Werk & Studie alle pijlers

Scriptiebegeleider issues

17-06-2017 09:59 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van mijn scriptie. Mijn scriptiebegeleider is een vriendelijke man, alleen heb ik inhoudelijk maar weinig aan hem. Het enige wat hij heeft gelezen is mijn scriptievoorstel, maanden terug, en verder heb ik tijdens het proces geen feedback gekregen, ook al heb ik daar naar gevraagd. Hij zegt dat het te veel tijd kost om mijn conceptversie (of überhaupt een stukje van mijn thesis) te lezen en dat hij dat dus niet gaat doen. Mijn cijfer hangt ook af van zijn beoordeling, dus ik durf er geen melding van te maken. Ergens ben ik ook bang dat ik me gewoon aan loop te stellen. Ook hoor ik van medestudenten dat andere scriptiebegeleiders volledig van de radar verdwenen zijn en niet te bereiken zijn via mail, telefoon of wat dan ook (en dus ook niet reageren, na weken).

Het is een universitaire studie, dus we hoeven niet aan het handje genomen te worden... liever niet zelfs... maar af en toe feedback in de trant van 'let hier ook nog even op of lees dat interessante artikel eens' zou fijn zijn. Gewoon even weten dat je op de goede weg zit, of wat je kunt doen om echt iets moois af te leveren.

De deadline is over 2 weken, wat zou goed zijn om te doen? Ik kan me niet voorstellen dat dit gebruikelijk is..
stuur het eens langs een editor en vraag om een structuur- en apa check, dan krijg je meteen een beeld van hoe je scriptie is.
Ik heb HBO gedaan en daar ging het precies zoals jij omschrijft. Pas na het definitief inleveren kreeg je feedback. Heel onhandig inderdaad.

Na laten lezen is wel een goede tip.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
.
Ik kreeg bij mijn hbo scriptie minder feedback dan op de universiteit. Dus ik vind het niet perse iets 'universitairs' om weinig feedback te krijgen.

Dat van de aardbodem verdwijnen hoor ik vaak. Veel begeleiders maken er gewoon hun prioriteit niet van. Maar dat is niet oké hoor.

Is er een coördinator van je studie? Daar zou ik eens langs gaan met je vraag.

En verder ben je met 2 weken voor de deadline wel laat om er nog wat mee te doen. Dus wellicht handig om een andere docent te vragen om feedback of iemand in je omgeving die er verstand van heeft?
IBIopviva schreef:
17-06-2017 10:18
Ik heb HBO gedaan en daar ging het precies zoals jij omschrijft. Pas na het definitief inleveren kreeg je feedback. Heel onhandig inderdaad.

Na laten lezen is wel een goede tip.
Nou fijn is dat. Dan heeft het grootste deel dus een herkansing?

Ik geef zelf les op het hbo en hier worden studenten wel goed begeleid.
JulienClerc schreef:
17-06-2017 10:32
Ik kreeg bij mijn hbo scriptie minder feedback dan op de universiteit. Dus ik vind het niet perse iets 'universitairs' om weinig feedback te krijgen.

Dat van de aardbodem verdwijnen hoor ik vaak. Veel begeleiders maken er gewoon hun prioriteit niet van. Maar dat is niet oké hoor.

Is er een coördinator van je studie? Daar zou ik eens langs gaan met je vraag.

En verder ben je met 2 weken voor de deadline wel laat om er nog wat mee te doen. Dus wellicht handig om een andere docent te vragen om feedback of iemand in je omgeving die er verstand van heeft?
Ja ik zal die coördinator even contacten, dat is een goede. Ik had gedacht dat ik wel mijn conceptversie mocht inleveren, aangezien ik tijdens het proces geen feedback heb gekregen. Ik had daar misschien niet klakkeloos vanuit moeten gaan idd.
Ik begeleid scripties op het HBO. Daar zijn heel duidelijke afspraken gemaakt over wat je van je begeleider kan verwachten. Studenten hebben recht op 8x een half uur een gesprek en op feedback op hun conceptversie. Als studenten een extra afspraak nodig hebben of vaker iets willen laten lezen, dan doe ik dat als ik daar tijd voor heb. Ik zou dus zeker op je opleiding navragen waar je recht op hebt, dit klinkt mij erg laks in de oren. Echter, ik kan me voorstellen dat deze persoon zich niet opeens gaat inspannen als jij aangeeft wat je van hem verwacht. Kun je het nog later inleveren en van begeleider switchen? Bijvoorbeeld gaan voor de herkansingsdatum? Vervelend hoor!
Steken begeleiders van medestudenten meer moeite in hun feedback?
Er staat vast wel ergens beschreven hoeveel begeleiding je hoort te krijgen, is er een studiehandleidig oid?
JulienClerc schreef:
17-06-2017 10:34
Nou fijn is dat. Dan heeft het grootste deel dus een herkansing?

Ik geef zelf les op het hbo en hier worden studenten wel goed begeleid.
Bij ons was zeker 80% pas voldoende bij de herkansing idd. Verder was het een fijne school maar met scriptiebegeleiding ging echt veel mis helaas.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hier is dat wel gebruikelijk.
Begeleider heeft een halve blik op mijn scriptievoorstel geworpen, dat was ok zei ze. Straks lever ik de conceptversie in, dan krijg ik die terug met commentaar en heb ik 1 om wat dingetjes aan te passen.
Gaat om een WO scriptie trouwens.
Wij konden destijds, nadat het plan goedgekeurd was, het eerste hoofdstuk inleveren en daar kreeg je dan commentaar op. En daarna de volledige scriptie. Geen begeleiding tussendoor, was niet nodig op het WO vonden ze. En dat was ook zo.
anoniem_332305 wijzigde dit bericht op 17-06-2017 13:47
7.73% gewijzigd
Ik heb 2 universitaire studies gedaan en kreeg bij beide zowel na plan feedback en daarna per hoofdstuk.
Bij ons dus hetzelfde, de scriptie is om jouw niveau van schrijven en onderzoeken te laten zien, dus het is niet de bedoeling dat je de input van een ander gebruikt. Er is wel een 1e gesprek na je onderwerpkeuze om je te behoeden voor het kiezen van een compleet ongeschikt onderwerp, waar ik wel blij mee ben. Zodoende hoor je het meteen als je onderzoeksvraag niet geschikt is, ipv na weken werk een 4 te krijgen. En als je onderwerp wel geschikt is ben je wat zekerder van je zaak.

Waar zou je precies begeleiding in willen hebben TO?
cactusss schreef:
17-06-2017 13:47
Bij ons dus hetzelfde, de scriptie is om jouw niveau van schrijven en onderzoeken te laten zien, dus het is niet de bedoeling dat je de input van een ander gebruikt. Er is wel een 1e gesprek na je onderwerpkeuze om je te behoeden voor het kiezen van een compleet ongeschikt onderwerp, waar ik wel blij mee ben. Zodoende hoor je het meteen als je onderzoeksvraag niet geschikt is, ipv na weken werk een 4 te krijgen. En als je onderwerp wel geschikt is ben je wat zekerder van je zaak.

Ik snap het! Ik heb ook niet de behoefte om alles voorgekauwd te krijgen. Er zijn ook begeleiders hier die zelfs de grammatica controleren maar dat vind ik echt te overdreven. Ik zou gewoon graag van mijn begeleider horen of hij vindt of ik op de goede weg ben. Ik heb namelijk wel dingen aangepast nadat ik mijn proposal heb ingeleverd. Een andere statistische analyse leek me gepaster en ik ben gewoon benieuwd of hij het daarmee eens is en of de uitvoering daarvan helemaal klopt. Ik twijfel namelijk nog over bepaalde dingen en weet zeker dat er dingen beter kunnen. Het was fijn geweest als ik daarmee bij mijn begeleider terecht zou kunnen. Ik heb wel getwijfeld of ik er melding van moest maken of niet, maar het is verder een super aardige man en ik ben bang dat ik gelijk zo'n zeurpiet ben.
Dat soort vragen zou je wel bij je begeleider mee terecht moeten kunnen. Ik heb tussendoor nog iets gevraagd over de richting van mijn scriptie, waardoor ik nu weet dat ik op de goede weg zit. Anders had ik nog heel lang op twee benen gehinkt.
Reageert hij helemaal niet op mails en dergelijke? Misschien helpt het als je je issue concreet omschrijft in een mail met de oplossingen die je overweegt erbij. Dat is voor de begeleider wat behapbaarder. Als hij je daar niet mee wil helpen, dan screenshotten en een melding maken.
Ik zou gewoon een mede-student vragen. Liefst een of meerdere die bekend staan als gedreven en intelligent en die gaan voor de achten, negens en tienen (en die ook behalen). Daarmee maak je je niet afhankelijk van 1 persoon, die om de een of andere reden niet beschikbaar is, en 1 mening is maar 1 mening. Mede-studenten heb je altijd, ook goeie, en je kunt er misschien meerdere vragen, waarbij je een bredere kijk krijgt en misschien nog van een hoger niveau dan die begeleider.
konijntje123 schreef:
17-06-2017 14:26
Ik snap het! Ik heb ook niet de behoefte om alles voorgekauwd te krijgen. Er zijn ook begeleiders hier die zelfs de grammatica controleren maar dat vind ik echt te overdreven. Ik zou gewoon graag van mijn begeleider horen of hij vindt of ik op de goede weg ben. Ik heb namelijk wel dingen aangepast nadat ik mijn proposal heb ingeleverd. Een andere statistische analyse leek me gepaster en ik ben gewoon benieuwd of hij het daarmee eens is en of de uitvoering daarvan helemaal klopt. Ik twijfel namelijk nog over bepaalde dingen en weet zeker dat er dingen beter kunnen. Het was fijn geweest als ik daarmee bij mijn begeleider terecht zou kunnen. Ik heb wel getwijfeld of ik er melding van moest maken of niet, maar het is verder een super aardige man en ik ben bang dat ik gelijk zo'n zeurpiet ben.
Feedback en kritische vragen is natuurlijk niet hetzelfde als alles voorgekauwd krijgen.
Mik vind jouw vragen vrij normaal en binnen mijn studies was het dus heel gewoon om dat soort vragen te stellen.
BeenThereTrice schreef:
17-06-2017 15:10
Ik zou gewoon een mede-student vragen. Liefst een of meerdere die bekend staan als gedreven en intelligent en die gaan voor de achten, negens en tienen (en die ook behalen). Daarmee maak je je niet afhankelijk van 1 persoon, die om de een of andere reden niet beschikbaar is, en 1 mening is maar 1 mening. Mede-studenten heb je altijd, ook goeie, en je kunt er misschien meerdere vragen, waarbij je een bredere kijk krijgt en misschien nog van een hoger niveau dan die begeleider.
Ik had echt niets aan medestudenten hoor. Die gingen echt mijn scriptie niet bekijken en als ze al commentaar hadden was het nutteloos.
je begeleider maakt zich er makkelijk vanaf. een scriptie is een studie-onderdeel, je hebt recht op feedback.
natuurlijk hoeft hij je niet aan de hand te nemen, maar het beantwoorden van vragen en lezen van een conceptversie is gewoon wat je van een begeleider mag verwachten. trek aan de bel, bij hem of bij je studieadviseur.
Helaas is dit heel gebruikelijk.

Mijn eigen scriptiebegeleider was fantastisch. Als ik hem om half één 's nachts mailde, mailde hij om vijf over half één terug met een lijst aan bronnen en suggesties. Hij was zorgvuldig en snel, gaf waardevolle feedback en suggesties. Het vreemde was dat ik tijdens de college's een hekel aan hem had, omdat hij zo streng en humorloos was. Zo zie je maar weer...

Maar van veel studiegenoten hoorde ik dat het ook absoluut anders kan. Onvindbare begeleiders die scripties niet of te laat nakijken, weinig suggesties doen, veel schouderophalen en dan, op het moment van beoordeling, je keihard afkeuren omdat je scriptie niet voldoet. Waardoor je studievertraging oploopt. En of ze je de volgende periode/het volgende schooljaar weer kunnen begeleiden? Tsja, dat weten ze nu nog niet...

Mijn advies: weest vasthoudend. Kampeer voor zijn deur als het moet, bestook hem met telefoontjes en mailtjes. Het is zijn baan om jou te helpen. Leg ook vast hoe en wanneer je contact hebt gehad met hem en wat zijn reactie was. Eventueel kun je een klacht indienen. Ga er in elk geval niet van uit dat de begeleiding beter gaat worden als je maar vriendelijk blijft, want dat is niet zo...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
cactusss schreef:
17-06-2017 13:47

Volslagen idiote opvatting dit. Je scriptie schrijven is ook een leerproces waarbij je door een kundig docent begeleid dient te worden. Je kunt laten zien wat jij kan, hoe goed je met feedback om kan gaan en welk eindproduct je uiteindelijk presenteert. Iemand die minder begeleiding nodig heeft en een betere scripties oplevert krijgt een hoger cijfer dan iemand die meer begeleiding nodig heeft en een mindere scriptie oplevert. Je scriptieproces zien als iets wat je volkomen zelfstandig moet doorlopen, is zot. Dit is gewoon een docent die zich er makkelijk vanaf maakt en geen prioriteit aan zijn studenten en zijn onderwijsverplichting geeft.
Lady_Vintage schreef:
17-06-2017 19:16
Volslagen idiote opvatting dit. Je scriptie schrijven is ook een leerproces waarbij je door een kundig docent begeleid dient te worden. Je kunt laten zien wat jij kan, hoe goed je met feedback om kan gaan en welk eindproduct je uiteindelijk presenteert. Iemand die minder begeleiding nodig heeft en een betere scripties oplevert krijgt een hoger cijfer dan iemand die meer begeleiding nodig heeft en een mindere scriptie oplevert. Je scriptieproces zien als iets wat je volkomen zelfstandig moet doorlopen, is zot. Dit is gewoon een docent die zich er makkelijk vanaf maakt en geen prioriteit aan zijn studenten en zijn onderwijsverplichting geeft.
Of het zot is of niet oordeel ik verder niet over. TO vroeg of dit normaal is. Ik schrijf momenteel ook mn scriptie, dit is hoe mijn universiteit het doet. Meer studies heb ik niet gedaan dus meer vergelijkingsmateriaal heb ik niet, en ik schrijf het universiteitsbeleid niet.
Hier echt heel anders geregeld. Onderzoeksvoorstel moet eerst echt verplicht goed gekeurd worden door eerste en tweede lezer. Daarna per hoofdstuk 2 keer feedback, niet met "Je moet dit zus of zo schrijven" maar in de trant van "Je moet hiernaar kijken / Dit veranderen". Of bijvoorbeeld dat het simpelweg niet genoeg is onderbouwd.

Heb je niet een examencommissie of iets dergelijks waar je terecht kan? Wij hebben ook een opleidingscommissie die dit soort dingen voor studenten wel kan aankaarten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven