Werk & Studie alle pijlers

Should I stay or should I go?

10-07-2012 14:39 11 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit met iets in mijn maag en ik kom er niet goed uit, normaal gesproken zou ik voor dit soort dingen om raad vragen bij mijn ouders maar nu gaat het net om mijn ouders. Mijn vriend en andere goede vrienden vinden het lastig om raad te geven omdat ze de meeste betrokkenen wel kennen daarom hoop ik hier op ervaringen of meningen van "onbekenden" mensen die puur naar de situatie kijken en me niet meteen "veroordelen" omdat ik zo'n mooie kans laat schieten.

De situatie is zo:

4 jaar geleden ben ik direct na mijn HBO gestart bij een grote internationale organisatie als "high potential." Leuk verdienen, uitdagende job maar ook een grote belasting voor je privé leven. Vorig jaar in de zomer heb ik besloten dat dit niet was wat ik wilde, ik wilde een baan die een betere werk/privé balans had. Ik ben gaan solliciteren en had na 2 sollicitaties meteen een nieuwe baan. (Veel) minder uitdagend maar 36u ipv 40, veel vakantiedagen, hoger salaris en om 5u hoef ik ook echt nergens meer aan te denken. So far so good zou je zeggen.

Nu is het zo dat ik merk dat deze functie te weinig uitdaging voor me heeft, ik heb regelmatig dagen dat er niets uit mijn handen komt omdat het allemaal zo simpel, zo saai, zo inspiratieloos is. Maar ze waarderen me hier enorm en ik heb ontzettend leuke collega's.

Nu hebben mijn ouders ook een onderneming in dezelfde branche en heeft mijn vader altijd gehoopt dat ik in de zaak zou komen. Omdat mijn contract (jaar) hier binnenkort afloopt vraag ik me af wat te doen, hier nog langer blijven (ze hebben officieus al gezegd dat ik een vast contract krijg) of toch verder gaan.

En dan komt de vraag, wat moet ik doen? Als ik heel eerlijk ben functioneer ik nu onder mijn niveau. En als ik heel eerlijk ben houd ik dit ook geen jaren vol.

Maar wat moet ik dan doen?

Ik zou het best leuk vinden om bij mijn ouders in de zaak te gaan. Maar wil ik wel bij mijn ouders werken? We hebben een super goede band, blijft die ook wel goed?

En hoe ga ik dat regelen als we kinderen hebben en ik eigenlijk maar 3 dagen per week wil gaan werken? En hoe zit t met mijn vrijheid, nu is de baas de baas en doe ik alles voornamelijk voor mijn eigen wel being, en dan? dan is de baas ook pap en is pap de baas.....

Iemand raad, eigen ervaring of iets dergelijks?

Mijn dank is groot!
Alle reacties Link kopieren
Overleg al deze twijfels eens met je ouders.
Je zult toch zelf een keuze moeten maken. Persoonlijk hou ik familie en werk liever gescheiden.
Dat snap ik maar daar kan ik nu even niet zoveel mee. Zij zeggen dat ik zelf een keuze moet maken dan dat de randvoorwaarden uit te werken zijn. Maar ik wil graag de mening/ eigen ervaring weten van mensen die met/bij hun ouders werken of die in een soortgelijke situatie zaten.

Het blijft natuurlijk mijn keuze maar ik zou graag weten wat anderen zouden doen..
Ik zou, heel simpel, alle voors en tegens opschrijven. Je zegt dat je het fijn vindt om na je werk ook echt klaar te zijn.... Maar hoe gaat dit in het familiebedrijf?? Bijvoorbeeld...
Ik zou niet met mijn ouders willen samenwerken. Gedeeltelijk omdat ik bang ben dat het gaat botsen (we hebben duidelijk allemaal sterke karakters), maar ook omdat ik privé graag privé houd en dat dan niet kan. Ook wil ik graag klaar zijn als ik uiteindelijk de deur uit loop; ik heb al de neiging om nog met mijn werk bezig te zijn in privé tijd en ben bang dat ik daar dan niet meer mee kan stoppen.

Maar dat ben ik; volg je gevoel en bespreek het met je ouders. Bespreek je angsten en maak duidelijk waar je mee zit, misschien kunnen ze je geruststellen en als ze dat niet kunnen is het wellicht niet het goede moment om over te stappen. En je kunt natuurlijk altijd solliciteren naar een andere baan als je huidige baan niet uitdagend genoeg is. Het bedrijf van je ouders loopt neem ik aan niet weg dus je kunt dit ook op de lange termijn plannen.
Is er bij je ouders meer uitdaging?

Willen ze er naar toe werken dat jij de tent over neemt?

Zo ja, wil jij dat?

Ik zou in principe ertoe neigen om niet voor familie te werken.

Idd om de scheiding werk en privé.
Het idee is inderdaad dat ik dan de zaak zal overnemen, mijn vader wordt dit jaar 60 en zal dus nog een jaar of 5 a 7 werken maar wil wel graag afbouwen.... Het samenwerken is dus "tijdelijk"....

En enerzijds lijkt me dat geweldig, de zaak overnemen die mijn vader heeft opgebouwd maar als ik dan er aan denk hoeveel uren hij heeft gewerkt en soms nog steeds werkt. De verantwoordelijkheid voor 6 man personeel. En nu werkt mijn moeder ook mee, maar mijn partner zit echt in een andere tak van sport. Ik zou het dan alleen moeten doen of met een compagnon. Mijn vader zegt dat hij me nog 2 jaar geeft om me te bedenken en dat hij daarna naar een overname kandidaat gaat zoeken, het heeft dus tijd maar aan de andere kant zou langer samenwerken en overdragen alleen maar beter voor de zaak zijn...

Het lijkt wel of ik alleen maar beren op de weg zie maar ik wil dit niet verpesten, ik wil niet over een x aantal jaar denken "had ik dit maar nooit gedaan" of net spijt hebben omdat ik het niet heb gedaan....
Ik zou het doen!

Is het geen mogelijkheid om je vader een compagnon te laten zoeken ipv een overname kandidaat?

De zaak over laten nemen kan altijd nog dus waarom zou je het niet proberen als je dat eigenlijk heel leuk lijkt.
Ik zou het ook proberen, hoor. In iedere nieuwe situatie waar je instapt kom je problemen tegen. Die kunnen opgelost worden. En als dat niet lukt, dan ga je toch alsnog op zoek naar een andere baan?
Dat van je huidige baan herken ik.....Leuke collega's, goede arbeidsvoorwaarden, op zich prima werk, maar op de een of andere manier geen voldoening. Dan wil je wat anders en ga je er ook bewust of onbewust naar op zoek.

De valkuil is dan dat je wat gaat doen om weg te komen uit je huidige situatie. Dat je zonder een echt duidelijk doel "maar wat doet". En dan kom je misschien weer in een soortgelijke situatie terecht.

Ik begrijp dat je een goede band hebt met je ouders omdat je schrijft dat je normaal bij hen raad zou vragen. Dan zou ik dat nu zeker doen. Leg uit wat je twijfels en je angsten zijn. In je vorige werk, in je huidige werk. Vraag wat ze van jou verwachten en probeer uit te leggen wat jij wilt. Juist omdat het gaat om eventuele overname van de zaak van je ouders is het heel belangrijk om dit goed te bespreken. En welk antwoord er ook uit komt, dan zal het goed zijn voor allemaal. Dan kom jij in de zaak, of je vader zoekt een andere oplossing, al dan niet met jou erbij in. Je ziet beren op de weg. Loop er omheen. Ze doen niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven