Werk & Studie alle pijlers

Salarisverhoging vragen, iemand tips?

03-09-2009 19:23 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb sinds 2,5 jaar een bijbaantje waar ik gemiddeld zo'n 1 a 2 maanden werk. In de loop der tijd heb ik wel wat salarisverhogingen gehad en verdien ik een redelijk salaris. Ik heb steeds uitstekende beoordelingen gekregen.

Nu is er iemand die er pas een paar maand werkt, en op hetzelfde salaris is begonnen als waar ik mee ben begonnen. Nu hoorde ik alleen van hem dat hij vanaf nu hetzelfde salaris als ik zal krijgen.

Ik voel me redelijk genaaid, aangezien ik er ruim 2 jaar langer werk, en het voelt nu net alsof ik voor zijn salarisverhoging heb gewerkt! En alsof ik dus 2 jaar lang te weinig heb gekregen.

Volgende week heb ik sowieso een gesprek met m'n manager en wil ik dit zeker aankaarten. Iemand goede tips?
Ik zit in een soortgelijke situatie, iets wat behoorlijk aan me vreet.

Werk nu ong. 3 jaar bij een bedrijf. Sinds kort werkt er een nieuwe collega, met 0,0erv aring (komt uit een totaal andere branche) en nog bezig met een opleiding die ik al jaren geleden heb afgerond.

Ik heb de totale verantwoordelijkheid over een bepaald onderdeel van het werk (ivm herkenning wil ik het graag een beetje vaag houden). Dit heb ik ook helemaal opgezet.

Ik moet ook mijn nieuwe collega inwerken en opleiden, daarnaast doe ik hetzelfde als er stagiaires zijn.

Nu ben ik er door een slordigheid van de leidinggevende achtergekomen hoeveel mijn nieuwe collega verdient, en hoe dit tot stand is gekomen (eerste aanbod door werkgever is door collega geaccepteerd). Het blijkt dat zij evenveel verdient als ik, en dat zit me toch wel dwars, zeker gezien mijn verantwoordelijkheden en het feit dat ik haar moet opleiden. Daarnaast doe ik werkzamheden die zij nog niet kan, dus ik kan meer geld in het laatje brengen.

Ik heb altijd hard gewerkt, maar ben hierdoor wel enigszins mijn motivatie kwijt. Ik wil het ter sprake brengen, maar weet niet goed hoe. Kan ik zeggen dat ik erachter ben gekomen hoeveel mijn collega verdient, of is dat niet slim?

(dat zou wel het eerlijkst zijn, en dan hoef ik ook niet te draaien e.d.)

Normaalgesproken worden er - denk ik - geen tussentijdse verhogingen gegeven, alleen tijdens het fucntioneringsgesprek aan het eind van het jaar, maar dat vind ik te lang duren.

Mijn werkgever kennende wil hij iedereen gelijk belonen (klein bedrijf), maar er is wel degelijk een verschil tussen mij en mijn collega, ik vind ook dat dat tot uitdrukking gebracht hoort te worden in het salaris.

Kortom, heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Dondersteentje, ik zou het gesprek aangaan. Je kunt duidelijk aangeven welke werkzaamheden jij uitvoert boven die van je collega. Niet beginnen over haar salaris, maar aangeven dat je inmiddels zus en zo doet, haar begeleidt en meer werkzaamheden er bij bent gaan doen (voorbeelden bij de hand hebben) en dat jij van mening bent dat wellicht je salaris hier op aangepast kan worden. Naar mijn mening is dit een andere situatie dan van TO. Jij doet duidelijk andere en meer werkzaamheden dan je collega.
quote:dondersteentje76 schreef op 05 september 2009 @ 17:35:

Ik zit in een soortgelijke situatie, iets wat behoorlijk aan me vreet.

Werk nu ong. 3 jaar bij een bedrijf. Sinds kort werkt er een nieuwe collega, met 0,0erv aring (komt uit een totaal andere branche) en nog bezig met een opleiding die ik al jaren geleden heb afgerond.

Ik heb de totale verantwoordelijkheid over een bepaald onderdeel van het werk (ivm herkenning wil ik het graag een beetje vaag houden). Dit heb ik ook helemaal opgezet.

Ik moet ook mijn nieuwe collega inwerken en opleiden, daarnaast doe ik hetzelfde als er stagiaires zijn.

Nu ben ik er door een slordigheid van de leidinggevende achtergekomen hoeveel mijn nieuwe collega verdient, en hoe dit tot stand is gekomen (eerste aanbod door werkgever is door collega geaccepteerd). Het blijkt dat zij evenveel verdient als ik, en dat zit me toch wel dwars, zeker gezien mijn verantwoordelijkheden en het feit dat ik haar moet opleiden. Daarnaast doe ik werkzamheden die zij nog niet kan, dus ik kan meer geld in het laatje brengen.

Ik heb altijd hard gewerkt, maar ben hierdoor wel enigszins mijn motivatie kwijt. Ik wil het ter sprake brengen, maar weet niet goed hoe. Kan ik zeggen dat ik erachter ben gekomen hoeveel mijn collega verdient, of is dat niet slim?

(dat zou wel het eerlijkst zijn, en dan hoef ik ook niet te draaien e.d.)

Normaalgesproken worden er - denk ik - geen tussentijdse verhogingen gegeven, alleen tijdens het fucntioneringsgesprek aan het eind van het jaar, maar dat vind ik te lang duren.

Mijn werkgever kennende wil hij iedereen gelijk belonen (klein bedrijf), maar er is wel degelijk een verschil tussen mij en mijn collega, ik vind ook dat dat tot uitdrukking gebracht hoort te worden in het salaris.

Kortom, heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

M.i. is het helemaal niet relevant hoe je weet wat die collega verdient. Dat kun je toch ook gewoon gevraagd hebben. Daar zou ik dus ook niet op ingaan.

Ik zou het gesprek aangaan met je leidinggevende en aangeven waarom jij vindt dat je meer zou moeten verdienen.

Het probleem is echter meestal (en dat kunnen wij niet beoordelen): verdien jij te weinig voor hetgeen je doet of is die collega wellicht iets te hoog ingeschaald gezien opleiding en ervaring?

In het eerste geval heb je nl recht van spreken en zou je meer moeten verdienen. In het 2e geval kun je het nog zo oneerlijk vinden, maar dat is niet jou pakkie an. Als jij een salaris krijgt wat conform functie en ervaring is, heb jij niet zonder meer recht op een verhoging als iemand anders met minder ervaring evenveel verdient. Wellicht wilden ze hem erg graag hebben omdat ze veel potentieel in hem zien en waren ze daarom bereid een hoger startsalaris te betalen. Je geeft aan dat hij het eerste aanbod heeft geaccepteerd. Maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat dit vergelijkbaar is met wat hij in zijn vorige baan verdiende en dat je baas dat wist en hij daarom niet lager ging zitten omdat hij dan ws toch nee zou zeggen als hij er op achteruit zou gaan.

Dus wees voorzichtig met je mening klaar hebben en oordelen, je kent meestal maar een deel van het verhaal. Wellicht heeft hij in de vorige funcite wel hele relevante ervaring opgedaan, ook al was dat een andere branche.

Vergeet niet dat ook al moet hij in deze branche door jou nu eerst nog opgeleid worden, hij in de ogen van jou baas wel hele nuttige ervaring of competenties kan hebben die jij wellicht niet kent, omdat jij alleen kijkt naar deze functie en die moet hij nog leren.
quote:Watchamacallit schreef op 04 september 2009 @ 18:48:

Het gaat wel om een bijbaantje he, dus niet om een echte carriere. Maar t is wel serieus werk, niet dat ik achter de bar sta enzo.

Op zich vind ik het niet eens zo erg dat hij evenveel verdient als ik, hoewel ik wel gewoon meer over het bedrijf weet, daardoor ook meer inbreng heb. Het is meer dat ik het altijd geweldig heb gedaan, getuige zijn beoordelingen, en dat ik daardoor meerdere salarisverhogingen heb gehad. Nu krijgt hij dus evenveel, terwijl ik dat werk al jaren doe. Dan heb ik dus wat gemist!

Ik hoor van jullie dat je vindt dat ervaring niet zo heel relevant is in een baan, maar zeker in het begin word je toch ook gewoon ingeschaald op het aantal jaren dat je ergens werkt? Dus zeg maar functieschaal 6 (bijvoorbeeld), 2 jaar ervaring = 2500 euro bruto (ik zeg maar wat)?

Bij ons niet hoor. Hier wordt je in principe onderaan de schaal ingeschaald als je nieuw begint. Tenzij je al hele relevante ervaring hebt of zelf flink onderhandelt. Maar wij hebben geen tredes van 3 jaar ervaring is in die schaal 3 tredes hoger. Zolang het maar binnen die schaal valt is alles mogelijk. Alleen zit er natuurlijk wel een eind aan de schaal en als je hoog begint kun je dus nog maar beperkt groeien in die functie qua salaris, want bij het einde van de schaal houdt het gewoon op.

Jij vindt jou ervaring heel erg relevant en geeft aan dat je daardoor meer inbreng hebt. Maar hoe moet ik dat zien? Inbreng in wat? Breng je voor je baas zoveel meer inkomsten binnen dan collega's die er korter werken? Want dat zou echt toegevoegde waarde zijn.

Als jij gewoon iets meer de ins en outs van het bedrijf weet doordat je er langer bent is dat in praktijk makkelijk, maar meer ook niet. In mijn ogen in ieder geval niet een reden om significant meer te verdienen.

Bovendien is je ervaring maar gebaseerd op 1 a 2 werkdagen per week. Hoe groot moet het verschil dan wel niet zijn als het een fulltime dienstverband zou betreffen? Want daarmee vergeleken heb je dus eigenlijk pas 1 jaar werkervaring....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven