Werk & Studie alle pijlers

Psychologie master België en dan?

10-10-2016 15:25 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben mij aan het oriënteren op een master Psychologie in België (waarschijnlijk Leuven), omdat het collegegeld veel minder is in vergelijking met Nederland. Ik kan alleen nergens vinden hoe het zit met de waarde van je belgische diploma in Nederland. Ik zou graag uiteindelijk de GZ-opleiding willen doen. Heb je evenveel kans met een belgisch diploma of wordt je dan toch minder snel uitgekozen door organisaties?



Iemand ervaringen? Ook wat betreft de kwaliteit van het onderwijs in België?
In België is er meer afstand tussen de studenten en de leerkracht. Verkijk je daar niet op.

Hoeveel je Belgische diploma waard is, zou je op de website van DUO moeten kunnen zien, dacht ik.



Edit: blijkbaar bij het Nuffic. https://www.epnuffic.nl/hoger-onderwijs ... aardering/
Alle reacties Link kopieren
Het kwaliteit van het onderwijs in België is zeer goed, en de universiteit van Leuven staat vaak in de top universiteiten, dus daar moet je geen angst voor hebben. Maar de stijl van onderwijs is heel anders hier (in Vlaanderen), dus wees je daar van bewust.



Met het Bologna-systeem zou je Belgisch diploma gewoon geldig moeten zijn in Nederland. Maar de waarde kan natuurlijk anders gezien worden door werkgevers, zeker als je een opleiding volgt waar je bijvoorbeeld veel regiogebonden leerstof in zit (wetgeving bijvoorbeeld).



De KULeuven heeft ook specifieke webpagina's voor studenten uit Nederland met meer informatie:

http://www.kuleuven.be/to ... erland/diplomawaarde.html

http://www.kuleuven.be/to ... nten/nederland/index.html
Naar mijn weten moet het diploma in Nederland geen probleem opleveren, maar ik ben nooit meer teruggegaan naar Nederland dus geen flauw idee.



Het onderwijs is goed, wel anders. Ik vind het zelf wat schoolser. Ik zou ook even in Leuven ZELF gaan kijken want normaal gezien woon je er ook. Ik ben naar een andere universiteit gegaan in België en vooral op het leven hier had ik me behoorlijk verkeken qua impact.



Edit: Tussen de universiteiten zitten ook aardige verschillen. Ik volg een opleiding aan KULeuven maar ik geef de voorkeur aan mijn andere universiteit.
Alle reacties Link kopieren
Beroepsregistraties en GZ-opleidingen hebben wel specifieke eisen, de Nederlandse klinische masteropleidingen houden daar rekening mee. Je zou echt per vak moeten kijken of Belgische opleidingen die vakken ook aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 10 oktober 2016 @ 15:58:

Beroepsregistraties en GZ-opleidingen hebben wel specifieke eisen, de Nederlandse klinische masteropleidingen houden daar rekening mee. Je zou echt per vak moeten kijken of Belgische opleidingen die vakken ook aanbieden.



Precies dit. Het is waarschijnlijk niet zo dat een Belgische master perse meer of minder 'waarde' heeft, maar de opleidingseisen voor een GZ-opleiding zijn zeker heel specifiek. Je zult dus moeten kijken of je met het vakkenpakket én de stage etc. wel aan de LOGO-eisen voldoet. Een van de LOGO-eisen is bovendien dat je 3 psychodiagnostische casussen uitwerkt. In NL kun je hiermee ook dan tevens ook de NIP diagnostiekaantekening aanvragen, maar ik dacht dat deze eisen weer net iets anders waren dan de eisen volgens de LOGO. In ieder geval belangrijk om goed uit te zoeken.



Verder heb ik wel eens gehoord dat de GGZ in België nog meer psychotherapeutisch van aard is, en in NL doorgaans meer CGT-gericht. Of dat zo is en of dat iets uitmaakt weet ik niet precies, maar misschien interessant om uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marquise schreef op 10 oktober 2016 @ 15:57:

Naar mijn weten moet het diploma in Nederland geen probleem opleveren, Theoretisch klopt dat maar je loopt altijd de kans dat mensen die je aan moeten nemen in geval van twijfel of keuze toch maar iemand aannemen die een opleiding hebben gevolgd aan een universiteit die ze kennen. De eerste baan krijgen in Nederland kan daardoor wat lastiger worden.
Zou kunnen, ik ben niet meer teruggekeerd naar Nederland. Anderzijds hobbelen hier heel veel landgenoten rond (inderdaad vanwege de lagere collegekosten al heb ik het daarvoor nooit gedaan), ook op de psychologie opleidingen, en hebben zowel de KULeuven als de UGent een goede naam in Nederland.



Het was zelfs zo dat als men in België wil werken met een Nederlandse Master in de psychologie, men over het algemeen terug in de schoolbanken mocht in België. Of dat nog altijd zo is, weet ik niet. Ik heb de bachelor gedaan en ik ben daarna een andere kant op gegaan.



Ah ja, TO, vergis je niet daarin: de Nederlandse master is of was altijd 1 jaar, in België is het standaard 2 jaar.



Edit: Voor 1 masterjaar aan de KULeuven betaal je zo'n €900,-. Nu zijn ze hier wel van het terugbetalen als je minder vakken opneemt dan het standaard curriculum maar voor een fulltime jaar is het zo'n €900,-. Gezien de master standaard 2 jaar is, is dat zo'n €1800,-

Als ik even snel naar de UVA kijk, is het collegegeld gemiddeld zo'n €2000.- maar duurt het maar 1 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ervan uitgaande dat je na je opleiding in NL wil gaan werken (!), maak je het jezelf wel erg moeilijk. Formeel zal je diploma evenveel waard zijn, kun je allemaal uitzoeken, maar werkgevers zullen dit niet zo zien. Er is een groot overschot aan psychologen. Je loopt steeds het risico dat je bij sollicitaties bij de eerste schifting o.b.v. je Belgische opleiding al afvalt omdat een Nederlandse werkgever minder feeling zal hebben met je Belgische opleiding dan met de Nederlandse psychologie studies van andere sollicitanten.



Het is beter om meer collegegeld te betalen voor een Nederlandse opleiding indien je daarmee in NL mee aan de slag wil uiteraard. In België zal je met een Belgisch diploma wel beter uit de voeten komen ...
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van de Belgische opleiding. Ik heb in mijn oude vakgebied echter wel ervaring met collega's die een Belgische opleiding hebben gedaan. Officieel werden de opleidingen door de overheid gelijkgesteld, maar in de praktijk mankeerde er veel aan de kennis en vaardigheden van de Belgische collega's en zij werden dan ook heel vaak niet aangenomen.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
quote:Marquise schreef op 10 oktober 2016 @ 18:40:

Het was zelfs zo dat als men in België wil werken met een Nederlandse Master in de psychologie, men over het algemeen terug in de schoolbanken mocht in België. Of dat nog altijd zo is, weet ik niet. Ik heb de bachelor gedaan en ik ben daarna een andere kant op gegaan. Dat is nog altijd zo. Althans... De Belgische studenten bij ons op de universiteit worden daarvoor gewaarschuwd aangezien ze inderdaad met de Nederlandse master niet aan de bak kunnen in België. Ik vraag me af of het andersom wel is en al helemaal of je de GZ-opleiding kunt doen. Daarnaast denk ik inderdaad dat je het risico niet moet nemen, omdat er al amper banen zijn en je in de eerste schifting waarschijnlijk al afvalt. Al is een Nederlander naar België voor mij alweer een concurrent minder
Arbeidspyschologie kon geloof ik wel.



Probleem is dat je in België ook niet zo gemakkelijk aan de bak komt in het vakgebied. Er is simpelweg geen of weinig geld en heel veel moet vooral vrijwillig en/of zo goedkoop mogelijk. Leuk en aardig, maar ik wil ook graag eten.



Andersom werd mij verteld (maar dat is in het begin van bachelor geweest ) dat er in principe geen problemen zouden zijn met mijn terugkeer naar Nederland. Al kwam ik er al snel achter dat het überhaupt niet zo gemakkelijk is om de GZ-opleiding terecht te komen en ik had steeds minder zin om terug te keren naar Nederland.



Enfin, de bachelors zijn in België in principe goedkoper maar voor de masters betwijfel ik dat, wetende dat een Belgische master altijd twee jaar is en het collegeld voor masters hoger is dan voor bachelors. En dan mag je ook aan andere kosten denken, bijvoorbeeld terugreizen naar Nederland: is niet gratis en die kosten voel je.
Alle reacties Link kopieren
En van de grote nadelen van een master in het buitenland doen, is dat je geen netwerk opbouwt in Nederland. Je loopt hier geen stage, doet daar dus geen contacten op. Zeker aangezien het vinden van een baan in de (klinische) psychologie nogal lastig is, is het ontbreken van een netwerk wel echt een enorm minpunt.

Daar komt nog bij dat men inderdaad minder snel geneigd is om mensen met een Belgisch diploma aan te nemen omdat het minder duidelijk is wat je geleerd hebt. Ze zijn er gewoon minder bekend mee, en dat werkt nou eenmaal niet in je voordeel.



Als het je alleen om het verschil in collegegeld gaat, zou ik het niet doen. Hoe veel verschilt dat nou helemaal?
Alle reacties Link kopieren
Misschien gaat het om een tweede master?
quote:Boogschutter10 schreef op 10 oktober 2016 @ 18:46:

Ervan uitgaande dat je na je opleiding in NL wil gaan werken (!), maak je het jezelf wel erg moeilijk. Formeel zal je diploma evenveel waard zijn, kun je allemaal uitzoeken, maar werkgevers zullen dit niet zo zien. Er is een groot overschot aan psychologen. Je loopt steeds het risico dat je bij sollicitaties bij de eerste schifting o.b.v. je Belgische opleiding al afvalt omdat een Nederlandse werkgever minder feeling zal hebben met je Belgische opleiding dan met de Nederlandse psychologie studies van andere sollicitanten.



Het is beter om meer collegegeld te betalen voor een Nederlandse opleiding indien je daarmee in NL mee aan de slag wil uiteraard. In België zal je met een Belgisch diploma wel beter uit de voeten komen ...Huh meen je dat nou? Buitenlandervaring is toch juist een pré
Alle reacties Link kopieren
quote:iesiesa schreef op 10 oktober 2016 @ 22:46:

[...]





Huh meen je dat nou? Buitenlandervaring is toch juist een pré



Buitenlandervaring wel. Een buitenlands diploma een stuk minder.

Als jij in het buitenland stage hebt gelopen, maar een Nederlands diploma hebt, weten ze wat ze krijgen (nou ja, ze kennen de opleidingseisen). Als je een volledig buitenlands diploma hebt, is dat veel moeilijker in te schatten, en dan gaan ze liever voor zeker (=wat ze kennen). Dus een diploma kan formeel wel gelijk gesteld zijn, daar heb je weinig aan als werkgevers het niet als gelijk inschatten.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
11-10-2016 00:52
quote:iesiesa schreef op 10 oktober 2016 @ 22:46:

[...]





Huh meen je dat nou? Buitenlandervaring is toch juist een pré



Buitenlandervaring wel. Een buitenlands diploma een stuk minder.

Als jij in het buitenland stage hebt gelopen, maar een Nederlands diploma hebt, weten ze wat ze krijgen (nou ja, ze kennen de opleidingseisen). Als je een volledig buitenlands diploma hebt, is dat veel moeilijker in te schatten, en dan gaan ze liever voor zeker (=wat ze kennen). Dus een diploma kan formeel wel gelijk gesteld zijn, daar heb je weinig aan als werkgevers het niet als gelijk inschatten.

Dit is een onzin reactie :)
Ik kwam hier vanuit een Google zoekresultaat en wil dit even rectificeren. Zelf heb ik een Leuvense psychologie master en ik kan het volgende meegeven: werkgevers hebben je liever dan een Nederlandse master!
Waarom? De theoretische en praktische kennis. In de master in België heb je een bulk theoretische kennis, ja het is schools (en best zwaar) maar je hebt vergelijkbare theoretische kennis als een Nederlandse Gz-psycholoog. Je vakkenpakket is ook vrij groot: 12 theoretische vakken, waaronder statistiek IV, 2 practica, masterthesis (zwaarder dan NL 24ECTS) en stage (a 32ECTS) die je overigens in Nederland mag doen MITS ze aan de opleidingseisen voldoen.
De opmerking over minder “cgt georiënteerd” onzin, dat hangt af van je keuze van vakken (je mag cliëntgerichte, gedragstherapie, psychodynamische of relatie en gezinstherapie kiezen... of allemaal als je wilt) en de supervisor op je opleidingsplaats. Ik heb stage gevolgd in een ziekenhuis op een afdeling waar in NL geen basispsychologen zouden mogen rondlopen (alleen klinische psychologen) en heb daar juist zelf enkel en alleen CGT gebruikt (voor zover mogelijk). Het mooie aan België is dat ze echt nog geloven: “what works for whom” en niet CGT als heilige graal zien.

In België studeer je af als “klinische psycholoog” dit is een beschermde titel, waarbij je je aan dezelfde regels moet houden als een arts (vergelijkbaar als BIG register). De enige “overtreffende” trap van een klinisch psycholoog is een psychotherapeut: 4 jarige opleiding aan de unief in een gekozen richting (zie opmerking boven psychodyna, cgt enz). Deze wordt echter niet geaccrediteerd (of werd niet geaccrediteerd voor zover ik weet en een persoon ken die hier een probleem mee had) in Nederland...je moet de psychotherapie opleiding in Nederland gewoon overnieuw doen.

Mijn ervaring is dat ik direct aan de slag kon na mijn opleiding én ik word meestal uitgenodigd voor sollicitaties, waar vriendinnen met een NLse opleiding niet per se dezelfde ervaringen hebben.

Het enige “probleem” zijn de BAPD’s. In België kan je niet afstuderen als je niet genoeg diagnostiek hebt gedaan op je stage zelf (wordt door de unief gecontroleerd) en het rapportageniveau moet voor iedereen hetzelfde zijn (net zoals de BAPD in NL).

In België wordt momenteel gedacht aan een vergelijkbaar systeem als in Nederland waarbij je na het behalven van je master een jaar onder supervisie werkt en in Nederland feitelijk op hetzelfde niveau staat als een Gz-psycholoog. Ik weet niet hoe het daar mee staat... maar dat was de laatste “roddel” die ik heb gehoord.

Hoop dat dit meer duidelijkheid geeft :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven