Werk & Studie alle pijlers

respondenten benaderen

02-03-2011 21:41 23 berichten
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek en hierbij heb ik vooral werkgevers uit grote bedrijven nodig om te interviewen. (het interview duurt rond de 3 kwartier). Nu merk ik dat het erg lastig is om mensen te vinden die willen meewerken hieraan.

Hebben jullie misschien tips hoe ik mensen het beste kan benaderen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Waarvoor is het onderzoek (studie?), waar gaat het over en wie heb je nodig in de bedrijven ( welke functie)?
Via je netwerk. Of, als je een opleiding doet, via het netwerk van je school/uni. De stagebedrijven enzo.

Verder werken mensen over het algemeen aan iets mee als ze er zelf iets aan (denken te) hebben. Kun jij uitleggen waarom je onderzoek zinvol is en ze in het vooruitzicht stellen dat je met interessante resultaten komt?
Naam en mailadres achterhalen?

Ik heb ooit bij de directeur van Blokker gezeten omdat ik hem rechtstreeks had gemaild met een idee waar hij wel brood in zag. Heb gewoon gegoogled op de naam van de directeur en net zo lang geknutseld met zijn mailadres totdat ik de mail niet meer terug kreeg.
Stap 1

Men neme een telefoongids/ google. Kies de bedrijven uit die qua grootte passen in je onderzoek.

Stap 2

Schrijf een goede mail/ brief/ bereid een duidelijk telefoongesprek voor.

Stap 3

Mail het bedrij

Post de brief

Bel het bedrijf

Wat zit er trouwens in voor de geinterviewden? Hebben ze er iets aan? Vergoeding?

Is het mogelijk om het interview in enquetevorm af te nemen zodat ze hun eigen tijd kunnen invullen?
Het is inderdaad voor mijn studie. Ik heb momenteel de aanpak dat ik eerst bedrijven een e-mail stuur en er vervolgens achteraan ga bellen. Ik heb alleen al meer dan 100 bedrijven benaderd en alleen maar afmeldingen..

Het gaat over sollicitatieprocedures van starters. Het klopt dat bedrijven er zelf niet veel baat bij hebben in eerste instantie.
quote:heleen1234 schreef op 02 maart 2011 @ 21:46:

Stap 1

Men neme een telefoongids/ google. Kies de bedrijven uit die qua grootte passen in je onderzoek.

Stap 2

Schrijf een goede mail/ brief/ bereid een duidelijk telefoongesprek voor.

Stap 3

Mail het bedrij

Post de brief

Bel het bedrijf

Wat zit er trouwens in voor de geinterviewden? Hebben ze er iets aan? Vergoeding?

Is het mogelijk om het interview in enquetevorm af te nemen zodat ze hun eigen tijd kunnen invullen?Ja daar zit het probleem een beetje ik kan geen vergoeding aanbieden. Het enige wat ik kan doen is het onderzoek naar afloop doorsturen maar ik weet niet of het zin heeft om dit bij voorbaat al aan te geven.
Tja, het codewoord blijft netwerk.

En nu niet meteen denken dat je dat niet hebt, want iedereen kent mensen die weer iemand kennen die werkt bij bedrijf zusenzo. Vervolgens vraag je aan jou bekende naam en rechtstreeks telefoonnummer van de persoon die je moet hebben. Natuurlijk vraag je er netjes bij of het oké is dat je zegt dat je naam en gegevens hebt via je oom/buurman/leraar meneer bladiebla.

Dan bellen naar mr X van bedrijf zusenzo, jezelf introduceren en zeggen van dat je de info hebt van meneer bladiebla en dat hij dacht dat meneer X je heel goed zou kunnen helpen...
Als je al meer dan 100 bedrijven hebt benaderd en alleen afwijzingen krijgt dan zul je toch moeten kijken naar een andere manier van benaderen, Kun je bijvoorbeeld een powerpoint maken met wat meer informatie over je studie, wat je onderzoekt en wat het gesprek in zou moeten houden?

In welke branche zoek je?

Misschien moet je ook denken om je doelstelling (indien nog mogelijk) te wijzigen naar iets waar wel meer interesse voor is.
Als je al meer dan 100 bedrijven hebt benaderd en alleen afwijzingen krijgt dan zul je toch moeten kijken naar een andere manier van benaderen, Kun je bijvoorbeeld een powerpoint maken met wat meer informatie over je studie, wat je onderzoekt en wat het gesprek in zou moeten houden?

Misschien moet je ook denken om je doelstelling (indien nog mogelijk) te wijzigen naar iets waar wel meer interesse voor is.
quote:naamloosjes schreef op 02 maart 2011 @ 21:47:

Het is inderdaad voor mijn studie. Ik heb momenteel de aanpak dat ik eerst bedrijven een e-mail stuur en er vervolgens achteraan ga bellen. Ik heb alleen al meer dan 100 bedrijven benaderd en alleen maar afmeldingen..

Het gaat over sollicitatieprocedures van starters. Het klopt dat bedrijven er zelf niet veel baat bij hebben in eerste instantie.Eerste onderzoeksresultaat heb je al: het is zeer moeilijk, zo niet onmogelijk om bij bedrijven binnen te komen als starter die niks te bieden heeft
Heb je goed voor ogen wie je respondenten zijn? Werkgevers uit grote bedrijven klinkt vaag. Bedoel je de HR-medewerkers? Of wil je de directeur spreken? Zorg dat je precies weet wie je benadert, dus geen algemeen mailtje naar de receptie.

Wat onderzoek je precies? Kunnen de uitkomsten het bedrijf ook helpen? Kijk je bijvoorbeeld naar succesfactoren - dat kan best interessant zijn voor een bedrijf. Benadruk dus vooral ook wat zij eraan hebben.

Ben je duidelijk over hoe weinig tijd het ze kost? Want eigenlijk verbaast het me dat je nog geen mensen hebt gevonden. Zoveel vraag je niet - een interview van 45 minuten - en mijn ervaring is toch wel dat mensen a) graag over hun werk praten en b) vaak bereid zijn om studenten te helpen.

En inderdaad, je netwerk gebruiken. Schroom niet om mensen die je niet zo heel goed maar wel een beetje kent te benaderen.
-
Benader je de afdeling recruitment?
Anders oproepje op een site voor recruiters ofzo? Of eens voor tips bellen naar een beroepsvereniging voor recruiters?
quote:anemoon schreef op 02 maart 2011 @ 22:02:

Heb je goed voor ogen wie je respondenten zijn? Werkgevers uit grote bedrijven klinkt vaag. Bedoel je de HR-medewerkers? Of wil je de directeur spreken? Zorg dat je precies weet wie je benadert, dus geen algemeen mailtje naar de receptie.

Wat onderzoek je precies? Kunnen de uitkomsten het bedrijf ook helpen? Kijk je bijvoorbeeld naar succesfactoren - dat kan best interessant zijn voor een bedrijf. Benadruk dus vooral ook wat zij eraan hebben.

Ben je duidelijk over hoe weinig tijd het ze kost? Want eigenlijk verbaast het me dat je nog geen mensen hebt gevonden. Zoveel vraag je niet - een interview van 45 minuten - en mijn ervaring is toch wel dat mensen a) graag over hun werk praten en b) vaak bereid zijn om studenten te helpen.

En inderdaad, je netwerk gebruiken. Schroom niet om mensen die je niet zo heel goed maar wel een beetje kent te benaderen.

Ik ben op zoek naar mensen die regelmatig starters aannemen en van invloed zijn op de sollicitatieprocedure. Iemand een idee hoe je dit beter kan omschrijven?

Mijn netwerk gebruik ik inderdaad al. Maar het grote probleem is dat ik mensen wil spreken die druk zijn over het algemeen en hun kostbare tijd dus niet iets steken waar ze in eerste instantie niet veel aan hebben.
quote:Ookeentheeleut schreef op 02 maart 2011 @ 22:03:

Benader je de afdeling recruitment?ja p&o. Ik kijk op een website naar de vacatures en stuur het bericht dan naar die personen.
quote:gizz schreef op 02 maart 2011 @ 21:55:

Misschien moet je ook denken om je doelstelling (indien nog mogelijk) te wijzigen naar iets waar wel meer interesse voor is.Ik wil graag een onderscheid maken tussen de profit en non profit sector.
Bij grote bedrijven heb je vaak speciale afdelingen voor recruitment of zelfs voor campus recruitment. Dat zou ik eens proberen....
quote:Ookeentheeleut schreef op 02 maart 2011 @ 21:44:

Waarvoor is het onderzoek (studie?), waar gaat het over en wie heb je nodig in de bedrijven ( welke functie)?Ik had eerst aangegeven dat het voor mijn studie was maar het er later weer uitgehaald omdat ik het idee heb dat het dan nog minder interessant over komt.
Heb je een standaardmailtje dat je steeds stuurt? Zet dat anders eens hier neer, dan kunnen we daar nog eens naar kijken.
-
Gebruik je de kracht van LinkedIn?

Je kunt je verzoek bij allerlei verschillende groepen zetten, misschien dat je dan meer reacties krijgt.
Je bent eruit?
-
Bedankt voor de reacties:)

Ik plaats liever niet de brief hier in verband met herkenbaarheid en de anonimiteit van mijn onderzoek. Ik heb inmiddels wel 2 respondenten gevonden dus het gaat de goede kant op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven