog een recept voor haar uitgeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Handig, als je onder artsen bent :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Inhoudelijk voorbereiden in de zin van, je eigen proefschrift nog eens doorlezen, dat hoeft niet hoor, je zult wel merken, je weet zelf echt het allerbeste waar je al die tijd aan gewerkt hebt, waarom je de keuzes gemaakt hebt die je gemaakt hebt, enzovoort.

Murrmurr heeft wel gelijk dat het een goed idee is om je een beetje te verdiepen in je commissieleden. Zit er altijd wel eentje tussen met een vraag in de categorie 'geachte promovenda, <ellenlang verhaal over zijn eigen vakgebied dat zo goed als niks met het jouwe te maken heeft>, hoe is uw onderzoek nu relevant voor <deelvraag uit zijn eigen vakgebied>?' Een inhoudelijk prima antwoord zou dan m.i. zijn 'nou niet denk ik, wat denkt u zelf?' maar dat is niet beleefd natuurlijk, het is beter als je iets verzint. Maar als dat niet lukt kun je je er ook met een grapje vanaf maken, het is allemaal zo formeel dat mensen sowieso blij zijn als ze even kunnen lachen.

Veel plezier! Het is echt leuk. Al die geleerde mensen die je boek gelezen hebben en daar slimme vragen over stellen. Het is echt heel leuk en bijzonder.

En je familie zal daar zeker intuïtief ook iets van oppikken. Mijn familie was ook sceptisch (dat zijn ze gewoon over mij als persoon, ik weet ook niet waarom), maar uiteindelijk toch echt wel trots en onder de indruk hoor.

Onthou ook: de ceremonie is een feestje, het doel is om jou te laten stralen. Tuurlijk gaat de commissie het je niet makkelijk maken, maar ze zijn er niet op uit om je te laten struikelen, ze willen juist dat je het goed doet.

Geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
16-04-2019 23:00
Volgens mij heb je wat je familie betreft twee opties:

1) Je promotie is jouw ding waar je hard voor hebt gewerkt. Je bent niet zo van uitgebreid feliciteren/pootjes geven/formeel gedoe. Je neemt zelf de hoogstnodige felicitaties in ontvangst en laat je naasten snel aan de borrel zetten zodat het allemaal z.s.m. achter de rug is.

2) Je laat het allemaal lekker over je heenkomen en je stelt je familie netjes naast je op, zodat de genodigden/feestgangers hun lof over jou ook met de sceptici delen. Onder het motto: dan horen ze het ook eens van een ander. Zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en er na afloop nooit meer uit eigen beweging over beginnen.

Wat je ook kiest; bespreek inderdaad vooraf je voorkeuren met man/pedel/paranimfen, zodat degenen die meteen als eerste met jou in de receptieruimte arriveren de regie kunnen nemen en iedereen op de juiste plek kunnen zetten. Met een vriendelijke glimlach uiteraard. Dat is heel normaal om te doen en scheelt jou een hoop stress op het moment dat je net een topprestatie hebt geleverd en nog even moet 'landen'.

Succes, het gaat vast goed komen allemaal. Een goede voorbereiding scheelt een heleboel.
Goede tips! Dankjewel!

Ik ga contact opnemen met de pedel. Er is ook een pedelklasje. Daar ga ik ook naar toe.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
16-04-2019 23:09
Geen mogelijkheid dus voor een trial met collega's? Dat vond ik heel fijn.

Verder commissieleden googlen en voor allemaal bedenken wat voor soort vraag ze zouden kunnen stellen (bijvoorbeeld de een is wat meer met methode, de ander theorie, een derde kan alleen over gender praten, whatevs) en daar het antwoord op uitwerken.

Ren van de eerste vragen leidt vaak tot een elevator pitch die je kan oefenen: even uitleggen aan het publiek wat je gedaan hebt en wat je belangrijkste punten zijn.

Verder vond ik een waardevolle tip: schrijf uit wat je sowieso gezegd/toegelicht wil hebben en probeer dat dan ook te zeggen. Je kunt vragen een beetje ombuigen zodat je in je antwoord creatief de nadruk legt op dat waar je heel zeker van bent dat het een goed punt is.

En tot slot: zorg dat je goed het grotere belang/de relevantie van je onderzoek zuiver hebt, ik zag een keer een verdediging waarbij de promovenda daar niet echt over had nagedacht en dat was genant. Succes, het is leuk!
Helaas geen mogelijkheid met een trial. Bedankt voor de tips!
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:30
18.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
19-04-2019 20:18
Ik kan heel misschien regelen dat ik een proefverdediging doe op de universiteit in de stad waar ik nu woon. Ik heb daar een tijdje gewerkt en inhoudelijk hebben we raakvlakken, maar wellicht is dit te veel gevraagd van mensen die niet mijn directe collega's zijn. Ze moeten immers het hele proefschrift doorlezen... (ongeveer 500 pagina's).
Ik zou dit wel even proberen, want dat is echt heel fijn! Na mijn proef was ik véél minder zenuwachtig.

De hoofdstukken zou je kunnen verdelen onder je nieuwe collega's, dan is het vast wel haalbaar toch?

Je echte verdediging is pas in november, proef promotie kun je ongeveer 1 week van tevoren plannen. Dus er is nog tijd genoeg voor je collega's om ieder één hoofdstuk te lezen en daarover een vraag te bedenken.

Tevens voor jou de gelegenheid om je lekenpraatje te oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee om het per hoofdstuk te verdelen! Het zijn 7 hoofdstukken. Ik ga toch maar een poging wagen.
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
19-04-2019 22:45
Goed idee om het per hoofdstuk te verdelen! Het zijn 7 hoofdstukken. Ik ga toch maar een poging wagen.
Zo doen wij het altijd. En als je dan bij de verdeling een beetje rekening houdt met mensen hun eigen expertise, valt het wel mee. Ik zou weinig zin hebben om een heel proefschrift te moeten lezen voor een proefpromotie, maar een hoofdstuk gaat vaak wel.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
08-04-2019 22:30
Commissie meestal niet.

Promotoren kan, maar het hoeft niet. Ik heb ze 's avonds mee uit eten genomen.
Heb je daarnaast ook iets voor de andere gasten die bij de ceremonie aanwezig waren geregeld? Receptie?
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 28-05-2019 03:24
71.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kweepeer schreef:
18-04-2019 04:18
Inhoudelijk voorbereiden in de zin van, je eigen proefschrift nog eens doorlezen, dat hoeft niet hoor, je zult wel merken, je weet zelf echt het allerbeste waar je al die tijd aan gewerkt hebt, waarom je de keuzes gemaakt hebt die je gemaakt hebt, enzovoort.

Murrmurr heeft wel gelijk dat het een goed idee is om je een beetje te verdiepen in je commissieleden. Zit er altijd wel eentje tussen met een vraag in de categorie 'geachte promovenda, <ellenlang verhaal over zijn eigen vakgebied dat zo goed als niks met het jouwe te maken heeft>, hoe is uw onderzoek nu relevant voor <deelvraag uit zijn eigen vakgebied>?' Een inhoudelijk prima antwoord zou dan m.i. zijn 'nou niet denk ik, wat denkt u zelf?' maar dat is niet beleefd natuurlijk, het is beter als je iets verzint. Maar als dat niet lukt kun je je er ook met een grapje vanaf maken, het is allemaal zo formeel dat mensen sowieso blij zijn als ze even kunnen lachen.

Van de helft van de commissie ben ik op de hoogte van wat ze doen. De andere helft niet echt, dus daar moet ik even de literatuur voor induiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven