Werk & Studie alle pijlers

Promoveren - praktische kant ceremonie

08-04-2019 21:13 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
In november promoveer ik en daarom ben ik nu zo langzamerhand aan het nadenken over hoe ik de ceremonie en feestelijkheden wil vormgeven. Iemand tips? Wie te vragen als paranymph?
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:25
43.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook serieus best willen komen voor zijn actie. Staan we daar met een heel Viva-forum equipe :lol: .

Mensen die het niet kennen doen het nou eenmaal graag af als ‘stelt niet zo veel voor’. Een hoogleraar die ik ken vertelde me eens dat zijn tante nog steeds vroeg of hij nou al eens klaar was met studeren? Want neefje Piet (dikke generatie jonger) studeerde dit jaar al af en bij hem gebeurde het maar niet. Neef Piet had MBO gedaan en deze man was dus hoogleraar en dé wereldwijde expert in zijn vakgebied. Maar ja, hij werkte dus nog steeds aan een universiteit, dus studeerde nog en kon nooit iets serieus doen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
14-04-2019 18:57
:hug: dat is klote.

Laat je de lol nou niet ontnemen door familie die je niet begrijpt.

Als het helpt kom ik langs om te applaudisseren en tegen je familie terloopse opmerkingen te maken in de sfeer van “u zal wel trots zijn he, fantastisch wat uw dochter/zus bereikt heeft! Verdomd interessant onderwerp ook! Dan ben je ook wel trots dat een klein land als Nederland zo internationaal mee doet!”

(Gek genoeg ben ik nog serieus ook. Ik vind dat zo lullig, dat soort denigrerende reacties waarmee mensen vooral hun eigen onnozelheid demonstreren)
Ik sluit me aan bij Jollyrider, ik kom ook juichen hoor. Maar ik denk ook dat je familie toch wel onder de indruk zal zijn van de plechtige sfeer, de moeilijke vragen, de hoogleraren in toga, de pedel etc. Dat hoop ik in ieder geval wel voor je!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
14-04-2019 20:11
Ik zou ook serieus best willen komen voor zijn actie. Staan we daar met een heel Viva-forum equipe :lol: .

Mensen die het niet kennen doen het nou eenmaal graag af als ‘stelt niet zo veel voor’. Een hoogleraar die ik ken vertelde me eens dat zijn tante nog steeds vroeg of hij nou al eens klaar was met studeren? Want neefje Piet (dikke generatie jonger) studeerde dit jaar al af en bij hem gebeurde het maar niet. Neef Piet had MBO gedaan en deze man was dus hoogleraar en dé wereldwijde expert in zijn vakgebied. Maar ja, hij werkte dus nog steeds aan een universiteit, dus studeerde nog en kon nooit iets serieus doen.
Jeetje. Hoe ga je daar mee om als hoogleraar? Ik hoop niet dat mijn familie de rest van mijn leven blijft vragen hoe het met mijn studie gaat. Soms ben ik best jaloers op collega's waarvan de ouders wel gestudeerd hebben of zelfs gepromoveerd zijn. Mijn familie kan best wel argwanend zijn naar hoogleraren ("hoge pieten"). Heel soms ontmoeten ze er een via hun werk oid en dan zijn ze onder de indruk, maar ze lijken niet hetzelfde respect voor mij te hebben. Dat was niet erg geweest, ware het niet dat er negatieve opmerkingen worden gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
14-04-2019 20:12
Ik sluit me aan bij Jollyrider, ik kom ook juichen hoor. Maar ik denk ook dat je familie toch wel onder de indruk zal zijn van de plechtige sfeer, de moeilijke vragen, de hoogleraren in toga, de pedel etc. Dat hoop ik in ieder geval wel voor je!
De verdediging is in het Engels dus ik denk dat ze er inhoudelijk niet veel van mee zullen krijgen. Ik doe het lekenpraatje denk ik in het Nederlands. Maar kan ook weer niet helemaal in Jip en Janneke taal want er komen ook collega's en mensen die wel gestudeerd hebben.
Ook ik wil mezelf aanmelden voor team juigen!

Maar ik ben het ook met Jolly en Aikodoka eens, maar vooral geniet zelf van je promotie, en besef dat je het straks hem wel gewoon flikt!
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
14-04-2019 20:18
Jeetje. Hoe ga je daar mee om als hoogleraar? Ik hoop niet dat mijn familie de rest van mijn leven blijft vragen hoe het met mijn studie gaat. Soms ben ik best jaloers op collega's waarvan de ouders wel gestudeerd hebben of zelfs gepromoveerd zijn. Mijn familie kan best wel argwanend zijn naar hoogleraren ("hoge pieten"). Heel soms ontmoeten ze er een via hun werk oid en dan zijn ze onder de indruk, maar ze lijken niet hetzelfde respect voor mij te hebben. Dat was niet erg geweest, ware het niet dat er negatieve opmerkingen worden gemaakt.
Het is het verhaal van veel klimmers. Ik hoor het regelmatig. Als je familie een HBO al een hele studie vindt, dan gaan ze gewoon niet herkennen wat jij bereikt hebt. Als je leuke familie hebt zijn ze gewoon onder de indruk en trots, zijn ze niet zo leuk krijg je dit soort gezemel. Maar oplossen ga je het niet.

Het omgekeerde kan ook trouwens, mijn familie van academici, artsen, rechters, staatssecretarissen, hoogleraren en wat niet al, kijken met ongenoegen neer op hun sukkel van een familielid dat nog niet eens één serieuze studie heeft afgemaakt. (Daarom kom ik op dit forum arrogant doen, puur compensatiegedrag).

Wat ik maar zeggen wil, je familie kan er ook niks aan doen, en jij kan er weer niks aan doen dat ze zijn zoals ze zijn. Waardering krijg je in deze wereld zelden voor wat je waard bent, en als je waardering krijgt is het meestal voor het verkeerde. Volgens google translatie moet je dan als academicus maar denken: pedicabo eam! (fuck it!)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Terzijde, soon to be doctor: het leven als wetenschapper is leven in studie, van studie, met studie. Er is NIETS beschamends aan de vraag "wanneer ben je eens klaar met studeren?" als je er gewoon trots op durft te antwoorden: "als ik kanker genezen heb, de oorsprong van de big bang gevonden heb, en snap wat 42 betekent, geen dag eerder!"
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
World Nomad wat geweldig dat je gaat promoveren. Ik ben zelf een half jaar geleden gepromoveerd en heb gemerkt dat de ceremonie per uni flink verschilt. Ik had broer en collega/goede vriend als paranimf. Twee paranimfen waren vereiste. Heb je je commissie al rond? Daar zaten bij mij aan de VU nogal wat eisen aan. Ik heb het proefschrift pas later als boek uitgegegeven. Voor de gasten had ik het voorwoord/dankwoord en de samenvatting geprint als ‘liturgie’. Heb wel borrel met hapje gedaan en diner voor promotoren, directe familie en vrienden en commissie.

Hoop dat je gaat genieten! Het is zo voorbij dus denk niet te veel aan verdedigen maar pak jouw moment en geniet. De echte proeve van bekwaamheid heb je al behaald!
Alle reacties Link kopieren
Lieve en mooie peptalks, JollyRider!
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het hangt af van de universiteit waar je promoveert, hoe de regels zijn, dus overleg met de pedel. En zelfs dan...
Ik dacht dat ik alles netjes had overlegd. In mijn universiteit hoef je maar één paranimf te hebben, en mijn paranimf en ik hadden netjes onze mantelpakken op elkaar afgestemd, met dezelfde roklengte. Alleen, ik ben een kort propje en mijn paranimf een lange dame. Dus haar rok viel boven de knie en bij mij onder de knie. Dat kon niet, zei de pedel toen ze ons samen zag op de dag van de ceremonie. Bijna had mijn paranimf geen paranimf kunnen zijn! Paranimf en ik hebben stevig geprotesteerd en toen mocht het gelukkig toch....

Sterkte met je familie, wat je ook bereikt, als je een mijlpaal bereikt mag je toch trots zijn? Vreemd dat daar zo op gereageerd wordt...
Alle reacties Link kopieren
Familie... je kunt ze niet uitkiezen. Schoonfamilie net zomin :).

De mensen die echt uit nijd downgraden zou ik gewoon niet uitnodigen. Mensen die zich onhandig uitdrukken omdat ze oprecht echt totaal geen idee hebben... lastig.
Mijn man had twee apetrotse ouders. Maar die mensen waren ook al helemaal in de zevende hemel toen hij ooit een hbo met diploma afrondde.
Dat zijn mensen die zelf nooit hebben kunnen studeren dus ieder diploma van een (klein)kind is helemaal Gé-wel-dig. Of kleinzoon nu zijn A diploma haalt of een zoon promoveert, het geheel wordt vastgelegd op tig GB aan film- en fotomateriaal.

Ik geloof dat schoonzusje het ook niet helemaal begreep maar voor een feestje was/is zij altijd te porren. De jaloerse kwal (zijn broertje) heeft man gewoon genegeerd. Merendeel van het publiek bestaat toch uit mensen uit het werkveld, collega’s en studiegenoten. Dus zo’n spinnijdig geval is zwaar in de minderheid. Hij kon er helaas niet omheen vanwege ouders. Ik vond ook dat hij hem en zijn aanhang geen munitie moest geven.

Maar echt, het was niet meer dan een slecht gekozen decorstuk, die oorwurm met zijn even zure aanhang. Door dat soort figuren moet jij jouw feestje niet laten verpesten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
14-04-2019 20:19
De verdediging is in het Engels dus ik denk dat ze er inhoudelijk niet veel van mee zullen krijgen. Ik doe het lekenpraatje denk ik in het Nederlands. Maar kan ook weer niet helemaal in Jip en Janneke taal want er komen ook collega's en mensen die wel gestudeerd hebben.
Je lekenpraatje is voor de leken, dus dat mag zeker in Jip en Janneketaal. Aan jou de keus!
Alle reacties Link kopieren
Gestudeerd hebben zorgt niet automatisch dat mensen snappen wat voor onderzoek je gedaan hebt :) Ik zit regelmatig bij promoties uit andere vakgebieden (en uit mijn eigen vakgebied) en dankzij het lekenpraatje snap ik tenminste een beetje wat ze gedaan hebben. Ik zou het gewoon simpel uitleggen, dat is het leukst voor alle aanwezigen. En ook best een hele kunst: begrijpelijk vertellen waar je vier jaar mee bezig bent geweest is veel moeilijker dan in vakjargon je resultaten delen.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
15-04-2019 07:08
Je lekenpraatje is voor de leken, dus dat mag zeker in Jip en Janneketaal. Aan jou de keus!
Helemaal eens! Het is juist leuk als familie en/of vrienden in elk geval een heel klein beetje een idee krijgen van wat je gedaan hebt. Ik heb nog nooit bij een promotie gedacht dat ik het lekenpraatje te ‘simpel’ vond (en ik heb er echt heel veel gezien). Als ik er als collega zit, snap ik ook wel dat ik geen leek ben, en het dus niet primair voor mij bedoeld is.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat de mijlpaal van de promotie in zicht is! Laat het niet verpesten door je familie, als die erop staan om onnozel te doen dan is dat hun probleem. Zo'n ceremonie is toch altijd indrukwekkend en als je familie de felicitaties van de collega's en de commissie in ontvangst neemt moeten ze toch ook wel een beetje trots zijn. En zo niet, lekker in hun sop laten gaarkoken. Als je met een promotie geen indruk maakt dan is het toch een verloren zaak, lijkt me.

Ik heb overigens wel lekenpraatjes gezien die behoorlijk Jip en Janneke waren, soms bijvoorbeeld opgehangen aan een metafoor/analogie waarmee je uit kunt leggen wat de kern van het onderzoek is. Het lekenpraatje wordt juist ook vaak gebruikt om familie en vrienden die voor de rest van de verdediging meestal afhaken ook enigszins te includeren. Je collega's en andere vak- studiegenoten komen tijdens de rest van het verhaal ruimschoots aan hun trekken, dus daar hoef je het lekenpraatje niet voor te houden. Een laagdrempelig intro erbij zorgt er juist voor dat het hele publiek op enig moment bediend wordt. Bij de promoties die ik van dichtbij heb meegemaakt kwamen pedel en commissie trouwens pas binnen na het lekenpraatje, de promovendus was dus eerst even 'onder ons' met zijn of haar publiek.

Mocht je trouwens al weer in NL zijn dan kun je ter voorbereiding natuurlijk ook nog een paar promoties van anderen op je eigen uni bijwonen (is meestal een dagelijks doorlopende aangelegenheid, en openbaar dus voor iedereen toegankelijk), zodat je een beetje een beeld krijgt van hoe het er aan toegaat en welke opties je ziet langs komen die voor jou ook prettig zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
15-04-2019 12:35
Bij de promoties die ik van dichtbij heb meegemaakt kwamen pedel en commissie trouwens pas binnen na het lekenpraatje, de promovendus was dus eerst even 'onder ons' met zijn of haar publiek.

Dat heb ik tot nu toe alleen in Tilburg gezien :) Daar moeten de paranimfen ook blijven staan tijdens de ceremonie - lekker spartaans.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide soorten lekenpraatjes meegemaakt, zowel jip-en-janneke taal als praatjes die ook geschikt waren voor collega's. Zelf had ik een jip-en-janneke praatje, mijn collega's weten wel globaal wat ik doe en zij kunnen de rest van de ceremonie nog volgen, terwijl familie en vrienden dan afhaken. Zo kregen ze tenminste nog iets mee.

Gelukkig was mijn familie wel erg trots, maar ik was laatst paranimf voor iemand waar de familie ook niet veel met de universiteit had. Ze vonden het belachelijk dat hij nog steeds aan de universiteit verbonden was in plaats van "een echte baan" te zoeken. Maar na de ceremonie stond zijn moeder toch echt met tranen in haar ogen naast haar zoon, terwijl de trotse vader 100000 foto's van ze nam. Mijn ervaring is dat een verdediging wel erg indrukwekkend is en verduidelijkt waar je al die jaren mee bezig bent geweest. Ik hoop dat dit ook geldt voor TO's familie.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de meelevende berichten. Dat doet me goed! En een speciaal bedankje voor JollyRider voor de bemoedigende woorden. Dankjewel.

Ik vind het niet moeilijk mijn onderzoek in lekentaal uit te leggen. Ik werk interdisciplinair en moet regelmatig mijn onderzoek uitleggen aan mensen buiten mijn eigen vakgebied. Het is ook een maatschappelijk relevant onderwerp waar iedereen wel iets van weet dus dat helpt ook.
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:28
53.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
15-04-2019 21:35
Een van jullie noemde " als je familie de felicitaties van de collega's en de commissie in ontvangst neemt". Hoe moet ik dat zien, dat feliciteren?
Ik heb eerder wel eens gezien dat de ouders naast de promovenda staan tijdens de receptie om ook handjes te schudden met de gasten. Vanwege bovengenoemde houding wil ik dat liever niet. Ik zou dat ook raar vinden want ik heb -behalve van een familielid- totaal geen steun gehad. Dat maakt niet uit, maar dan zou ik het vreemd vinden als familie een prominente rol inneemt.
Is de receptie ter plaatse? Vraag dan aan de pedel of hij/zij dit even begeleidt! De pedel is in feite een soort ceremoniemeester, dus die kan op vriendelijke wijze jou en je paranimfen neerzetten voor de felicitaties en de rest aan de kant bonjouren.
En anders kunnen paranimfen dit soort dingen begeleiden.

Dat deed de pedel bij mij in elk geval heel vakkundig: ik werd na de promotie met man en paranimfen meteen zo neergezet "zoals het hoort" voor de receptie: eerst ik, dan man, en dan de paranimfen. En dat vond ik heel fijn, want ik had geen idee. :lol: Maar zou ik speciale wensen hebben gehad, dan zou ik die zeker aan de pedel kenbaar hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse, wat deden je man en de paranimfen dan precies? Was er (met de receptie dus) een rijtje van 4 personen (jij, man, paranimfen) waar alle gasten een handje mee schudden? Ik snap niet goed wat die drie mensen daar doen. Mijn man zit er niet te wachten om stil te staan en met 40 mensen een praatje te maken. Hij is heel sociaal en begeeft zich liever onder de andere gasten tijdens de receptie. En de paranimfen zijn ”getuigen” maar waarom staan zij in het handen schudden rijtje?

Ik moet zeggen dat ik ook nooit zoveel heb met persoon B feliciteren met verjaardag van persoon A, dus misschien komen mijn vragen voort uit een soort sociale onaangepastheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben intussen wel nieuwsgierig geworden naar je onderzoek. Als je wil, kan je dan edn tipje van de sluier lichten? Maar voel je nergens toe verplicht he, ik begrijp privacy :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn promoties ook via livestream te bekijken, dus dat is misschien ook een optie om promoties te bekijken vanuit het buitenland
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
16-04-2019 01:45
Vaucluse, wat deden je man en de paranimfen dan precies? Was er (met de receptie dus) een rijtje van 4 personen (jij, man, paranimfen) waar alle gasten een handje mee schudden? Ik snap niet goed wat die drie mensen daar doen. Mijn man zit er niet te wachten om stil te staan en met 40 mensen een praatje te maken. Hij is heel sociaal en begeeft zich liever onder de andere gasten tijdens de receptie. En de paranimfen zijn ”getuigen” maar waarom staan zij in het handen schudden rijtje?

Ik moet zeggen dat ik ook nooit zoveel heb met persoon B feliciteren met verjaardag van persoon A, dus misschien komen mijn vragen voort uit een soort sociale onaangepastheid.
Je man neemt inderdaad ook felicitaties in ontvangst. Maar dan betekent dat niet: "goed gedaan" maar meer een soort "ook leuk voor jou, je bent vast erg trots op Nomad" ofzo. En je paranimfen kunnen cadeaus eventuele cadeaus voor je verzamelen of wegzetten, zodat je niet na 3 felicitaties met je handen vol staat. En die schudden gaandeweg ook wat handjes mee.

Volgens mij is dit een beetje iets Hollands. (Mijn promotie was aan de VU.) In Holland hebben veel mensen de neiging om niet alleen het feestvarken maar ook andere aanwezigen te feliciteren, als ik dat per ongeluk doe op verjaardagen in het zuiden van het land word ik ook altijd heel vreemd aangekeken.... ;-D

Maar gewoon aangeven wat jouw enen hierbij zijn, het is jouw feestje!
Alle reacties Link kopieren
Als ne dat op verjaardagen in het zuiden niet doet word je vreemd aangekeken, moest daar erg aan wennen vanuit mijn Hollandse familie waar dat niet gebeurt ;)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
16-04-2019 07:24
Als ne dat op verjaardagen in het zuiden niet doet word je vreemd aangekeken, moest daar erg aan wennen vanuit mijn Hollandse familie waar dat niet gebeurt ;)
Oh echt? Precies andersom dus haha.

Hier dus de familie uit Zuid-Limburg die er steeds echt vreemd van op kijkt als 'die Hollanders' (bovenste helft van Noord-Holland) iedereen en verjaardag alle aanwezigen een hand geven. Ik dacht dat dat regiogebonden was, maar toch veel verschil daarin dus. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven