Werk & Studie alle pijlers

Slaaptekort en werken

28-07-2020 05:52 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb een vrij afwisselende baan die veel concentratie vereist. Ik ben met heel veel dingen tegelijk bezig en het is soms van de hak op de tak. Op zich vind ik dit leuk, maar je moet wel je hoofd er kunnen bij houden. De meeste dagen lukt dit goed.

Maar vannacht heb ik heel slecht geslapen. Ik was om half 10 gaan slapen wat normaal voldoende is (wekker om half 6), maar rond 3u lag ik nog te woelen. Nu zit ik aan mijn kop koffie met hele kleine oogjes.

Vorige week had ik plots rond een uur of 2 een bloedneus. Even er uit, verse kussensloop, mezelf even afgewassen en voor ik weer echt sliep was het 4 uur. Ook toen had ik het 's ochtends moeilijk.

Ik heb niet echt een slaapprobleem denk ik want meestal slaap ik wel goed, maar soms heb ik van die dagen, en ik denk dat ik heus niet de enige ben. Mensen met kleine kinderen hebben dit vast nog veel erger (ikzelf heb er geen).

Mijn vraag is dus: hoe gaan jullie er mee om als het eens een dagje niet zo lekker gaat? Mijn baas zegt steeds: wij betalen jullie voor 100% inzet, jullie zijn verantwoordelijk dat je jezelf zo organiseert dat je die 100% kan leveren. Dat begrijp ik op zich wel, maar toch lukt me dat niet altijd zo. En ik merk dat ik echt wel ondermaats presteer en snel fouten maak na een slechte nacht en ben dan vaak ook boos op mezelf daarom, maar ik weet niet wat ik er aan kan doen.

Bedankt voor jullie antwoorden alvast, ik kan pas vanavond reageren. Werk wacht... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het eigenlijk dat 1 nacht slecht slapen zoveel effect heeft op je prestaties? Valt me echt op!

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die standaard of regelmatig slecht slapen. En die daar heel veel minder last van hebben.

Ikzelf ben bijvoorbeeld een enorm goede slaper, maar op dit moment slaap ik (hopelijk tijdelijk) maar de helft van de uren van normaal. Ik voel me inderdaad moe, maar ik denk niet dat mijn werk er zo ontzettend onder te lijden heeft. Een enkele dag duurt het wat langer voor het af is, maar dat heeft meer met de oorzaak van het slecht slapen te maken dan met het slaapgebrek zelf.

Zou het kunnen dat je je er gewoon veel te druk om maakt en het slecht slapen moeilijk los kunt laten (de hele dag denkt ‘ oh wat ben ik moe, wat ben ik ontzettend moe, jeetje, als ik vanavond maar wel weer goed kan slapen, oh wat ben ik moe). Dit zal nl meer effect hebben op je werk dan gewoon flink aan de bak en kijken waar het schip strandt. Misschien op de fiets naar je werk (even goed wakker worden) en tussen de middag even een flinke wandeling?
Alle reacties Link kopieren
Niemand kan elke dag 100% leveren, we hebben allemaal wel eens een rotdag. Of wil de baas van TO dat zijn personeel zich om de haverklap ziek meld omdat je alleen 100% kan leveren als je je 100% goed voelt? Ik zou helemaal gek worden van een baas die zo op mijn nek zit. Dan ga je toch juist fouten maken?
Creativity is intelligence having fun
Je kunt nooit altijd voor 100% functioneren. Dat zal je baas ook moeten snappen. Je bent geen machine.
Klinkt in je post nu een beetje dat je bang bent om te gaan werken met slaapgebrek en dat je baas teveel verwacht. Zijn in mijn ogen recepten voor een burn-out of juist het creëren van slaapproblemen door stress.
Gewoon werken. Je slaap de volgende nacht wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een mindset waar je nu in zit. Je houdt je bezig met dat je maar 3 uur geslapen hebt en bent op zoek naar bewijzen dat je daar last van gaat krijgen.

Als je er gewoon helemaal niet over nadenkt of er geen (onterechte) consequenties aan verbindt valt het allemaal wel mee.

Ik zit nu weer in een periode waarin slapen bagger gaat. Als ik me er druk om maak heb ik er meer last van dan anders. Op dit moment slaap ik 5 van de 7 nachten tussen de 3 en 5 uur. En toch functioneer ik nu prima. Vannacht waren het er 4. Als ik nu ga denken over hoe ik me voel, dan ben ik wel wat moe, maar dat had ik dus tot 2 minuten geleden niet.

Een nacht slecht slapen kan je lijf en je hoofd wel aan. Wordt het structureel, dan kan het wel eens anders worden, maar daar gaan weken van korte nachten overheen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor, zelf vaak te maken gehad met slapeloze nachten.
Wel erg strenge baas hoor, zeker in deze rare Corona tijd. Dan kun je toch niet altijd 100% inzet verwachten.

Om een voorbeeld te geven, mijn broertje en zijn vriendin werken net als veel anderen thuis, met 2 kleine kinderen. Ze hebben een rooster gemaakt, de 1 gaat 2 uur werken, de ander zorgt dan voor de kinderen. Om en om. Werk gaat zo eigenlijk nog vrij gefocust, alleen kom je niet altijd overal aan toe.

Wat betreft je huidige dag. Probeer elke taak rustig te doen, zodat je deze zo goed mogelijk uitvoert. Misschien werk je dan wat langzamer, maar dan doe je je werk iig foutloos.
Alle reacties Link kopieren
Oh en over die 100%. Ik heb nog nooit van mijn leven 100% gegeven voor mijn werk.

En als je baas op je schoot komt zitten omdat je niet 100% presteert zeg je toch gewoon heb slecht geslapen. Kan hij weinig tegen in brengen lijkt mij. En als hij dat wel doet, dan is je werk ook geen 100% waard.
Wat een vreselijke werkomgeving heb je. Natuurlijk moet je je inzetten en rekening houden met je werk, dus niet gaan zuipen op een doordeweekse avond en met een kater op kantoor verschijnen de volgende morgen. Maar iedereen heeft weleens een slechte dag.

Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Zodra mijn leidinggevende bij een uur minder presteren naast me gaat zitten om te kijken waarom dat zo is, zou ik gaan solliciteren. Wat een micromanagement, bah.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me ook altijd kut als ik niet 100% kan geven, maar ik denk dan altijd aan Don Draper uit de serie Mad Men (heb de serie niet afgekeken, dus weet niet hoe het voor hem afloopt). Hij is heel erg gewaardeerd, doet zijn werk erg goed, maar neemt ook geregeld een halve dag vrij omdat hij een kater heeft of een vrouw wil versieren. En zijn creatieve proces bestaat ook uit veel dutjes en cocktails. Ik zou me wat meer concentreren op de lange termijn: draag je wat bij aan het bedrijf? Geen probleem als dat de ene dag meer is en de andere dag helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt dat jij van één nacht slecht slapen gelijk zo van slag bent?

Jij noemt het slaaptekort, ik zou het omschrijven als een wat minder goede nacht.

Toen ik de titel las dacht ik dat het over weken slecht slapen ging. Maar het is af en toe een nachtje.

Gaat dit echt om het slapen of is er onbewust meer aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Wij werken in een team van vier die afwisselend in twee functies rouleren: één arbeidsintensief met een hoog concentratieniveau en veel verantwoordelijkheid en de ander ondersteunend als "vliegende keep". Dus als de persoon die die dag de meest intensieve functie uitoefent zich niet 100% voelt, kan er altijd geruild worden. Een van mijn teamgenoten slaapt regelmatig slecht, dus ik ruil dan ook regelmatig op de dag zelf met haar van functie. Dat is bij ons geen probleem.

Maar ja, dat kan inderdaad niet bij iedere baan.
s7rin wijzigde dit bericht op 28-07-2020 11:01
21.64% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Als je van een nachtje al zo van de leg raakt, moet je maar niet aan kinderen beginnen of in de overgang raken. Of een andere baan zoeken waar er niet de hele tijd op je productie gelet wordt. Wij werken ook met doelstellingen, maar die geven aan wat ik in een jaar moet halen. Als ik een maand niets doe, en dan een maand wat extra tandjes bij zet, is het ook goed.
KamilleT schreef:
28-07-2020 11:00
Als je van een nachtje al zo van de leg raakt, moet je maar niet aan kinderen beginnen of in de overgang raken.
Wat een dramatische uitspraak. Iedereen reageert op minder dan 4 uur slaap per nacht. Dat heeft direct effect op je concentratie vermogen, je vermogen emotioneel te relativeren etc. Ik kan er ook echt niet goed tegen, en heb me toch gewoon voortgeplant. TO's probleem is niet dat hij moe is na een nacht met weinig slaap, maar dat hij dan meteen het gevoel heeft dat hij zijn werk niet kan uitvoeren.

TO, constant 100% geven is hetzelfde als constant op je tenen lopen. Dat houdt niemand vol. Je baas moet zijn / haar verwachtingen bijstellen, of jij moet bedenken of je niet boven je niveau aan het werk bent. Je moet streven om met ongeveer 75% inzet een goed resultaat te kunnen behalen. Dan heb je genoeg speling naar boven tijdens crisis periodes, en als je een keer maar 50% kunt geven is het nog steeds redelijk. Er zijn natuurlijk banen waar het heel belangrijk is dat je je voor korte periodes optimaal kan concentreren en snel anticiperen; dan zul je je eerder ziek willen melden bij slaapgebrek (denk aan luchtverkeersleider, chirurg). Maar ook als dat soort werk je alleen lukt als je constant 100% geeft, ben je gewoon boven je niveau aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
28-07-2020 10:51
Wat maakt dat jij van één nacht slecht slapen gelijk zo van slag bent?

Jij noemt het slaaptekort, ik zou het omschrijven als een wat minder goede nacht.

Toen ik de titel las dacht ik dat het over weken slecht slapen ging. Maar het is af en toe een nachtje.

Gaat dit echt om het slapen of is er onbewust meer aan de hand?

Dit dacht ik dus ook. Ik slaap al een paar weken slecht maar ik blijf niet thuis daarvoor. Ondanks dat ik wel wat suf ben op kantoor merk ik niet dat het impact heeft op mijn werk
Maar ook als dat soort werk je alleen lukt als je constant 100% geeft, ben je gewoon boven je niveau aan het werk.
Of bij een verkeerde werkgever met onrealistische verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
28-07-2020 11:47
Dit dacht ik dus ook. Ik slaap al een paar weken slecht maar ik blijf niet thuis daarvoor. Ondanks dat ik wel wat suf ben op kantoor merk ik niet dat het impact heeft op mijn werk
Ik zou beter geen luchtverkeersleider of rechter moeten zijn. Sowieso heb ik de concentratie van een snijboon, maar met slaaptekort of PMS reageer ik ook nog wel eens botter dan ik zou willen. En slecht slapen inderdaad. Ik wil niet aan de medicijnen omdat mijn halve familie daaraan verslaafd is, dan maar suf doorbuffelen. Mijn werk moet over zoveel schijven dat echt grove fouten er wel uit gehaald worden voor het de deur uit gaat.
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
28-07-2020 11:39
Wat een dramatische uitspraak. Iedereen reageert op minder dan 4 uur slaap per nacht. Dat heeft direct effect op je concentratie vermogen, je vermogen emotioneel te relativeren etc. Ik kan er ook echt niet goed tegen, en heb me toch gewoon voortgeplant. TO's probleem is niet dat hij moe is na een nacht met weinig slaap, maar dat hij dan meteen het gevoel heeft dat hij zijn werk niet kan uitvoeren.

TO, constant 100% geven is hetzelfde als constant op je tenen lopen. Dat houdt niemand vol. Je baas moet zijn / haar verwachtingen bijstellen, of jij moet bedenken of je niet boven je niveau aan het werk bent. Je moet streven om met ongeveer 75% inzet een goed resultaat te kunnen behalen. Dan heb je genoeg speling naar boven tijdens crisis periodes, en als je een keer maar 50% kunt geven is het nog steeds redelijk. Er zijn natuurlijk banen waar het heel belangrijk is dat je je voor korte periodes optimaal kan concentreren en snel anticiperen; dan zul je je eerder ziek willen melden bij slaapgebrek (denk aan luchtverkeersleider, chirurg). Maar ook als dat soort werk je alleen lukt als je constant 100% geeft, ben je gewoon boven je niveau aan het werk.
Eens. Het gaat niet om de slaap, maar om de druk op het werk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb al meerdere malen in mijn leven een slaapstoornis gehad. Icm een leven en werk is dat inderdaad heel erg k*t. Ik heb meerdere periodes halve dagen moeten werken om die reden.

Maar dan gaat het echt om weken/maanden achter elkaar weinig slaap, dus <4 uur per nacht. Het is dan niet mogelijk om hele dagen te blijven werken, omdat ik lichamelijk ziek word.

Wanneer ik in een week 1 of 2 nachten slecht slaap, functioneer ik de volgende dag prima. Natuurlijk ben ik iets minder scherp op werk en zal ik wellicht vaker een pauze nemen. Heb het geluk dat dat op mijn werk ook kan. Ik werk met mensen. Een baan achter de pc of waarbij precisiewerk vereist is, zoals het uitvoeren van operaties, is aan mij dan ook niet besteed.
Lou- schreef:
28-07-2020 11:49
Of bij een verkeerde werkgever met onrealistische verwachtingen.
En dat.

Je werkgever vraagt iets wat simpelweg niet mogelijk is. Iedereen heeft wel eens zijn dag niet. Of dat nu komt door slecht slapen, spanningen in je privé-situatie, PMS, een verkoudheid of wat dan ook. Je bent een mens, geen robot.
geen zorgen hoor , je kunt best functioneren met minder slaap
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
28-07-2020 07:53
Wat wordt er dan gemeten, kwaliteit of kwantiteit?
Ik kan me voorstellen dat hij niet blij is als je ineens fouten gaat maken maar op sommige dagen als je je niet lekker voelt, kun je het best wat rustiger aan doen.

Hoe doen anderen dat, melden die zich dan vaak ziek?
Zonder te veel te willen uitweiden over wat ik doe, ik sta als ingenieur in een soort productieomgeving, en de baas kan dus heel makkelijk kwantiteit meten.

Ik ben de minst ervaren collega van het team. De andere collega’s ervaren ook veel werkdruk maar kunnen er door hun ervaring beter mee om denk ik. Ze kunnen ook beter tegen de baas ingaan over het algemeen. Hij is een vrij overtuigend persoon die niet van tegenspraak houdt.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
28-07-2020 10:51
Wat maakt dat jij van één nacht slecht slapen gelijk zo van slag bent?

Jij noemt het slaaptekort, ik zou het omschrijven als een wat minder goede nacht.

Toen ik de titel las dacht ik dat het over weken slecht slapen ging. Maar het is af en toe een nachtje.

Gaat dit echt om het slapen of is er onbewust meer aan de hand?
Ik denk dat ik sowieso wat op mijn tenen loop, eigen aan de functie. De slechte nacht maakt het gewoon dat tikkeltje erger.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk geloof ik dat je Je hier als ingenieur niet aan bloot hoeft te stellen.
Er zijn zat bazen die minder dominant zijn en bij het minste of geringste op je schoot gaan zitten.

Sowieso leg ik de lat altijd op gemiddeld 90%. 120% als het moet en 80% als het kan. Niemand houdt permanent 100% vol. Ook een buschauffeur heeft af en toe een pauzemomentje.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik eens een nacht slecht geslapen heb dan neem ik me voor: zodra ik uit mijn werk ben een lekker dutje

En met dat vooruitzicht werk ik net zo goed als anders


Maar ik werk onregelmatig alle diensten dus mijn slaapritme moet regelmatig weer aangepast
JeroenP schreef:
28-07-2020 13:14
Zonder te veel te willen uitweiden over wat ik doe, ik sta als ingenieur in een soort productieomgeving, en de baas kan dus heel makkelijk kwantiteit meten.

Ik ben de minst ervaren collega van het team. De andere collega’s ervaren ook veel werkdruk maar kunnen er door hun ervaring beter mee om denk ik. Ze kunnen ook beter tegen de baas ingaan over het algemeen. Hij is een vrij overtuigend persoon die niet van tegenspraak houdt.
Ik zou me focussen op kwaliteit. Het is ook logisch dat je als nieuwkomer er soms langer over doet.
Als je je hierdoor onder druk laat zetten dan maak je juist fouten denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven