Werk & Studie alle pijlers

SAP cursus: doen??

03-07-2013 13:35 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag allemaal,

Ik werk momenteel op een administratiekantoor en heb ervaring met verschillende boekhoudpakketten. Omdat het hier ook rommelt en ik overal op voorbereid wil zijn, ben ik alvast aan het kijken naar een andere baan. Nu zie ik dat er bij veel functies ervaring met SAP gevraagd wordt. Even snel googelen leert dat zo'n cursus wordt aangeboden voor ¤ 1.295,- excl.BTW, wat toch een hoop geld is.

Mijn vraag is dus: heeft zo'n cursus waarde op de arbeidsmarkt of zoekt een bedrijf eerder naar 'echte' ervaring?
Zou ik doen. Je kunt het deels terugkrijgen van de belastingdienst. Kan je in elk geval je nieuwe werkgever de cursus besparen en alleen de ervaring opdoen.
Ik lees mee.
Ik hoor links en rechts om mij heen dat het gebruikt wordt (zit zelf absoluut niet in die branche hoor) Ik weet ook dat het op veel plekken wordt ingevoerd dus ik zou het maar doen. Zal best een pre zijn.
Naar wat ik heb gehoord is 'SAP' een enorm uitgebreid pakket, voor allerlei toepassingen. Dus als je een cursus op het ene vlak hebt gedaan, wil dat niet zeggen dat je 'dus' ook snapt hoe het op een ander vlak werkt. Kijk dus goed wat de cursus te bieden heeft en of je daar iets mee kunt bij sollicitaties.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Volgens mij is het zonde van het geld. Al die pakketten werken wel ongeveer op dezelfde manier, en als je ergens gaat werken staat er in de kast vast ook wel een manual voor als je er niet uit komt.
SAP is heel groot en er zit een behoorlijke learning curve aan. Iets wat je niet even zomaar met een cursusje kunt leren, maar met jaren werken met het programma. Ik zou lekker op vakantie gaan van dat geld. Een aanstelling zou niet alleen af moeten hangen van de kennis van een programma.
Dat programma kom je met enige regelmaat tegen maar helaas echt niet te leren met een cursus van een paar dagdelen.

Als je werkgever het zou betalen dan zou ik het wel doen.

Anders andere kwaliteiten vergroten.
Ik zit echt in precies dezelfde situatie momenteel (gerommel op het werk) en moet binnenkort ook rapporten doen via SAP. Schijn ik via een collega wel te kunnen leren, maar ik ga erop staan dat ik een officiële cursus ga doen (betaald door de baas). Nooit weg voor op mijn CV.
Ik zou het niet van je eigen geld doen. Als een bedrijf echt iemand met SAP kennis zoekt, is zo'n cursus echt niet voldoende. En als die kennis niet noodzakelijk is, heb je met jouw ervaring van andere pakketten een geschikte achtergrond en sturen ze je nog wel even op een cursus als ze je voor de rest zien zitten.
Bedankt voor de reacties.

@himalaya: ja, dat had ik ook begrepen. De cursus die ik op het oog heb is ook echt gericht op finance.

@betje: die manual is handig, maar dan zul je eerst aangenomen moeten worden

@dobermann: dat zou misschien niet zo moeten zijn, maar met zoveel werkzoekenden??? Maar je hebt inderdaad goed begrepen dat die cursus ten koste van mijn vakantie zou gaan!!

@juli1: weet je dat uit ervaring of denk je dat? En natuurlijk kunnen ze je op cursus sturen als je er eenmaal zit. Maar met zoveel brieven op een vacature tegenwoordig, gaat het erom of zo'n cursus toegevoegde waarde heeft bij de voorselectie.

Ik ga het morgen maar ook eens bij een uitzendbureau navragen.
Ik zou gewoon solliciteren op die functies en de ervaring met een pakket dat gevraagd wordt er een heel klein beetje bij verzinnen. Als je wordt aangenomen heb je vast nog wel een paar weken om via via wat ervaringen te vragen, mee te kijken, of eens een cursusboek (bieb) in te zien.
SAP heeft verschillende templates voor elke tak van sport.

Handel, productie, overheid, zorg etc, daarnaast zijn veel stukken in een systeem maatwerk.

Ik zou bij sollicitatie zeggen geen ervaring maar wil graag cursus volgen , leer snel etc.
Het leven is geen lolletje maar een krentebolletje
Om even aan te geven hoe het hier werkt -groot bedrijf: afdeling geeft aan HR wat de eisen zijn en de eerste selectie wordt daar gemaakt. Dus als SAP een eis is en het staat niet op je cv, komt de sollicitatie al niet op de afdeling terecht. Vraag is dus je met zo'n SAP cursus meer kans maakt om op de goede stapel terecht te komen.
Ik werk er ook mee (niet alle functies nodig gelukkig) maar idd, op het bedrijf toegespitst.

Ook tijdens het werken geleerd zonder enige last van voorkennis

Wat een enorm bedrag btw voor zo'n cursus.
Zoals gezegd is SAP niet echt een standaard programma. Als je ervaring hebt met diverse (grote) pakketten, dan zou ik de nadruk daar op leggen in je CV. Schrijf op met welke pakketten je wel ervaring hebt, eventueel of iets vergelijkbaar is met SAP, en dat je het snel hebt opgepakt door goed technisch inzicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven