Werk & Studie alle pijlers

Secretaresse en uiterlijk

12-06-2018 17:55 59 berichten
Beetje gekke vraag misschien. Ik zit er al een flinke tijd aan te denken om een opleiding tot secretaresse te gaan volgen. Echter twijfel ik heel erg omdat ik onzeker ben over mijn uiterlijk. Secretaresses moeten representatief zijn lees ik overal. Ik ben iemand die een goede persoonlijke hygiëne heeft, en nette kleding is ook zo gekocht, maar ik ben zeker niet moeders mooiste. Eigenlijk gewoon heel 'gewoontjes'. Niet extreem lelijk, maar ook zeker geen vrouw waar mannen hun hoofd voor omdraaien. Make-up kan ik heel slecht tegen; ten eerste allergisch voor, maar de merken waar ik niet allergisch voor ben word ik ook kriebelig van, voel me er niet prettig bij...

Desondanks denk ik dat ik prima de vaardigheden heb om (met opleiding!) een goede secretaresse te worden. Dus in hoeverre gaan de looks hierbij een doorslag geven dat het wel / niet zou lukken? En in hoeverre word er verwacht dat je make-up draagt in zo'n functie?
Alle reacties Link kopieren
Joh, secretaresses heb je in alle soorten en maten. Het zijn net mensen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Tenzij de baas een leuk speeltje wil, zal uiterlijk gemiddeld genomen niet ter zake doen.
Persoonlijke hygiene en de juiste kleding lijkt mij genoeg om representatief te zijn. Niemand stelt ergens een voorwaarde dat je de mooiste moet zijn.
Eh... Snorrie. Ik denk dat jij een heel ouderwets beeld hebt van het vak. Een secretaresse is geen eye candy. Een secretaresse is geen accessoire op kantoor. Dat is gewoon een inhoudelijk, presterend, vooruitdenkend en oplos-gericht iemand die er voor zorgt dat andere mensen meer werk verzet krijgen met een beter resultaat.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Wauw, jij hebt volgens mij een heel vertekend beeld van een secretaresse en van wat representatief zijn inhoudt.

Je hoeft niet knap te zijn, als je er maar verzorgd uit ziet. Dus, correct gekleed, haar schoon en netjes, slaap uit de ogen gewassen, nette nagels en een frisse adem. Jij schetst het idee dat je als een soort stoeipoes in mantelpak hitsig op de punt van je bureau moet zitten met pen en blocknote terwijl je zwoel over de bovenkant van je nerdbril heen loert.

Onze secretaresse heet (geen grapje) Truus, is van middelbare leeftijd heeft een permanent en draagt steunkousen. Ze is echt goed in haar vak.
anoniem_6400a85f1cc15 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 18:05
13.19% gewijzigd
Secretaresse hoeft echt niet bloedmooi te zijn . Goed verzorgd .dat wel.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Maar make-up word dus ook niet verwacht? Misschien had ik die zin van dat mannen hun hoofd niet omdraaien er niet bij moeten zetten...
Ik ben secretaresse en zeker geen model. Moet eerlijk zeggen dat het mij ook wel stoort....ik ben een medewerker geen stoeipoes. Ik organiseer, regel en coördineer. Ik denk mee en ben onderdeel van het team.
anoniem_255247 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 19:40
0.24% gewijzigd
Het enige wat ik draag is lijntje op mijn oog en mascara. Voor een foto een lippenstift.
snorriemorrie schreef:
12-06-2018 18:06
Maar make-up word dus ook niet verwacht? Misschien had ik die zin van dat mannen hun hoofd niet omdraaien er niet bij moeten zetten...
nee natuurlijk niet !!!
gizzmo-returns schreef:
12-06-2018 18:08
nee natuurlijk niet !!!

Nou ja, zo natuurlijk is dat (voor mij) niet, want als er een topic op Viva loopt over het wel of niet dragen van make-up, dan wordt toch regelmatig benoemd dat geen make-up dragen onverzorgd zou zijn.
Ik draag ook geen make up en zie er altijd tip top uit.
Qua kleding, haar en ook gewoon qua gezicht.
snorriemorrie schreef:
12-06-2018 18:06
Nee hoor. Mijn PA is een ontzettende goede werkkracht en ze is zorgzaam en dienend en de spin in het web. Ze is in de 40 en ik werk al jaren met haar en ik heb haar nog nooit in rok of jurk gezien en ze is niet van de make-up. Heel af en toe gebruikt ze een beetje mascara maar dat is echt het enige.
snorriemorrie schreef:
12-06-2018 18:10
Nou ja, zo natuurlijk is dat (voor mij) niet, want als er een topic op Viva loopt over het wel of niet dragen van make-up, dan wordt toch regelmatig benoemd dat geen make-up dragen onverzorgd zou zijn.
't Is Viva he, waar heel veel mensen zich profileren als het perfecte plaatje. Niet zo onzeker joh. Ga je gewoon verdiepen in wat de opleiding inhoudt.
Ik ben secretaresse en draag eigenlijk altijd een beetje alternatieve kleding. In de winter mijn docs of Nike Air Max, spijkerbroek met leuk vestje, trui. In de zomer wel wat meer rokjes en jurkjes maar dan ook gecombineerd met een paar nikes of hippe teva's omdat ik door meerdere operaties niet op schoenen met een hakje of dergelijks meer mag lopen.
Just because your past has been damaged doesn’t mean your future has to be worthless
Wie bepaald wat mooi is? Dat op de eerste plaats!
Tweede plaats: inhoud, vakkennis, brains, communicatief zijn, motivatie etc........competenties die niets met mooi zijn van doen hebben.
Je moet vooral goed zijn in je werk en plezierig kunnen communiceren. Verder maakt het echt niet uit of dat je man, vrouw, oud, jong, welke culturele achtergrond of eventuele beperking je hebt.

Ja, ben je de secretaresse, die vooral aan de balie zit, bij een commerciële plastische chirurg, dan is uiterlijk misschien belangrijk.

Ik, en de mensen in mijn omgeving selecteren toch echt op competentie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Make-up hoeft zeker niet! Ik werk als secretaresse, heb soms make-up op, soms niet. Soms een jurk aan, maar op andere dagen gewoon een spijkerbroek met een shirt.

Het gaat er vooral om dat je je netjes verzorgt, vriendelijk bent en een open houding hebt. Mijn collega's zijn allemaal totaal verschillend qua uiterlijk.
Dus ik zou zeggen, ga er voor! Schrijf je in voor de opleiding en doe wat je leuk vindt.
Succes! :)
Representatief = schone kleding, bij voorkeur heel. Haren gewassen. Geen overheersende lichaamsgeur of overheersend parfum/deo. En zonder taalfouten spreken of schrijven.

O, en bezoek/gasten/afspraken kunnen ontvangen en ze koffie/thee/water aanbieden.
irbaboon schreef:
12-06-2018 18:26
Ik ben secretaresse en draag eigenlijk altijd een beetje alternatieve kleding. In de winter mijn docs of Nike Air Max, spijkerbroek met leuk vestje, trui. In de zomer wel wat meer rokjes en jurkjes maar dan ook gecombineerd met een paar nikes of hippe teva's omdat ik door meerdere operaties niet op schoenen met een hakje of dergelijks meer mag lopen.
Bij het bedrijf waar ik werk zouden Docs (Dr. Martens neem ik aan) Nike Air en Teva's niet gewaardeerd worden. Daar wordt toch wel prijs gesteld op representatievere schoenen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
En kleding bij voorkeur heel (zoals iemand schrijft) moet zekers weten heel zijn. Kapotte kleding zal op geen enkele plek snel gewaardeerd worden. :proud:
chrisjoh schreef:
12-06-2018 18:04
Secretaresse hoeft echt niet bloedmooi te zijn . Goed verzorgd .dat wel.
Behalve bij de knvb. Begreep dat dat stuk voor stuk aantrekkelijke dames zijn.
Ik ga mee met de meeste antwoorden. Ik draag zelf wel make-up maar dat doe ik al jaren alleen niet teveel: oogschaduw, oogpotlood en mascara in niet opzichtige kleuren. Af en toe lippenstift en/of nagellak alleen dit alles niet vanwege mijn functie specifiek, gewoon omdat ik dat laatste af en toe leuk vind, ook privé.

Kleding: zolang we geen klanten over de vloer krijgen of een interne/externe (internationale) bijeenkomst hebben, zul je mij vnl. in spijkerbroek en shirt met vestje/sportief colbertje zien. Hakken draag ik graag alleen wederom, niet vanwege de functie. De laatste dagen ben ik aan het voorbereiden, inpakken en sjouwen geweest voor een bijeenkomst en dan zie je mij al helemaal niet in een jurk/rok/hoge hakken door ons pand stiefelen. Dan wil ik meters maken nl. en dat gaat voor mij het snelste in makkelijke kleding. Al zul je mij dan weer niet zien in verwassen kleding of kleding met slijtplekken/gaten erin. Verder kan bij ons heel veel.

Lijkt me toch wel weer branchegericht ook. Ik heb ooit eens voor een half Nederlands, half Amerikaans investeringsbedrijf gewerkt en daar werden weldegelijk eisen gesteld aan kleding. Ik kreeg toen ook kledingbudget daarvoor.

Succes TO, goed werk leveren gaat uiteindelijk voor. Representatief staat voor mij niet gelijk aan rok/jurk, hakken en make-up.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven