Werk & Studie alle pijlers

Salarisverhoging vragen, iemand tips?

03-09-2009 19:23 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb sinds 2,5 jaar een bijbaantje waar ik gemiddeld zo'n 1 a 2 maanden werk. In de loop der tijd heb ik wel wat salarisverhogingen gehad en verdien ik een redelijk salaris. Ik heb steeds uitstekende beoordelingen gekregen.

Nu is er iemand die er pas een paar maand werkt, en op hetzelfde salaris is begonnen als waar ik mee ben begonnen. Nu hoorde ik alleen van hem dat hij vanaf nu hetzelfde salaris als ik zal krijgen.

Ik voel me redelijk genaaid, aangezien ik er ruim 2 jaar langer werk, en het voelt nu net alsof ik voor zijn salarisverhoging heb gewerkt! En alsof ik dus 2 jaar lang te weinig heb gekregen.

Volgende week heb ik sowieso een gesprek met m'n manager en wil ik dit zeker aankaarten. Iemand goede tips?
Ik begrijp niet zo wat je bedoeld met 'waar ik gemiddeld zo'n 1 a 2 maanden werk', maar dat terzijde.

Is er een CAO in het bedrijf waar je werkt?

Ik zou sowieso niet gaan zeggen dat je salarisverhoging wilt 'omdat je nieuwe collega nu al net zoveel verdient als jij', maar laat dat er buiten en geef aan waarom jij vindt dat je toe bent aan een extra salarisverhoging. Verandering van werkzaamheden? Uitbreiding van werkzaamheden? Meer verantwoordelijkheid?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Watchamacallit schreef op 03 september 2009 @ 19:23:

Hoi!

Ik heb sinds 2,5 jaar een bijbaantje waar ik gemiddeld zo'n 1 a 2 maanden werk. Kun je wat duidelijker zijn? Je werkt er 2.5 jaar en ...?
oh ik bedoelde 1 a 2 dagen per week
Er is geen CAO, heb op zich wel salarisverhogingen gehad, zelfs recentelijk nog.

Op zich vind ik sowieso wel dat het iets meer mag zijn, maar heb pas nog een verhoging gehad. Alleen nu ik dit hoor steekt het toch wel!
Misschien heeft je nieuwe collega een hogere opleiding en meer werkervaring in deze richting en heeft hij flink onderhandeld over zijn salaris omdat ze hem graag wilden?
Ik heb wel een tip voor je: zoals je het hier brengt klinkt het nogal kinderachtig. Je weet namelijk niet of het wel waar is wat die 'nieuwe' je verteld heeft en ook als het wél waar is op basis waarvan deze persoon net zoveel gaat krijgen als jij.

Bovendien, als je het zo brengt als dat je dat hier doet is de énige reden waarom je een verhoging zou moeten krijgen dat je dan net zoveel verdient als iemand die er korter werkt dan jij.

Dat is natuurlijk geen reden om je die verhoging ook toe te kennen. Ofwel, ergens "lang zijn' is geen verdienste an sich (al denken veel ambtenaren en aanverwante artikelen daar anders over) Zoek het dus in plaats daarvan in de inhoudelijke argumenten over je functioneren. Wat kun jij zoveel beter dan de persoon waar je je mee vergelijkt? Waarom zouden ze jou meer moeten willen betalen? Als je dat niet kunt, moet je misschien toch maar niet dit gesprek aangaan...

Nieuwe collega heeft dezelfde opleiding als ik (die overigens niks met het werk te maken heeft) en dus minder werkervaring aangezien ik er twee jaar langer werk en we allebei daarvoor geen 'serieuze' baan hebben gehad.

Ik snap dat het misschien kinderachtig over komt, maar bekijk het eens van mijn kant: ik heb jarenlang hetzelfde werk gedaan voor veel minder geld. En aangezien ik langer bij het bedrijf werk weet ik er meer van en kan ik dus ook meer.
HIj heeft blijkbaar beter onderhandeld. Je kan natuurlijk altijd overleggen met je baas, maar ik zou niet beginnen over een collega die evenveel verdient. Bij mij zou je dan meteen afgedaan hebben.
"You have to bring something to the table" in elke onderhandeling. En dat is dit.

Dus zet goed op een rij WAAROM jij loonsverhoging verdient.

Die nieuwe collega is dus een slimmert. En heeft waarschijnlijk - net als veel mensen- gelogen over zijn vorige salaris, onder het mom van: ik kan dus echt niet minder gaan verdienen. Slim. Overigens zou ik hier zeker niet over gaan zeiken. Wees hierdoor geinformeerd, maar verder niets.
Bij mijn vorige werkgever heb ik dus de fout gemaakt te zeggen dat ik net zoveel wilde verdienen als mijn collega's.

Ik kreeg nul op rekest....

Heb toen elders gesolliciteerd en salaris wat ik wilde aangegeven.

Heb dat ook gekregen en kom er nu achter dat sommige collega's die er langer werken veel minder verdienen.

Maar een andere collega die tegelijk met mij is begonnen en maar liefst 8 jaar jonger is en 0 werkervaring heeft op dit gebied had weer een hoger salris dan mij.

Tsja, its part of the game.

Maar een ding zal ik nooit meer doen: meer salaris eisen omdat andere collega's dat ook krijgen.

Ik heb mezelf toen echt voor paal gezet.
hm..ja ik snap dat het niet zo'n goed argument is.

- ik werk er langer, heb meer ervaring en kan dus meer doen

- diegene is aangenomen voor minder geld dan ik op dat moment kreeg

- mijn manager heeft hem dus al snel meer geboden

- ik heb ook meer gekregen, maar dat gaat hij nu dus ook krijgen

- ik heb twee jaar lang hetzelfde werk gekregen maar daarvoor dus minder gekregen

- collega en ik gaan verder goed met elkaar om

- ik heb verder goede band met mn manager

ik dacht er zelf aan om dus wel aan te geven dat ik me er wel gepikeerd over voel. ik heb echt heel goede feedback gekregen, en dan nu dit :(

maar goed, jullie denken er dus anders over! gelukkig nog even de tijd om er over na te denken.
Ik denk trouwens dat ik als argument aan ga brengen dat ik 2,5 jaar ervaring heb en dat ik vind dat dat wel wat moet verdienen, en als ie dan zegt dat ik toch verhoging heb gehad dan slaat ie de plank dus mis
Probeer voor je zelf op een rij te krijgen wat je ''marktwaarde'' is.

Wat heb je gepresteerd bijv. voor het bedrijf etc.

Als argument 2,5 ervaring gaan ze denk ik niet intrappen

Maar wel wat heb je in die 2,5 allemaal voor bijzondere taken gedaan.

Succes!
2,5 jaar ervaring dus
dankje! ik ga mn best doen
Nou, ik heb wel eens een behoorlijke loonsverhoging gehad omdat ik een stuk minder verdiende dan mijn collega's met vergelijkbare achtergrond en verantwoordelijkheden. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat ik niet alleen minder verdiende maar dat ik zelfs in een andere schaal was ingedeeld. Ik ben naar mijn manager gegaan en heb gevraagd wat ik moest doen om in dezelfde schaal te komen als mijn collega's. Tijdens dat gesprek al kon ik aangeven dat ik die punten al lang had bereikt, meer zelfs (leidde nota bene de projecten waarin die collega's deelnamen).

Ik heb dus wel verteld dat ik erachter was gekomen dat mijn collega's meer verdienden maar vertelde dat ik het niet erg vond om minder te verdienen maar dat ik wel gelijk beoordeeld wilde worden. Het ging mij dus om de schaal. Mijn volgende loonstrook was ongeveer gelijk aan die van mijn collega's.

Het is handiger om het op de beoordeling zelf te gooien misschien dan op het resultaat van die beoordeling.
quote:Watchamacallit schreef op 03 september 2009 @ 21:48:

hm..ja ik snap dat het niet zo'n goed argument is.

- ik werk er langer, heb meer ervaring en kan dus meer doen

- diegene is aangenomen voor minder geld dan ik op dat moment kreeg

- mijn manager heeft hem dus al snel meer geboden

- ik heb ook meer gekregen, maar dat gaat hij nu dus ook krijgen

- ik heb twee jaar lang hetzelfde werk gekregen maar daarvoor dus minder gekregen

- collega en ik gaan verder goed met elkaar om

- ik heb verder goede band met mn manager

ik dacht er zelf aan om dus wel aan te geven dat ik me er wel gepikeerd over voel. ik heb echt heel goede feedback gekregen, en dan nu dit :(

maar goed, jullie denken er dus anders over! gelukkig nog even de tijd om er over na te denken.Al deze argumenten dus niet aandragen. Serieus je komt dan over als een verwende kleuter. In elke beroepsgroep zijn er nu eenmaal verschillen in de salarissen. Misschien heeft hij bedongen met een lager salaris te beginnen, maar na zijn proeftijd meteen een verhoging te krijgen, etc. Het feit dat jij er al twee jaar werkt zegt helemaal niks. Je moet aankomen met dingen die jouw onderscheiden. Bereik je targets op tijd, haal je extra klanten binnen, op welke vlakken haal jij geld voor je baas binnen (ligt natuulijk aan het beroep wat je doet, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) Je moet niet wijzen naar je collega, maar aandragen wat jij allemaal voor het bedrijf doet. En 2 jaar ervaring is nou niet het beste argument., Want tja iedereen werkt ergens een x aantal jaar. Het gaat er juist om wat je doet in die tijd.
Grappig, je doet me denken aan mijn kinderen. Die kijken ook altijd met een scheef oog naar elkaar om te kijken of de ander niet toevallig net even wat meer krijgt.

Ik snap best dat je voelt dat je in een oneerlijke situatie zit, want een nieuweling verdient evenveel als jij. Maar het is gewoon echt niet relevant. Zijn beloning heeft ook niks met jou en jouw kwaliteiten te maken. Hij heeft bij zijn indiensttreding onderhandeld over een salaris en de baas wilde hem dat geven. Dat heeft niks met jou te maken.

Dat je je nu achtergesteld voelt is volgens mij heel menselijk, maar niet reeëel. Immers zijn beloning staat los van het jouwe. Het enige dat jij kunt doen is je marktwaarde verhogen door dingen naar je toe te trekken en daarbij aan je baas aan te geven wat jij extra doet, bovenop je normale werk.

Of je kunt solliciteren. Gaan werken bij een ander bedrijf is vaak de beste manier om erop vooruit te gaan.
VL43inder: dat is wel wat anders dan de situatie van TO.

In feite werd jij dus een beetje onderbetaald en is dat rechtgetrokken. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Toen ik bij mijn werkgever begon (via een uitzendbureau) had het uitzendbureau gewoon niet goed onderhandeld voor mij. En omdat het mijn eerste baan was, was ik allang blij dat ik aan het werk had en daarna zag ik wel weer verder. Ik begon echter tegelijk met een andere collega die even oud was en ook geen gerelateerde werkervaring had maar wel vanuit een andere baan kwam (en niet zoals ik vanuit studie).

Ik heb gevraagd wat zij verdiende en met mijn manager besproken dat ik niet echt happy was met mijn salaris en aangegeven dat ik eigenlijk vond dat ik vergelijkbaar was met mijn collega en zonder dat ik verder nog iets heb hoeven onderbouwen kreeg ik het verschil van 600,- bruto per maand erbij (ik was overigens gewoon aan het begin van de schaal ingeschaald wat gebruikelijk is, maar wat wel wienig is gezien opleidingsniveau. Zij had onderhandeld en ging voor minder niet weg bij haar huidige werkgever).

TO verdient echter evenveel dan haar collega maar vindt dat zij recht heeft op meer dan die collega. Dan moet je wel een goed verhaal hebben. Het feit dat je 2 jaar meer ervaring hebt (van maar 1 a 2 dagen in de week....) vind ik daarbij van alle genoemde argumenten het enige wat ter zake doet, maar dan nog niet echt sterk. Bij mij zou je het hiermee niet redden. Kan en weet TO dan zoveel meer?

De nieuwe medewerker heeft gewoon erg goed onderhandeld.

Dus tenzij TO echt onderbetaald is (wat wel mee zal vallen) geef ik haar weinig kans.

En tja, het is nu eenmaal niet altijd eerlijk. Ik zie in mijn werk heel veel salarisstrookjes voorbij komen en voor soortgelijke functies verschillen de beloningen nu eenmaal enorm.
Ik vind 'langer er werken' trouwens altijd een beetje een stom argument.

Ik snap wel dat het er is, maar op een gegeven moment voegt de werkervaring niet veel meer toe.

Ik heb ook collega's die er al 30 jaar werken en daardoor helemaal bovenaan de schaal zitten plus nog veel extra's hebben die inmiddels afgeschaft zijn. Ik heb een collega die ruim 1000,- bruto per maand meer verdient voor hetzelfde werk. En als je de cijfers bekijkt doe ik het zelfs beter dan haar dus zoveel voegt haar ervaring niet toe blijkbaar. Eerlijk? Tja, zeg het maar (bedrijfstechnisch kunnen ze dus beter meer mensen als mij aannemen ).

Maar ik kan me daar wel heel erg druk om gaan maken, maar daar wordt het toch niet anders van. Mijn baas gaat dat echt niet rechttrekken hoor. Ik kijk gewoon naar wat ik verdien en wat ik 'daarvoor moet doen' en dan ben ik eigenlijk prima tevreden.

Het gras aan de overkant is altijd groener. Wellicht is er ook iemand die er evenlang werkt dan jij en minder verdient.
Het gaat wel om een bijbaantje he, dus niet om een echte carriere. Maar t is wel serieus werk, niet dat ik achter de bar sta enzo.

Op zich vind ik het niet eens zo erg dat hij evenveel verdient als ik, hoewel ik wel gewoon meer over het bedrijf weet, daardoor ook meer inbreng heb. Het is meer dat ik het altijd geweldig heb gedaan, getuige zijn beoordelingen, en dat ik daardoor meerdere salarisverhogingen heb gehad. Nu krijgt hij dus evenveel, terwijl ik dat werk al jaren doe. Dan heb ik dus wat gemist!

Ik hoor van jullie dat je vindt dat ervaring niet zo heel relevant is in een baan, maar zeker in het begin word je toch ook gewoon ingeschaald op het aantal jaren dat je ergens werkt? Dus zeg maar functieschaal 6 (bijvoorbeeld), 2 jaar ervaring = 2500 euro bruto (ik zeg maar wat)?
Hoi, ik ben het wel eens met veel van de andere reacties.

Vraag GEEN salarisverhoging aan op basis van het salaris van je collega. Een valkuil en er zijn weinig bazen die dat zullen waarderen / belonen.

Natuurlijk is het wel handig dat je het weet en dit kun je bij het gesprek in je achterhoofd houden en je salarisvraag er een beetje op aanpassen (de hoogte).

Maar verder moet de vraag om salarisverhoging natuurlijk wel gaan om waarom jij denkt dat jij een salarisverhoging VERDIENT. En het antwoord op die vraag is dus nooit: Omdat je collega meer verdient.

Succes!
Hoi, ik ben het wel eens met veel van de andere reacties.

Vraag GEEN salarisverhoging aan op basis van het salaris van je collega. Een valkuil en er zijn weinig bazen die dat zullen waarderen / belonen.

Natuurlijk is het wel handig dat je het weet en dit kun je bij het gesprek in je achterhoofd houden en je salarisvraag er een beetje op aanpassen (de hoogte).

Maar verder moet de vraag om salarisverhoging natuurlijk wel gaan om waarom jij denkt dat jij een salarisverhoging VERDIENT. En het antwoord op die vraag is dus nooit: Omdat je collega meer verdient.

Succes!
quote:Watchamacallit schreef op 04 september 2009 @ 18:48:

maar zeker in het begin word je toch ook gewoon ingeschaald op het aantal jaren dat je ergens werkt? Dus zeg maar functieschaal 6 (bijvoorbeeld), 2 jaar ervaring = 2500 euro bruto (ik zeg maar wat)?

Nee, zo werkt het niet. Stel dat het een functie in functieschaal 6 betreft. Dan kom je daar 9 van de 10x in terecht. Want om echt een schaal hoger te worden ingeschaald, dan moet je wel iets heel bijzonders meebrengen (zoals een waardevol netwerk, of waardevolle klanten). In welke trede je terecht komt is een kwestie van onderhandelen. Stel dat ik 2 jaar ervaring heb in een soortgelijke functie en nog eens 3 jaar lang tijdens mijn studie iets heb gedaan. Dan kunnen er verschillende scenario's:

Je krijgt het aanbod voor schaal 6 -0. Je werkgever zegt dat je geen ervaring hebt in zijn branche en wil je in 0 inschalen. Daar kun je mee akkoord gaan. Je kunt er ook niet mee akkoord gaan en stellen dat je 2 jaar ervaring hebt en dus in 6-2 hoort. Je kunt ook stellen dat je 5 jaar ervaring hebt en je in 6-5 hoort.

Het kan ook zijn dat baas 6-2 biedt en je kunt uitonderhandelen dat je 3 jaar ervaring tijdens je studie meetelt en je in 6-5 komt. Of dat je een extra opleidingsbudget krijgt. Ook kun je uitonderhandelen dat je in 6-2 start en dat als je na 2 maanden mag blijven je naar 6-5 gaat. Allerlei variaties zijn mogelijk.

Het hangt helemaal af van hoe jij onderhandelt, of je baas er die dag zin in heeft, wat voor kleding je aan hebt, hoe je overkomt, of je durft te onderhandelen, etc.. Al die factoren bepalen in welke trede je terecht komt. En sommige mensen zijn in dit spel handiger dan anderen. Tips als: kleed je netter dan normaal, wees stellig, laat stiltes vallen, etc. komen allemaal voorbij op sollicitatiesites. Het is mijn ervaring dat het een kwestie is van vaak solliciteren voordat je echt een beetje lol gaat inzien van het onderhandelen en en handig in wordt. Bereid je salarisonderhandelingen wel altijd goed voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven