Werk & Studie alle pijlers

Reageren op vacature, maar binnenkort op vakantie

19-07-2010 18:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gekeken of ik deze vraag op het forum kon vinden, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Ik zit in de luxepositie dat ik een vast contract heb en vanuit die positie wil gaan solliciteren op een nieuwe baan. Mijn huidige baan bevalt prima, maar het is niet uitdagend meer en ik ben niet tevreden met mijn salaris. Het gaat me vooral om de nieuwe uitdaging, om meer verantwoordelijkheden en een nieuwe omgeving.

Nu heb ik een leuke vacature gezien en wil daarop gaan reageren. Maar over twee weken ga ik twee weken op vakantie. Hoe doe ik dat? Schrijf ik dat in de brief? Dat komt meteen al zo raar over naar mijn idee. Of moet ik wachten met solliciteren tot ik terug ben (en dan maar hopen dat deze vacature nog niet ingevuld is?)

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Ik zou:

Totaal aantal stemmen: 33

Wel solliciteren en het in de brief schrijven (73%)
Wel solliciteren en maar zien hoe het gaat lopen (27%)
Wel solliciteren en hopen dat de gesprekken na mijn vakantie Geen stemmen
Niet solliciteren, afwachten tot ik terug ben Geen stemmen
Ik zou even bellen en overleggen. Gr suuz
in de brief schrijven
Gewoon even in de brief vermelden. Anders ontstaat misschien de situatie dat je uitgenodigd wordt, deze niet ontvangt door je vakantie, en dus zonder afbericht niet op het gesprek verschijnt. Het is toch helemaal niet raar dat je nu een vakantie hebt gepland (ook niet als dit in een andere maand zou zijn trouwens).
Dat is toch niet raar dat je over twee weken op vakantie gaat? Zeker niet in deze periode.

Gewoon in de sollicitatiebrief vermelden dat je in week X en Y met vakantie bent. Als je wacht met solliciteren is die baan allang weg!
Wat ik weleens gedaan heb is het in de mail waarmee ik mijn brief en CV verzond zetten. Dan hoeft het niet in je brief, maar vermeld je het wel. Werd toen positief op gereageerd. Maar dan moet je hem wel willen mailen natuurlijk!
Nou, ik hoor wel eens van mensen dat ze het vreemd vinden (P&O-mensen, medewerkers van arbeidsbemiddelingsbureaus etc). Sommige bedrijven hebben ook vaste dagen waarop gesprekken plaatsvinden (maar dat is dan ook een geval van 'jammer dan'). De mensen waar ik hier over spreek zitten in mijn kennissenkring trouwens.
Toen ik op mijn vorige baan solliciteerde ging ik vlak daarna op vakantie. Ik heb het in de brief vermeld. Gelukkig mailden ze met een voorstel voor een afspraak ipv een brief, want die datum viel middenin mijn vakantie. Ik heb mijn gesprek gehad toen ik net 1 dag terug was.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
quote:Joyce48 schreef op 19 juli 2010 @ 18:48:

Dat is toch niet raar dat je over twee weken op vakantie gaat? Zeker niet in deze periode.

Gewoon in de sollicitatiebrief vermelden dat je in week X en Y met vakantie bent. Als je wacht met solliciteren is die baan allang weg!Het probleem is dat ik in deze sector enorm veel concurrentie heb. Dan val ik toch sneller af? Maar ja, om die reden niet solliciteren vind ik ook zowat. Dus het 'kan' wel?
Brief schrijven en versturen. Bellen en overleggen. Je kan je daarmee positief profileren.
Goed idee Sammie, bij deze vacature hebben ze ook liever dat je mailt.
augustus is dé vakantiemaand...bijna iedereen is dan toch wel op vakantie..heel normaal hoor...

Ik zou het dus in de brief vermelden (als de correspondentie via internet gaat, zou ik niks vermelden en als je wat terug hoort, dan pas melden dat je in week X op vakantie bent en mijn mail in de gaten houden ook op vakantie....)
quote:gelukkigmeisje schreef op 19 juli 2010 @ 18:55:

augustus is dé vakantiemaand...bijna iedereen is dan toch wel op vakantie..heel normaal hoor...

Ik zou het dus in de brief vermelden (als de correspondentie via internet gaat, zou ik niks vermelden en als je wat terug hoort, dan pas melden dat je in week X op vakantie bent en mijn mail in de gaten houden ook op vakantie....)Mijn ervaring tot nu toe is dat ik meestal pas wat hoor tussen 1 week en 2 weken. Over 2 weken ben ik al weg, vandaar.
Ik heb het ook weleens gehad, heb gewoon gesolliciteerd en vermeld dat ik tot dan en dan op vakantie was. Toen hebben ze de sollicitatieprocedure uitgesteld voor mij. En ik heb de baan gekregen.
Cum non tum age
quote:noa schreef op 19 juli 2010 @ 18:57:

Ik heb het ook weleens gehad, heb gewoon gesolliciteerd en vermeld dat ik tot dan en dan op vakantie was. Toen hebben ze de sollicitatieprocedure uitgesteld voor mij. En ik heb de baan gekregen.Wow wat goed. Maar zoals ik al zei, ik heb best veel concurrentie (heb gebeld en ze hebben al veel reacties binnen) en ik denk niet dat ze voor mij de procedure gaan uitstellen. Voor mij 10 anderen... Heb dus niet aan de telefoon gezegd dat ik over twee weken met vakantie ben (misschien stom?)
Sowieso nooit zomaar een brief sturen. Bel eerst en stel wat intelligente vragen. Informeer daarna of het een probleem is dat je twee weken met vakantie gaat.
quote:MiNouTje schreef op 19 juli 2010 @ 18:56:

[...]

Mijn ervaring tot nu toe is dat ik meestal pas wat hoor tussen 1 week en 2 weken. Over 2 weken ben ik al weg, vandaar.Mijn ervaring dat ik pas wat hoor na n week of 3 -4, of helemaal niks
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 19 juli 2010 @ 19:02:

[...]

Mijn ervaring dat ik pas wat hoor na n week of 3 -4, of helemaal niksHelemaal niks? Dat vind ik echt asociaal..
quote:wuiles schreef op 19 juli 2010 @ 19:00:

Sowieso nooit zomaar een brief sturen. Bel eerst en stel wat intelligente vragen. Informeer daarna of het een probleem is dat je twee weken met vakantie gaat.

Met de nadruk op intelligente vragen...(dus bel niet plompverloren met een hoog ehm, ehm, ehm gehalte).

Maar ik zie het probleem niet hoor. Als jij een topper van een cv hebt, dan nodigen ze je gewoon na jouw vakantie uit. Indien je cv niet echt passend is, dan houdt het natuurlijk op.
Ik heb wel eens gehad dat de gespreksrondes in een periode vielen waarin ik voor ander werk in het buitenland was (de baan waar ik voor solliciteerde was maar voor 1 dag in de week, dus dat was niet zo raar). Zij vonden in principe dat ik pech had, maar uiteindelijk heb ik nog geregeld dat ik via Skype vanuit het buitenland een sollicitatiegesprek kon voeren. Ben uiteindelijk niet aangenomen, maar ik had het in ieder geval geprobeerd en dat voelt toch beter dan domme pech.
quote:MiNouTje schreef op 19 juli 2010 @ 19:04:

[...]

Helemaal niks? Dat vind ik echt asociaal..Kom in de echte wereld die Solliciteren heet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nlies schreef op 19 juli 2010 @ 19:12:

[...]

Kom in de echte wereld die Solliciteren heetIk heb het gelukkig nog niet meegemaakt en heb al vaker gesolliciteerd hoor.
Ik zou even bellen en vragen of het bezwaarlijk is.

Vervolgens meld je het onder aan je cv. Ik denk dat het juist op prijs gesteld wordt, het is veel gekker als je niet verschijnt op een afspraak voor een soll. gesprek.

Veel succes en een fijne vakantie!
Hier hetzelfde probleem!

Ik ga vrijdag solliciteren en 2 weken daarna ook 3 weken vrij (die ik ook écht nodig heb!). Heb het niet in de brief vermeld, ik bespreek het liever tijdens het gesprek. Er stond in de vacature echt niet vermeld vanaf wanneer de functie opgevuld moest worden, ik zie het wel! Dan kan ik vanaf september fris en uitgerust aan de bak (als ik aangenomen wordt haha)

Als ze je echt willen kunnen ze die paar vakantieweken ook wel overbruggen ...op vakantie 1 x per dag je telefoon checken of iemand je post laten checken.

Succes!
Even bellen en wat vragen stellen over de functie en dan kan je in de brief verwijzen naar gesprek met zo-en-zo.

En dan bij de afsluiting vermelden dat je wegens vakantie bent van .. tot ..

Het is zomer dus je zal de enige niet zijn. De meeste bedrijven nemen de sollicitatieperiode in de zomer iets ruimer.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven