Sfeer afdeling
vrijdag 17 augustus 2018 om 19:15
Sinds kort heb ik een baan op een afdeling met teveel vrouwen.. De sfeer is negatief, roddel en achterklap en alsof we terug op de middelbare school zijn.. Dit wordt met name door een drietal veroorzaakt die veel roddelen, fluisteren, mensen negatief onder een vergrootglas leggen, gewoon heel vervelend en achterbaks doen..
Maandag ga ik sowieso een gesprek met 2 van de dames hebben omdat er viavia (goh..) mij wat berichten hebben bereikt die op mij betrekking hebben.. Ik hoor dit dan niet van de dames zelf, maar dus via andere kanalen, iets waar ik echt een hekel aan heb. Hier ga ik ze dus sowieso naar vragen en het gesprek over aan..
Maar wat doe ik na deze gesprekken? Eigenlijk zou er eens iets van een sessie moeten plaatsvinden met de 2 teams die het minst lopen qua sfeer en communicatie, maar hoe pak ik dit aan? Leidinggevende hebben we niets aan, zelfsturende teams en de betreffende dames walsen gewoon over hem heen..
Gewoon eens een overleg inplannen en iedereen alles op tafel laten leggen? En dan?
Maandag ga ik sowieso een gesprek met 2 van de dames hebben omdat er viavia (goh..) mij wat berichten hebben bereikt die op mij betrekking hebben.. Ik hoor dit dan niet van de dames zelf, maar dus via andere kanalen, iets waar ik echt een hekel aan heb. Hier ga ik ze dus sowieso naar vragen en het gesprek over aan..
Maar wat doe ik na deze gesprekken? Eigenlijk zou er eens iets van een sessie moeten plaatsvinden met de 2 teams die het minst lopen qua sfeer en communicatie, maar hoe pak ik dit aan? Leidinggevende hebben we niets aan, zelfsturende teams en de betreffende dames walsen gewoon over hem heen..
Gewoon eens een overleg inplannen en iedereen alles op tafel laten leggen? En dan?
vrijdag 17 augustus 2018 om 23:00
Veel vrouwen praten so-wie-so de oren van je kop. Volkomen nutteloos. Werk nu op een afdeling met veel vrouwen, mijn hemel, wat er afgerebbeld wordt. En dan heb ik het niet eens over roddelen.lisa_ schreef: ↑17-08-2018 22:48Herkenbaar, maar mijn ervaring is dat zulke dames behalve roddelen het ook nodig vinden om heel veel te kletsen. Het is lastig om als nieuwkomer mensen daarop aan te spreken als dat de gewoonte is binnen het bedrijf.
Ik werk nu met ca 75% mannen en 25% vrouwen en dat bevalt me prima.
Maar op de één of andere manier zien vrouwen kans om van iedere vraag een gesprek van een kwartier te maken.
Bijvoorbeeld: komt een mannelijke collega vragen waar de schrijfbloks liggen in de kast, dan zeg ik "linksonder", hij trekt de kast open, pakt een schrijfblok, zegt dank je wel en klaar.
Nee, dan vrouwen: Oh... hihihihi, ja, weet je, ze lagen eerst in de kast rechts, dus daar zocht ik ook, maar ik kon ze niet vinden, en trouwens, op mijn vorige afdeling lagen ze niet eens in de kast, moest je er echt om vragen en dan kreeg je er één, dus nou ja, toen dacht ik hier dat ik er ook om moest vragen, maar fijn dat ik nou een nieuwe heb, want het is toch wel lastig om alles op kleine briefjes te moeten schrijven, had mijn tante ook, die legde altijd briefjes neer voor mijn oom maar op een gegeven moment, nee, dit is echt te grappig, toen kon hij die briefjes niet vinden en was hij helemaal van de kook en bla... bla... bla...
Eindelijk na 10 minuten is het verhaal klaar... en dan vragen ze... "oh ja, en een potlood had ik nog nodig..." en dan begint het hele circus opnieuw. Zijn ze een half uur weg om even een kladblok en een potlood te pakken. Terwijl een man alleen wil weten waar het ligt, het pakt en binnen 5 minuten klaar is...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrijdag 17 augustus 2018 om 23:17
Nou been there done that. Het is maar hoe strategisch je bent.pejeka schreef: ↑17-08-2018 21:18Als nieuweling leg je het dan toch af tegen de medewerker die al 10/15/20 jaar prima functioneert. Ze steken jou alleen al in hun zak doordat ze exact weten hoe de organisatie in elkaar steekt, welke mensen binnen de organisatie ze moeten plezieren en bij welke mensen het minder belangrijk is, en die hebben heus hun zaakjes qua werk wel op orde. Ze hebben hun medestanders gecreëerd binnen de organisatie, houden tevreden wie ze tevreden moeten houden, en hebben de nodige sociale verbanden gelegd.
Het idee dat jij als nieuwkomer zo iemand even binnen een paar maanden van zijn voetstuk kan stoten, laat staan de organisatie uit kan werken, is weliswaar ambitieus, maar weinig realistisch.
Ik ben overigens vrij makkelijk in omgang, en niet snel haatdragend of zo. Tot iemand die grens over gaat. Dat is bewust en willens en wetens, en dan stel ik alles op alles om die persoon terug te pakken.
Maar goed scheelt misschien dat ik alle sociale interactie als mijnenveld zie.