Werk & Studie alle pijlers

Secretaresse - tips?

03-11-2016 14:34 89 berichten
Ik ben secretaresse in een bedrijf met ca. 25 medewerkers.

Ik startte bij dit bedrijf direct na mijn studie en had dus weinig ervaring.

Daarnaast ben ik de eerste secretaresse hier, terwijl het bedrijf toch al ruim 100 jaar bestaat.

In het begin was het daarom een hele uitdaging! Alles moest geregeld, er kwam een verhuizing etc.

Ondertussen gaat alles zo z'n gangetje en is voor mij de uitdaging er een beetje vanaf.

Nu ben ik zwanger en heb ik aangegeven dat ik volgend jaar minder wil gaan werken.

Daarnaast heb ik aangegeven dat ik mijn werk ook wel in 3 dagen kan doen (ik werk nu 5 dagen).

Mijn werkgever gaf daarop aan dat hij dit niet ziet zitten en dat hij toch 5 dagen een secretaresse wil hebben.

Dat vind ik uiteraard prima, maar het komt voor dat ik op rustige dagen echt om me heen zit te kijken, op zoek naar werk.

Hebben jullie tips om deze tijd op te vullen? Ik hoor het graag!
quote:Dymphnatam schreef op 03 november 2016 @ 14:56:

[...]

Dat het ongelijk is verdeeld in Nederland?

Dat is het ook. Maar dat ligt niet aan een verschil tussen verplegend personeel en kantoorpersoneel.

Een aantal van mijn collega's komen uit de zorg. Hun werkethos ligt ver van het mijne af. En dan bedoel ik niet in positieve zin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 03 november 2016 @ 15:14:

[...]

Leesvaardigheid is ook een kunst...

Het eerste gedeelte is invullen van jouw kant (lees: in de mond leggen van dingen die ik niet gezegd of bedoeld heb)

Het tweede gedeelte raakt helemaal kant nog wal, omdat je niet eens snapt wat er precies staat.

Maar als jij schrijft met OMG en ... impliceert dat wel iets.

Jij vindt mijn positie luxe omdat ik schijnbaar niet zo hard hoef te werken als jij doet in de zorg, maar een bericht later schrijf je dat je het zo fijn vindt om hard te werken. Is toch een tegenspraak.

Sorry TO, ik zal niet meer off topic reageren, heb jij verder ook weinig aan!
What I feared was the onset of incontinence was simply a mid-laugh crisis.
quote:Dymphnatam schreef op 03 november 2016 @ 15:00:

[...]

En toch... als ik soms helemaal afgedraaid thuis kom na een dienst...ben ik gelukkig :-)Geloof het of niet, verveling kost enorm veel energie.
quote:nerdopviva schreef op 03 november 2016 @ 15:27:

[...]

Geloof het of niet, verveling kost enorm veel energie.

Dit dus.

Als ik me letterlijk in het zweet heb gewerkt kom ik thuis en kan de wereld nog aan.

Een hele dag suffen en dingen zoeken om je tijd mee te verdoen lijkt misschien 'luxe' maar is het absoluut niet.
Gaat het je leidinggevende om het aanwezig zijn? Zou je dus bijvoorbeeld als compromis 5 halve dagen kunnen werken? (geen idee of dat gunstig is t.o.v. kinderopvang trouwens)
Ik ken het, de hele dag weinig te doen hebben. Zo suf als je daar van wordt. En idd als je het dan weer eens heel druk hebt is dat gewoon lekker! Waarom geen duo-baan? Ieder 2,5 dag of jij 3 en de ander 2 dagen? Ik ben recept/telef. en werk ook in een duo-baan. Gaat prima hoor.
Oh en tips om de tijd te vullen. Ik ga een tijdschrift lezen, facebooken, mijn hulp aanbieden aan collega's. Opruimen. Wat langer een praatje maken met collega's of bezoekers.
ja het zou ook een prestigedingetje kunnen zijn.... ik heb ooit ergens gewoon als medewerker op een afdeling me te pletter verveeld, probeerde iedereen te helpen met hun taken (al hadden zij het ook niet bijster druk) en kwam er na een tijdje achter dat mijn leidinggevende bij klanten deed alsof ik zijn secretaresse was. Vond ie leuk denk ik... maar goed wegens het gebrek aan uitdaging wilde ik iets anders gaan doen en hij schrok zich dood, want weg zogenaamde assistente. Hij heeft me toen nog belachelijk veel geld geboden om me toch nog een tijdje te vervelen daar. pfft.... dus heel misschien wil hij niet dat je minder gaat werken omdat het dan lijkt alsof het niet goed gaat of dat hij minder belangrijk lijkt daardoor.
Lorem Ipsum
TO, zijn er dingen die jullie uitbesteden, die jij op kunt pakken? Ook als je daar een opleiding voor nodig hebt?

Stel dat jullie de webteksten voor jullie site uitbesteden, kun je nu eerst een opleiding volgen (in de baas zijn tijd) en straks de teksten gaan doen.
Bedankt, bedankt

Ik ga straks 3 dagen werken, geen 5! Er komt dus een ander de andere 2 dagen werken.

Mijn werkgever wil graag 5 dagen per week telefoonbezetting, vandaar.

Ik kan van te voren niet inschatten hoe druk het wordt, er zijn dagen dat het echt hartstikke druk is.

Maar er zijn ook dagen dat ik werk aan het zoeken ben.

En de dagen dat het druk is, zijn de dagen die ik het leukst vindt
quote:Baron-Samedi schreef op 03 november 2016 @ 15:26:

[...]

Maar als jij schrijft met OMG en ... impliceert dat wel iets.

Jij vindt mijn positie luxe omdat ik schijnbaar niet zo hard hoef te werken als jij doet in de zorg, maar een bericht later schrijf je dat je het zo fijn vindt om hard te werken. Is toch een tegenspraak.

Sorry TO, ik zal niet meer off topic reageren, heb jij verder ook weinig aan!

Ik bedoel in dit geval met "in een luxe positie verkeren" dat je kennelijk de zorg nog niet van dichtbij heb hoeven meemaken. Was dat wel het geval geweest, dan had je mijn opmerking waarschijnlijk minder raar gevonden.

Maar ok, back on topic
quote:lilalinda schreef op 03 november 2016 @ 15:54:

TO, zijn er dingen die jullie uitbesteden, die jij op kunt pakken? Ook als je daar een opleiding voor nodig hebt?

Stel dat jullie de webteksten voor jullie site uitbesteden, kun je nu eerst een opleiding volgen (in de baas zijn tijd) en straks de teksten gaan doen.Ja, misschien kan ik op financieel gebied meer gaan doen ...
quote:MonicaG schreef op 03 november 2016 @ 15:32:

[...]

Dit dus.

Als ik me letterlijk in het zweet heb gewerkt kom ik thuis en kan de wereld nog aan.

Een hele dag suffen en dingen zoeken om je tijd mee te verdoen lijkt misschien 'luxe' maar is het absoluut niet.Ehm...hoe moet ik het dan noemen?
Ik probeer zoveel mogelijk taken van mijn werkgever op te pakken.

Maar hij vind het nogal moeilijk om dingen uit handen te geven.

Het duurt altijd even voordat de taak dan werkelijk bij mij ligt.
quote:Dymphnatam schreef op 03 november 2016 @ 15:59:

[...]

Ik bedoel in dit geval met "in een luxe positie verkeren" dat je kennelijk de zorg nog niet van dichtbij heb hoeven meemaken. Was dat wel het geval geweest, dan had je mijn opmerking waarschijnlijk minder raar gevonden.

lekker bezig??
Secretaresse is sowieso wel een beroep waarbij t hollen of stilstaan is en een dag met je grote teen spelen is vermoeiender dan een productief dagje.

Ik zou sowieso wel kijken of je meer taken kan toeeigenen, bv personeelszaken en daar ook een opleiding of cursus in kan volgen want door alle digitalisering en robotisering denkt men dat secretaresse een verdwijnend beroep wordt.
quote:Dymphnatam schreef op 03 november 2016 @ 15:59:

[...]

Maar ok, back on topicWat bedoel je hier nou mee? Moet je de zorg van dichtbij hebben meegemaakt om te weten wat hard werken is? Alleen in de zorg wordt hard gewerkt?
ohja, telefoonverkeer dat is een goede reden... thuis afhandelen is wel mogelijk maar misschien net wat lastiger
Lorem Ipsum
Het is een beetje lastig om tips te geven als we niet weten wat voor bedrijf het is en wat je taken nu al zijn. Ook snap ik dat je dat niet zomaar op een openbaar forum zet

Je schrijft dat je op financieel gebied wat meer kan doen. Bedoel je dan echt administratieve taken als het inboeken van facturen of meer financiële overzichten?
quote:Dymphnatam schreef op 03 november 2016 @ 14:43:

OMG. Ik werk in de zorg.

En dan lees je dit...
quote:Dymphnatam schreef op 03 november 2016 @ 14:56:

[...]

Dat het ongelijk is verdeeld in Nederland? ja, de zorg, de hel op aarde.
quote:lilalinda schreef op 03 november 2016 @ 15:01:

[...]

die positie kun jij ook in, je kunt secretaresse worden.

De zorg is geen strafkamp waar je gedongen zit.En het is ook niet de enige sector waarin mensen geloofd worden als ze beweren dat het zo gruwelijk hard werken is.
quote:nerdopviva schreef op 03 november 2016 @ 16:23:

[...]

Wat bedoel je hier nou mee? Moet je de zorg van dichtbij hebben meegemaakt om te weten wat hard werken is? Alleen in de zorg wordt hard gewerkt?

Ik zeg: loop voor de gein een verzorgingshuis binnen in de loop van de ochtend. Waar een personeelslid ongeveer 12 totaal afhankelijke en incontinente ouderen wast en uit bed haalt. En met een beetje pech een paar meppen krijgt, want ze zijn al aan het dementeren. En dat zes dagen achter elkaar, want tsja, bezuinigingen, niet meer personeel.

Ik denk dat je beeld van "hard werken" per direkt wordt bijgesteld.

En dit zeg ik niet om medelijden op te wekken, of bewondering af te dwingen, want ja, het is een keus. En ik maak 'm, iedere dag weer.

Ik zeg dit omdat het zo'n schrijnend contrast is met uitspraken in de richting van "vervelen kost ook energie"

Dan zeg ik: vervelen is ook een keus. Ga lekker de zorg in. Hoef je nooit meer na te denken hoe je je dagen door moet komen.
Schattig, die zelfoverschatting.
Wat voor werk doe jij eigenlijk, Bugs Bunny?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven