Werk & Studie alle pijlers

SCHRIJFT men tegenwoordig nog sollicitatiebrieven ?

24-01-2009 22:07 42 berichten
Dankzij mijn lieve oma ben ik gezegend met een keurig net handschrift. (klassiek schuin, aan elkaar vast)

Maar nu. Ik wil een sollicitatiebrief schrijven, al 15 jaar niet gedaan.

Is het tegenwoordig nog "done" om met vulpen te schrijven, of hebben personeelsfunctionarissen verleerd om (nette) handschriften te lezen ?

Wat vinden jullie ? Typen of schrijven ?

Solliciteren doe je:

Totaal aantal stemmen: 47

met ganzenveer en inktpot. (4%)
met vulpen. Geen stemmen
met een printje. (49%)
met een mail. (47%)
Alle reacties Link kopieren
Typen, alsjeblieft typen.
Tenzij ergens duidelijk bij vermeld staat "handgeschreven" zou ik een sollicitatiebrief altijd typen.

Of je de sollicitatiebrief per mail stuurt vind ik altijd afhangen van wat er in de vacature staat.

Als daar niet specifiek iets in staat van "bij voorkeur per mail" zou ik hem (de brief dus) gewoon posten.

Succes met je brief...
Typen en met de gewone post, tenzij anders wordt gevraagd.
Waarom zou je?

Volgens mij is het tegenwoordig de standaard om een geprinte brief te sturen of te mailen tenzij er in de vacature specifiek gevraagd wordt om een handgeschreven brief. ( Ik heb wel eens begrepen dat dat was zodat er handschriftexperts naar konden kijken . Gebeurt dat eigenlijk nog? En wil je werken bij een bedrijf dat haar personeelsbeleid laat afhangen van de kwaliteiten van de basisschooldocent van het betreffende personeelslid? )

Dus bij een handgeschreven brief zou ik me als recruiter afvragen waarom je dat zo hebt gedaan. En -tenzij je solliciteert op een functie waar je handschrift relevant is- zou mijn eerste gedachte niet direct positief zijn:

is het omdat je geen computer hebt?

geen printer hebt?

niet kunt typen?

Of omdat je wilt 'opvallen' door 'origineel' te zijn?

Of - in jouw geval- je strakke handschrift te showen?

Conclusie: ik zou gaan voor printen of mailen. En als je echt een handgeschreven brief wilt sturen, zou ik in ieder geval je CV geprint bijvoegen, dat is toch overzichtelijker.
Dat zeg ik....
Ik ga er vanuit dat je solliciteert bij een bedrijf/instelling die geen handgeschreven brieven stuurt naar haar leveranciers, personeelsleden etc.
Okee, de snelle reacties zijn duidelijk ! Typen dus.

Nog voorkeuren voor een lettertype ? Joker of Allstar in elk geval niet.
comic sans ook maar laten?

Heb hier wel eens de tip gelezen hetzelfde lettertype te gebruiken als de huisstijl van de organisatie waar je solliciteert. Dat vond ik een hele goede! (als het geen webdings is )
Dat zeg ik....
Huisstijl is even lastig te vinden vanaf de computer, het is een instantie waar ik privé gelukkig niet mee te maken heb. Het logo is in smalle hoofdletters, met veel witte tussenruimte. Niet echt iets voor een brief.
Ik vind "Garamond" mooi. Niet hetzelfde als "times new roman" maar wel net zo "gewoon". Veel boeken worden ook in dat lettertype gedrukt heb ik wel eens gehoord.
Niet schrijven...aub!!!

Typen dus.

Gewoon een normaal standaard lettertype als Arial, Verdana of Times new Roman.

Succes!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Persoonlijk zou ik dan gewoon voor Times gaan, en je onderscheiden op inhoud in plaats van vorm ;)
Oh, en trouwens. Brief mailen....niet opsturen.

Korte introductie in je email en dan verwijzen naar de bijlage waarin je CV en je aparte sollicitatiebrief zijn toegevoegd.
Typen. Ik zou eerlijk gezegd iemand niet serieus nemen als die in mijn team zou solliciteren met een handgeschreven brief. Niet meer van deze tijd.
quote:moppetoet schreef op 24 januari 2009 @ 22:07:

Dankzij mijn lieve oma ben ik gezegend met een keurig net handschrift. (klassiek schuin, aan elkaar vast)Dit is natuurlijk hartstikke lief en mooi, maar voor een sollicitatiebrief echt een afknapper.
Nou, niet boos worden, ik heb al gezegd dat ik ga typen, en 20 jaar geleden mocht een brief nog wel handgeschreven. Ik werd ook altijd uitgenodigd voor een gesprek.

Nieuwe tijden, nieuwe regels.

Ik ben gewoon een ouderwetse doos, erg hè ?
Ik heb ook pas sinds tweeëneenhalf jaar een magnetron en internet thuis.
Typen, uitprinten en ondertekenen en dan via de post versturen. Ik heb wel eens via de mail gesolliciteerd maar alleen als dat als optie vermeld werd en ik niet zo veel tijd had of de inkt van de printer leeg. In principe ben ik via beide genoeg uitgenodigd. Ik vind zelf via de post persoonlijker.

Succes!!
Oh, voor de poll: zou gewoon mailen als dat een optie is. (brief en cv als bijlage) Dan krijg je volgens mij ook makkelijker een bevestiging terug dat het is ontvangen.
Dat zeg ik....
Oh en als je je brief toch mailt; maak er een PDF-je van, dan is je zo zorgvuldig gemaakte opmaak niet aan gort als ze net een andere versie word oid hebben dan jij. (en ja je moet een nette opmaak maken, als je denkt dat brieven schrijven wellicht nog kan is het een idee je hier in te verdiepen!)
Ik ga voor de envelop met postzegel !

Dank je voor de waarschuwing, Mevrouwdekees.

Teksten opmaken kan ik gelukkig wel, dat doe ik méér dan genoeg in mijn huidige baan.
Het ligt absoluut aan de branche, maar meer nog aan de recruiter die je voor je krijgt. Het blijft een kwestie van smaak.

De ene recruiter is nog van de oude garde maar tref je er eentje uit de Gen-Y dan kun je het schudden met je papieren brief.

Lees de vacature dus vooral heel goed, want daar staat meestal in hoe je moet solliciteren. Twijfel je, dan kun je het beste nog even contact opnemen om dit te vragen. Heb je gelijk even je naam laten horen en je interesse getoont....

Absoluut alleen maar mailen als vermeld is en zeker als het ICT gerelateerd is want via de post, sorry, dat is echt zo 20e eeuw.

Handgeschreven dat kan in de meeste branches echt niet meer, maar in bijv. staal- of bouwbedrijven is het voor lagere functies nog wel geaccepteerd.

Toch is getypt (uitgeprint dus) gewoon beter. Zelfs van een bouwvakker mag je verwachten dat die zoiets kan.

PDF is inderdaad erg gangbaar momenteel, maar wordt door veel W&S bureaus juist weer niet erg gewaardeerd en door minder moderne bedrijven ook niet.

Maar de sollicitatiebrief is sowieso uitstervend.

Tegenwoordig heb je een CV met een goed persoonlijk profiel waar al zo veel informatie in staat dat een korte motivatie meer dan voldoende is.

Als je je CV echt heel goed opstelt, dan kan je daar zelfs je drijfveren, waarden en passies in kwijt en dan is een motivatie zelfs al overbodig.

En ook belangrijk als je al 15 jaar niet hebt gesolliciteerd: "Naar aanleiding van" is geen goede openingszin. Kijk eens op www.carrieretijger.nl voor schrijftips.

Verder ook leuk om te weten: iedere recruiter googlet je eerst dus check even of je nog terug bent te vinden via een vergeten, maar nog wel googlebare en genante website of weblog.

Kijk zelf eens op www.wieowie.nl en probeer het uit.

Succes ermee!!!
Sensima... het klopt dat werkgevers je vaak googlelen, maar áls er iets genants staat over je, hoe wil je dat dan weghalen? 9 van de 10 keer kan je die dingen niet meer wijzigen, laat staan deleten, dus je maakt jezelf alleen maar gek.

Overigens is de motivatie denk ik echt belangrijker dan je denkt. Niet alleen de inhoud, maar ook de zinsbouw, toon (beleefd, arrogant, zelfverzekerd enz.) en structuur, dat soort dingen, daar wordt allemaal op gelet. Zeker in bepaalde functies moet je toch ook kunnen laten zien dat je kennis hebt van de briefconventies.

Daarom idd ook altijd typen
Ikke!!

Maar ja, ik wilde dan ook een baan in het basisonderwijs!!

(enne, ik heb de baan)
Het ligt denk ik ook wel aan de organisatie. Ik werk in een nogal ouderwetse organisatie, en in de vorige vacatureronde had iemand idd een handgeschreven brief. Zij is uitgenodigd en aangenomen

Maar als kandidaten mij bellen (ik ben degene die over vacatures gaat), en vragen hoe ze het beste kunnen aanleveren, zeg ik altijd 'per email'. Ik vind dit gewoon veel gemakkelijker / praktischer. Je hebt dan de brief en cv in 1 druk op de knop bij alle leden van de selectiecommissie liggen, en voor de secretaresse is het ook gemakkelijker een extra printje te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven