Werk & Studie alle pijlers

School druk

06-02-2017 22:20 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar ik moet beginnen Vorig jaar ben ik op een praktijk vak niet geslaagd waardoor ik dat vak moest meenemen, ik was zwaar teleurgesteld, maar ik heb me uiteindelijk erover kunnen zetten. Dus dit jaar goed gestart, gemotiveerd begonnen aan mijn werk enzovoort. En vandaag mijn punten gekregen heb op al mijn vakken een 14 of een 15 op 20. Op een praktijk vak na een 8. Ik ben zo teleurgesteld en ben de motivatie totaal kwijt om nog verder te gaan, doordat dit weeral gebeurt.

Misschien is het belangrijk om te melden dat ik Product Design studeer in Genk (Limburg, België). Ik ben sinds midden tweede jaar veel motivatie verloren om deze studie nog te doen, en om daarna te buizen op een vak was niet echt motiverend. Maar ik had mezelf moet ingesproken met "Nog maar 1,5 jaar en je bent er van af en je kunt iets anders gaan doen". Maar nu? Nu moet ik nog een half jaar er extra bovenop doen. Ik snap ook totaal niet waarom ik gebuisd ben door mijn docenten, ik had een goed onderzoek geleverd en veel testen uitgevoerd. Ik snap het gewoon niet meer, ik snap niet wat ik fout doe, ik snap niet waarom ze mij altijd buizen. (de praktijk docenten)

EN wat nog een probleem is, ik weet niet wat ik dan wel wil doen. Ik dacht dat dit de richting was die ik wou doen toen ik hiermee begon.

(Maar eens bezig kwam er zoveel stress bij kijken, zo weinig communicatie tussen de student en de docent, geen feedback op wat je goed doet of wat je kunt verbeteren aan je zelf, enkel kritiek. 6studenten van de 20 zijn naar de schoolpsycholoog moeten gaan doordat het hen gewoon teveel werd (ikzelf zou dat denk ik ook moeten doen) )

En nu ik moet beslissen wat ik dan wel wil, weet ik het gewoon niet. Ik heb online testen gedaan voor welke richting bij mijn interesses zou kunnen passen maar hier haal ik niks uit. Ik voel me zo een faler. Ik heb nu bijna continu het gevoel dat ik niks kan, dat ik nergens goed in ben. Mijn 2 oudere zussen haalde altijd perfecte scores zijn nooit gebuisd geweest hebben nooit iets mee moeten nemen, en dan ben ik er: De teleurstelling van de familie. De stress ligt op het moment gewoon zo hoog bij mij ik heb nu al 2 keer op een half jaar een maagontsteking gehad, ik slaap slecht, ben (zeker nu) bijna continu aan het wenen.

Misschien ben ik nu aan het overreageren, heb een echte rot dag vandaag. Mijn moeke (oma) is vandaag overleden en daar bovenop kreeg ik dan nog een negatief resultaat. (misschien staat mijn reactie ook in de foute topic misschien hoort dit meer bij psyche?)
Gewoon even een hele dikke virtuele knuffel en gecondoleerd met je oma.
Ah meid toch dikke knuffel voor jou en gecondoleerd. Kun je aan de docenten conxrete voorbeelden vragen over waar het fout is gegaan in je praktijkexamen?

En vind je helemaal niks leuk van wat er uit ke studiekeuze-test kwam?
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
quote:Muurhanger schreef op 06 februari 2017 @ 22:55:

Ah meid toch dikke knuffel voor jou en gecondoleerd. Kun je aan de docenten conxrete voorbeelden vragen over waar het fout is gegaan in je praktijkexamen?

En vind je helemaal niks leuk van wat er uit ke studiekeuze-test kwam?Dankje en ik wou morgen eens mailen voor feedback te krijgen hierop maar hier komt nooit veel resultaat uit, en op onderwijkiezer heb ik al vaak gekeken en dan is het of een te zware richting die bij mijn interesses past of een richting wat ik echt niet wil doen (in de sociale sector) in het middelbaar heb ik sociaal technisch wetenschappen gedaan en daarbij dan op stage geweest en dit was zo tegengevallen dat ik niks in de sociale sector wil doen, kunst wil ik gewoon echt niet meer na de studie die ik nu doe, ik wil niet die continue stress, en de concurrentie tussen collega's enzovoort dat ga ik niet heel mijn leven aan kunnen
Adem in, adem uit.

Neem contact op met je decaan en maak een afspraak. Neem daarna desnoods een paar dagen vrij. Vertel tijdens die afspraak aan je decaan dit hele verhaal, alles wat je hier hebt opgeschreven.
Logisch dat je nu even niet weet wat je moet. Het is ook nogal wat, een overlijden in de familie en tegenvallende studieresultaten.

Weet je zeker dat het het vak is waarom je wilt stoppen met de studie? In dat geval zou ik niet te lang wachten met stoppen. Ook al weet je nog niet direct wat je dan wilt. Je kan altijd een tijdje gaan werken oid. Zonde om jezelf langer in deze stress te laten zitten dan nodig.

In het geval dat het vooral de opleiding is waar je moeite mee hebt zou ik 2 dingen gaan doen. Allereerst binnen je opleiding hulp vragen. Maak een afspraak met de docenten (face-to-face) om goed door te spreken waarom je precies het vak niet haalt en wat je volgens hun anders zou doen.

Maak ook een afspraak met je coordinator/coach/mentor/decaan of wie die rol bij jullie op de opleiding ook heeft om het te hebben over de stress die je ervaart en je studieplanning. In het hoger onderwijs is het echt zo dat je zelf initiatief moet nemen om extra hulp te vragen/zoeken wanneer je dat nodig hebt.

Verder zou ik naar andere soortgelijke opleidingen gaan kijken. Open dagen, meeloopdagen, contact met studenten daar zoeken. Misschien gaat het er op andere scholen wel heel anders aan toe. De insteek/methode van een kunstopleiding moet maar net bij je passen anders kan het idd heel zwaar zijn. Misschien is er wel een plek waar je je veel beter thuis voelt.

En het allerbelangrijkste: pas goed op jezelf. Je gezondheid en je familie gaan echt voor de studie.
Kan je bij iemand van je opleiding terecht voor hulp? Iig vragen wat er nu precies niet goed was.

Een half jaar is niet zo lang, maar wil je na je opleiding hiermee verder als je geslaagd bent?
Life is short. Eat dessert first.
Stoppen met janken en aanpakken. Ga naar de docent toe en vraag waarom je gebuisd (?) bent in plaats van een mail te sturen waar ze makkelijk onderuit kunnen. En als je niet begrijpt wat ze bedoelen dan zeg je dat. Verder stel je je aan want je hebt alle andere vakken wél gehaald dus om nou te zeggen dat je niks kan, is een beetje overdreven vind je niet?

Gecondoleerd met je oma. Dat je daarover weent is okay, over de rest niet.

Neem iemand in vertrouwen die jou ook een beetje kan steunen. Maar ga door met je opleiding want je vond het in eerste instantie wel leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven