Rijkstrainee
zondag 20 maart 2011 om 20:16
Hoi iedereen!
Ik ben dit jaar van plan me aan te melden als Rijkstrainee! Zijn er mensen die ervaring hebben met dit traineeship? Of die zich ook ooit hebben aangemeld en dus weten wat de sollicitatieprocedure gaat zijn? En weet iemand of je ook als je geen Rechten, bestuurkunde of politicologie hebt gestudeerd, toch kans kunt maken?
Ik ben dit jaar van plan me aan te melden als Rijkstrainee! Zijn er mensen die ervaring hebben met dit traineeship? Of die zich ook ooit hebben aangemeld en dus weten wat de sollicitatieprocedure gaat zijn? En weet iemand of je ook als je geen Rechten, bestuurkunde of politicologie hebt gestudeerd, toch kans kunt maken?
zondag 20 maart 2011 om 20:34
Hoi!
Ik ben een aantal jaar geleden rijkstrainee geweest. Ik durf niet te zeggen wat ze tegenwoordig aan de sollicitatieprocedure veranderd hebben, maar ik kan je wel wat ervaringen vertellen, dus zeg maar wat je wil weten...
Ik heb rechten gestudeerd, maar er zaten ook zeker mensen in onze lichting die een totaal andere studie hadden gedaan. Geschiedenis, of zelfs filosofie.
Ik ben een aantal jaar geleden rijkstrainee geweest. Ik durf niet te zeggen wat ze tegenwoordig aan de sollicitatieprocedure veranderd hebben, maar ik kan je wel wat ervaringen vertellen, dus zeg maar wat je wil weten...
Ik heb rechten gestudeerd, maar er zaten ook zeker mensen in onze lichting die een totaal andere studie hadden gedaan. Geschiedenis, of zelfs filosofie.
zondag 20 maart 2011 om 20:38
Hi! Ik ben Rijkstrainee (afgelopen september begonnen). Ik heb geen van de door jou genoemde studies gedaan, dus met een andere achtergrond maak je ook zeker kans! Mijn opleiding is nogal specifiek, en wil hier niet te veel details noemen. De helft van alle trainees heeft 1 vd opleidingen die je nu noemt, dat wel.
Volgens mij is het belangrijk dat je op de een of andere manier onderscheidend bent, qua achtergrond, vaardigheden of extra zaken naast je studie.
Selectie duurt lang en is best intensief. Al moet ik zeggen dat ik er voor m'n gevoel vrij gemakkelijk doorheen rolde. Per ministerie verschilt de procedure trouwens wel.
De kans dat je er door komt is best klein. Vorig jaar zo'n 3000 aanmeldingen voor 150 plekken. Nu zijn er minder plekken (20-30%) en waarschijnlijk evenveel aanmeldingen.
Veel succes! En als je specifieke vragen hebt, stel ze gerust!
Volgens mij is het belangrijk dat je op de een of andere manier onderscheidend bent, qua achtergrond, vaardigheden of extra zaken naast je studie.
Selectie duurt lang en is best intensief. Al moet ik zeggen dat ik er voor m'n gevoel vrij gemakkelijk doorheen rolde. Per ministerie verschilt de procedure trouwens wel.
De kans dat je er door komt is best klein. Vorig jaar zo'n 3000 aanmeldingen voor 150 plekken. Nu zijn er minder plekken (20-30%) en waarschijnlijk evenveel aanmeldingen.
Veel succes! En als je specifieke vragen hebt, stel ze gerust!
zondag 20 maart 2011 om 20:56
Hey meiden! Thanx voor de snelle reacties, helemaal super! Poeh dat is wel even schrikken: 3000 aanmeldingen!! Ik heb echt een beetje m'n zinnen op dit traineeship gezet, dus hoop er echt door heen te komen
. Is iets wat ik kan doen om me voor te bereiden voor de sollicitatie procedure? Bestaat het traineeship verder vooral uit opleiding, of moet je direct zelfstandig dingen doen? En heeft het traineeship voor iedereen dezelfde inhoud (natuurlijk per ministerie verschillend) of verschilt het echt per persoon? En in hoeverre kun je aangeven wat je graag zou willen doen? Zou ik bijvoorbeeld kunnen aangeven dat ik graag iets wil met communicatie of mediabeleid?
zondag 20 maart 2011 om 21:09
Deels kun je kiezen. Tijdens het programma heb je verschillende werkplekken. Hoe je die kiest, verschilt per ministerie. Bij sommigen krijg je je eerste plek toebedeeld, maar kon je daarna naar eigen inzicht verder zoeken binnen het ministerie voor een volgende plek. Bij sommige ministeries worden er wel eisen gesteld aan de plek die je uitkiest, maar je bent grotendeels vrij in hoe je die eisen invult (bijvoorbeeld de eis dat je iig een plek gehad moet hebben die met Europa te maken heeft, maar je mag dan zelf kiezen waar je die plek gaat doen)
In 'mijn tijd' had je in het eerste jaar om de twee a drie weken 2 dagen opleiding. In het tweede jaar wordt dat minder. De overige dagen werk je gewoon op jouw afdeling. In het begin is dat meelopen, maar al snel krijg je waarschijnlijk taken en opdrachten.
Wat betreft de sollicitatieprocedure, de testen in Woerden kan je trainen, daar heb je boeken voor die ze aanraden. Vooral veel oefenen van tevoren!!! Dan zijn die testen wel te doen. Voor de rest moet je vooral gewoon een portie geluk hebben.
In 'mijn tijd' had je in het eerste jaar om de twee a drie weken 2 dagen opleiding. In het tweede jaar wordt dat minder. De overige dagen werk je gewoon op jouw afdeling. In het begin is dat meelopen, maar al snel krijg je waarschijnlijk taken en opdrachten.
Wat betreft de sollicitatieprocedure, de testen in Woerden kan je trainen, daar heb je boeken voor die ze aanraden. Vooral veel oefenen van tevoren!!! Dan zijn die testen wel te doen. Voor de rest moet je vooral gewoon een portie geluk hebben.
zondag 20 maart 2011 om 21:13
Je kunt je voorbereiden door tests te oefenen (je moet van die reken en taaltests doen). Verder is zelfkennis heel belangrijk, zelfreflectie ook, inzicht in je sterke en zwakke punten.
In principe werk je gewoon als beleids (of staf/uitvoerend) medewerker, afhankelijk can ministerie en directie waar je terecht komt. Ik kon kiezen, maar meestal wordt je voor je eerste plek geplaats. Voor de volgende 2 of 3 plekken heb je redelijk verl vrijheid. Ook detacheer je een periode naar een ander ministerie (of gemeente, provincie of Brussel).
Er is een gezamenlijk opleidingsprogramma, in het 1e jaar ongeveer 2 dagen per maand. Verder heb je een budget voor training en opleiding wat je redelijk vrij kunt besteden.
Je kunt al in de selectieprocedure je affiniteiten aangeven, maar dat is vrij algemeen.
In principe werk je gewoon als beleids (of staf/uitvoerend) medewerker, afhankelijk can ministerie en directie waar je terecht komt. Ik kon kiezen, maar meestal wordt je voor je eerste plek geplaats. Voor de volgende 2 of 3 plekken heb je redelijk verl vrijheid. Ook detacheer je een periode naar een ander ministerie (of gemeente, provincie of Brussel).
Er is een gezamenlijk opleidingsprogramma, in het 1e jaar ongeveer 2 dagen per maand. Verder heb je een budget voor training en opleiding wat je redelijk vrij kunt besteden.
Je kunt al in de selectieprocedure je affiniteiten aangeven, maar dat is vrij algemeen.
zondag 20 maart 2011 om 21:16
quote:dignity schreef op 20 maart 2011 @ 21:09:
Wat betreft de sollicitatieprocedure, de testen in Woerden kan je trainen, daar heb je boeken voor die ze aanraden. Vooral veel oefenen van tevoren!!! Dan zijn die testen wel te doen. Voor de rest moet je vooral gewoon een portie geluk hebben.Oke dat is duidelijk! Thanx! Ik was een beetje bang dat je gelijk van alles alleen moest doen, maar dat valt gelukkig mee! Alleen wat betreft dat oefenen met die boeken: wordt van te voren dan aangegeven welke boeken dat zijn? Of moet je dat zelf opzoeken?
Wat betreft de sollicitatieprocedure, de testen in Woerden kan je trainen, daar heb je boeken voor die ze aanraden. Vooral veel oefenen van tevoren!!! Dan zijn die testen wel te doen. Voor de rest moet je vooral gewoon een portie geluk hebben.Oke dat is duidelijk! Thanx! Ik was een beetje bang dat je gelijk van alles alleen moest doen, maar dat valt gelukkig mee! Alleen wat betreft dat oefenen met die boeken: wordt van te voren dan aangegeven welke boeken dat zijn? Of moet je dat zelf opzoeken?
zondag 20 maart 2011 om 21:17
Heb aan de selectieprocedure meegedaan. Ik had niet één van bovengenoemde studies en vond de intelligentietest erg gericht op taalvaardigheid (met name in economische begrippen e.d.). Voor een pedagoog/onderwijskundige een stuk lastiger dus. Ik heb afgezien van de verdere procedure omdat ik het niet zag zitten om in die wereld te werken (wat een arrogante boel ben ik daar tegengekomen zeg).
zondag 20 maart 2011 om 21:18
zondag 20 maart 2011 om 21:29
zondag 20 maart 2011 om 21:37
zondag 20 maart 2011 om 21:37
Ja, die lijkt op een IQ test. Aanmelding (alles eigenlijk) gaat digitaal, dus je hoeft geen brief te schrijven en te versturen. Neem wel de tijd voor je aanmelding, je bent er wel 1,5 uur aan kwijt. Je moet wat standaard info geven over je studie, vakken enzo, je motivatie en daarna een aantal tests.
zondag 20 maart 2011 om 21:46
Ik waarschuw je trouwens wel... stel dat je trainee wordt, dan is het op dit moment zeker niet gegarandeerd dat er over twee jaar een baan voor je klaarligt bij het rijk. Ik weet niet hoe ze dat nu presenteren bij de voorlichting, maar de realiteit is dat bij ons veel plekken die vrijkomen niet automatisch worden opgevuld. Natuurlijk ben je dan wel interne sollicitant, wat je kansen wel flink vergroot, maar het is erg moeilijk om op dit moment bij het rijk in te stromen en daar zullen rijkstrainees nu en in de komende jaren zeker nog mee te maken krijgen.
Ik vond het traineeprogramma absoluut de moeite waard en zou zo nogmaals gesolliciteerd hebben, ook als ik dit wist. Maar hou hier rekening mee en reken je niet bij voorbaat rijk.
Ik vond het traineeprogramma absoluut de moeite waard en zou zo nogmaals gesolliciteerd hebben, ook als ik dit wist. Maar hou hier rekening mee en reken je niet bij voorbaat rijk.
zondag 20 maart 2011 om 21:48
Oke, echt heel erg bedankt allemaal voor de tips! Had niet verwacht dat je tijdens de eerste aanmelding al van die reken en taal vragen zou moeten maken. Nu kan ik gelukkig dus nog wat oefenen
! Ook fijn om te weten dat er veel psychologische vragen komen, tijd om maar eens wat meer inzicht te krijgen in mijn compententies ed. Echt bedankt ladies!!!
zondag 20 maart 2011 om 21:54
@Lookalike merel: zo heb ik het inderdaad ervaren. Wie weet was het puur toeval hoor. M'n zus heeft ook meegedaan en is er niet doorheen gekomen. Vriendin van me heeft wel meegedaan en is gekomen tot de gesprekkenronde. Toen afgevallen, maar een paar maanden later gebeld door het ministerie en alsnog aangenomen als beleidsmedewerker.
dinsdag 22 maart 2011 om 17:02
Hoi XOXOGG, ik ben ook trainee geweest bij het rijk en ik kan het je zeker aanraden. Het is inderdaad zo dat je tegenwoordig echt geen baangarantie hebt bij de rijksoverheid (meeste ministeries moeten erg bezuinigen), maar goed, waar heb je dat nog wel in deze tijd.
In het kort even mijn ervaringen:
positief:
- er kan ontzettend veel qua werk, werkplek, takenpakket. Je moet het alleen wel zelf aangeven.
- Ik heb zelf niet alleen op zakelijk gebied veel mensen leren kennen, maar aan het traineeprogramma ook een paar goede vrienden overgehouden. Voelde een beetje als een tweede studententijd
- het opleidingstraject wat bij het traject hoort is goed (al kan dat volgens mij per ministerie verschillen)
Nadelen:
- ik vond het traject wel erg op beleid gericht. Dat is natuurlijk geen probleem als je als beleidsmedewerker aan de slag wilt. maar als je interesse hebt in een algemene managementfunctie kun je minder je ei kwijt. Maar nogmaals, waar een wil is is een weg, en zijn er vast op dit vlak mogelijkheden om ervaring op te doen, mits je daar zelf het initiatief voor neemt.
Succes met de testen en solliciteren!
In het kort even mijn ervaringen:
positief:
- er kan ontzettend veel qua werk, werkplek, takenpakket. Je moet het alleen wel zelf aangeven.
- Ik heb zelf niet alleen op zakelijk gebied veel mensen leren kennen, maar aan het traineeprogramma ook een paar goede vrienden overgehouden. Voelde een beetje als een tweede studententijd
- het opleidingstraject wat bij het traject hoort is goed (al kan dat volgens mij per ministerie verschillen)
Nadelen:
- ik vond het traject wel erg op beleid gericht. Dat is natuurlijk geen probleem als je als beleidsmedewerker aan de slag wilt. maar als je interesse hebt in een algemene managementfunctie kun je minder je ei kwijt. Maar nogmaals, waar een wil is is een weg, en zijn er vast op dit vlak mogelijkheden om ervaring op te doen, mits je daar zelf het initiatief voor neemt.
Succes met de testen en solliciteren!
dinsdag 22 maart 2011 om 23:10
@TO ik heb ook toelating gedaan (ben ontzettende alpha, heb dus geen Rechten / Bestuurskunde of Economie gedaan). Heb alle testen in eerste ronde heel erg goed gemaakt, maar mocht niet door omdat ik "geen relevante studie" deed. Was ik erg boos over, want zeg dan gewoon van tevoren dat je talenstudenten uitsluit...
Nu wel heel gelukkig hoor, in mijn huidige baan.
Nu wel heel gelukkig hoor, in mijn huidige baan.
dinsdag 5 april 2011 om 10:31
maandag 11 april 2011 om 13:33
Hallo,
ik kwam toevallig via google op het forum! Ik ben ook bezig met de inschrijving! Ik ben nog bezig met het motivatiedeel & dat vind ik al erg pittig omdat je niet precies weet waarvoor je solliciteert! Tips?
Als ik die af heb, dan ga ik door naar de IQ-test. Weet je gelijk of je die goed hebt gemaakt? En wanneer komt de volgende uitslag?
Succes!
ik kwam toevallig via google op het forum! Ik ben ook bezig met de inschrijving! Ik ben nog bezig met het motivatiedeel & dat vind ik al erg pittig omdat je niet precies weet waarvoor je solliciteert! Tips?
Als ik die af heb, dan ga ik door naar de IQ-test. Weet je gelijk of je die goed hebt gemaakt? En wanneer komt de volgende uitslag?
Succes!