Werk & Studie alle pijlers

Referentiecheck

10-10-2019 19:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben op zoek naar een andere baan omdat ik me niet meer prettig voel in mijn huidige baan. Baas schreeuwt tegen me en ik loop elke dag op eieren. Voorheen kon ik niets verkeerd doen en nu wordt er de hele dag op me gefit.

Ik ben niet perfect maar zet me wel altijd meer dan 100% in. Ik sta ook open voor kritiek, maar niet als er elke dag tegen me geschreeuwd wordt. Het werkt ook averechts want ik klap hierdoor dicht.

Maar goed, ik ben dus nu op zoek naar een andere baan. Nu kwam ik een leuke vacature tegen waarin stond dat een referentiecheck onderdeel kan zijn van de sollicitatieprocedure.

Hoe werkt zoiets? Ik heb nog nooit referenties aan moeten leveren. Logisch ook dat ik niet wil dat bekend wordt dat ik aan het solliciteren ben. En als je een voormalige werkgever opgeeft: vragen ze dan niet waarom je de laatste niet opgeeft?

Ik snap dat niemand in het hoofd van deze werkever kan kijken, maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen die weten hoe hier normaliter mee omgegaan wordt?
Je kan gerust een eerdere werkgever opgeven.
Dat gebeurt wel vaker.

Ik zit met hetzelfde. Mijn huidige chef is niet zo enthousiast over me. Ik wil een nieuwe baan zoeken. Daarbij wil ik deze chef niet als referentie opgeven.
Iedereen snapt dat je niet een referentie opgeeft waar je nog werkt.
Je kunt ook vermelden 'referenties op aanvraag'. Dan kun je als ze erom vragen (als ze dat al doen is dat pas na het eerste of tweede gesprek) uitleggen waarom ze je huidige werkgever niet kunnen benaderen (omdat hij niet weet dat je aan het solliciteren bent)
Gewoon je vorige opgeven. Ze snappen het inderdaad wel als je niet je huidige werkgever opgeeft als referentie. Sommigen willen niet dat de huidige werkgever op de hoogte is dat ze nieuw werk zoeken, logisch. Mochten ze er echt naar vragen, dan zeg je dus dat laatste gewoon. Je hoeft er geen verdere uitleg bij te geven.
Het hoeft ook niet perse je chef te zijn. Mag ook een collega zijn die wat kan zeggen over je functioneren.
Zit met hetzelfde dilemma! Wil ook niet dat mijn huidige baas weet dat ik verder aan het kijken ben.
Echter decwerkgever waar ik voor deze baan met plezier ruim 11 jaar heb gewerkt is failliet gegaan...... wat doe je dan als ze om referenties vragen?
Love2hike schreef:
11-10-2019 07:51
Zit met hetzelfde dilemma! Wil ook niet dat mijn huidige baas weet dat ik verder aan het kijken ben.
Echter decwerkgever waar ik voor deze baan met plezier ruim 11 jaar heb gewerkt is failliet gegaan...... wat doe je dan als ze om referenties vragen?
De mensen met wie je gewerkt hebt, leven wellicht nog?
Je hoeft niet persé een leidinggevende als referentie op te geven. Een (oud)collega kan ook prima.
Een baas die tegen je schreeuwt? Wat is dat voor mafkees? Heeft die man nog meer personeel?
O ja, mijn ervaring is trouwens ook dat meestal gewoon op je LinkedIn wordt gekeken om te zien of je gemeenschappelijke bekenden hebt - dan vragen ze referenties aan hen. Zorg dus dat je de juiste mensen op je LinkedIn hebt staan.
'Referenties op aanvraag' kan inderdaad. Waarschijnlijk vatten ze dat zelf ook al wel op als dat je huidige werkgever niet weet dat je solliciteert (wat heel normaal is). En als ze ernaar vragen kun je het uitleggen.

Als je iemand als referentie opgeeft, of dat nou je huidige of vorige werkgever is, wel altijd eerst even navragen bij die persoon of die dat OK vindt! Al van meerdere mensen gehoord dat ze ineens gebeld werden voor een referentie terwijl ze niet wisten dat ze opgegeven waren, en die dat niet netjes vonden. En je wil uiteindelijk natuurlijk dat zij positief over je spreken.
JuliaChild schreef:
11-10-2019 08:24
Je hoeft niet persé een leidinggevende als referentie op te geven. Een (oud)collega kan ook prima.
Dat is een goeie. Maar hoe wordt daar in de praktijk op gereageerd?
Magick88 schreef:
10-10-2019 22:31
Het hoeft ook niet perse je chef te zijn. Mag ook een collega zijn die wat kan zeggen over je functioneren.
Precies, dat heb ik voor mijn vorige baan ook zo gedaan.
-jolijn- schreef:
11-10-2019 08:49
O ja, mijn ervaring is trouwens ook dat meestal gewoon op je LinkedIn wordt gekeken om te zien of je gemeenschappelijke bekenden hebt - dan vragen ze referenties aan hen. Zorg dus dat je de juiste mensen op je LinkedIn hebt staan.
Maar mag dag zomaar? Die mensen checken zonder dat je dat weet?
stokbootje schreef:
11-10-2019 09:01
'Referenties op aanvraag' kan inderdaad. Waarschijnlijk vatten ze dat zelf ook al wel op als dat je huidige werkgever niet weet dat je solliciteert (wat heel normaal is). En als ze ernaar vragen kun je het uitleggen.

Als je iemand als referentie opgeeft, of dat nou je huidige of vorige werkgever is, wel altijd eerst even navragen bij die persoon of die dat OK vindt! Al van meerdere mensen gehoord dat ze ineens gebeld werden voor een referentie terwijl ze niet wisten dat ze opgegeven waren, en die dat niet netjes vonden. En je wil uiteindelijk natuurlijk dat zij positief over je spreken.
Ja dat ga ik sowieso doen als ik iemand opgeef.
MinkeDeWit schreef:
11-10-2019 08:27
Een baas die tegen je schreeuwt? Wat is dat voor mafkees? Heeft die man nog meer personeel?
Ja ;-)
MinkeDeWit schreef:
11-10-2019 08:27
Mijn baas nog wel, maar als het zo door gaat niet lang meer! snap je ook meteen waarom ik zoekende ben en niet alleen ik! ;-)

Niet echt meer contact met collega's toen, we waren maar met zijn 7en. Een collega heb ik nog wel als vriend via FB, dat is wel een goede. Zal haar even een berichtje sturen met de vraag of het goed is dat ik eventueel haar naam door geef, zodat ze niet voor verassingen komt te staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven