Werk & Studie alle pijlers

rooster in de zorg

27-10-2012 17:02 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de zoveelste keer heb ik een rooster gekregen waarin ik in 1 week 49 uur werk dus van de 7 dagen werk ik er 6. Ik heb een contract van 32 uur per week. Dat ik wat in uren per week kan afwijken ok maar 49 uur....

Nu heb ik ruim op tijd bij mijn leidinggevende aangegeven dat ik dit niet wil, heb aangegeven wat ik wel wil en krijg leuk een mail terug dat ik dan zelf maar moet gaan ruilen omdat het roosteren haar al zoveel moeite heeft gekost. Ruilen is moeilijk in decemberdagen en dit geintje heb ik vaker aan de hand gehad en ruilen is dramatisch.

Ik heb de cao er op nagekeken maar kom er niet echt uit wat wel of niet mag. Kan ik zomaar wat uren toebedeeld krijgen zonder mjn stem hierin? Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn mijn rechten hierin eigenlijk?
Sla de arbeidstijden wet er maar op na! Daar staat alles in
Ik snap de berekening maar ik maak niet heel veel overuren op basis van mijn uren per maand. Het punt is dta ik er regelmatig een week tussen heb zitten waarin ik 49 uur werk. ik werk dan 3 diensten, 1 dag vrij en weer 3 diensten. Decembermaand heb ik dus 2 weken waarin ik 49 uur maak terwijl de andere weken minder dan contracturen zijn. Globaal draai ik dan geen overuren maar zit die 2 weken wel ruim boven mijn contract van 32 uur per week.
http://www.arbeidstijdenwet.nl/
Tjah... Dat mag. Gemiddeld werk je je uren. Het zal ook te maken hebben met vakanties van collega's, cliënten die er wel of niet zijn...

Ik werk soms van vrijdagmiddag tot maandagochtend ruim veertig uur. Hoort erbij denk ik dan...
In de arbeidstijdenwet lees ik alleen wat max is. Dus max 12 uur per dag en max 60 uur per week. Tsja...daar zit ik ruim onder. Maar ik heb een contract. Ik heb altijd begrepen dat die overeenkomst je ook beschermd. 32 uur per week is 32 uur toch?
Ik werk ook 32 uur, maar zoals ik zei dat is gemiddeld..

stel dat je drie weekenden werkt in een maand, wat doe je dan?? Flexibiliteit is wel nodig in de zorg...
Plofkipje, hoort het er bij of accpeteren we het maar?
In mijn geval kan het niet anders, ik werk buiten schooltijden en dan draai ik minuren.

In schoolvakanties draai ik meeruren.

Op jaarbasis werk ik gemiddeld 32 uur. Klopt dus als een bus.
Flexibel is niet alleen maar accepteren wat je voor je neus geschoven krijgt qua rooster. ik ben wel heel flexibel met diensten draaien en ik draai best weleens overuren maar ik ben idd minder flexibel omdat ik al 32 uur draai. Om dan maar te komen om diensten op te vullen vind ik niet prettig. Vraag dan iemand met klein contract.

Maar eigenlijk ging het mij er om of dit wel zo mag en wat is mijn contract met 32 uur dan waard? Ik kan dit idd ook eens voorleggen aan de bond.
Ik zie dat er al heel wat geschreven is. Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht mosterd, maar voor zover ik weet, mag dit niet zonder overleg. Het kan natuurlijk zijn dat jullie werken met een zogenaamd jaarurensystematiek, dan mag het wel, tot 36 uur per week (dit is m.i. het hoogst aantal uren wat je in onregelmatige diensten mag werken in de zorg). Je moet na 7 dagen werken ook 3 dagen vrij krijgen. Het is niet de bedoeling dat personeel gaten in het rooster onbeperkt op mogen vullen. Kom je er niet uit met haar, P
Dit geldt trouwens ook andersom hoor....ik heb het nu over de week waarin ik 49 uur draai maar hetzelfde geldt ook voor de week dat ik 16 uur draai ipv 32.
Ik accepteer ook niet alles. Ook ik kijk of ik niet heel veel werk, en als het echt weken achter elkaar is, dan hoor je mij ook wel.

Maar goed, het mag officieel...
quote:zammm schreef op zaterdag 27 oktober 2012 18:15 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Beauke in "rooster in de zorg"" class="messagelink">Beauke schreef op 27 oktober 2012 @ 17:15</a>:</b>

Gewoon vroege diensten na avonddiensten, .</div></blockquote>Dit mag helemaal niet eens, er moet geloof ik minstens 10 uur tussen zitten. Er moet 8 uur tussen zitten.
Vogelnestje, nee 60 uur is maximaal.
quote:somana schreef op 27 oktober 2012 @ 19:23:

Plofkipje, hoort het er bij of accpeteren we het maar?

Het hoort er in mijn CAO bij.

Wat zegt de jouwe? Hebben jullie een jaarurensystemathiek of niet?

Ik vind het overigens ook niet meer dan logisch dat het erbij hoort. Dat heb je nou eenmaal met onregelmatig werken en bij functies waarin vervanging bij ziekte en vakantie noodzakelijk is. Denk even na: als jij altijd alleen je contracturen mag werken hoe moet dat dan als al je collega's ook alleen hun eigen uren draaien? Voor iedere ziekte en vakantie uitzendkrachten inhuren? Of dan maar iedereen aan een min-max contract? Dan wordt het er echt niet beter op hoor.
Precies snotolf... Ook mijn gedachte. Het is nu eenmaal zo dat je werkt als er cliënten zijn... En soms zijn die er meer dan een ander moment... Zoals bijvoorbeeld in vakanties.
Ik vind dit toch wel heel onsympathiek roosteren van de leidinggevende. Maar je zou daarover afspraken kunnen maken toch? Volgens mij heb je recht op vaste afspraken en ook een maximum aan diensten in de week. Zeker wanneer je om prive-omstandigheden anders klem komt te zitten. Je leidinggevende heeft er ook belang bij dat jij niet ergens anders gaat kijken om te werken toch?

ik zou er een gesprek over aangaan, los van het huidige rooster. Dat je meer continuiteit in je rooster wilt.

Voor de zekerheid zou ik ook even met de bond overleggen. Zij krijgen deze vraag vast vaker.
quote:plofkipje84 schreef op 27 oktober 2012 @ 20:53:

Precies snotolf... Ook mijn gedachte. Het is nu eenmaal zo dat je werkt als er cliënten zijn... En soms zijn die er meer dan een ander moment... Zoals bijvoorbeeld in vakanties.

Ja, maar je hoeft niet alles te aanvaarden toch?

Ik werkte met grote inzet voor mijn clienten, maar hield daarbij toch ook ernstig mijn eigen agenda in de gaten. Toen dat niet meer verenigbaar bleek ben ik op zoek gegaan naar een andere baan.

Toen ik ontslag nam kon er ineens wel gepraat worden over mijn verzoeken. Maar toen was het voor mij te laat. De reden waarom eerder mijn verzoeken altijd van de tafel geveegd werden was: Ja, maar jij hebt geen kinderen......

Heel lullig voor de clienten, maar voor mij was het toedeledokie
In de zorg heb je recht op een vrij dagdeel per week. En een maximumaantal diensten?? Je hebt recht op 32 uur werk gemiddeld.
quote:snotolf schreef op 27 oktober 2012 @ 20:49:

[...]

Het hoort er in mijn CAO bij.

Wat zegt de jouwe? Hebben jullie een jaarurensystemathiek of niet?

Ik vind het overigens ook niet meer dan logisch dat het erbij hoort. Dat heb je nou eenmaal met onregelmatig werken en bij functies waarin vervanging bij ziekte en vakantie noodzakelijk is. Denk even na: als jij altijd alleen je contracturen mag werken hoe moet dat dan als al je collega's ook alleen hun eigen uren draaien? Voor iedere ziekte en vakantie uitzendkrachten inhuren? Of dan maar iedereen aan een min-max contract? Dan wordt het er echt niet beter op hoor.

Ik ga dat van die jaaruren nog even nakijken.

Als reactie op de rest van je stukje: als iedereen zijn uren zou werken weet je toch dat je bezetting kloppend is? is deze niet kloppend dan zal er meer personeel moeten komen. Bij ziekte is het wat anders...dan zullen die uren door flexwerkers opgevuld moeten worden. hoe doen andere bedrijven dat? Verder ben ik niet te beroerd overuren te draaien om wat op te vullen maar gaat dat nog altijd in overleg....ook in de zorg lijkt mij. het lijkt er op dat zorgpersoneel alles maar moet pikken omdat dat nu eenmaal atijd zo is geweest. Als ik nu al weet dat ik half dec een week van 17 overuren draai zit het niet helemaal goed toch?
Dan is het misschien niet officieel.

Ik heb in teams gewerkt waar veel alleenstaande moeders werkten en dat hadden ze afspraken over maximum aantal diensten.

Zonder cao-tekst, want die ken ik niet. Als je 16 uur per week werkt, dan mag je toch protesteren als je weken van 40 uur moet maken?

Ik lees in het onderhandelingsakkoord wel over aanpassen aan wensen werknemers en balans werk/prive. Maar volgens mij is dat nog voor eigen invulling.

Afijn, ik zou voor het roosteren in gesprek gaan met je leidinggevende en evt voorleggen aan de bond of OR
Eens met juliaaana .
Ik ben niet van plan meer te werken dan noodzakelijk. Werk niet voor niks met klein contract, net genoeg om van rond te komen. 49 uur per week, moet er niet aan denken zeg. Als je zo wordt ingeroosterd is er personeel tekort.
quote:somana schreef op 27 oktober 2012 @ 21:24:

[...]

hoe doen andere bedrijven dat?

Die vervangen hun medewerkers die op vakantie zijn niet. Het werk ligt dan dus gewoon stil.

Je probleem is echt heel specifiek voor werknemers wiens werk niet stil kan komen te liggen. Ik begrijp best dat het lastig is voor je maar nogmaals, het hoort er bij en ik zou gewoon genieten van de weken dat je meer vrij hebt dan normaal terwijl het je dus geen dagen kost.
quote:juliaaana schreef op 27 oktober 2012 @ 21:30:

Als je 16 uur per week werkt, dan mag je toch protesteren als je weken van 40 uur moet maken?

Als je een week van 40 uur maakt heb je daarna dus anderhalve week helemaal vrij.

Maar dat is extremer dan de voorbeelden van TO (32/49) en dat zou echt een uitzondering moeten zijn.

TO, je schrijft dat je niet teveel uren draait in totaal. Ik zou dan dus inderdaad proberen te ruilen met collega's. Vaak zijn die bereidwilliger om een collega van dienst te zijn dan dat ze de leidinggevende willen helpen het rooster rond te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven