Werk & Studie alle pijlers

Promoveren - praktische kant ceremonie

08-04-2019 21:13 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
In november promoveer ik en daarom ben ik nu zo langzamerhand aan het nadenken over hoe ik de ceremonie en feestelijkheden wil vormgeven. Iemand tips? Wie te vragen als paranymph?
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:25
43.15% gewijzigd
WorldNomad schreef:
08-04-2019 22:21
Ik heb ook wel veel lekenpraatjes in het Engels gezien, maar NL is in mijn geval logischer vanwege Nederlandstalig publiek.

Is het gebruikelijk om de commissieleden en/of promotors een cadeau te geven als dank voor de begeleiding?
Had ik wel gedaan (doosje bonbons) was iedereen erg (positief) verrast over.
En inderdaad promotoren+copromotoren mee uit eten genomen.
Alle reacties Link kopieren
MamaMaria81 schreef:
08-04-2019 22:48
Had ik wel gedaan (doosje bonbons) was iedereen erg (positief) verrast over.
En inderdaad promotoren+copromotoren mee uit eten genomen.
Ik heb er zeker ook over nagedacht hoor, maar ik vond het heel lastig. Zeker als je je commissieleden nauwelijks kent.
Maar goed, het gaat om het gebaar, en attent is het zeker.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
08-04-2019 22:20
Nou inderdaad... zoiets heb ik ook nog nooit gehoord.
Een vraag beantwoorden (wanneer de promovendus hier zelf niet toe in staat is), dat kan wel.
Dat mag formeel inderdaad wel, maar is niet echt de bedoeling. Meestal worden paranimfen hooguit gevraagd om een stelling voor te lezen. (Tip: overleg even van tevoren wie dat evt gaat doen, dan zitten ze op dat moment niet elkaar aan te kijken).
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
08-04-2019 22:21
Ik heb ook wel veel lekenpraatjes in het Engels gezien, maar NL is in mijn geval logischer vanwege Nederlandstalig publiek.

Is het gebruikelijk om de commissieleden en/of promotors een cadeau te geven als dank voor de begeleiding?
Als commissielid krijg ik meestal wel iets ja, een fles wijn is vrij gebruikelijk en ik heb een aardige verzameling Chinese symbolische cadeaus omdat ik regelmatig opponeer bij Chinese kandidaten (wel in nl hoor). Maar ik heb volgens mij ook wel eens niks gehad, en dat is ook prima, nooit over nagedacht op dat moment.

Als (co) promotor heb ik volgens mij wel altijd iets gekregen, en meestal dan ook wel iets persoonlijkers dan een fles wijn. Een gegraveerde pen, chocolade met een verhaal er achter en zelfs een keer een appelboom (daar zat uiteraard ook een
verhaal achter :proud: ). Overigens denk ik ook niet dat ik daar iets van zou vinden als dat niet zou gebeuren. Als je helemaal geen goede relatie hebt met je begeleiding, lijkt het me ook prima om het niet te doen, maar het gebeurt vaak wel.
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
08-04-2019 21:25
Dank voor je aanbod. Mocht ik niemand bereid vinden dan klop ik bij je aan.
:biggrin: ik zit er klaar voor
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
08-04-2019 23:47
Dat mag formeel inderdaad wel, maar is niet echt de bedoeling. Meestal worden paranimfen hooguit gevraagd om een stelling voor te lezen. (Tip: overleg even van tevoren wie dat evt gaat doen, dan zitten ze op dat moment niet elkaar aan te kijken).
Daar zet ik er ook bij: wanneer de promovendus er zelf niet toe in staat is. (En daarmee bedoel ik niet dat de promovendus het antwoord simpelweg niet weet. :) )
Bijvoorbeeld bij ziekte, hoewel dat in de praktijk inderdaad niet zal voorkomen. De promoties die ik weet waarbij de promovendus flauwviel werden gewoon even stilgelegd. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Oh zo ja. Nee, inderdaad, met gewoon een beetje flauwvallen kom je niet weg tijdens je verdediging :lol: . Ik heb overigens alleen een keer meegemaakt dat de paranimf juist flauw viel, dat gaf ook wel wat afleiding.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
08-04-2019 22:20
Nou inderdaad... zoiets heb ik ook nog nooit gehoord.
Een vraag beantwoorden (wanneer de promovendus hier zelf niet toe in staat is), dat kan wel.
Ja, de paranimf is er officieel ter ondersteuning van de promovendus toch?

Ben zelf twee keer paranimf geweest, een keer bij een man en een keer bij een vrouw, dus andere geslacht kan zeker wel.

In beide gevallen was het onderwerp zo ver van mijn bed, dat de paranimf inhoudelijk echt niks aan mij had gehad. Volgens mij is het meer een ceremoniele taak in de praktijk.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
08-04-2019 21:15
Je mag mij vragen, kom ik ook eens in een universiteit
Je kunt zo binnen huppelen, promoties zijn openbaar.
Ik geloof echter dat het niet veel gebeurt.

Mijn laatste promotie was een spontane actie van cursusgenoten. Gezellig even langs gaan met onze cursusgroep, cadeautje afgeven en weer pleite.

Na afloop gelukkig nog even tekst en uitleg gekregen van de enige cursusgenoot die wél iets van het onderwerp af wist.
:D
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
13-04-2019 20:58
Je kunt zo binnen huppelen, promoties zijn openbaar.
Ik geloof echter dat het niet veel gebeurt.

Mijn laatste promotie was een spontane actie van cursusgenoten. Gezellig even langs gaan met onze cursusgroep, cadeautje afgeven en weer pleite.

Na afloop gelukkig nog even tekst en uitleg gekregen van de enige cursusgenoot die wél iets van het onderwerp af wist.
:D
Publiek is toch anders. Dat ken ik wel
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft destijds zijn vader gevraagd. En mijn pa (zijn schoonpa dus). Pa heeft staan shinen die dag :-D, had alles doorgespit en laten uitleggen door mijn zus. Leek wel of hij voor een vuurpeloton moest verschijnen qua voorbereiding :rofl:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-04-2019 01:12
Mijn man heeft destijds zijn vader gevraagd. En mijn pa (zijn schoonpa dus). Pa heeft staan shinen die dag :-D, had alles doorgespit en laten uitleggen door mijn zus. Leek wel of hij voor een vuurpeloton moest verschijnen qua voorbereiding :rofl:
Dat is toch ook wel heel erg schattig :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Mijn oplage was 30 stuks. Ik was er wel al ongeveer 10 kwijt aan jury, promotor en bibliotheek van de universiteit. Het publiek kreeg er gewoon standaard geen. Een aantal goede collega 's/vrienden van wie ik zelf ook één had gehad heb ik wel achteraf een exemplaar gegeven. Een deel heb ik nog steeds.

Ik heb trouwens ook ooit meegemaakt dat iemand een paar bladzijden met het dankwoord en een korte samenvatting uitdeelde in plaats van een boek, uiteindelijk lezen de mensen toch nooit meer dan dat, dus vond ik wel een goed idee.

Wel lijkt het op sommige faculteiten gebruikelijk te zijn dat gewoon iedereen in het publiek een boek krijgt. In dat geval kan je er moeilijk onderuit vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
13-04-2019 20:58
Je kunt zo binnen huppelen, promoties zijn openbaar.
Ik geloof echter dat het niet veel gebeurt.
Kan inderdaad, je hoeft niet uitgenodigd te zijn en wordt ook niet zo raar gevonden.
Binnen de academische wereld kan het best dat iemand gewoon komt omwille van het onderwerp.

De receptie achteraf is een ander verhaal natuurlijk, daar hoor je toch wel voor uitgenodigd te zijn ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik (vrouw) ben gepromoveerd en heb twee collega's (man en vrouw) die inmiddels vrienden waren geworden als paranimf gehad. Dus geslacht maakt niet uit. Andere collega's hebben ook wel eens de partner gehad, en zelfs (meerderjarige natuurlijk) kinderen of ouders.

Ik had een oplage van 250 omdat dat gangbaar is in mijn tak. Veel collega's uit mijn directe vakgebied en praktijkpartners die een boek kregen toegestuurd, familie/vrienden, collega's uit aanpalende gebieden. Maar meestal heeft je promotor toch een verzendlijst wie een boek moeten ontvangen? Dat is dan je minimale oplage. Plus wat de verplichte oplage is voor de faculteit/universiteit (voor bijvoorbeeld de bibliotheek), maar die informatie kun je allemaal bij de pedel opvragen. Dus ik zou bij je promotor en pedel maar eens aankloppen met deze vragen.

Ik heb geen cadeaus gegeven als dank. Ik ben met mijn promotieteam (begeleiders en promotoren) en paranimfen luxe uit eten geweest als 'cadeau'. De leescommissie heb ik bedankt in het dankwoord.
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
08-04-2019 21:47
Dankje Utakar.

Ik ben van plan de uitnodigingen alleen digitaal te versturen, dus niet geprint op papier. Is dat vreemd? Ik geef zelf niks om papieren kaarten. Heb volgens mij zelf ook uitsluitend digitale uitnodigingen voor promotieceremonies gehad.
Lijkt me niet vreemd. Ik had de uitnodiging op de boekenlegger geprint, maar als je geen boeken gaat versturen dan zou ik het inderdaad digitaal doen.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-04-2019 01:12
Mijn man heeft destijds zijn vader gevraagd. En mijn pa (zijn schoonpa dus). Pa heeft staan shinen die dag :-D, had alles doorgespit en laten uitleggen door mijn zus. Leek wel of hij voor een vuurpeloton moest verschijnen qua voorbereiding :rofl:
Wat lief! :heart:
Mijn vader hoefde alleen in het publiek te zitten, maar had precies hetzelfde. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
14-04-2019 11:06
Kan inderdaad, je hoeft niet uitgenodigd te zijn en wordt ook niet zo raar gevonden.
Binnen de academische wereld kan het best dat iemand gewoon komt omwille van het onderwerp.

De receptie achteraf is een ander verhaal natuurlijk, daar hoor je toch wel voor uitgenodigd te zijn ;-)

Zouden er echt mensen zo brutaal zijn om daar binnen te huppelen?

Meestal is dat op een andere locatie, een leuk cafeetje of zo.

@JollyRider, als je op de site van een universiteit klikt, dan staat er vast wel een kopje "promoties". Dan kun je kijken op welke onderwerpen er de komende tijd gepromoveerd wordt.

https://www.rug.nl/about-us/news-and-ev ... eremonies/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
14-04-2019 11:55
Zouden er echt mensen zo brutaal zijn om daar binnen te huppelen?

Meestal is dat op een andere locatie, een leuk cafeetje of zo.

@JollyRider, als je op de site van een universiteit klikt, dan staat er vast wel een kopje "promoties". Dan kun je kijken op welke onderwerpen er de komende tijd gepromoveerd wordt.

https://www.rug.nl/about-us/news-and-ev ... eremonies/
Het was niet echt een serieuze reactie, ik verwacht niet dat TO mij als paranimf zal uitnodigen.

Ik heb twee promoties bijgewoond, de ene over een onderwerp dat ik in principe begreep (neef) de andere iets medisch (vriendin). Fascinerende gebeurtenissen en ik begreep van beide verhalen geen iota
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
14-04-2019 11:55
Zouden er echt mensen zo brutaal zijn om daar binnen te huppelen?

Meestal is dat op een andere locatie, een leuk cafeetje of zo.
Bij ons was dat meestal wel gewoon in een zaal op dezelfde verdieping als het auditorium waar de verdediging plaatsvond.
Echt volslagen onbekenden zouden nu niet zo snel op de receptie gaan "party crashen" maar bij de mensen die je vaag kent zoals bvb. collega 's van andere vakgroepen e.d. zou er af en toe wel eens eentje tussen kunnen gezeten hebben die het zou gedurfd hebben ;-) Vaak ook omdat ze dan kennissen hadden die wel uitgenodigd waren. Maakt ook niet zo heel veel uit, er zijn toch meestal ook afzeggingen...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor het meedenken! Inmiddels heb ik de eerste paranimf gevraagd, en met succes. De tweede ben ik nog niet helemaal over uit.

Waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat mijn familie niet begrijpt wat ik heb gedaan de afgelopen jaren.

Door deze houding heb ik eigenlijk niet zo'n zin in mijn promotie. Mijn familie wil er graag bij zijn. Maar die steken onder water vind ik na al deze jaren echt heel vervelend worden. Zeg dan gewoon niks denk ik dan. Het matcht ook totaal lekker met de andere genodigden.

Herkenbaar voor iemand?
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:27
54.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
14-04-2019 18:49
Bedankt allemaal voor het meedenken! Inmiddels heb ik de eerste paranimf gevraagd, en met succes. De tweede ben ik nog niet helemaal over uit.

Waar ik nu een beetje tegenaan loop is dat mijn familie niet begrijpt wat ik heb gedaan de afgelopen jaren. Ze zwakken ook mijn "mijlpaal" af. Een van mijn zussen zei onlangs dat mijn vier jaar van onderzoek doen ongeveer zoiets is als een deeltijd hbo opleiding naast een baan... (dat heeft zij gedaan).

Ook spreekt mijn familie altijd in termen van afstuderen en studie. "Hoe gaat het met je studie?" Ik ben natuurlijk al jaren geleden afgestudeerd... Sommige van hen weten beter maar blijven toch zo praten. Ik zeg er meestal niks van maar als ik het over mijn werk heb, dan praat ik wel over proefschrift en onderzoek.

Mijn onderzoek focust op een ander land dan NL en ook dat is onbegrijpelijk. "Wat hebben wij daar in Nederland aan?"

Voor de duidelijkheid: ik praat uit mezelf vrijwel nooit over mijn werk. Ik doe niet arrogant en leg mijn onderzoek in begrijpelijke taal uit als daar naar gevraagd wordt. Ik schep er niet over op. Ik ben de enige in mijn familie die gestudeerd heeft aan de universiteit (mijn zussen hebben hbo gedaan) en ik heb actief deelgenomen aan het studentenleven (op kamers, vereniging, bijbaan, buitenland). Ik ben dus een buitenbeentje en hoor al vanaf dat ik tiener ben "o zit je nu alweer te lezen?" en "moet je nu alweer werken?" (ik werk flexibel, dus soms neem ik op dinsdagmiddag vrij als de zon schijnt, maar werk dan wel weer een paar uur in de avond of in het weekend).

Door deze houding heb ik eigenlijk niet zo'n zin in mijn promotie. Mijn familie wil er graag bij zijn. Maar die steken onder water vind ik na al deze jaren echt heel vervelend worden. Zeg dan gewoon niks denk ik dan. Het matcht ook totaal lekker met de andere genodigden.

Herkenbaar voor iemand?
:hug: dat is klote.

Laat je de lol nou niet ontnemen door familie die je niet begrijpt.

Als het helpt kom ik langs om te applaudisseren en tegen je familie terloopse opmerkingen te maken in de sfeer van “u zal wel trots zijn he, fantastisch wat uw dochter/zus bereikt heeft! Verdomd interessant onderwerp ook! Dan ben je ook wel trots dat een klein land als Nederland zo internationaal mee doet!”

(Gek genoeg ben ik nog serieus ook. Ik vind dat zo lullig, dat soort denigrerende reacties waarmee mensen vooral hun eigen onnozelheid demonstreren)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Jolly!
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 28-05-2019 03:24
95.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
14-04-2019 19:04
Dankjewel Jolly! Ik kreeg er zelfs een glimlach van :)
En dat terwijl ik me er best rot over voel.

Ik hoef echt geen staande ovatie van mijn familie, maar die negatieve opmerkingen ben ik een beetje zat. Het gekke is dat ik me meestal pas achteraf realiseer wat mijn familie nu weer heeft gezegd. Op het moment zelf praat ik er meestal overheen omdat ik bang ben weggezet te worden als arrogant. Soms zijn de opmerkingen ook zo vreemd dat ik met mijn oren zit te klapperen. Ik ga er voortaan gewoon wel wat van proberen te zeggen want anders bouwt de irritatie alleen maar op totdat ik uiteindelijk explodeer. Lijkt me ook niet gezond.
Neem het aan van iemand die regelmatig wordt afgefikt wegens “arrogant”: je doet het toch nooit goed. Richt je niet op de goedkeuring van dom volk. Die gooi je wat apennootjes toe, en dan ga je weer gewoon jezelf zijn. Zelfbewust, trots op wat je bereikt hebt. Domme mensen herken je aan het gemak waarmee ze mensen die ze niet begrijpen arrogant noemen.

Dunning-Kruger. Je hulp in onzekere tijden.

Kom, hoofd omhoog, trots zijn. Je hebt iets groots gedaan en dat ga je afronden en daar ga je blij mee zijn!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad, wacht maar tot ze de ceremonie hebben gezien. Dat is echt wel andere koek dan afstuderen!

Mensen die niet zoveel weet hadden van het hoe en wat van promoveren waren bij mij na de ceremonie echt zwaaaaaaar onder de indruk!
(En dat was dus wel even genieten voor de jonge doctor. ;-) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven