Schoonmaakster (Tips)
dinsdag 27 augustus 2013 om 12:21
Hallo allemaal,
Ik lees al jaren mee op het viva forum, maar nu leek het me handig om even zelf een topic te openen.
Ik heb net besloten voor 1 keer per 2 weken voor 3 uur een schoonmaakster te nemen. Gewoon voor de grote klussen in huis (dweilen, keukenkastjes etc). Vriend en ik werken allebei meer dan full-time en ik merk dat het me irriteerde dat er teveel vrije tijd opging aan schoonmaken (of schuldig voelen dat het een zooi is).
Mijn vraag aan jullie (met schoonmaakster) is:
Welke klussen doet ze voor jullie?
Hoe geef je instructie?
Ben je tevreden etc?
Kijkt ze in kastjes?
Ik ben zelf nogal op mijn privacy, dus ruimen jullie bepaalde spullen op etc?
Kortom, jullie ervaringen
p.s. Het is via een organisatie, dus gewoon wit en achteraf betalen via factuur/ideal (ook vervanging bij vakantie etc). Ik heb daar toch iets meer vertrouwen in dan via marktplaats.
Ik lees al jaren mee op het viva forum, maar nu leek het me handig om even zelf een topic te openen.
Ik heb net besloten voor 1 keer per 2 weken voor 3 uur een schoonmaakster te nemen. Gewoon voor de grote klussen in huis (dweilen, keukenkastjes etc). Vriend en ik werken allebei meer dan full-time en ik merk dat het me irriteerde dat er teveel vrije tijd opging aan schoonmaken (of schuldig voelen dat het een zooi is).
Mijn vraag aan jullie (met schoonmaakster) is:
Welke klussen doet ze voor jullie?
Hoe geef je instructie?
Ben je tevreden etc?
Kijkt ze in kastjes?
Ik ben zelf nogal op mijn privacy, dus ruimen jullie bepaalde spullen op etc?
Kortom, jullie ervaringen
p.s. Het is via een organisatie, dus gewoon wit en achteraf betalen via factuur/ideal (ook vervanging bij vakantie etc). Ik heb daar toch iets meer vertrouwen in dan via marktplaats.
dinsdag 27 augustus 2013 om 12:39
Ik zou zelf wel even opruimen voordat de schoonmaker(ster) komt. Zij weet niet waar jij dingen wilt, en een opgeruimd huis maakt gemakkelijker en sneller schoon. Je kunt dan meer taken opgeven voor dezelfde tijd.
Als je instructie gaat geven via briefjes, schrijf dan in korte bondige zinnen en vermijdt dingen die dubbel kunnen worden uitgelegd. verwijtend over komen. Heb zelf schoongemaakt en bij één gezin spatte de ontevredenheid van het briefje, maar niet echt concreet. Ook nooit gesprek gehad. Na tien keer ben ik daar gestopt, sommige mensen zijn gewoon nooit tevreden.
Als je instructie gaat geven via briefjes, schrijf dan in korte bondige zinnen en vermijdt dingen die dubbel kunnen worden uitgelegd. verwijtend over komen. Heb zelf schoongemaakt en bij één gezin spatte de ontevredenheid van het briefje, maar niet echt concreet. Ook nooit gesprek gehad. Na tien keer ben ik daar gestopt, sommige mensen zijn gewoon nooit tevreden.
dinsdag 27 augustus 2013 om 12:59
Eens met Sandt. Ik werk zelf als schoonmaakster op een basisschool en wat daar de normale afspraken zijn is dat het (voor zover mogelijk op een basisschool) opgeruimd is: dus alles wat schoongemaakt moet worden, daar moet de schoonmaakster makkelijk bij kunnen. Dat wil zeggen dat als er een berg papieren op een bureau ligt, ik dan niet dat bureau hoef schoon te maken. Dat weten de medewerkers daar ook. Wat betreft privacy: Als ik alleen voor mezelf spreek: ik let verder niet op de spullen die er liggen, het interesseert me ook niet zoveel wat er ligt, want ik ben gewoon aan het werk en rondneuzen kost alleen maar meer tijd 
Als je het via een organisatie doet, kan je daar het beste vragen welke klussen ze gaat doen en wat de afspraken zijn qua opruimen.
Als je het via een organisatie doet, kan je daar het beste vragen welke klussen ze gaat doen en wat de afspraken zijn qua opruimen.
dinsdag 27 augustus 2013 om 13:06
Als je er al van tevoren van uit gaat dat je poets wel in je kastjes zal snuffelen kun je er misschien beter maar helemaal niet aan beginnen.
En opruimen zou ik zeker doen. Ik heb eens een huisje gehad dat er altijd bij lag alsof er zojuist een landmijn was ontploft en ik kan je verzekeren dat dat van grote invloed was op de kwaliteit van mijn werk. En die invloed was zeker niet positief.
En opruimen zou ik zeker doen. Ik heb eens een huisje gehad dat er altijd bij lag alsof er zojuist een landmijn was ontploft en ik kan je verzekeren dat dat van grote invloed was op de kwaliteit van mijn werk. En die invloed was zeker niet positief.
dinsdag 27 augustus 2013 om 13:12
dinsdag 27 augustus 2013 om 13:37
Ik werk ook voor een schoonmaakbedrijf bij particulieren.
Er wordt met mij altijd afgesproken wat de 'vaste' taken zijn, en mocht er eens iets anders moeten gebeuren dan laten ze me dat weten.
Echt in de kasten maak ik nooit schoon, tenzij die klus eens als extra komt. Maar dat is zelden, ik merk dat mensen dat toch liever zelf doen.
Verder moet je bedenken wat je gedaan wil hebben, afstoffen (nat of droog), stofzuigen, dweilen, de badkamer(s), wc's, hoe vaak je onder je bank gezogen wil hebben,wasgoed (bedden verschonen), strijken, ramen binnen lappen, kastjes afnemen, deuren en deurlijsten etc etc., Er is zoveel te doen in een huis, dus bedenk wat voor jou het belangrijkste is, en dan kun je de rest eens als een extra opgave doen.
Je huis hoeft natuurlijk niet supernetjes aan kant, maar als je overal vieze was hebt slingeren, stapels kranten en papier door de gang hebt zwerven, overal afwas hebt staan en lege pizza dozen, dan is dat wel fijn als dat weg is.
Als de mensen niet thuis zijn dan gebruik ik of mijn eigen sleutel of ik pak die uit een sleutelbox buiten of bij de buren. Is er iets bijzonders, dan ligt er een briefje, maar een goede schoonmaak kan zelf ook inschatten hoe vaak wat en wanneer gedaan moet kan worden.
En laat inderdaad soms ook eens weten dat je tevreden bent. Is ook heel belangrijk!
En als je nooit thuis bent en er komt een keer een vervanger, is het wel fijn dat je die standaard instructies op ene briefje geeft. Tip: ruim al je schoonmaakspullen en middel op 1 plek gezamelijk op. Dan hoeven ze niet zo te zoeken en dus onnodig kastjes te openen;-).
Overigens ben ik helemaal niet nieuwsgierig wat mensen in hun kasten hebben. Ben nog nooit in de verleiding gekomen om er een open te maken.
Er wordt met mij altijd afgesproken wat de 'vaste' taken zijn, en mocht er eens iets anders moeten gebeuren dan laten ze me dat weten.
Echt in de kasten maak ik nooit schoon, tenzij die klus eens als extra komt. Maar dat is zelden, ik merk dat mensen dat toch liever zelf doen.
Verder moet je bedenken wat je gedaan wil hebben, afstoffen (nat of droog), stofzuigen, dweilen, de badkamer(s), wc's, hoe vaak je onder je bank gezogen wil hebben,wasgoed (bedden verschonen), strijken, ramen binnen lappen, kastjes afnemen, deuren en deurlijsten etc etc., Er is zoveel te doen in een huis, dus bedenk wat voor jou het belangrijkste is, en dan kun je de rest eens als een extra opgave doen.
Je huis hoeft natuurlijk niet supernetjes aan kant, maar als je overal vieze was hebt slingeren, stapels kranten en papier door de gang hebt zwerven, overal afwas hebt staan en lege pizza dozen, dan is dat wel fijn als dat weg is.
Als de mensen niet thuis zijn dan gebruik ik of mijn eigen sleutel of ik pak die uit een sleutelbox buiten of bij de buren. Is er iets bijzonders, dan ligt er een briefje, maar een goede schoonmaak kan zelf ook inschatten hoe vaak wat en wanneer gedaan moet kan worden.
En laat inderdaad soms ook eens weten dat je tevreden bent. Is ook heel belangrijk!
En als je nooit thuis bent en er komt een keer een vervanger, is het wel fijn dat je die standaard instructies op ene briefje geeft. Tip: ruim al je schoonmaakspullen en middel op 1 plek gezamelijk op. Dan hoeven ze niet zo te zoeken en dus onnodig kastjes te openen;-).
Overigens ben ik helemaal niet nieuwsgierig wat mensen in hun kasten hebben. Ben nog nooit in de verleiding gekomen om er een open te maken.
dinsdag 27 augustus 2013 om 13:41
Die van ons:
1x per week 3 uur en daarin doet ze:
- hele huis stofzuigen en dweilen
- keuken, badkamer, wc
- stof afnemen
- rommel aan de kant (ik ruim meestal wel op hoor)
- Bedden opmaken
- etc, gewoon huis aan kant
en dan elke week 1 extra klus: de plinten schoonmaken, ramen lappen, deuren afnemen, koelkast uitboenen, badkamer ontkalken oid
1x per week 3 uur en daarin doet ze:
- hele huis stofzuigen en dweilen
- keuken, badkamer, wc
- stof afnemen
- rommel aan de kant (ik ruim meestal wel op hoor)
- Bedden opmaken
- etc, gewoon huis aan kant
en dan elke week 1 extra klus: de plinten schoonmaken, ramen lappen, deuren afnemen, koelkast uitboenen, badkamer ontkalken oid
dinsdag 27 augustus 2013 om 13:47
Ik heb mijn hulp in de huishouding verder niet geinstrueerd. Kon er wel van uit gaan dat zij beter poetst dan ik kan.
Opruimen hoeft ze nooit, daar betaal ik haar niet voor.
Ze maakt schoon naar eigen inzicht. Volgens mij is ze daar zelfs vaker sneller mee klaar dan afgesproken maar ze doet haar werk goed, dus het interesseert me niets. Soms vraag ik haar iets extra's of extra goed te doen of ze doet dit volgens mij naar eigen inzicht al. Ze maakt dan zelf een inschatting of ze iets ander skipped of globaler schoonmaakt als ze het niet redt qua tijd.
Ik communiceer via briefjes idd en zo duidelijk en kort en bondig mogelijk.
Volgens mij weet ze wel dat ik haar werk enorm waardeer. Ik leg soms wat extra's voor haar neer. Meestal geld, maar kan ook een bak soep zijn omdat ik weet dat ze een gruwelijke hekel heeft aan koken en het voor mij niet veel uitmaakt of ik nou een of twee liter soep maak.
Ze rookt buiten en pakt ook gewoon drinken uit de koelkast als ze ergens zin in heeft.
Dit alles is zo gegroeid en volgens mij naar ieders tevredenheid. Denk niet dat ik met een eventueel nieuwe poets meteen dezelde omgangsvormen zou hebben, maar die ik nu heb waardeer ik zo ontzettend dat ik haar echt niet kwijt wil, dus ik maak het haar ook zo goed mogleijk naar de zin.
Ze maakt schoon naar eigen inzicht. Volgens mij is ze daar zelfs vaker sneller mee klaar dan afgesproken maar ze doet haar werk goed, dus het interesseert me niets. Soms vraag ik haar iets extra's of extra goed te doen of ze doet dit volgens mij naar eigen inzicht al. Ze maakt dan zelf een inschatting of ze iets ander skipped of globaler schoonmaakt als ze het niet redt qua tijd.
Ik communiceer via briefjes idd en zo duidelijk en kort en bondig mogelijk.
Volgens mij weet ze wel dat ik haar werk enorm waardeer. Ik leg soms wat extra's voor haar neer. Meestal geld, maar kan ook een bak soep zijn omdat ik weet dat ze een gruwelijke hekel heeft aan koken en het voor mij niet veel uitmaakt of ik nou een of twee liter soep maak.
Ze rookt buiten en pakt ook gewoon drinken uit de koelkast als ze ergens zin in heeft.
Dit alles is zo gegroeid en volgens mij naar ieders tevredenheid. Denk niet dat ik met een eventueel nieuwe poets meteen dezelde omgangsvormen zou hebben, maar die ik nu heb waardeer ik zo ontzettend dat ik haar echt niet kwijt wil, dus ik maak het haar ook zo goed mogleijk naar de zin.
dinsdag 27 augustus 2013 om 14:24
Heb nog nooit aan de hulp in de huishouding verteld wat ze moest doen. Zij weet het beter dan ik.
Kom op zeg, je gaat er toch van uit dat het een volwassen intelligente vrouw is.
Die weet toch zelf ook wel dat de wc, de badkamer en de keuken gedaan moeten worden, als er tijd over is, gestofzuigd, gestoft en één keer in de zoveel tijd de ramen?
En inderdaad de rommel opruimen voor ze komt. Iemand jouw puinzooi op laten ruimen is respectloos.
Bedenk er zijn meer mensen die een goede hulp zoeken, dan er goede hulpen zijn. Als je er één hebt die bevalt, koester haar dan en ga niet op eens de werkgever uithangen.
Kom op zeg, je gaat er toch van uit dat het een volwassen intelligente vrouw is.
Die weet toch zelf ook wel dat de wc, de badkamer en de keuken gedaan moeten worden, als er tijd over is, gestofzuigd, gestoft en één keer in de zoveel tijd de ramen?
En inderdaad de rommel opruimen voor ze komt. Iemand jouw puinzooi op laten ruimen is respectloos.
Bedenk er zijn meer mensen die een goede hulp zoeken, dan er goede hulpen zijn. Als je er één hebt die bevalt, koester haar dan en ga niet op eens de werkgever uithangen.
dinsdag 27 augustus 2013 om 14:33
Die van ons komt ook 1x in de twee weken, 3 uurtjes. In die tijd doet ze:
- Keuken
- Badkamer
- Toilet
- Hele huis stofzuigen
- Kamers schoonmaken, bureau, kasten en tafels afnemen, alles aan kant maken etc.
- Bed opmaken
- Waar mogelijk extra dingen als sommige ramen lappen, etc.
Wat bij ons goed werkt is om van te voren wel echt zorgen dat alles opgeruimd is. Dan kan de schoonmaakster er in 1 keer goed bij en kan ze ook de volle tijd gebruiken aan schoonmaken ipv eerst opruimen en dan schoonmaken en je hebt zo ook minder kans dat je spullen op plekken terug vindt waar ze niet horen....
Vind het zelf wel fijn om soms een briefje achter te laten met wat ik aan extra dingen gedaan wil hebben. Dan weet ik zeker dat dat gebeurt ipv iets anders, wat me op dat moment minder stoort....
- Keuken
- Badkamer
- Toilet
- Hele huis stofzuigen
- Kamers schoonmaken, bureau, kasten en tafels afnemen, alles aan kant maken etc.
- Bed opmaken
- Waar mogelijk extra dingen als sommige ramen lappen, etc.
Wat bij ons goed werkt is om van te voren wel echt zorgen dat alles opgeruimd is. Dan kan de schoonmaakster er in 1 keer goed bij en kan ze ook de volle tijd gebruiken aan schoonmaken ipv eerst opruimen en dan schoonmaken en je hebt zo ook minder kans dat je spullen op plekken terug vindt waar ze niet horen....
Vind het zelf wel fijn om soms een briefje achter te laten met wat ik aan extra dingen gedaan wil hebben. Dan weet ik zeker dat dat gebeurt ipv iets anders, wat me op dat moment minder stoort....