Werk & Studie alle pijlers

Recht op WW

02-05-2011 15:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Ik heb hier even een vraagje voor mijn vriend.

Hij is recent ontslagen wegens bedrijfseconomische redenen.

Nu heeft hij vrij vlot een nieuwe baan gevonden alleen bij aanvang is gebleken dat ze hem bij deze baan niet geven wat ze beloofd hadden aan wekzaamheden.

Nu heeft hij het hierdoor niet naar zijn zin EN loopt zijn studie gevaar(omdat de wekzaamheden niet aansluiten op zijn deeltijdstudie wat wel verplicht is)

Als hij nu opstapt vervalt het recht dan op WW?

Of als hij ontslagen zou worden nu?

Ik heb geprobeerd dit op te zoeken op internet, maar het staat er soms nogal onduidelijk dus hoopte dat jullie mij(ons) misschien konden helpen.

Liefs
Als hij ontslagen word heeft hij wel recht. Als hij zelf opstapt niet.
Kan je dit niet aandragen bij het CWI?

Met diploma is er weer meer kans op werk, wellicht kan hij met behoud van ww een passende stage lopen, afstuderen en dan passend werk zoeken?
Altijd even contact opnemen met UWV en dit bij hen navragenm. Er kunnen hier tien mensen zeggen dat hij gewoon kan opstappen, de praktijk leert nog wel eens dat het UWV eigen regels er op nahoudt en dat het soms echt per UWV kantoor kan verschillen hoe soepel ze hier mee willen zijn.
quote:plukjepulk schreef op 02 mei 2011 @ 15:22:

Kan je dit niet aandragen bij het CWI?

Met diploma is er weer meer kans op werk, wellicht kan hij met behoud van ww een passende stage lopen, afstuderen en dan passend werk zoeken?

Dat is een hele goede tip. Dank je wel hiervoor!

Ik zal hem zeker adviseren hier eens naar te gaan kijken!
quote:gizz schreef op 02 mei 2011 @ 15:31:

Altijd even contact opnemen met UWV en dit bij hen navragenm. Er kunnen hier tien mensen zeggen dat hij gewoon kan opstappen, de praktijk leert nog wel eens dat het UWV eigen regels er op nahoudt en dat het soms echt per UWV kantoor kan verschillen hoe soepel ze hier mee willen zijn.

Ja ik heb hem ook geadviseerd gewoon even contact op te nemen met het UWV, en hij wil dit ook zeker gaan doen. Maar om een beetje voorbereid aan te komen in dit gesprek vroegen we wat tips.

Als hij niet werkt heeft dat namelijk ook effect op mij;).
Hoezo, kun je zelf niet werken?
Jawel. Ik werk ook al fulltime.

Maar we hebben wel samen een leven. En ik kan mijzelf wel onderhouden. Maar niet 2 mensen van alleen mijn salaris(+ alle kosten van het huis dragen)
Ja wel voor een paar maanden. Maar niet voor altijd.
Nou, dan moet hij dus geen ontslag nemen :-)
Ja zo zou je kunnen denken ja. Maar als hij met behoud van WW(zoals hierboven geopperd) een passende stage(zodat ook zijn studie niet in gevaar komt die nog maar 8 maanden duurt) kan vinden zou dat op alle fronten beter zijn.

OF natuurlijk een andere baan die WEL aansluit bij zijn studie en aansluit op de vooraf bepaalde beloftes.
Precies, iets anders zoeken oid
Staan die beloofde werkzaamheden ergens op papier? heeft ie een contract met een functie-omschrijving? Zo ja, dan lijkt het me verstandiger als ie met zijn leidinggevende om tafel gaat zitten en bespreekt dat zijn daadwerkelijke taken niet overeenkomen met de functie. beste is om bij dat gesprek ook iemand van P&O te betrekken. en maak een verslag van dat gesprek.

Als je vriend "zomaar"opstapt verliest ie idd waarschijnlijk zijn recht op WW. Als ie wordt ontslagen niet en als hij kan aantopnen dat hij geprobeerd heeft om met de werkgever tot overeenstemming te komen om zijn taak beter te laten aansluiten op de eisen van de studie, dan staat ie ook een stuk sterker. Ik denk dat UWV de reden dat werk niet aansluit bij de studie niet zomaar accepteert. Die studie is immers een keuze en er zijn genoeg mensen die een deeltijdstudie combineren met werk dat niet aansluit.

Sowieso kan je vriend natuurlijk gewoon doorsolliciteren naar een andere baan die wel aansluit, zodat ie van werk naar werk kan gaan als ie er echt niet uitkomt met zijn huidige werkgever.
Waarom zou hij in de WW gaan ipv vanaf zijn huidige baan verder solliciteren? Dat lijkt me handiger.
@ Return of kreng. Ja dat gesprek heeft hij nu al 2 maal gevoerd. Ook heeft hij zijn functieomschrijving zwart op wit op papier. Alleen ze houden hem nu op een andere functie onder het molm " er is nu even geen plek op die afdeling..en je moet doorstromen " (heel raar allemaal. maar neem dan iemand niet aan op die functie)

@ Primabella. Ik snap heel goed dat je je afvraagd waarom hij liever de WW ingaat dan hier te blijven werken. Nou in dit geval zit hij uren op zijn werk niks te doen(omdat ze hem niet kunnen inwerken...ze hebben het allemaal zooo ontzettend druk) Hij kan niet in de systemen. Hij heeft geen eens een computer die werkt. Hij houd niet van niks doen. En heeft het door deze loze beloftes en werksfeer zo niet naar zijn zin dat dit heel erg invloed heeft op zijn humeur.

Waarom dan de WW zou je je afvragen? Want dan zit je ook thuis... Nou dat is dus omdat hij die kostbare tijd liever gebruikt om keihard op zoek te gaan naar een baan (langs uitzendbureaus, internet afstruinen, bij bedrijven langsgaan met cv etc.) die wel aansluit. En dat gaat nu eenmaal niet als je aan het " werk " bent..waar je computer niet eens werkt;).

Daarnaast denk ik dat een werkgever het niet echt appricieert als hij constant op het werk op zoek is naar een andere baan.
Solliciteren als je aan het werk bent gaat wel hoor. Gewoon begin en eind van de dag achter vacatures aanbellen, af en toe een dagdeel vrij nemen.

Ik vind een baan die niet is wat je verwachtte geen reden om zomaar WW te willen. Daar heb je niks aan.
quote:april88 schreef op 02 mei 2011 @ 16:02:

onder het molm

(sorry)
quote:Captain_Obvious schreef op 02 mei 2011 @ 16:24:

Solliciteren als je aan het werk bent gaat wel hoor. Gewoon begin en eind van de dag achter vacatures aanbellen, af en toe een dagdeel vrij nemen.

Ik vind een baan die niet is wat je verwachtte geen reden om zomaar WW te willen. Daar heb je niks aan.

Dat ben ik deels ook wel met je eens.

Alleen ik begrijp hem ook wel.. Dat hij nu een soort " spijt " heeft dat hij deze baan zo snel heeft genomen om maar wat te hebben. Terwijl hij na zn ontslag(waar hij dus niks aan kon doen) de WW wel in had kunnen gaan en langer had kunnen zoeken naar (uiteindelijk) passender werk.
Het lijkt mij niet hoor dat hij in de ww rustig naar beter werk mag gaan zoeken. Ze hebben daar toch geen gaatje in hun hoofd? Hij heeft werk! Ik snap heel goed hoe vervelend dit voor hem is, maar als je even nadenkt gaan ze daar echt niet in mee. Hij moet dus zorgen dat hij ontslagen word of (de nette optie) hard doorzoeken naar beter werk. Net als alle andere werkende na werktijd (0:
Hij dacht toch dat het passend werk was? Dat het uiteindelijk niet zo is uitgepakt is natuurlijk hartstikke jammer en balen, maar ik denk niet dat het UWV accepteert dat hij zijn baan opzegt om rustig wat nieuws te gaan zoeken.

De logica daarvan ontgaat me ook. Hij kan best 's avonds en in het weekend sollicitatiebrieven schrijven en vacatures zoeken. Als hij zich op z'n werk verveelt kan hij ook dan al gaan rondkijken op Internet en inderdaad af en toe een dag(deel) vrij om gesprekken te hebben.

Dat het niet leuk is dat het zo tegenvalt snap ik, maar m.i geen reden om WW aan te vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven