Werk & Studie alle pijlers

Rijbewijs een idealisme?

24-11-2020 20:23 155 berichten
Hoi

Ik wil even wat kwijt over vandaag! Ik heb vandaag een rijexamen gedaan voor de eerste keer.
Voorafgaand heb ik, schrik niet ongeveer 150 rijlessen gehad. Ik ben nu dan ook 3 jaar bezig met mijn rijbewijs halen en heb nu 4 rijinstructeurs gehad van man tot vrouw. Ik moet er wel bij vermelden dat ik PDD-NOS heb een vorm van autisme dit kan de rijvaardigheid beperken. Ik ben echt niet stom want ben een sociaal mens die een MBO niveau 4 opleiding doet en gewoon mee kan gaan met de rest.

In oktober 2017 begon ik aan rijlessen, ik dacht ik kan dit heel makkelijk af! Ik volgde een paar lessen maar had al het idee dat ik anders werd behandeld dan anders. 14 rijlessen verder nog steeds niet geschakelt, ik vroeg het rondom mijn omgeving en vonden het opmerkelijk. Nu was ik toen ook echt meer onzekerder. Maar had toen besloten om een stop te houden en mij te richten op toendestijds schoolexamens.

Maar na de zomervakantie van 2018 wilde ik beginnen dit keer bij een andere rijschool. Een man die leerde mij schakelen "EINDELIJK" maar het veliep niet altijd even handig. Ik heb er een jaar mee gelest maar kwam alsnog niet vooruit had ik het idee. Rij instructeur wist niet hoe hij met mij moest om gaan.

September 2019 kreeg ik een vrouw als rijinstuctrice, dit ging ook mwa... het ging niet zo soepel en keek echt op tegen autorijden, vond het niet leuk omdat ik me dan zo onzeker voel omdat ik nog zoveel (onbewust) verkeerd doe. Nu heb ik de procedure 'rijgeschikheid' al gehad, ik ben rijgeschikt maar moet veel leren werd er gezegd in december 2019. Ik heb een TTT gedaan in maart 2020 hier werd nog steeds gezegd dat ik veel moest leren.

Bij de corona tijd nam ik een pauze van 3 maanden, in juni WEER te beginnen bij een andere rijschool een veel kleinere net als toen in 2017. Dat is dus mijn huidige rij instructeur. Hier gaat het wel oké mee en heb ik eindelijk een officieel rijexamen gedaan vandaag. De rij instructeur blijft rustig bij mijn situaties maar zijn denken is heel anders dan ik. Het is voor mij erg moeilijk om auto te rijden vooral om plannen te maken en vooruit kijken de meest logische dingen zijn bij mij chinees. Goed, dat examen heb ik mijn uiterste best gedaan hier en daar nog wat onzekerheid. De examinator was wel heel erg fijn en hielp me goed door de tijd heen. Maar helaas gezakt, van dingen waarvan ik die niet in de gaten heb. Hij zei dat ik meer moest trainen en letten op de fouten die ik maak maar dat ik er wel kom. Het moeilijke is dat mijn fouten altijd anders zijn en geen grip op kan krijgen. Wat moet ik dan verbeteren? Moet ik dan geluk hebben bij een examen? Of maak ik er een groot ding van? Kennen jullie mensen met een soort gelijk iets? Geloof me hier pieker ik dan over.

Ik heb expres niks gezegd tegen iemand behalve mijn moeder en mentor dat ik rij examen heb, ik vind die druk van succes wensen, haal je makkelijk en opschepperij over auto rijden niet zo fijn.

Kort gezegd:
1e Rijschool: 15 rijlessen
2e Rijschool, Instucteur: 63 rijlessen
3e Rijschool, Instructrice: 30 rijlessen
4e Rijschool (huidige) : 19 rijlessen
Rijlessen aantal : 127
TTT: (1x)
EXAMEN: (1x)
Kosten: 10.125 euro (reis naar Maladiven)
anoniem_637fd0cd0d8fc wijzigde dit bericht op 24-11-2020 20:26
0.76% gewijzigd
In_Tenebris schreef:
25-11-2020 11:57
Dat zeggen de meeste mensen van zichzelf. Ik scheer ook niet iedereen met autisme over één kam. Ik denk alleen dat als je sommige dingen na 150 uur les niet ziet, je beter niet aan het verkeer deel kan nemen in een auto. Dat ik liever niet bij iemand als jij instap is omdat ik wel eens bij mensen met een vergelijkbaar verhaal in de auto heb gezeten. Ik zie jou een auto niet snel uit de slip halen als dat plotseling gebeurt bijvoorbeeld. Als dat wel zo is, fijn, maar nog steeds liever niet.
Heb met werk tijdje terug zo'n slipcursus gedaan op Zandvoort als personeelsuitje en was een van de beste uit dat groepje. Zoals ik al zei nu het kwartje eenmaal is gevallen kan ik prima rijden. Ik heb echt werkelijk nog nooit gehad dat iemand na 1x niet meer mee wilde rijden en heb ook met vakanties altijd om en om gereden zonder gesputter. Mijn toenmalige vriend ging zelfs naast me slapen terwijl ik over de autobahn zoefde.
Paupertrol schreef:
25-11-2020 15:54
Heb met werk tijdje terug zo'n slipcursus gedaan op Zandvoort als personeelsuitje en was een van de beste uit dat groepje. Zoals ik al zei nu het kwartje eenmaal is gevallen kan ik prima rijden. Ik heb echt werkelijk nog nooit gehad dat iemand na 1x niet meer mee wilde rijden en heb ook met vakanties altijd om en om gereden zonder gesputter. Mijn toenmalige vriend ging zelfs naast me slapen terwijl ik over de autobahn zoefde.


Je hebt me overtuigd! Nee, serieus, wat je zegt bij sommige mensen moet het kwartje vallen en dan gaat het wel goed. Dat geloof ik best, ik ken alleen ook een hoop gevallen waarbij dat niet zo is. Mensen ook die trots vertellen dat ze door hartje Londen zijn gereden maar die je niet uit kan leggen hoe de lussen in de weg bij een verkeerslicht werken. Mensen dus die vol gas houden en bij de streep stoppen om vervolgens weer op te moeten trekken ipv snelheid minderen en in één keer door groen rijden. Geen tijd om dingen op te merken omdat de rest al zo complex is als het ware.
Alle reacties Link kopieren
Ook als je geen flauw benul hebt van de werking van die lussen wordt je gewoon geleerd dat je gas moet terug nemen als je op een stoplicht af rijdt en niet als een malloot er op af moet scheuren hoor.
Overigens schijnt die kennis bij ontzettend veel mensen spontaan te verdwijnen, net als het gebruik van een richtingaanwijzer bijvoorbeeld.

Als je mensen in deze context wil afrekenen op wel of niet geschikt zijn om te rijden kan driekwart van de rijbewijsbezitters dat ding wel inleveren.
LaFleurNoire schreef:
25-11-2020 16:22
Ook als je geen flauw benul hebt van de werking van die lussen wordt je gewoon geleerd dat je gas moet terug nemen als je op een stoplicht af rijdt en niet als een malloot er op af moet scheuren hoor.
Overigens schijnt die kennis bij ontzettend veel mensen spontaan te verdwijnen, net als het gebruik van een richtingaanwijzer bijvoorbeeld.

Als je mensen in deze context wil afrekenen op wel of niet geschikt zijn om te rijden kan driekwart van de rijbewijsbezitters dat ding wel inleveren.


Dat zijn niet alleen die lussen, dat is gewoon het kort vooruit denken en dat doen inderdaad veel mensen. Net zo goed als dat veel mensen agressief gedrag vertonen in het verkeer.
Oh ik heb dat schakelen nu dusdanig door dat ik heel vaak niet eens hoef te remmen omdat ik precies weet op bepaalde plekken als ik hier mijn voet van het gas haal en ik schakel terug daar daar en daar dan rijd ik precies de juiste snelheid haha. Afremmen op de motor dus.
Maar goed ik vind niet dat iedereen maar in den treure geld er tegenaan dient te smijten qua rijbewijs. Er zijn mensen die het nooit leren dat klopt. Maar er zijn er ook een hoop die afhaken door dingen die zonde zijn en die wel degelijk kunnen leren autorijden.
Alle reacties Link kopieren
Eerste en laatste bladzijde gelezen, misschien enorm mosterd... Maar met autisme heb je waarschijnlijk last van een informatieverwerkingsstoornis. En bij autorijden is het lastige dat je altijd heel veel handelingen tegelijkertijd moet uitvoeren/ informatie verwerken. Een automaat rijden is dan echt de oplossing.
En tegenwoordig is 50% van de verkochte auto's automaat, dus een uitzondering/ duurder uit ben je dan allang niet meer.
Wel heel jammer dat niemand van de rijscholen/ het CBR/ begeleding je hier op hebt gewezen.
Automaat zou je kunnen proberen, misschien vind je dat wel heel fijn, maar je bent er sowieso bijna. De instructeur laat je echt niet afrijden als hij niet denkt dat je het kan halen, en de examinator zegt ook dat je er wel komt. Ik ken genoeg mensen die heel lang gelest hebben en meerdere keren gezakt zijn, en nu prima rijden. Ik vind niet eens dat je belachelijk veel gelest hebt als je de onderbrekingen en tegenvallers meetelt, en je hebt pas 1 keer afgereden! En je theorie heb je wel gehaald dus je kan wel snel denken! Ja, zonder rijbewijs kun je ook goed meedoen, maar het heeft wel heel veel voordelen om hem wel te hebben. Laat je niet beperken als dat niet nodig is!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel hoor. Ik heb ook geen rijbewijs. Wat jij zegt heb ik ook. Als ik aan het rijden ben vind ik het heel moeilijk om alles vooruit te zien. Alles tegelijk. De borden, de regels, overal auto’s en verkeer. Ik kan er zo nerveus van worden. Toen ik in de 20 was heb ik ook zoveel lessen gehad. Ik ben 6 keer gezakt. Omdat ik ging verhuizen ben ik gestopt. Nu ben ik (net een paar dagen) 50 en was ik een paar jaar geleden weer opnieuw begonnen. Het ging op zich prima maar toch had ik er gewoon geen zin in. Ik werd weer nerveus van allerlei drukke dingen die tegelijk kwamen. Ik had wel doorgezet maar door mijn instructrice is dat ook niet gebeurd. Blijkbaar was het ook nog eens een oplichtster en heb ik mijn geld niet eens teruggekregen. Maar goed, daar gaat het niet om. Ik denk ook gewoon dat ik het niet meer moet doen. Het is balen en onhandig en ik krijg er zoveel commentaar om maar het is gewoon niks voor mij. Dat kan bij jou ook. En weet je, als ik ergens heen wil ga ik met het OV en daarmee kom ik ook waar ik wil :).
Alles komt goed..........
Volgens mij doet TO hier niet meer mee.
Alle reacties Link kopieren
TJa.. mijn zoon, PDD-NOS, MBO-4 afgerond en straks naar HBO had zijn rijbewijs in 40 uur les (hier koop je pakketten) en zijn theorie in 2 x .. Hij heeft zijn rijbewijs nu een jaar (hij is 20).

Niet iedereen is geschikt voor rijbewijs en dat staat m.i. los van je autisme. Je hebt verkeersinzicht of niet,.Je kan ook slechte rijschool hebben gehad.. Er zijn vele factoren die meewegen in het niet halen van je rijbewijs.
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
25-11-2020 17:04
Eerste en laatste bladzijde gelezen, misschien enorm mosterd... Maar met autisme heb je waarschijnlijk last van een informatieverwerkingsstoornis. En bij autorijden is het lastige dat je altijd heel veel handelingen tegelijkertijd moet uitvoeren/ informatie verwerken. Een automaat rijden is dan echt de oplossing.
En tegenwoordig is 50% van de verkochte auto's automaat, dus een uitzondering/ duurder uit ben je dan allang niet meer.
Wel heel jammer dat niemand van de rijscholen/ het CBR/ begeleding je hier op hebt gewezen.
Daarom is het ook van belang dat je ervoor zorgt dat je met je behandelaar bespreekt of het wel bij je past, autorijden. De ene autist is de ander niet. Mijn ene zoon heeft keurig zijn rijbewijs gehad en rijdt echt prima, jongste heeft ook ASS maar hij weet van zichzelf dat hij echt niet moet gaan autorijden. Hij is all over the place (zoals hij zelf zegt) en ziet zich niet veilig op de weg dadelijk.Hij accepteert daarmee zijn beperkingen qua vervoer..
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
25-11-2020 11:46
Ik weet niet of het al genoemd is maar je kan ook beginnen met je automaat rijbewijs, ik ken iemand met autisme die dit ook heeft gedaan en zo wel is geslaagd. Als je dan meer rijervaring op hebt gedaan in je eentje dan kun je altijd op een later moment nog 'upgraden' naar een schakelrijbewijs als je dat per se wil.

Maar een automaat zorgt niet voor meer verkeersinzicht... Zoals ik lees ontbreekt dat toch echt bij TO
cycj
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 22:24
99.63% gewijzigd
Paupertrol schreef:
25-11-2020 16:46
Oh ik heb dat schakelen nu dusdanig door dat ik heel vaak niet eens hoef te remmen omdat ik precies weet op bepaalde plekken als ik hier mijn voet van het gas haal en ik schakel terug daar daar en daar dan rijd ik precies de juiste snelheid haha. Afremmen op de motor dus.

Ik remde ook altijd af door terug te schakelen en werd door mijn vriend op de vingers getikt dat dat tegenwoordig in moderne auto's niet kan ofzo? Schijnt niet goed te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
25-11-2020 19:54
Ik ken best wat mensen die géén ASS of iets dergelijks hebben, maar om allerlei redenen nooit hun rijbewijs hebben gehaald. Of na het behalen van hun rijbewijs niet meer gereden hebben en dat ook niet meer willen.

Die wonen wel in de stad, dus dan is de noodzaak wat minder maar een van hen moet voor werk geregeld het land door. Die doet dat met het OV in combinatie met een electrische step met een zitje erop, die hij meeneemt de trein in. Hij kan dan probleemloos vrijwel overal komen Afhankelijkheid zou ik niet zou bang voor zijn.
Dan hoeft ie vast niet boven Zwolle en buiten steden te zijn.
Hier moet je voor de dichtstbijzijnde bushalte al een minuut of twintig fietsen. Als je afhankelijk bent van het OV kom je hier niet zo ver en dan heb ik het nog niet eens over de tijd die je kwijt bent om überhaupt ergens te komen.
Zonder rijbewijs ben je hier zeker afhankelijk.
Alle reacties Link kopieren
Die lui hebben lekker aan jou verdiend. Een vriendin van mij kon het ook echt niet, maar die is nu al jaren blij met haar 45 km-auto. Gaan de verrichtingen wel goed zoals fileparkeren? Ik vraag me echt af wat er niet goed gaat. Als je rustig rijdt kan er niet snel iets gebeuren. Of zit je jezelf op te fokken? En hoe gaat het schakelen nu dan? Heb je ook dubbele uren les? Dat kan misschien helpen dat je het gevoel van rijden even iets langer vasthoudt en dan toch een keer dat vertrouwen naar boven komt. Ik denk echt dat het wel te leren valt. Ik vind het echt sneu dat je er zoveel geld aan gespendeerd hebt.
Is een andere tip misschien om eens een uur extra achterin bij een andere leerling mee te rijden? Of een uur extra naast een instructeur? Er moet iets zijn waardoor het ineens gaat landen. Niet opgeven nog. Ik zou samen met de instructeur een programma maken van tien lessen waarin dan van alles gedaan moet worden. Zodat je met een zeker gevoel een nieuw examen kan gaan doen.
LaFleurNoire schreef:
25-11-2020 20:36
Dan hoeft ie vast niet boven Zwolle en buiten steden te zijn.
Hier moet je voor de dichtstbijzijnde bushalte al een minuut of twintig fietsen. Als je afhankelijk bent van het OV kom je hier niet zo ver en dan heb ik het nog niet eens over de tijd die je kwijt bent om überhaupt ergens te komen.
Zonder rijbewijs ben je hier zeker afhankelijk.

Zeker wel buiten steden (vandaar de step en natuurlijk de OVfiets).

Natuurlijk zijn er vast plekken die praktisch onbereikbaar zijn zonder auto maar daar hoef je dan ook meestal niet te zijn voor je werk.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt aan je baan nietwaar?
Ik denk dat je het ietwat te rooskleurig inziet ov-gewijs als je denkt dat je met het OV, een step en een OV-fiets door het ganse land kunt reizen voor je werk en niet afhankelijk bent van een auto.
Er zijn behoorlijk wat gebieden in Nederland waar het OV heel dun gezaaid is, je voor de dichtstbijzijnde bushalte al een half uur moet fietsen en echt niet elke tien minuten of zelfs half uur een bus of trein langs komt.
Als je driekwart van je werkdag in het OV zit ben je niet zo productief als je bijvoorbeeld klanten moet bezoeken en ik denk dat je met een hoop dienstverlenende beroepen ook een beetje een probleem hebt in dunbevolktere gebieden.
Parella schreef:
25-11-2020 19:57
Ik remde ook altijd af door terug te schakelen en werd door mijn vriend op de vingers getikt dat dat tegenwoordig in moderne auto's niet kan ofzo? Schijnt niet goed te zijn?
Geen idee ik heb een Alto uit 2010 en rem heel vaak af op die manier. Wel door bij de juiste toeren te schakelen dus veel uit laten rollen en dan op het goeie moment terugschakelen.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
25-11-2020 22:17
Zeker wel buiten steden (vandaar de step en natuurlijk de OVfiets).

Natuurlijk zijn er vast plekken die praktisch onbereikbaar zijn zonder auto maar daar hoef je dan ook meestal niet te zijn voor je werk.
Er werken veel mensen op industrieterreinen waar het OV om te huilen is. Zelfs op de Maasvlakte, wat toch in de Randstad is, kom je bijna niet met OV. Om over bijvoorbeeld de Eemshaven nog maar te zwijgen.
Hoi! Ik heb een BNOR examen gedaan, had daarbij zelfs hulp gehad met invoegen, en toch mijn rijbewijs gehaald.

Bij mij moest er echt een kwartje vallen. Ik was 'all over the place' en miste onderweg van alles. Totdat ik me besefte dat ik wél elk hondje, elke lelijke voortuin, en alle leuke poesjes onderweg zag.

Ik zag genoeg onderweg! Maar ik had mijn focus verkeerd. Vanaf dat moment lukte het me om in ieder geval gedurende een uur mijn mindset te veranderen en alle interessante dingen te blocken.

Nog steeds moet ik mezelf daartoe dwingen als ik auto rijd. En soms lukt dat slecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn rijbewijs in één keer gehaald, met 40 lessen. Theorie 0 fout. Maar toch is dat papiertje waardeloos want ik rijd ik niet meer, ik durf niet. Ik had dat rijbewijs nooit mogen krijgen. Ik had dezelfde problemen als jij, TO en vond mezelf een gevaar op de weg. Geen overzicht, kon slecht anticiperen en raakte snel in paniek, vooral als anderen me opjoegen. Moet wel zeggen dat ik ook nog een ongeluk heb gehad... Een normaal iemand rijdt per ongeluk tegen een paaltje, maar in mijn geval stond er geen paaltje en ging ik te water. Dat was echt heftigl.

Ik woon in de randstad en OV is hier wel goed geregeld. Ik werk ook in de buurt. Maar ik vind het hier druk en zou best wel naar een rustiger gebied willen verhuizen. Maar dat durf ik niet omdat ik bang ben dat ik mezelf daarmee isoleer en dát vind ik wel een grote beperking.

Overigens heb ik zelf weliswaar geen diagnose ASS, maar mijn zoon wel en ik herken zo veel dat ik eigenlijk wel zeker weet dat het ermee te maken heeft dat het me niet lukt om alles wat in het verkeer gebeurt te overzien en te verwerken.

Ik snap wel dat als je het zo uitrekent, je alles vergelijkt met de kosten die je nu voor de rijlessen kwijt bent... ik snap ook dat je nu het papiertje wilt. Maar ik zou dan echt een keuze gaan maken: óf je gaat net zo lang door tot je het hebt. Of je laat het voor wat het is en probeert te relativeren. Ik heb zelf zoveel schuld gehad doordat ik in de crisis mijn huis met verlies moest verkopen, anderen hebben een studieschuld voor dat bedrag. Het is gekmakend als je gaat denken wat je er allemaal voor had kúnnen doen.
Ik begrijp dat TO niet meer meeschrijft. Maar ik vroeg me toch iets af over de gemaakte kosten. Ik lees dat een gemiddelde rijles 41 euro kost in 2020. Zelfs al zou je rekenen met 45 euro, dan kom je op ongeveer 5.700. 1 x theorie en 1 examen maakt dat samen toch geen 10.000? Mijn oudste gaat binnenkort beginnen met rijlessen, dus ik schrok wel een beetje :-D
redbulletje schreef:
24-11-2020 20:33
Wat zonde van dat lesgeld, daar had je je eerste auto van kunnen kopen! ;-D

Wat bedoel je met na 14 lessen pas leren schakelen? Daar ontkom je toch niet aan, tenzij je in 'n automaat lest. Je kunt ook in 'n automaat afrijden, maar dan mag je daarna alleen automaat rijden.


Wat een rotopmerking zeg, alsof ze zelf niet weet dat ze daar een auto voor had kunnen kopen.

Een vreselijk mens, dat ik wat ik van jou vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven