Secretaresse en uiterlijk

dinsdag 12 juni 2018 om 17:55
Beetje gekke vraag misschien. Ik zit er al een flinke tijd aan te denken om een opleiding tot secretaresse te gaan volgen. Echter twijfel ik heel erg omdat ik onzeker ben over mijn uiterlijk. Secretaresses moeten representatief zijn lees ik overal. Ik ben iemand die een goede persoonlijke hygiëne heeft, en nette kleding is ook zo gekocht, maar ik ben zeker niet moeders mooiste. Eigenlijk gewoon heel 'gewoontjes'. Niet extreem lelijk, maar ook zeker geen vrouw waar mannen hun hoofd voor omdraaien. Make-up kan ik heel slecht tegen; ten eerste allergisch voor, maar de merken waar ik niet allergisch voor ben word ik ook kriebelig van, voel me er niet prettig bij...
Desondanks denk ik dat ik prima de vaardigheden heb om (met opleiding!) een goede secretaresse te worden. Dus in hoeverre gaan de looks hierbij een doorslag geven dat het wel / niet zou lukken? En in hoeverre word er verwacht dat je make-up draagt in zo'n functie?
Desondanks denk ik dat ik prima de vaardigheden heb om (met opleiding!) een goede secretaresse te worden. Dus in hoeverre gaan de looks hierbij een doorslag geven dat het wel / niet zou lukken? En in hoeverre word er verwacht dat je make-up draagt in zo'n functie?

dinsdag 12 juni 2018 om 19:48
Ik heb bij een hele zakelijke onderneming gewerkt. Daar werd een spijkerbroek zeker niet gewaardeerd. In de advocatuur ook niet. Bij mijn huidige werk is een spijkerbroek prima met een leuk shirt of jasje.
Een leuke hakschoen met open teen kan hier wel maar bij de voorgaande niet. Uiteraard is het wel mogelijk als je uitlegt waarom. Lichamelijke problemen zijn zeer vervelend en daar moet je soms je schoenen op aanpassen maar heel eerlijk.....ik moet de eerste hippe teva nog tegenkomen. Ben heel nieuwsgierig.
Het vak van secretaresse verandert ook....vroeger was het misschien telefoon en brieven typen maar ik ben nu de sparringpartner van de directeur.
Een leuke hakschoen met open teen kan hier wel maar bij de voorgaande niet. Uiteraard is het wel mogelijk als je uitlegt waarom. Lichamelijke problemen zijn zeer vervelend en daar moet je soms je schoenen op aanpassen maar heel eerlijk.....ik moet de eerste hippe teva nog tegenkomen. Ben heel nieuwsgierig.
Het vak van secretaresse verandert ook....vroeger was het misschien telefoon en brieven typen maar ik ben nu de sparringpartner van de directeur.

dinsdag 12 juni 2018 om 20:20
Ik vind het goed te combineren. Ik werk 24 uur per week en ben op tijd thuis. Overwerk kan evt thuis. Opleiding vond ik leuk en niet pittig. Ik was destijds veel jonger....dus weet niet hoe het voelt als er ook andere zaken zoals kinderen bijkomen.
Het vak is per bedrijf verschillend maar ook per functie. De ene secretaresse doet veel telefoon, verstuurd rapporten en correspondentie. De andere secretaresse organiseert meer, denkt mee met de ontwikkeling en stuurt aan. Ik ben een echte ontzorger...dat wat ik kan doen pak ik op.
Maar als juridisch secretaresse deed ik echt enkel de controle van de brieven en had ik vaktechnisch niets in te brengen (ligt ook aan mijn niveau natuurlijk). Nu ben ik sparringpartner en denk ik mee in de ontwikkeling van de formule en wordt mijn mening gewaardeerd.
Het vak is per bedrijf verschillend maar ook per functie. De ene secretaresse doet veel telefoon, verstuurd rapporten en correspondentie. De andere secretaresse organiseert meer, denkt mee met de ontwikkeling en stuurt aan. Ik ben een echte ontzorger...dat wat ik kan doen pak ik op.
Maar als juridisch secretaresse deed ik echt enkel de controle van de brieven en had ik vaktechnisch niets in te brengen (ligt ook aan mijn niveau natuurlijk). Nu ben ik sparringpartner en denk ik mee in de ontwikkeling van de formule en wordt mijn mening gewaardeerd.
donderdag 14 juni 2018 om 09:44
Hahaha, ze komen niet van een andere planeet.
Bij een secretaresse den ik eerder aan de taken die zij (maar het kan ook een man zijn; ik heb weleens overwogen om een secretaresseopleiding te volgen, te meer omdat die vaardigheden mij interesseren) heeft, dan hoe zij er uitziet. Dat laatste wordt toch bepaald door het bedrijf waar zij gaat werken?
World of Warcraft: Legion
donderdag 14 juni 2018 om 09:48
Inderdaad. De receptioniste, dàt is het lekkere blonde dingOudblond schreef: ↑12-06-2018 17:59Eh... Snorrie. Ik denk dat jij een heel ouderwets beeld hebt van het vak. Een secretaresse is geen eye candy. Een secretaresse is geen accessoire op kantoor. Dat is gewoon een inhoudelijk, presterend, vooruitdenkend en oplos-gericht iemand die er voor zorgt dat andere mensen meer werk verzet krijgen met een beter resultaat.

donderdag 14 juni 2018 om 09:49
Wordt dit specifiek een directiesecretaresse genoemd?Damselindistress schreef: ↑12-06-2018 20:20Het vak is per bedrijf verschillend maar ook per functie. De ene secretaresse doet veel telefoon, verstuurd rapporten en correspondentie. De andere secretaresse organiseert meer, denkt mee met de ontwikkeling en stuurt aan.
World of Warcraft: Legion

donderdag 14 juni 2018 om 10:27
Die zin geeft wel aan dat je een heel raar beeld hebt van secretaresse zijn.snorriemorrie schreef: ↑12-06-2018 18:06Maar make-up word dus ook niet verwacht? Misschien had ik die zin van dat mannen hun hoofd niet omdraaien er niet bij moeten zetten...
donderdag 14 juni 2018 om 10:29
Ttroeteltje schreef: ↑12-06-2018 18:52En kleding bij voorkeur heel (zoals iemand schrijft) moet zekers weten heel zijn. Kapotte kleding zal op geen enkele plek snel gewaardeerd worden.![]()
Mwah, ligt net aan het bedrijf hoor. Ik ben een executive assistente en draag vandaag een gescheurde jeans. Overigens ben ik geen notulerende, koffie halende secretaresse maar een volwaardig meewerkend teamlid die aan deadlines werkt, meewerkt aan projecten en daarnaast voor een manager werkt en zorgt dat hij aan werken toekomt, maar ik heb zeker meer te doen dan zijn agendaatje.
Ik vind het nogal denigrerend om te denken dat je uiterlijk belangrijk is als secretaresse. Of op z'n minst lekker fifties.
I may not be Meryl Streep, but I am not untalented.
donderdag 14 juni 2018 om 10:36
MerylStreepje schreef: ↑14-06-2018 10:29Mwah, ligt net aan het bedrijf hoor. Ik ben een executive assistente en draag vandaag een gescheurde jeans. Overigens ben ik geen notulerende, koffie halende secretaresse maar een volwaardig meewerkend teamlid die aan deadlines werkt, meewerkt aan projecten en daarnaast voor een manager werkt en zorgt dat hij aan werken toekomt, maar ik heb zeker meer te doen dan zijn agendaatje.
Ik vind het nogal denigrerend om te denken dat je uiterlijk belangrijk is als secretaresse. Of op z'n minst lekker fifties.

woensdag 25 juli 2018 om 10:55
Ik dacht eigenlijk precies hetzelfde.
Ben niet echt bijzonder qua uiterlijk.
Heb altijd broeken aan, ben niet echt superslank en hen bijna nooit make up op.
Eigenlijk een grijze muis...
Maar afgezien daarvan lijkt het werk me leuk. Heb lang geleden een secretaresse opleiding gevolgd.
Ook nog medisch registratie assistent.
Zou het liefst medisch secretaresse willen zijn in een niet al te grote zorginstelling.
Maar hoe zit het dan met opleiding?
Zijn er mensen die kunnen vertellen wat het werk inhoudt?
Heb je veel telefoon?
Ben niet echt bijzonder qua uiterlijk.
Heb altijd broeken aan, ben niet echt superslank en hen bijna nooit make up op.
Eigenlijk een grijze muis...
Maar afgezien daarvan lijkt het werk me leuk. Heb lang geleden een secretaresse opleiding gevolgd.
Ook nog medisch registratie assistent.
Zou het liefst medisch secretaresse willen zijn in een niet al te grote zorginstelling.
Maar hoe zit het dan met opleiding?
Zijn er mensen die kunnen vertellen wat het werk inhoudt?
Heb je veel telefoon?

woensdag 25 juli 2018 om 11:11
Hoe belangrijk uiterlijk (en dus niet de uiterlijke verzorging) gevonden wordt hangt van de branche en doelgroep af. Jong modern hip bedrijf stelt andere eisen aan of een secretaresse in het team pas dan als je ergens bij een welzijnsorganisatie gaat werken.
De secretaresse van een advocaat op de zuidas ziet er anders uit dat de secretaresse van een advocaat die voornamelijk pro deo zaken doet. Iemand die komt met een zaak over zijn of haar uitkering verwacht niet ontvangen te worden door een secretaresse in een Hugo Boss mantelpak en pumps. Je moet een baan kiezen in het 'wereldje' wat bij je past. Medisch secretaresse in het plaatselijke streekziekenhuis of in een commerciële privé kliniek. Waar voel je je thuis?
De secretaresse van een advocaat op de zuidas ziet er anders uit dat de secretaresse van een advocaat die voornamelijk pro deo zaken doet. Iemand die komt met een zaak over zijn of haar uitkering verwacht niet ontvangen te worden door een secretaresse in een Hugo Boss mantelpak en pumps. Je moet een baan kiezen in het 'wereldje' wat bij je past. Medisch secretaresse in het plaatselijke streekziekenhuis of in een commerciële privé kliniek. Waar voel je je thuis?
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 25-07-2018 11:34
12.98% gewijzigd

woensdag 25 juli 2018 om 11:19
Ik was mijn werk zat als kapster en heb toen gesolliciteerd voor receptioniste/telefoniste. Op een gegeven moment waren er nog 3 kandidaten over waaronder ik. Ik dacht van dat wordt niks omdat ik de enige was zonder diploma´s behalve dan kappersdiploma´s en een MAVO diploma. Ik ben toen toch aangenomen omdat ik het meest representatief was.
woensdag 25 juli 2018 om 11:26

woensdag 25 juli 2018 om 11:30
Ja, ik ben iemand die er altijd op en top uit ziet. Ik vind dat belangrijk. Het was bij importeurs van sterke dranken en wijnen. Een groot bedrijf.anna32603570 schreef: ↑25-07-2018 11:26Ik zou me thuis voelen in een kleine zorginstelling, revalidatiecentrum, woonzorgcentrum voor ouderen bijv.
Als je eerst kapster was, ben je waarschijnlijk iemand met make up, haar netjes in model e.d.
Wat voor bedrijf had je gesolliciteerd vraag ik me dan af?

donderdag 26 juli 2018 om 14:56
Nee, daar kun je bij ons ook echt niet mee aankomen....SweetFirefly schreef: ↑12-06-2018 18:45Bij het bedrijf waar ik werk zouden Docs (Dr. Martens neem ik aan) Nike Air en Teva's niet gewaardeerd worden. Daar wordt toch wel prijs gesteld op representatievere schoenen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
donderdag 26 juli 2018 om 15:00
Dat is inderdaad een hele goede omschrijving; ik zeg wel eens voor de grap dat ik nergens zou zijn zonder mijn secretaresse en dat is natuurlijk niet waar maar als zij bijvoorbeeld op vakantie is zit merk ik het wel...Oudblond schreef: ↑12-06-2018 17:59Eh... Snorrie. Ik denk dat jij een heel ouderwets beeld hebt van het vak. Een secretaresse is geen eye candy. Een secretaresse is geen accessoire op kantoor. Dat is gewoon een inhoudelijk, presterend, vooruitdenkend en oplos-gericht iemand die er voor zorgt dat andere mensen meer werk verzet krijgen met een beter resultaat.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
donderdag 26 juli 2018 om 15:04
Maar dat is ondertussen alweer 50 jaar geleden toch?Blondie456 schreef: ↑25-07-2018 11:19Ik was mijn werk zat als kapster en heb toen gesolliciteerd voor receptioniste/telefoniste. Op een gegeven moment waren er nog 3 kandidaten over waaronder ik. Ik dacht van dat wordt niks omdat ik de enige was zonder diploma´s behalve dan kappersdiploma´s en een MAVO diploma. Ik ben toen toch aangenomen omdat ik het meest representatief was.

donderdag 26 juli 2018 om 16:50
Het hangt wel heel erg van de branche waarin je secretaresse bent af. Ik ken er een paar waarin alle receptionistes, secretaresses, office managers en directiesecretaresses die ik ooit heb gezien stuk voor stuk slanke knappe modieuze vrouwen zijn die inderdaad altijd make up dragen en bijvoorbeeld ook hele verzorgde kapsels hebben.
Dus in sommige branches wordt het wel degelijk min of meer verwacht ja.
Edit: Met de kanttekening dat de office managers, secretaresses of directiesecretaresses wel altijd duidelijk "wat ouder" zijn, als in ergens varierend van eind dertig tot begin 50, maar ook dan zijn ze zeker voor hun leeftijd erg goed geconserveerd en gewoon de knappere vrouwen.
Dus in sommige branches wordt het wel degelijk min of meer verwacht ja.
Edit: Met de kanttekening dat de office managers, secretaresses of directiesecretaresses wel altijd duidelijk "wat ouder" zijn, als in ergens varierend van eind dertig tot begin 50, maar ook dan zijn ze zeker voor hun leeftijd erg goed geconserveerd en gewoon de knappere vrouwen.
Am Yisrael Chai!