Werk & Studie alle pijlers

Reiskostenvergoeding locale overheid?

07-06-2010 22:31 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Even een last-minute vraagje: ik heb morgen het arbeidsvoorwaardengesprek bij een nieuwe baan (yay!). Het is zo'n 30 kilometer van m'n huis vandaan, da's dus 60 km per dag. Als ik de CAO (gemeenten) goed begrijp is reiskostenvergoeding alleen verplicht als je moet verhuizen maar dat nog niet gedaan hebt. Ik hoef en ga niet verhuizen, maar neem de trein of eventueel auto. Betekent dat dat ik mijn reiskosten zelf moet betalen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast moet ik waarschijnlijk een auto aanschaffen, omdat een deel van het werk buiten OV tijden plaats vindt. Ik heb nog nooit een auto echt nodig gehad vanwege dichtbij werken, dus dat is nieuw voor mij Kan ik hier nog wat mee, of is dat gewoon je eigen pakkie an denken jullie?

Alvast bedankt!
Zoek het op in de CAO?

Ha, eerst lezen en dan roepen. Staat er niks over reiskosten per km in de CAO?

Ik denk dat het op je onderhandelingsvaardigheden aankomt? Je staat wel sterk met dat je buiten OV-uren moet werken denk ik.
Ik heb nooit een officieel arbeidsvoorwaardengesprek gehad, dus misschien moet je niet teveel waarde hechten aan mijn mening, maar: ik zou het wel ter sprake brengen, zeker omdat je zo te lezen op onregelmatige tijden zult moeten werken. Dat de reiskostenvergoeding niet verplicht is wil niet zeggen je hem niet kunt krijgen, natuurlijk

Eigen ervaring: ik werk bij een grote gemeente en daar is sinds vorig jaar een gunstige reiskostenregeling van toepassing. Voor mij maakte dat niet zoveel uit omdat ik op de fiets naar mijn werk ga (hoewel ik daar toch een kleine vergoeding voor krijg!), maar ik weet dat het voor mijn collega's echt veel gescheeld heeft.
This was not judgment day - only morning. Morning: excellent and fair.
Ik heb jaren geleden voor een lokale overheid gewerkt. Ik kreeg destijds wel een vergoeding in de reiskosten. Tijdens mijn dienstverband volgde ik ook nog een opleiding en wanneer ik dan met de auto ging was mijn vergoeding wel een stuk hoger, evenals wanneer ik tijdens het werk extern naar een vergadering moest (dienstbelang).

Vraag morgen naar de mogelijkheden. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Enne, gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Het verschilt per gemeente.

En ja natuurlijk is het jouw pakkie an dat je een auto aan moet schaffen.
Ik ga het morgen inderdaad maar gewoon vragen. (Tot zover het 'je mòet je goed voorbereiden!!' van alle websites )

Dank jullie voor het meedenken (oh en die auto... dat dacht ik al wel.. )
Hey Nysse, ik hoop dat je een vruchtbaar arbeidsvoorwaardengesprek hebt gehad.

En veel succes met je nieuwe baan!
ik werk bij een gemeente. De reiskosten van een auto worden bij veel gemeenten niet meer vergoed (kilometervergoeding). Ze mogen daar zelf voorwaarden voor stellen. Bij de vorige gemeente (werkgever) vergoedde ze reiskosten openbaar vervoer 75 procent en mijn huidige 70 procent. Dit wordt of maandelijks of van de eindejaarsuitkering ingehouden. Op het brutobedrag dus een belastingvoordeel.
ik kreeg toen ik nog bij een gemeente werkte alleen reiskostenvergoeding toen ik een jaarcontract had. Toien het omgezet werd in een vast contract had ik er nog een half jaar recht op, daarna zelf betalen. Zo was de regeling daar, maar is idd per gemeente verschillend.

Gelukkig nog weten te rekken, doordat ik een 2e functie erbij ging doen en ook daar eerst een jaarcontract voor kreeg. Ik vond dat ik dan ook weer recht had op de reiskostenvergoeding en daar waren ze het wel mee eens.
Mijn vriend werkt bij een redelijk grote gemeente en krijgt helaas geen reiskostenvergoeding.
Als je bij een gemeente werkt heb je niet te maken met een CAO maar met de CAR UWO.

Secundaire arbeidsvoorwaarde is echter per gemeente verschillend en die verschillen kunnen erg groot zijn weet ik uit ervaring.

Ik zelf krijg geen reiskosten omdat ik te dichtbij woon, ik krijg wel weer een fiets van de baas (1x per 5 jaar ter hoogte van 749 euro). Verder weet ik dat bij ons er geen vergoeding is voor autokosten maar wel voor OV (niet volledig) en carpoolen. Dit is afhankelijk van de afstand woon-werkverkeer die je moet afleggen.

Even navragen bij je gesprek dus! Hier is helaas niets zinnigs over te zeggen tenzij je bij dezelfde gemeente gaat werken als ik of een andere forummer
De wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik geloof ik wonderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven