Werk & Studie alle pijlers

Reïntegratietraject, wie brainstormt er mee?

24-09-2009 11:38 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort begin ik met een reïntegratietraject. Ik zit nu in een wia- en zw-situatie na mijn laatste baan in een taxibedrijf en begin het thuiszitten flink beu te worden! Veel geleerd van deze laatste baan, en van eerdere banen, en ik wil niet meer dezelfde fouten maken. Nu wil ik echt iets gaan doen waar ik mij goed bij voel.

Opleidingen: grafische richting en 10 jaar in drukkerijen gewerkt in de drukwerkvoorbereiding; daarna switch gemaakt en MBO-IW (nu SPW) gestudeerd en gewerkt in de kinderopvang. Na de geboorte van mijn eigen kinderen alleen maar minder leuke uitzendbaantjes gehad.

Op het moment werk ik aan een gedichtenbundel over mijn jeugdervaringen en mijn idee is om anderen vooruit te helpen, te inspireren met mijn ervaringen. Vrouwenhulpverlening, vrouwenopvanghuis zouden ideeën kunnen zijn. Verder ben ik vooral ook van het praktische doen, en niet eindeloos praten. Arbeidsdeskundige van het UWV vond mijn ideeën goed en zag mogelijkheden, evt. later ook als ZZP-er. Het reïntegratietraject start in november, maar ik zou ermee geholpen zijn als jullie wat willen meedenken en -kijken. Misschien vertellen wat je zelf voor werk doet. Want soms zie ik door de bomen het bos niet meer en het is zo moeilijk om vanuit niets weer te gaan beginnen. Er is zoveel gebeurd de afgelopen jaren!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Hai sorry, zie het nu pas weer.

Een SW-bedrijf is een Sociaal Werkvoorzieningsbedrijf. Als je om wat voor reden dan ook (denk lichamelijke, verstandelijke of psychische handicaps) niet zelfstandig aan het werk kunt raken/ blijven kun je een aanvraag doen op de WSW (wet sociale werkvoorziening) met zo'n label kun je aankloppen bij het SW-bedrijf in jouw regio. Dat bedrijf neemt je dan (na een wachtlijst) aan en naast je een baan te geven hebben zij als doelstelling een SW-er dan zoveel mogelijk te ontwikkelen naar een reguliere functie. Door het tempo lager te leggen, uitleg in stapjes te doen, cursussen, noem het maar op.

Een van die stappen naar regulier werk is detacheren. Iemand gaat buiten het bedrijf werken. De jobcoach begeleidt dit. Door de eerste periode iemand in te werken bijvoorbeeld. Door contact met de werkgever te onderhouden of de detachering goed blijft gaan. Door te kijken of de medewerker nog wel op zijn plek heeft. Eventueel benodigde aanpassingen op de werkplek of in de werksoort te signaleren en te regelen.

Fulltime heb je dan zo'n 25-30 medewerkers die je begeleidt.

Kun je daar wat mee? Als je op WSW + je plaatsnaam googled kun je waarschijnlijk wel meer informatie vinden.
@ Elmervrouw: had je mijn tweede berichtje ook ontvangen?

Jobcoach klinkt ook goed ja.
Ja Mazou, ik heb het ontvangen. Dank je wel nog.

En MdK, nog bedankt voor je verdere uitleg. Ik ben gaan googlen op onze gemeente, geen vacatures, had ik ook niet verwacht trouwens. Het is voor nu ook nog niet aan de orde, ik zit nog in de brainstorm-fase, zeg maar.

Ik heb het in ieder geval als mogelijkheid genoteerd op mijn lijstje voor de coach volgende maand.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.
Vandaag lunchte ik met een vriendin in een eetcafé, waar de bediening gedaan werd door verstandelijk gehandicapten, en ik dacht ineens: dat zou echt ook iets voor mij kunnen zijn.

Begeleiden en aansturen van deze mensen, dat zou ik ook kunnen, denk ik. Organiseren en regelen, dat vind ik wel leuk.

Of op zo'n zorgboerderij (is geloof ik al genoemd).

*noteert deze optie op het lijstje*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven