SAP cursus: doen??
woensdag 3 juli 2013 om 13:35
Goedemiddag allemaal,
Ik werk momenteel op een administratiekantoor en heb ervaring met verschillende boekhoudpakketten. Omdat het hier ook rommelt en ik overal op voorbereid wil zijn, ben ik alvast aan het kijken naar een andere baan. Nu zie ik dat er bij veel functies ervaring met SAP gevraagd wordt. Even snel googelen leert dat zo'n cursus wordt aangeboden voor ¤ 1.295,- excl.BTW, wat toch een hoop geld is.
Mijn vraag is dus: heeft zo'n cursus waarde op de arbeidsmarkt of zoekt een bedrijf eerder naar 'echte' ervaring?
Ik werk momenteel op een administratiekantoor en heb ervaring met verschillende boekhoudpakketten. Omdat het hier ook rommelt en ik overal op voorbereid wil zijn, ben ik alvast aan het kijken naar een andere baan. Nu zie ik dat er bij veel functies ervaring met SAP gevraagd wordt. Even snel googelen leert dat zo'n cursus wordt aangeboden voor ¤ 1.295,- excl.BTW, wat toch een hoop geld is.
Mijn vraag is dus: heeft zo'n cursus waarde op de arbeidsmarkt of zoekt een bedrijf eerder naar 'echte' ervaring?
woensdag 3 juli 2013 om 13:57
Naar wat ik heb gehoord is 'SAP' een enorm uitgebreid pakket, voor allerlei toepassingen. Dus als je een cursus op het ene vlak hebt gedaan, wil dat niet zeggen dat je 'dus' ook snapt hoe het op een ander vlak werkt. Kijk dus goed wat de cursus te bieden heeft en of je daar iets mee kunt bij sollicitaties.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 3 juli 2013 om 14:05
woensdag 3 juli 2013 om 14:16
woensdag 3 juli 2013 om 14:28
Ik zou het niet van je eigen geld doen. Als een bedrijf echt iemand met SAP kennis zoekt, is zo'n cursus echt niet voldoende. En als die kennis niet noodzakelijk is, heb je met jouw ervaring van andere pakketten een geschikte achtergrond en sturen ze je nog wel even op een cursus als ze je voor de rest zien zitten.
woensdag 3 juli 2013 om 16:23
Bedankt voor de reacties.
@himalaya: ja, dat had ik ook begrepen. De cursus die ik op het oog heb is ook echt gericht op finance.
@betje: die manual is handig, maar dan zul je eerst aangenomen moeten worden
@dobermann: dat zou misschien niet zo moeten zijn, maar met zoveel werkzoekenden??? Maar je hebt inderdaad goed begrepen dat die cursus ten koste van mijn vakantie zou gaan!!
@juli1: weet je dat uit ervaring of denk je dat? En natuurlijk kunnen ze je op cursus sturen als je er eenmaal zit. Maar met zoveel brieven op een vacature tegenwoordig, gaat het erom of zo'n cursus toegevoegde waarde heeft bij de voorselectie.
Ik ga het morgen maar ook eens bij een uitzendbureau navragen.
@himalaya: ja, dat had ik ook begrepen. De cursus die ik op het oog heb is ook echt gericht op finance.
@betje: die manual is handig, maar dan zul je eerst aangenomen moeten worden
@dobermann: dat zou misschien niet zo moeten zijn, maar met zoveel werkzoekenden??? Maar je hebt inderdaad goed begrepen dat die cursus ten koste van mijn vakantie zou gaan!!
@juli1: weet je dat uit ervaring of denk je dat? En natuurlijk kunnen ze je op cursus sturen als je er eenmaal zit. Maar met zoveel brieven op een vacature tegenwoordig, gaat het erom of zo'n cursus toegevoegde waarde heeft bij de voorselectie.
Ik ga het morgen maar ook eens bij een uitzendbureau navragen.
woensdag 3 juli 2013 om 16:29
woensdag 3 juli 2013 om 17:25
woensdag 3 juli 2013 om 17:26
Om even aan te geven hoe het hier werkt -groot bedrijf: afdeling geeft aan HR wat de eisen zijn en de eerste selectie wordt daar gemaakt. Dus als SAP een eis is en het staat niet op je cv, komt de sollicitatie al niet op de afdeling terecht. Vraag is dus je met zo'n SAP cursus meer kans maakt om op de goede stapel terecht te komen.
woensdag 3 juli 2013 om 20:06
Zoals gezegd is SAP niet echt een standaard programma. Als je ervaring hebt met diverse (grote) pakketten, dan zou ik de nadruk daar op leggen in je CV. Schrijf op met welke pakketten je wel ervaring hebt, eventueel of iets vergelijkbaar is met SAP, en dat je het snel hebt opgepakt door goed technisch inzicht.