Werk & Studie alle pijlers

Slaaptekort en werken

28-07-2020 05:52 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb een vrij afwisselende baan die veel concentratie vereist. Ik ben met heel veel dingen tegelijk bezig en het is soms van de hak op de tak. Op zich vind ik dit leuk, maar je moet wel je hoofd er kunnen bij houden. De meeste dagen lukt dit goed.

Maar vannacht heb ik heel slecht geslapen. Ik was om half 10 gaan slapen wat normaal voldoende is (wekker om half 6), maar rond 3u lag ik nog te woelen. Nu zit ik aan mijn kop koffie met hele kleine oogjes.

Vorige week had ik plots rond een uur of 2 een bloedneus. Even er uit, verse kussensloop, mezelf even afgewassen en voor ik weer echt sliep was het 4 uur. Ook toen had ik het 's ochtends moeilijk.

Ik heb niet echt een slaapprobleem denk ik want meestal slaap ik wel goed, maar soms heb ik van die dagen, en ik denk dat ik heus niet de enige ben. Mensen met kleine kinderen hebben dit vast nog veel erger (ikzelf heb er geen).

Mijn vraag is dus: hoe gaan jullie er mee om als het eens een dagje niet zo lekker gaat? Mijn baas zegt steeds: wij betalen jullie voor 100% inzet, jullie zijn verantwoordelijk dat je jezelf zo organiseert dat je die 100% kan leveren. Dat begrijp ik op zich wel, maar toch lukt me dat niet altijd zo. En ik merk dat ik echt wel ondermaats presteer en snel fouten maak na een slechte nacht en ben dan vaak ook boos op mezelf daarom, maar ik weet niet wat ik er aan kan doen.

Bedankt voor jullie antwoorden alvast, ik kan pas vanavond reageren. Werk wacht... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben thuis, de weg naar huis was een ramp, proberen wakker te blijven achter het stuur. Thuis gekomen, op de bank gaan liggen en ik was meteen vertrokken voor drie kwartier. Nu voel ik me beter, en ik heb het overleefd. Ik antwoord nog even netjes:
Polderbewoner schreef:
28-07-2020 07:43
Wel herkenbaar, maar jouw voorbeeld is wel heel extreem. Drink je teveel koffie? Eet je nog veel voor het slapengaan?
Ik heb er zomers meer last van. Overkill aan licht, lawaai en warmte.
Met deze temperatuur gaat het prima.

Soms knal ik er een slaappil in, dan ben je zo weg en weet je tenminste zeker dat je de dag erna fris genoeg bent om ertegenaan te gaan.
Wat je ook kunt proberen is om in de avond nog een wandel of fietstochtje te maken, ik word er meestal naderhand slaperig van. Portie beweging en buitenlucht:check.
Ik heb vroeger tijden gehad dat ik heel erg slecht sliep, toen ik nog naar school ging, maar toen kwam het niet zo nauw. Lette je gewoon wat minder op en dat haalde je dan later weer wel in.

Nu slaap ik over het algemeen beter maar heb ik het ook echt nodig. Een nacht geen slaap en ik merk het meteen, en vaak zijn het stomme dingen waarom ik niet slaap. Een ambulance die voorbij komt, een bloedneus zoals vorige week, ... meestal is het ook maar een dag of twee dagen ofzo en dan ben ik zo moe dat ik weer wel goed slaap.

Slaappillen daar wil ik liever niet aan beginnen, maar als het niet anders kan...
Haley schreef:
28-07-2020 08:48
Ik ben inmiddels wel heel benieuwd wat voor baan het is. Klinkt als een sales-omgeving. Klopt dat, TO? En krijg je ook een bijbehorend topsalaris, bij die eis van 100% topprestatie?
Nee het is iets technisch, en ik verdien niet slecht maar ik zou het geen topsalaris noemen.
wollentrui schreef:
28-07-2020 08:53
Wij hebben wel een klein kindje, bovendien ben ik zwanger. Dus ja, ik heb wisselende dagen qua concentratie. Op zulke dagen pak ik wat simpelere ‘wegwerk klusjes’ op, drink extra koffie en stop op tijd. Een andere dag haal ik het dan in.
Bij ons ligt het nogal vast, je doet vandaag dit en morgen dat, dat is een beetje eigen aan de baan.
Hecamel schreef:
28-07-2020 09:47
Een nacht slecht slapen kan je lijf en je hoofd wel aan. Wordt het structureel, dan kan het wel eens anders worden, maar daar gaan weken van korte nachten overheen.
Nou dat heb ik dus niet echt. Sinds ik ben gaan werken een aantal jaar geleden heb ik alle slaap nodig. Als ik bij wijze van nog eens ga stappen op vrijdagavond dan moet ik zorgen dat ik zaterdagavond op tijd ga slapen of ik kan maandag mijn bed niet uit (met de nodige rode cijfers tot gevolg).
Hecamel schreef:
28-07-2020 09:49
En als je baas op je schoot komt zitten omdat je niet 100% presteert zeg je toch gewoon heb slecht geslapen. Kan hij weinig tegen in brengen lijkt mij. En als hij dat wel doet, dan is je werk ook geen 100% waard.
Hij begint altijd over hoe belangrijk de cijfers zijn, en dat als die slecht zijn dat hij dat dan moet kunnen verantwoorden, en dat hij daarom er vanuit moet kunnen gaan dat iedereen 100% presteert. Hij speelt het altijd uit alsof hij en het bedrijf het slachtoffer is van mijn slecht slapen/minder presteren. En hij moet me er telkens op wijzen hoeveel geld het kost als ik iets niet goed doe. En meestal luister ik al niet meer echt naar wat hij zegt en hoop ik dat hij telefoon krijgt ofzo en weg gaat.

Nu lijkt het alsof alles kommer en kwel is trouwens maar ik heb hele fijne collega's en ook inhoudelijk vind ik de baan erg leuk. Alleen die prestatiedruk vind ik wat minder, en normaal kan het nog wel, maar op een dag als vandaag dan bak ik er niet veel van. Morgen beter.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan ik mij je vorige topic nog herinneren en op basis daarvan zeg ik: deze werkgever lijkt misschien een stuk normaler dan je vorige werkgever, maar als ik dit zo hoor en je moet altijd op 100% presteren dan denk ik dat deze werkgever ook geen goede werkgever is. Dus ik zou over een klein jaar gewoon nog eens verder gaan zoeken naar een normale werkgever die accepteert dat mensen gewoon een beetje wisselend presteren. Niet super veel wisselend, maar gewoon een beetje wisselend en niet altijd op 100%.

En ik zou nog eens goed naar de rest van je leven kijken, want het is heel goed dat je nu een andere baan hebt, maar als je 25 bent hoor je een baan gewoon nog te kunnen combineren met een leven en gewoon 's avonds leuke dingen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
28-07-2020 07:14
In de ochtend douchen helpt wel eens.
Maar trek je van je baas niets aan, wat een tiran, hij is niet 100%

Herkenbaar dus hoor, ik heb ook wel eens een mindere nacht waardoor ik brak opsta. Niets aan te doen, werken naar je beste vermogen.

Dit dus en ‘s avonds er lekker op tijd in.
Alle reacties Link kopieren
Hoe denk je dat mensen met kleine kinderen dat doen met een chronisch slaapgebrek? Even doorbijten en wat vroeger weer naar bed, klinkt alsof het niet echt een probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
28-07-2020 18:11
Volgens mij kan ik mij je vorige topic nog herinneren en op basis daarvan zeg ik: deze werkgever lijkt misschien een stuk normaler dan je vorige werkgever, maar als ik dit zo hoor en je moet altijd op 100% presteren dan denk ik dat deze werkgever ook geen goede werkgever is. Dus ik zou over een klein jaar gewoon nog eens verder gaan zoeken naar een normale werkgever die accepteert dat mensen gewoon een beetje wisselend presteren. Niet super veel wisselend, maar gewoon een beetje wisselend en niet altijd op 100%.

En ik zou nog eens goed naar de rest van je leven kijken, want het is heel goed dat je nu een andere baan hebt, maar als je 25 bent hoor je een baan gewoon nog te kunnen combineren met een leven en gewoon 's avonds leuke dingen gaan doen.
Fijn dat je daar nog even op terugkomt. Het lukt me nu wel beter om leuke dingen te doen. Zeker omdat ik ook de weekends weer vrij heb. Maar het gevoel dat ik maar een stuk vee ben over wiens nek rijke mensen nog rijker worden blijft toch een beetje hangen. Misschien was ik vroeger wat te naïef omdat ik echt wat zou bereiken na mijn opleiding maar goed. Als ik vannacht goed slaap komt het weer wel goed, bedankt, en welterusten!
mariposa2 schreef:
28-07-2020 21:05
Hoe denk je dat mensen met kleine kinderen dat doen met een chronisch slaapgebrek? Even doorbijten en wat vroeger weer naar bed, klinkt alsof het niet echt een probleem is.
Daar heb ik dus ook enorm respect voor. Ik heb collega's met kleine kinderen, en die lijken soms veel meer energie te hebben dan ik. Ik moet er niet aan denken elke nacht nog eens uit mijn bed te moeten, dan breek ik helemaal. Maar hoe die dat dan doen..?
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog jong toch? Als in 'nog geen 30'? Ik vind het wel licht zorgelijk dat je zo vreselijk kapot bent van 1 slechte nacht. Ik kan ook slecht tegen weinig slaap en dat was in mijn jonge jaren ook al zo, maar ik wist hoe ik er mee om moest gaan, ik wist waar het van kwam en een slechte nacht was meestal wel op te vangen. Moet je daar niet eens onderzoek naar laten doen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
JeroenP schreef:
28-07-2020 17:45


Hij begint altijd over hoe belangrijk de cijfers zijn, en dat als die slecht zijn dat hij dat dan moet kunnen verantwoorden, en dat hij daarom er vanuit moet kunnen gaan dat iedereen 100% presteert. Hij speelt het altijd uit alsof hij en het bedrijf het slachtoffer is van mijn slecht slapen/minder presteren. En hij moet me er telkens op wijzen hoeveel geld het kost als ik iets niet goed doe. En meestal luister ik al niet meer echt naar wat hij zegt en hoop ik dat hij telefoon krijgt ofzo en weg gaat.

Nu lijkt het alsof alles kommer en kwel is trouwens maar ik heb hele fijne collega's en ook inhoudelijk vind ik de baan erg leuk. Alleen die prestatiedruk vind ik wat minder, en normaal kan het nog wel, maar op een dag als vandaag dan bak ik er niet veel van. Morgen beter.
Lijkt me echt een baas waar als het goed gaat hij met de eer gaat strijken, en als het slecht gaat zijn personeel de schuld krijgt, Ofwel buigen voor zijn meerderen, en slaan naar zijn personeel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
28-07-2020 10:28
Wat een vreselijke werkomgeving heb je. Natuurlijk moet je je inzetten en rekening houden met je werk, dus niet gaan zuipen op een doordeweekse avond en met een kater op kantoor verschijnen de volgende morgen. Maar iedereen heeft weleens een slechte dag.

Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken. Zodra mijn leidinggevende bij een uur minder presteren naast me gaat zitten om te kijken waarom dat zo is, zou ik gaan solliciteren. Wat een micromanagement, bah.
Dit ja.
Lijkt me vreselijk.

Overigens neem ik weleens melatonine als ik voel dat ik niet kan slapen. Helpt bij mij goed, misschien bij jou ook?

Want kort slapen is gewoon rot. Ik heb dan vaak hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
28-07-2020 21:05
Hoe denk je dat mensen met kleine kinderen dat doen met een chronisch slaapgebrek? Even doorbijten en wat vroeger weer naar bed, klinkt alsof het niet echt een probleem is.
Dus omdat iemand anders kinderen heeft, heeft TO geen probleem en moet hij maar niet zo zeiken (komt het op neer)?
Geen enkel mens presteert altijd top. Je baas mag er vanuit gaan dat je je best doet, maar niet dat je elke dag op hetzelfde niveau werkt. Slaapgebrek, een griepje, overlijden in je nabije omgeving, een relatiebreuk, een naderende burnout of gewoon zo'n dag dat alles misloopt... Je werkt met mensen!

En dat je baas zich vervolgens opstelt als Calimero omdat hij de cijfers moet verantwoorden, zou ik keihard pareren. Dat is zijn functie, daarom krijgt hij meer betaald dan jij en als hij met dit soort standaardtaken niet om kan gaan als leidinggevende dan zit hij niet op de juiste positie. Koffie?
Wat een rare/nare instelling van je werkgever. Ik werk in een omgeving waar een fout verstrekkende gevolgen kan hebben, daarom wordt er juist aangeleerd dat je op moet letten op je functioneren als je:
- Hungry
- Angry
- Lonely
- Tired
bent.

Oftewel: HALT. Stop dan even, geef het aan, en zoek een oplossing. Doe bijvoorbeeld dat moment een bepaalde taak niet of vraag hulp. (Of neem even tijd om iets te eten)
Maar goed, dat is dus echt sturen op kwalitatief goede output en een heel fijn personeelsbeleid. En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je half katerig op je werk komt en daarom niet presteert. Maar kom op, we zijn allemaal mensen en een mens heeft wel eens iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven