Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandeling

29-01-2017 18:04 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zou graag van jullie je ongezouten mening willen horen over het volgende.

Morgen heb ik mijn beoordelingsgesprek. Wat betreft de beoordeling, daar maak ik me geen moment zorgen over. M'n manager geeft regelmatig aan erg tevreden met me te zijn en ik weet dat ik op alle nodige vlakken aan het groeien ben en dat ik het afgelopen jaar een grote bijdrage heb geleverd aan de omzet en nog steeds zit daar een stijgende lijn in.

Vorig jaar heb ik aangedragen dat ik graag een salarisverhoging zou willen. Daar zijn ze niet mee akkoord gegaan omdat het bedrijf zelf nog in zwaar weer verkeerd. We hebben een aantal reorganisaties gehad dus de directeur is niet al te happig op extra kosten. Ik begrijp dat wel en daarom vind ik het ook lastig om hard te onderhandelen als het om mijn salaris gaat.

Daarentegen is mij wel beloofd om met targets te gaan werken zodat ik daar nog aan kon gaan verdienen. Uiteindelijk is dat ook niet gebeurd omdat het in onze bedrijfsstructuur lastig is een persoonlijk target te stellen. Weg extra verdienste. Nadat ik 2 jaar geleden van functie ben veranderd, ben ik alleen omhoog gegaan in schaal. Bruto komt er jaarlijks weinig bij. Toen ik steeds meer verantwoordelijkheden erbij kreeg heeft m'n manager nog aangegeven dat ik mezelf eerst moest bewijzen in m'n nieuwe functie. Nu heb ik dit vorig jaar bij hem aangegeven en zegt hij dat we sowieso jaarlijks een verhoging krijgen en dat, omdat we nog steeds als bedrijf niet de beste cijfers hebben, kunnen ze er niks bij geven..

Morgen heb ik dus weer een gesprek en ik vind persoonlijk dat ik er zoveel verantwoordelijkheden bij heb gekregen en ben gegroeid, dat ik meer verdien dan alleen die jaarlijkse verhoging waar ik netto niet veel aan overhoud. Dat wil ik dus ook gaan aangeven. Vinden jullie dit acceptabel of vind je dat je niet om verhoging mag vragen als het bedrijf net een reorganisatie heeft gehad?

Alvast bedankt!
Ja hoor, gewoon vragen. Houd alleen wel rekening met een negatief antwoord. En besef je, wat je dan doet.

Je kunt dan eigenlijk alleen een andere baan gaan zoeken.
meestal ontstaan er ineens mogelijkheden als je ander werk kunt krijgen
Vragen kan, maar kans is groot zo te lezen, dat het tevergeefs is.
quote:lilalinda schreef op 29 januari 2017 @ 18:07:

Ja hoor, gewoon vragen. Houd alleen wel rekening met een negatief antwoord. En besef je, wat je dan doet.

Je kunt dan eigenlijk alleen een andere baan gaan zoeken.Ja daar ben ik dus ook bang voor. Alleen ze hebben nogal een "belangrijke troef in handen". Ik volg momenteel een opleiding die zij gedeeltelijk vergoeden waar ook een contract aan verbonden zit. Ik vermoed dat zij denken dat ik toch niet weg ga omdat ik dan een best bedrag moet terug betalen. De keuze om weg te gaan maakt 't daarom idd ook wat lastiger, naast dat ik m'n baan ook erg leuk vind. Maar grrr ik verdien nu gewoon echt te weinig als je 't vergelijkt met de markt en collega's die niet in de buurt komen van mijn aandeel in de omzet :/
quote:ted63 schreef op 29 januari 2017 @ 18:08:

meestal ontstaan er ineens mogelijkheden als je ander werk kunt krijgenHoe bedoel je dit? Dreigen met zoeken naar ander werk/salaris? Ik vind dat zo agressief en dat zullen ze ook niet van me verwachten aangezien ik m'n werk erg leuk vind.
Het afgesproken target/bonussysteem waar niets mee gedaan is, zou ik wel degelijk ter sprake stellen. Dat is een beloningsafspraak die de werkgever nu niet nakomt, en het is aan hen om dat te corrigeren.

De structurele verhoging kun je vragen, maar de kans dat je die ook krijgt als de algemene regel is dat er geen verhogingen bovenop de jaarlijkse verhoging komen, acht ik nihil.
quote:-NummerZoveel- schreef op 29 januari 2017 @ 18:18:

Het afgesproken target/bonussysteem waar niets mee gedaan is, zou ik wel degelijk ter sprake stellen. Dat is een beloningsafspraak die de werkgever nu niet nakomt, en het is aan hen om dat te corrigeren.

De structurele verhoging kun je vragen, maar de kans dat je die ook krijgt als de algemene regel is dat er geen verhogingen bovenop de jaarlijkse verhoging komen, acht ik nihil.Ik ben bang dat je gelijk hebt inderdaad. Tegelijkertijd vind ik wel dat er iets tegenover mag staan als er niets met het bonussysteem gedaan gaat worden. Ik hoop dat ze daar dan iig iets mee gaan doen..
quote:courgette schreef op 29 januari 2017 @ 18:28:

[...]

Tegelijkertijd vind ik wel dat er iets tegenover mag staan als er niets met het bonussysteem gedaan gaat worden. Ik hoop dat ze daar dan iig iets mee gaan doen..Niet hopen maar afdwingen. "Er is mij een bonus obv targets beloofd, en ik heb zowel de targets als de bonus niet van jullie mogen ontvangen. Echter, gezien mijn persoonlijke bijdrage aan de omzet van deze organisatie, vind ik het niet meer dan redelijk dat ik de volle bonus uitbetaald krijg." Zorg ervoor dat je deze stelling kunt onderbouwen met concrete cijfers. (Bijv: ik heb x% van de omzet binnen gebracht, terwijl mijn fair share slechts x% zou bedragen).
wat is een toekomstperspectief na het behalen van de opleiding? kan je dan makkelijk aan een baan komen ja of nee?

zo ja zou ik overwegen om toch opzoek te gaan naar iets anders als je geen verhoging krijgt, als ik zo je verhaal leest lijkt het erg op een bedrijf waarvan het nog maar de vraag is of ze lang de kop boven water houden,. heb zelf namelijk in soortgelijke situatie gezeten
Tijdens sollicitaties kan je de terug te betalen kosten voor een studie mee onderhandelen. Vaak zijn nieuwe werkgevers bereid om deze kosten van je over te nemen, niet in de laatste plaats omdat zij deze kosten weer af kunnen trekken.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 29 januari 2017 @ 19:55:

Tijdens sollicitaties kan je de terug te betalen kosten voor een studie mee onderhandelen. Vaak zijn nieuwe werkgevers bereid om deze kosten van je over te nemen, niet in de laatste plaats omdat zij deze kosten weer af kunnen trekken.Dat wilde ik ook net typen. Oleidingskosten hoeven niet zo'n probleem te zijn als je elders gaat solliciteren. Maar ik zou beginnen met wat nr zoveel aangeeft.
quote:-NummerZoveel- schreef op 29 januari 2017 @ 18:41:

[...]

Niet hopen maar afdwingen. "Er is mij een bonus obv targets beloofd, en ik heb zowel de targets als de bonus niet van jullie mogen ontvangen. Echter, gezien mijn persoonlijke bijdrage aan de omzet van deze organisatie, vind ik het niet meer dan redelijk dat ik de volle bonus uitbetaald krijg." Zorg ervoor dat je deze stelling kunt onderbouwen met concrete cijfers. (Bijv: ik heb x% van de omzet binnen gebracht, terwijl mijn fair share slechts x% zou bedragen).Thanks! Ga ik doen.
Hoeveel zou je moeten terug betalen? Ik vind solliciteren bij een ander bedrijf niet agressief, maar assertief. Jij vindt dat je meer waar bent maar je huidige werkgever weigert dat te erkennen. Dus ga je ergens anders kijken.
quote:courgette schreef op 29 januari 2017 @ 18:17:

[...]

Hoe bedoel je dit? Dreigen met zoeken naar ander werk/salaris? Ik vind dat zo agressief en dat zullen ze ook niet van me verwachten aangezien ik m'n werk erg leuk vind.

Ik bedoel hiermee, op het moment dat je de mogelijkheid hebt om ander werk te accepteren, en je dat aan je werkgever meldt, dat ze dan nog wel eens bereid zijn meer te betalen.

Heb dit zelf wel eens goed kunnen uit onderhandelen. Maar dat kun je alleen doen, als je iets achter de hand hebt, en als je ook de bereidheid hebt indien nodig van werk te veranderen

hoeveel zit je nu bruto onder wat je denkt dat je marktwaarde is?
quote:ted63 schreef op 29 januari 2017 @ 21:09:

[...]

Ik bedoel hiermee, op het moment dat je de mogelijkheid hebt om ander werk te accepteren, en je dat aan je werkgever meldt, dat ze dan nog wel eens bereid zijn meer te betalen.

Heb dit zelf wel eens goed kunnen uit onderhandelen. Maar dat kun je alleen doen, als je iets achter de hand hebt, en als je ook de bereidheid hebt indien nodig van werk te veranderen

hoeveel zit je nu bruto onder wat je denkt dat je marktwaarde is?Goede vraag.. Ik denk dat ik bij een andere werkgever minimaal 300 bruto boven m'n huidige salaris zou vragen.
quote:elske1975 schreef op 29 januari 2017 @ 21:03:

Hoeveel zou je moeten terug betalen? Ik vind solliciteren bij een ander bedrijf niet agressief, maar assertief. Jij vindt dat je meer waar bent maar je huidige werkgever weigert dat te erkennen. Dus ga je ergens anders kijken.Een paar duizend euro. Ja 't klinkt eigenlijk erg logisch wat je zegt
quote:courgette schreef op 29 januari 2017 @ 18:17:

[...]

Hoe bedoel je dit? Dreigen met zoeken naar ander werk/salaris? Ik vind dat zo agressief en dat zullen ze ook niet van me verwachten aangezien ik m'n werk erg leuk vind.

Dat moet je ook helemaal niet doen om een hoger salaris te krijgen. Ze kunnen zomaar "Doei!" zeggen als je daar mee dreigt. Ik zou er zelf nooit op in gaan als een medewerker met zo'n "dreigement" komt. Als het elders beter is, veel plezier denk ik dan.

Is er een CAO met salarisgebouw bij jullie? Of is het gewoon individueel onderhandelen?
quote:viva1966 schreef op 29 januari 2017 @ 22:29:

[...]

Dat moet je ook helemaal niet doen om een hoger salaris te krijgen. Ze kunnen zomaar "Doei!" zeggen als je daar mee dreigt. Ik zou er zelf nooit op in gaan als een medewerker met zo'n "dreigement" komt. Als het elders beter is, veel plezier denk ik dan.

Is er een CAO met salarisgebouw bij jullie? Of is het gewoon individueel onderhandelen?

Dat zou ik inderdaad dus niet doen. Als ik zelf manager zou zijn en een medewerker geeft aan anders weg te willen gaan, dan zou ik daar ook niet vrolijk van worden. Ik zou liever argumenten willen horen waarom hij/zij wil blijven en waarom hij/zij denkt recht te hebben op verhoging of iets anders.

We hebben een CAO met een salarisopbouw. Dus ik ga er jaarlijks met kleine stapjes op vooruit. Dat gaat me dus te langzaam. Het correspondeert niet met de stappen die ik zelf binnen het bedrijf heb gemaakt.
Hoe ging het??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven