Werk & Studie alle pijlers

Reintegratie / outplacement / iets anders?

30-09-2016 16:55 18 berichten
Onlangs ben ik begonnen aan reintegratie op mijn werk. Dit verloopt niet goed en ik twijfel steeds meer of ik terug kan in mijn oude functie. Maar als dat niet lukt, wat zijn dan de opties?

Over twee weken heb ik een gesprek met mijn LG en voordien zou ik graag wat meer info hebben over eventuele mogelijkheden als reintegratie niet gaat lukken, zodat ik goed geinformeerd het gesprek inga. Ik heb nog nooit eerder hiermee te maken gehad.

Wie weet meer van dit soort zaken? Nummerzoveel toevallig in da house?
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt een knuffel Woll!
Je bent zelf een theepot
Dank je lieve Suus. Een knuffel is altijd fijn
Ik zit er ook midden in nu.

Je kunt je twijfels uitspreken en vragen om een arbeidsdeskundig onderzoek, dit doen ze vaak sowieso bij 1 jaar ziekte of als de reïntegratie vast loopt of 1 van beide partijen aan geeft twijfels te hebben.

Zo'n persoon beoordeelt 4 dingen, of reïntegratie in eigen functie haalbaar is, reïntegratie met aanpassingen mogelijk is, of reïntegratie in een andere functie mogelijk is, of dat er naar een ander bedrijf gekeken moet worden, dus spoor 2.

Een spoor 2 moet in ziekte jaar 1 ingezet worden.

Heb je geen bedrijfsarts ook aan wie dit kunt vragen?

Ik hoef niet meer terug naar mijn werk (yes) en ga een reïntegratie traject doen, me oriënteren op andere banen enzo.

Werk in eigen functie en bedrijf is echt niet mogelijk ivm gezondheidsklachten.
Een spoor 1 en spoor 2 kunnen ook tegelijkertijd lopen, dus dat jij naast gedeeltelijk reïntegreren in je huidige bedrijf, de ruimte krijgt om je te oriënteren samen met een loopbaancoach op een meer passende baan ergens anders.
Dank je voor de info Spin, ik zal het zeker voorleggen aan de bedrijfsarts, die zie ik binnenkort weer. Op het moment zwem ik een beetje, soms voel ik me hoopvol, andere moment zwaar in de put over terugkeer.

Dan op de manier tot nu toe blijven aanmodderen vind ik niet zinvol, ik word er alleen maar somber van.

Succes met je reintegratietraject, ik hoop dat er iets moois uit komt rollen. Plezier in je werk en het gevoel dat je het ook echt (aan)kunt is zo belangrijk.
Thanks! Ik kwam altijd leeggezogen terug qua energie, plezier in je werk is erg belangrijk inderdaad.

Ik vond het ook een hele verwarrende tijd, wel terugkeren of andere functie, steeds heen en weer geslingerd worden in hoe het nu verder moest.

Als je er somber van word, het zeker aangeven. Als je het aangeeft bij bedrijfsarts moet hij hier eigenlijk iets mee en zal dus zo'n onderzoek adviseren.

Hoe lang ben jij al ziek?

Knap dat je bezig bent met reïntegreren!
Yes, I'm here!

Wat gele_suikerspin schrijft klopt allemaal. Wat ook nog heel belangrijk is in dit traject is dat jij ten alle tijden "meewerkend" blijft. Dus dat je blijft laten zien dat je wel wil, maar eventueel niet kunt. Zeg dus niet te snel "dat wordt vast nooit meer wat, ik kan het niet meer, ik zie het niet meer zitten" maar zeg liever dingen als "ik wil zo graag, maar het valt me erg tegen, had er zoveel meer van verwacht, maak me zorgen over wat als het niet lukt". In het eerste geval kan de werkgever en later eventueel het UWV claimen dat jij je niet ten volle inzet voor de reïntegratie, terwijl men in het tweede geval eerder geneigd zal zijn om met je mee te denken en andere oplossingen aan te bieden.
quote:Gele_Suikerspin schreef op 30 september 2016 @ 17:27:

Thanks! Ik kwam altijd leeggezogen terug qua energie, plezier in je werk is erg belangrijk inderdaad.

Ik vond het ook een hele verwarrende tijd, wel terugkeren of andere functie, steeds heen en weer geslingerd worden in hoe het nu verder moest.

Als je er somber van word, het zeker aangeven. Als je het aangeeft bij bedrijfsarts moet hij hier eigenlijk iets mee en zal dus zo'n onderzoek adviseren.

Hoe lang ben jij al ziek?

Knap dat je bezig bent met reïntegreren!Heel herkenbaar, dat heen en weer slingeren. Ik ben sinds april al ziek, wel telkens een beetje gewerkt en dan toch weer volledig ziek en dan weer een beetje gewerkt. Nu werk ik 50%, waarvan ik de helft productief moet zijn.
quote:-NummerZoveel- schreef op 30 september 2016 @ 17:28:

Yes, I'm here!

Wat gele_suikerspin schrijft klopt allemaal. Wat ook nog heel belangrijk is in dit traject is dat jij ten alle tijden "meewerkend" blijft. Dus dat je blijft laten zien dat je wel wil, maar eventueel niet kunt. Zeg dus niet te snel "dat wordt vast nooit meer wat, ik kan het niet meer, ik zie het niet meer zitten" maar zeg liever dingen als "ik wil zo graag, maar het valt me erg tegen, had er zoveel meer van verwacht, maak me zorgen over wat als het niet lukt". In het eerste geval kan de werkgever en later eventueel het UWV claimen dat jij je niet ten volle inzet voor de reïntegratie, terwijl men in het tweede geval eerder geneigd zal zijn om met je mee te denken en andere oplossingen aan te bieden.

Dank je Nummerzoveel.

Het makkelijkste zou zijn als ik gewoon kan reintegreren, maar ik heb mijn twijfels of het lukt. Maar meewerkend wil ik zeker zijn, heb ook altijd de communicatielijnen open gehouden en ben zelf door de bedrijfsarts en mijn LG teruggefloten toen ik teveel wilde. Ik zal zeker goed letten op hoe ik dingen verwoord, wil niet de indruk wekken dat ik alleen maar "geen zin" heb.
Andere functie binnen hetzelfde bedrijf ?
Niet geschoten is altijd mis
Bitje, dat zou wel heel fijn zijn, het is op zich een fijn bedrijf, daar ligt het niet aan.

Ik denk dat ik eerst maar eens mijn twijfels moet bespreken, misschien dat mijn lg daar niet van opkijkt, want hij ziet ook wel dat het niet zo makkelijk gaat allemaal.

Dank jullie voor de input!
Woll, ik weet natuurlijk niet wat je had en waarop de reïntegratie spaak loopt. Maar uit ervaring weet ik wel dat reïntegratie zelden een stijgende lijn is. Een berglandschap vol stijgingen en dalingen is veel realistischer. Het kan dus ook goed zijn dat dit gewoon een natuurlijk onderdeel is van het proces, en zeker als je onderweg ook afgeremd moest worden door jouw omgeving. Ik zou dus ook zeker de vraag stellen aan de arbo-arts hoe hij/zij vindt dat het traject verloopt op basis van zijn/haar ervaring.
Die stijgingen en dalingen is waarom ik me zorgen maak. In mezelf, thuis, tijdens het wandelen voel ik me echt steeds beter. En op mijn werk heb ik soms ook wel momenten die niet slecht zijn. En dan word ik optimistisch en denk "het komt goed".

Maar als ik me dan onder druk gezet voel of in een drukke vergadering zit en moet huilen omdat ik niet tegen die drukte kan dan denk ik "dit komt niet meer goed"

Ik word echt gestoord van hoevaak dat op en neer gaat. Soms per dag weer anders. En heftig.

Maar misschien hoort dat er ook bij, zoals je zegt. Ik zal het eens opnemen met de bedrijfsarts, die is wel fijn vind ik, ze denkt mee en geeft me niet het gevoel dat ik koste wat kost zo snel mogelijk zoveel mogelijk moet doen.

Ik wil op het moment niet teveel ingaan op waarom ik ziekgemeld ben, maar werkstress speelt een belangrijke rol. Daar ben ik al eens eerder flink mee onderuit gegaan (burn-out)
anoniem_306491 wijzigde dit bericht op 30-09-2016 19:53
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ja, bespreek dat echt met haar. Het kan best zijn dat de baan niet meer bij je past, hoor, dat komt ook voor. Maar als je het eerder wel naar je zin had en nu ontmoedigd raakt door de ups en downs en daardoor aan jezelf gaat twijfelen, dan is het wel even goed om voor de zekerheid met een deskundige te checken of die twijfel in jouw situatie in deze fase reëel is.
Dat ga ik doen NummerZoveel! Dank je, je reacties doen me goed. Had even een beetje nuchterheid nodig.
quote:_Wollstonecraft_ schreef op 30 september 2016 @ 19:59:

Dat ga ik doen NummerZoveel! Dank je, je reacties doen me goed. Had even een beetje nuchterheid nodig.

Dat kunnen we op zijn tijd allemaal wel eens gebruiken.
Hallo,

Ik loop nu tegen hetzelfde aan als jullie destijds?
Hoe is het jullie verlopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven