Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandeling

05-05-2020 19:43 41 berichten
Hallo, ik twijfelde nog even of hij bij geld & recht moest, maar ik denk dat ik bij werk ook wel goed zit. Zo niet: mijn excuses.

Zijn hier mensen die wel eens onderhandelen over hun salaris en hier tips voor hebben? :)

Om even mijn situatie te schetsen: ik werk in een organisatie zonder CAO, waarbij onderhandelen tijdens elk functioneringsgesprek wordt gedaan. Mijne zit er weer aan te komen. Tijdens mijn vorige functioneringsgesprek heb ik eigenlijk vrij weinig salarisverhoging gekregen. Reden daarvoor was dat ik een zeer korte periode stil heb gestaan in mijn ontwikkeling (wegens privé omstandigheden), maar dat er de volgende keer meer ruimte zou zijn voor verhoging als ik op deze voet door bleef gaan.

Ik vind zelf dat ik mezelf sindsdien enorm heb ontwikkeld en dat ik ook zeker meer zou mogen verdienen. Ik bouw geen pensioen op, wat ik eigenlijk wel rottig vind. Als ik kijk naar vacatures bij andere organisaties, ligt het salaris beduidend hoger en zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden echt wel beter. Maar: ik vind mijn huidige werk leuk, het bedrijf is leuk, mijn collega's zijn leuk, dus dat is ook wel wat waard. Ik wil niet weg, maar ik wil er wel meer uithalen. Overigens zijn er in vier maanden tijd al vier mensen vertrokken (kleine organisatie, nu ongeveer met 15 man). Drie hiervan moesten weg (bezuinigingen of slecht functioneren), de laatste heeft zelf ontslag genomen (hier baalde iedereen enorm van). Mij kunnen ze eigenlijk niet meer missen nu, omdat ze dan te weinig man hebben. Dat brengt me misschien enigszins in een luxepositie?

Ik vind het zelf best wel moeilijk om dit soort onderhandelingen aan te gaan. Ik heb zeker argumenten waarom ik vind dat ik meer verdien, alleen ik heb het lef niet om er gewoon hard en zakelijk in te gaan.

Iemand hier die tips/ervaringen wil delen?
Nou vanmiddag is het zo ver, ik ben echt ontzettend nerveus. Maar ik neem jullie tips mee!
Alle reacties Link kopieren
Laat je weten hoe het ging? Heel goed dat je het gesprek aan gaat. Ben er zelf niet zo goed in, maar eens kunnen oefenen toen ik 2 banen aangeboden kreeg en dus echt wat zekerde voelde in wat ik kon/wilde vragen. Uiteindelijk niet alles gekregen wat ik vroeg, maar daardoor juist het idee dat ik in elk geval niet te weinig heb gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het je lukt!
Alle reacties Link kopieren
Succes!!
Bedankt nog jongens, het was een vrij bijzonder gesprek. Eigenlijk spraken ze alleen maar lof over me uit, hoe erg ik me wel niet ontwikkeld heb en hoe tevreden ze met me zijn, om me vervolgens weer een tijdelijk contract aan te bieden en een magere verhoging van 100 euro bruto.

Ik heb ze vriendelijk bedankt en gezegd dat ik me niet met een kluitje het riet in laat sturen en dat ik dit voorstel absoluut niet passend vind. Daar was hij het wel mee eens maar “het is de tijd niet”. Ik heb concreet mijn eisen op tafel gegooid en hij zou erop terug komen. Ik ben zeer benieuwd.

Ben wel echt enorm trots op mezelf dat ik dit allemaal heb durven doen zo, haha.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
12-05-2020 17:37
Bedankt nog jongens, het was een vrij bijzonder gesprek. Eigenlijk spraken ze alleen maar lof over me uit, hoe erg ik me wel niet ontwikkeld heb en hoe tevreden ze met me zijn, om me vervolgens weer een tijdelijk contract aan te bieden en een magere verhoging van 100 euro bruto.

Ik heb ze vriendelijk bedankt en gezegd dat ik me niet met een kluitje het riet in laat sturen en dat ik dit voorstel absoluut niet passend vind. Daar was hij het wel mee eens maar “het is de tijd niet”. Ik heb concreet mijn eisen op tafel gegooid en hij zou erop terug komen. Ik ben zeer benieuwd.

Ben wel echt enorm trots op mezelf dat ik dit allemaal heb durven doen zo, haha.
Ah wat zuur dat het tegenviel! Maar echt super goed dat je je staande hebt weten te houden! Ben benieuwd waar ze nu mee komen. Zat je daarna te shaken toen je uit t gesprek kwam, alle spanning uit je lijf?
Arequipa schreef:
12-05-2020 18:08
Ah wat zuur dat het tegenviel! Maar echt super goed dat je je staande hebt weten te houden! Ben benieuwd waar ze nu mee komen. Zat je daarna te shaken toen je uit t gesprek kwam, alle spanning uit je lijf?
Haha nee ik was vooral boos en nu denk ik fuck you kom maar met iets beters haha. Pfoe ben ook benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
12-05-2020 18:13
Haha nee ik was vooral boos en nu denk ik fuck you kom maar met iets beters haha. Pfoe ben ook benieuwd!
Goed zo. Ook dat kluitje in het riet opmerking. Heel sterk van je.
Wanneer hoor je er meer over?
En schroom niet om echt rond te gaan kijken om ergens anders heen te gaan hoor. Uiteindelijk is het alleen maar zakelijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
13-05-2020 13:08
Goed zo. Ook dat kluitje in het riet opmerking. Heel sterk van je.
Wanneer hoor je er meer over?
En schroom niet om echt rond te gaan kijken om ergens anders heen te gaan hoor. Uiteindelijk is het alleen maar zakelijk.
Thanks. Volgende week, zei hij. Dus ik ben zeer benieuwd. Als ze weer lager gaan bieden zeg ik ook gewoon dat ik duidelijk heb aangegeven wat ik wil en dat ik mezelf niet echt serieus kan nemen als ik met minder akkoord ga.
Alle reacties Link kopieren
Sterk van je TO! Goed gedaan.
Ik hoop op een goede uitkomst voor je.

En: regel alsjeblieft iets voor je pensioen.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
13-05-2020 13:56
Thanks. Volgende week, zei hij. Dus ik ben zeer benieuwd. Als ze weer lager gaan bieden zeg ik ook gewoon dat ik duidelijk heb aangegeven wat ik wil en dat ik mezelf niet echt serieus kan nemen als ik met minder akkoord ga.
Heel sterk. Je meent het ook echt. Dat is te merken :) En dat hebben zij ook echt wel gemerkt.
Ik hoop dat het een goede verbetering wordt voor je!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Dankjulliewel! Ik laat de afloop weten ;)
Nou, ik heb weer een enorm leuk gesprek achter de rug. Mijn baas sprak zichzelf enorm tegen ineens en nu werd corona er ineens bijgehaald en mocht ik niet verder in discussie over het aanbod. "Take it or leave it" was letterlijk de boodschap. De manier waarop dit is verlopen is echt heel vervelend, echt een heel naar toontje. Ik heb ook aangegeven dat ik geen goed gevoel aan dit gesprek overhou.

Maandag heb ik een sollicitatiegesprek ergens anders ;) ik wil niet per se direct weg, maar ik vind het wel leuk om wat om me heen te kijken en een aantal gesprekken te voeren.

Wat ik me wel afvroeg: in sommige vacatures staat bijvoorbeeld een werkweek van 32 uur. Ik werk het liefst meer (ik werk er nu 40) - valt daar over te onderhandelen of staat dat vaak echt vast?
Alle reacties Link kopieren
Dat wisselt, is mijn ervaring. Gewoon even navragen.

Wat flauw van dat gesprek zeg.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat zuur, nouja goed dat je je rug recht hebt weten te houden en wat goed dat je al zelfs een sollicitatie hebt!

Wisselt inderdaad, soms kan het later uitgebreid worden oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven